🐝🐝🐝🐝 زندگی اجتماعی زنبور عسل
«وَأَوْحَی رَبُّک إِلَی النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یعْرِشُونَ ثُمَّ کلِی مِن کلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکی سُبُلَ رَبِّک ذُلُلاً یخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِک لآیه لِّقَوْمٍ یتَفَکرُونَ» (نحل/ 68ـ69)؛ «و پروردگارت به زنبور عسل وحی (= الهام غریزی) نمود که «از بخشی از کوه ها و از درختان و از آنچه داربست می کنند، خانه هایی برگزین * سپس از همه محصولات بخور و راه های پروردگارت را فروتنانه بپیما.» از شکم هایشان نوشیدنی (= عسل) بیرون می آید که رنگ هایش متفاوت است [و] در آن برای مردم درمانی است؛ قطعاً، در آن [ها] نشانه ای است برای گروهی که تفکر می کنند».
نکته علمی
در اینجا قرآن پیرامون نعمت های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش، از زنبورعسل (نحل) و سپس خود عسل سخن به میان می آورد، اما در شکل یک مأموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است.
کلمه «وحی» در اصل چنان که راغب در مفردات می گوید، به معنی اشاره سریع است، سپس به معنی القا کردن مخفیانه سخنی آمده است، ولی در قرآن مجید «وحی» در معانی مختلفی به کار رفته که همه به همان معنی اصلی بازگشت می کند. از آن جمله «وحی» به معنی الهام است؛ خواه الهام خود آگاه باشد (در مورد انسان ها) مانند: «وَأَوْحَینَا إِلَی أُمِّ مُوسَی أَنْ أَرْضِعِیهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَیهِ فَأَلْقِیهِ فِی الْیمِّ» (قصص/ 7) و خواه به صورت ناآگاه و الهام غریزی باشد؛ چنان که در مورد زنبور عسل در آیات فوق خواندیم؛ زیرا مسلم است وحی در اینجا همان فرمان غریزه و انگیزه های ناخودآگاهی است که خداوند در جانداران مختلف آفریده است. در اینجا این سؤال پیش می آید که غرایز و یا الهام غریزی منحصر به زنبوران عسل نیست و در همه حیوانات وجود دارد، چرا در اینجا تنها این تعبیر آمده است؟ با توجه به یک نکته پاسخ این سؤال روشن می شود و آن اینکه امروزه که زندگی زنبوران عسل دقیقاً از طرف دانشمندان مورد بررسی عمیق قرار گرفته، ثابت شده است که این حشره شگفت انگیز آن چنان تمدن و زندگی اجتماعی شگفت انگیزی دارد که از جهات زیادی بر تمدن انسان و زندگی اجتماعی او پیشی گرفته است. البته کمی از زندگی شگرفش در گذشته روشن بوده، ولی هرگز مثل امروز ابعاد مختلف آن، که هر یک از دیگری عجیب تر است، شناخته نشده بود. قرآن به طرز اعجازآمیزی با کلمه وحی به این موضوع اشاره کرده است تا این واقعیت را روشن سازد که زندگی زنبوران عسل را هرگز نباید با انعام و چهار پایان و مانند آنها مقایسه کرد و شاید همین انگیزه ای شود که به درون جهان اسرارآمیز این حشره عجیب گام بگذاریم و به عظمت و قدرت آفریدگارش آشنا شویم (همان، 11/ 296).
🥇🥇🥇🥇🥇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
- پيامبران نيز بايد به خدا پناه ببرند. «قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ»
پناه بردن به خداوند بايد مكرر و جدى باشد. (تكرار «أَعُوذُ»)
تنها پناهگاه مطمئن خداست. «بِكَ»
يكى از راههاى نفوذ شيطان، اشارهها و وسوسههاى او نسبت به برخوردهاى بد ما با ديگران است. «هَمَزاتِ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
امام حسين عليه السلام فرمود: «ان الله ما خلق العباد الا ليعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه» خداوند متعال بندگانش را نيافريده است مگر براى اين كه او را بشناسند، آن گاه كه او را شناختند، عبادتش كنند و چون خدا را عبادت كردند، با پرستش و عبادت او از پرستش غير او بىنياز شوند. «2»
حضرت على عليه السلام فرمود: «الدنيا خلقت لغيرها و لم تخلق لنفسها» «3» دنيا براى ديگرى آفريده شده و براى خود آفريده نشده است. (دنيا وسيلهاى است براى رسيدن به آخرت)
آرى، كسانى كه همهى هدفهاى خود را در درون دنيا جستجو مىكنند، زمينگرا و زمينگير مىشوند. چنانكه در آيهى 176 سوره اعراف آمده است: «أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ»
هر دم از عمر گرامى هست گنج بىبدل
مىرود گنجى چنين هرلحظه بر باد آه آه
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌴قرآن براى آفرينش انسان اهدافى را بيان كرده است از جمله:
1. عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» «2» من جن و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند).
2. آزمايش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» «3» (خداوند) مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد، كه كدام يك از شما بهتر عمل مىكنيد.
3. براى دريافت رحمت الهى. «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» «4» مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد.
حضرت على عليه السلام فرمود: «رحم الله امرء عرف قدره» خداوند رحمت كند كسى را كه ارزش
«1». ضمير «هم» در كنار «انّهم»، اشاره به انحصار رستگارى در آن گروه است.
و اعتبار خود را بشناسد. «1» و بداند از كجا آمده، اكنون در كجاست وسپس به كجا مىرود.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
👌👌 ۱۵۰ آبه اشارات نجومی در قرآن وجود دارد !
﷽
✨ « آنگاه که آسمان بشکافد»
‼️بعد از 14 قرن نجوم شناسان به این اشارۀ نجومی خداوند دست یافتند!
« وَاِذ السَّمَاء فُرِجِت» « وآنگاه که آسمان شکافته شود.» (مرسلات آیۀ - 9 )
طبق تحقیقات دانشمندان نجوم، #شکاف_ههای_فضایی به همان #سیاهچاله اتلاق می شود . سیاهچاله منطقه ای در فضا هستند که نیروی جاذبه اش به قدری قوی است که هیچ چیز نمی تواند ازسیاهچاله فرار کند . زیرا حتی نور را هم با سرعت تمام به درون خود می کشد سیاهچاله، اجسام، ستارگان و نور را به درون خود کشیده و موجب محو شدن آنها می شود. #سیاهچاله_هاغیرقابل_رویت هستند و فقط در زمان بلعیدن ستاره ها با اشعه ایکس قابل شناسایی هستند . به گفته دکترسیدحسین امیدیانی عضو پیوسته انجمن نجوم ایران، ۷۵۰ آیه از#قرآن_کریم راجع به علوم طبیعی و تجربی از جمله خلقت زمین و آسمان و کوه و گیاهان و موجودات است که از این میان حدود ۱۵۰ #آیه آن به #نجوم_وکیهانشناسی مربوط است.
منبع: اعجاز علمی قرآن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
« ذوالقرنینِ » قرآن کیست⁉️🔻
قسمت (دوم) 2️⃣
♦️کاندیدای دوم: شی هوانگ تی، پادشاه چین در سدهی سوم پیش از میلاد.
🔷 در واقع این همان «چین شی هوانگ» است که پایهگذار امپراتوری چین میباشد و برای جلوگیری از حملات قبایل دشمن، فرمان ساختن دیوار چین را داد. بعضی از مورخان تلاش کردند با تأویل بعضی از شباهتهای تاریخی، ذوالقرنین را به پادشاه چین منسوب کنند.
🔶 ولی ذوالقرنین قرآن، به خدای واحد اعتقاد دارد به عبارتی موحد بوده است. از سوی دیگر هیچ ارتباط منطقی بین این امپراتور چین و ذوالقرنین نمیتوان یافت و نمیتوان توضیح داد. به دلیل کمبود و ناقص بودن شواهد تاریخی، شی هوانگ تی نیز از ردهی نامزدها خارج گردید.
🔷 کاندیدای سوم، اسکندر مقدونی است. با وجود شباهتها و شواهد نزدیک بین ذوالقرنین و اسکندر، به دو دلیل اصلی اسکندر مقدونی چندان کششی برای متکلمان اسلامی و پژوهشگران اسلامشناس نداشت.
🔶 یکی این که اسکندر هیچ سدی نساخت، دوم این که اسکندر یکتاپرست نبود. همچنین باید گفت که سد مأربِ یمن برای آبگیری است، در صورتی که کارکرد آن میبایستی چیزی مانند دیوار چین باشد که جلوی دشمنان یا مهاجمان را بگیرد.
🔷 کاندیدای چهارم، کورش بزرگ است. پادشاهی کورش بین ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بوده است. نخستین بار این نظر توسط ابوالکلام آزاد [۱۸۸۸ تا ۱۹۵۸ میلادی]، مفسر قرآن و وزیر فرهنگ هند ارایه شد.
🔶 بعدها توسط یکی از مراجع دینی مصری به نام عبدالمنعم النمر به عنوان یک نظریه منسجم مورد تجلیل قرار گرفت. به دنبال آن بسیاری از اسلامشناسان و متکلمان اسلامی به همین نتیجه رسیدند که منظور از ذوالقرنین در قرآن، همان کورش هخامنشی است. این نظریه بر اساس تورات، رویای دانیال نبی، شکل گرفته است. در تفسیر نمونه با اتکاء به کتابِ دانیال نبی آمده است:
🔷 «در سال سلطنت بل شصر به من که دانیالم رؤیای مرئی شد بعد از رؤیائی که اولا به من مرئی شده بود، و در رؤیا دیدم، و هنگام دیدنم چنین شد که من در قصر شوشان که در کشور عیلام است بودم و در خواب دیدم که در نزد نهر اولای هستم و چشمان خود را برداشته نگریستم و اینکه قوچی در برابر نهر بایستاد و صاحب دو شاخ بود، و شاخهایش بلند …
🔶 و آن قوچ را به سمت مغرب، شمال و جنوب شاخ زنان دیدم، و هیچ حیوانی در مقابلش مقاومت نتوانست کرد، و از اینکه احدی نبود که از دستش رهائی بدهد لهذا موافق رأی خود عمل مینمود و بزرگ میشد …..
🔷 یهود از بشارت رؤیای دانیـال چـنـیـن دریـافتند که دوران اسارت آنها با قیام یکی از پادشاهان ماد و فارس ، و پیروز شدنش بر شاهان بابل ، پایان میگیرد، و از چنگال بابلیان آزاد خواهند شد.
🔶 چیزی نگذشت که کورش در صحنه حکومت ایران ظاهر شد و کشور ماد و فارس را یکی ساخت ، و سلطنتی بزرگ از آن دو پدید آورد، و همانگونه که رؤیای دانیال گفته بود که آن قوچ شاخهایش را به غرب و شرق و جنوب میزند کورش نیز در هر سه جهت فتوحات بزرگى انجام داد.
🔷 یهود را آزاد ساخت و اجازه بازگشت به فلسطین به آنها داد …. اینکه در قرن نوزدهم میلادی در نزدیکی استخر در کنار نهر مرغاب مجسمهای از کورش کشف شد که تقریبا به قامت یک انسان است ، و کورش را در صورتی نشان میدهد که دو بال همانند بال عقاب از دو جانبش گشوده شد، و تاجی به سر دارد که دو شاخ همانند شاخهای قوچ در آن دیده میشود …
🔶 کورش لشگرکشی سومی داشت که به سوی شمال ، به طرف کوههای قفقاز بود، تا به تنگه میان دو کوه رسید، و برای جلوگیری از هجوم اقوام وحشی با درخواست مردمی که در آنجا بودند در برابر تنگه سد محکمی بنا کرد.
🔷 این تنگه در عصر حاضر تنگه دارالح نامیده مى شود که در نقشه های موجود میان ولادی کیوکز و تفلیس نشان داده میشود، در همانجا که تاکنون دیوار آهنی موجود است ، این دیوار همان سدی است که کورش بنا نموده زیرا اوصافی که قرآن در باره سد ذو القرنین بیان کرده کاملا بر آن تطبیق میکند.» (پایان نقل قول از تفسیر نمونه)
🔶 البته باید گفت که این نظر هم از یک اشکال اساسی برخوردار است. کورش هخامنشی در هیچ نوشتهی تاریخی یا داستانی یا اسطورهای به عنوان ذوالقرنین ذکر نشده است.
♦️در حقیقت میبایستی کورش به عنوان ذوالقرنین به گونهای در ادبیات آرامی [زیرا آرامی زبان امپراتوری هخامنشی بوده]، سُریانی، پارتی یا فارسی میانه بازتاب یافته باشد، تا سرانجام به تفسیرهای قرآنی انتقال یابد.
ادامه دارد....🔻
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃
🏞 #قرآن_در_طبیعت
🏞 #آرامش_با_قــرآن
هم بـتـــرس😬 هم نـتـــرس🤗
بترس👈 تا در دنیا درستکار باشی
نترس👈 چون هرگز در دادگاهِ قیامت به هیچکس ظلم نمیشود
و در صور دمیده میشود،پس همه کسانیکه در آسمانها و زمینند میمیرند (پایان دنیا)مگر کسانیکه خدا بخواهد؛سپس بار دیگر در صور دمیده میشود، ناگهان همگی به پا میخیزند و در انتظار حساب وجزا هستند. زمر۶۸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_حاج_حسن_رضائیان
📖 سوره مبارکه احزاب ( آیه ۳۸ تا ۴۸)
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh