eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۹۳ رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ايمان را شنيديم كه (مى‌گفت:) به پروردگارتان ايمان بياوريد، پس ايمان آورديم. پروردگارا! پس گناهان ما را بيامرز و زشتى‌هاى ما را بپوشان و ما را با نيكان بميران. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٩٣) -صاحبان عقل و خرد، پس از دريافت هدف آفرينش، اين نكته را نيز متوجه مى‌شوند، كه اين راه پرفراز و نشيب را بدون رهبران الهى، هرگز نمى‌توانند بپيمايند. لذا همواره منتظر شنيدن صداى مناديان ايمان هستند و تا نخستين نداى آنها را بشنوند به سرعت به سوى آنها مى‌شتابند، و با تمام وجود ايمان مى‌آورند و به پيشگاه پروردگار خود عرض مى‌كنند: «بار الها! ما صداى منادى توحيد را شنيديم كه ما را دعوت به سوى ايمان به پروردگارمان مى‌كرد، و به دنبال آن ايمان آورديم» (رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنّا) . بار الها! اكنون ما با تمام وجود خود ايمان آورديم، اما از آنجا كه در معرض وزش توفانهاى شديد غرايز گوناگون قرار داريم، گاهى لغزشهايى از ما سر مى‌زند و مرتكب گناهانى مى‌شويم، «خداوندا! ما را ببخش و گناهان ما را بيامرز و لغزشهاى ما را پوشيده دار و ما را با نيكان و در راه و رسم آنان، بميران» (رَبَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 361 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 رَبَّنَآ إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِياً يُنَادِى لِلْإِيمَانِ أَنْ ءَامِنُواْ بِرَبِّكُمْ فََامَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيَِّئاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَار ِ 🍀 ترجمه: پروردگارا! قطعاً ما ندا دهنده ای را شنیدیم که به ایمان دعوت می کرد كه به پروردگارتان ایمان آورید. پس ایمان آوردیم. پروردگارا! پس گناهان ما را بیامرز و بدی هاى ما را بپوشان و ما را همراه با نیكوکاران بمیران. 🌷 : پروردگارا 🌷 : شنیدیم 🌷 : ندا دهنده اى 🌷 : ندا می دهد ، دعوت می کند 🌷 : ايمان آوردیم 🌷 : اغفر از ریشه مغفرت و به معنای بیامرز 🌷 : گناهان 🌷 : بپوشان، از بین ببر 🌷 : جمع سيئة، به چیزی که حال آدم را بد می کند یا آن چیزی است که ناراحت کننده است سیئة گفته می شود. 🌷 : ما را بمیران 🌷 : همراه 🌷 : نيکوکاران 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیات قبلی در مورد اولی الألباب كه همان صاحبان مغزها هستند که به آنها خردمندان هم گفته می شود. آنها با تمام وجود به ایمان می آورند و به پیشگاه پروردگار خود عرض می کنند: « ربنآ إننا سمعنا مناديا ينادى للإيمان أن ءامنوا بربكم فامنا: پروردگارا! قطعاً ما ندا دهنده ای را شنیدیم که به ایمان دعوت می کرد که به پروردگارتان ایمان آورید، پس ایمان آوردیم.» ندا دهندگان مثل پیامبران و هستند می گویند: به پروردگارتان ایمان آورید پروردگارتان همان کسی که از خاک بی جان، چهره های گوناگون ، انسان ها، گیاهان ، گل ها و حیوانات را آفرید. 🌸 سپس صاحبان عقل و خرد می گویند: «ربنا فاغفرلنا ذنوبنا: پروردگارا گناهان ما را بیامرز.» ذنوب جمع است، ذنب یعنی دنباله به گناه ذنب گفته می شود زیرا گناه به دنبال خود عواقبی دارد و یکی از ویژگی های این که به دنبال خود عواقبی دارد. «و کفر عنا سیّئاتنا: و بدی های ما را بپوشان.» سیّئات جمع است، به چیزی که حال آدم را بد می کند یا آن چیزی است که ناراحت کننده است سیئة گفته می شود. 🌸 یکی از ویژگی های دیگر گناه این است که حال آدم را ناخوشایند می کند و حال آدم را می گیرد. ندیدی وقتی دلی را شکستی حالت گرفته است، ندیدی وقتی عصبانی می شوی یا آبروی کسی را می بری حال خودت گرفته است ، ندیدی وقتی ظلمی به کسی می کنی حال خودت گرفته است، ندیدی وقتی در گناهان غرق می شوی و به خدا پشت می کنی ، حال خودت گرفته است و اصلا به تو خوش نمی گذرد به خاطر بدی ها و گناهان است که خردمندان از خداوند می خواهند که بدی های آنها را از بین ببرد. سپس خردمندان از می خواهند که به وقت مرگ، آنها را هم ردیف و همراه با نیکوکاران قرار دهد « و توفنا مع الأبرار: و ما را همراه با بمیران.» 🔹 پيام های آیه193سوره آل عمران 🔹 ✅ ، آماده ى پذیرش حقّ هستند و در كنار پاسخگویى به نداى فطرت، به نداى انبیا، علما و شهدا پاسخ مى دهند. ✅ از كه زمینه ى عفو الهى را فراهم مى كند، توجّه به رب بودن خداست. ✅ ، زمینه ى دریافت مغفرت است. ✅ را در دعاى خود شریک كنیم. ✅ پرده پوشى و عفو، از شئون ربوبیّت و از شیوه هاى تربیت است. ✅ مرگِ با اراده الهى است. ✅ كه همان نيکوکاران هستند مقامى دارند كه خردمندان آرزوى آن را دارند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹معجزه قرآن کریم در مورد اثر انگشت از نظر علمی 🔹بَلَىٰ قَادِرِينَ عَلَىٰ أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ🔹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4⃣یکی دیگر از معجزات قرآن 🔵غُلِبَتِ الرُّومُ (۲/روم) 🔷ﺩﺭ ﻧﺰﺩﻳﻜﻲ‌ﻫﺎی ﻣﺮﺯ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ، ﺭﻭﻣﻴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﺮﺍﻧﻴﺎﻥ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻧﺪ؛ 🔵فِي أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُونَ (۳/روم) 🔷ﻭﻟﻲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺷﻜﺴﺖ، ﻇﺮﻑ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝِ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ. 📒سوره روم آیات دو و سه 🔴 دوخبر فوق 🔶خبر اول ⬅️ شکست رومیان از ایرانی ها که قطعی و مشخص بود 🔶خبر دوم ⬅️ پیروزی رومی ها بر ایرانی ها مربوط به آینده بود که مشخص و قطعی نبود 🔴 سوال ⁉️ قرآن از کجا میدانست که در چند سال بعد رومی ها بر ایرانی ها پیروز خواهد شد⁉️ 🔶 خیلی از منکران به معجزه بودن قرآن شک داشتند و منتظر بودند پیش بینی قرآن غلط باشد ✅ اما پیش بینی و یقینی بودن نظر قرآن برهمه ثابت شد ✳️این هم یکی از موارد اعجاز قرآن و اثبات اینکه این قران کلام خداست که بر رسول خاتم (ص) نازل شده است. کانال 👇 @Targomeh
👇آیه 10احزاب 🌕 مؤمن در معرض ابتلا و آزمايش است. «ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ» 🔴 جنگ، ترس، وحشت و شرايط سخت، وسيله آزمايش‌اند. «هُنالِكَ ابْتُلِيَ» 🔵 در سختى‌ها، انسان‌ها شناخته و صف‌ها جدا مى‌شوند. «هُنالِكَ ابْتُلِيَ» (در ميدان‌هاى جنگ، از حضور روشنفكرنماها و منافقان خبرى نبود.) 🔴 استوارى انسان، در گرو استوارى روحيّه‌ى اوست. (اگر روح ضربه ديد انسان متزلزل مى‌شود.) «زُلْزِلُوا» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تکرار در آیات قرآن کریم ✅ یکی از راه‌هایی که قرآن کریم در پیام‌رسانی خود از آن استفاده کرده است، تکرار یک کلمه، جمله یا یک آیه است. تکرار در قرآن به‌ دو‌ گونه است: ➖در تکرار معنوی؛ یک مفهوم یا مضمون با جملات و عبارات متفاوت، تکرار شده است؛ مانند داستان حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت آدم سلام الله علیهم، سجده نکردن شیطان، مراحل خلقت انسان و ... که در چندین سوره قرآن ذکر گردیده است. از علل تکرار قصه‌های قرآنی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد: تذکر و یادآوری(هود/۱۲۰)، عبرت‌آموزی(یوسف/۱۱۱)، تغییرناپذیری سنت‌های الهی(فاطر/۴۳) ➖در تکرار لفظی؛ کلمه یا جمله، بیش از یک‌بار ذکر شده است. تکرار لفظی، خود اقسامی دارد: تکرار در سوره‌های مختلف، جملات تکراری در کنار هم، تکرار در فواصل آیات یک سوره. به این نکته توجه داشته باشیم که در قرآن، تکرار هست ولی تکراری نیست. مثلاً در سوره حمد می‌خوانیم؛ ایاک نعبد و ایاک نستعین. «ایاک» تکرار شده ولی هر کدام معنای خاص خود را دارد: فقط تو را عبادت می‌کنیم (یعنی توحید در عبادت) و فقط هم از تو کمک می‌خواهیم (یعنی توحید در استعانت که ذیل توحید افعالی مطرح می‌شود) 🔸دلایل تکرار در قرآن: ▫️برای تذکّر و یادآوری: فبای آلاء ربکما تکذبان(رحمن/۱۳) برای یادآوری نعمت‌ها، در این سوره ۳۱ بار تکرار شده‌است. ▫️برای هشدار و تهدید خلافکاران: ویل یومئذ للمکذبین(مرسلات/۱۵) در این سوره ۱۰ بار تکرار شده‌است. ▫️برای فرهنگ سازی: بسم الله الرحمن الرحیم(فاتحه/۱) و در کل قرآن ۱۱۴ بار + بسم الله هم یک‌بار(هود/۴۱) ▫️برای اتمام حجّت: و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدّکر(سوره قمر) ۴ بار ▫️برای تربیت انسان در قالب هشدار و انذار: فکیف کان عذابی و نذر(سوره قمر) ۴ بار ▫️برای اُنس بیشتر و نهادینه شدن: و اذکروا الله ذکرا کثیرا (احزاب/۴۱) ▫️برای بیان دستورات جدید: یا ایها الذین ءَامنوا(در اکثر سوره‌های مدنی) ▫️برای نشان دادن وحدت هدف انبیاء: و اتقوا الله و اطیعون(در سورهٔ شعراء از زبان پیامبران) ▫️پایان گزارش کار انبیاء: انّ ربّک لهو العزیز الرحیم(سوره شعراء) ▫️برای مدح: والسّابقون السّابقون اولئک المقرّبون(واقعه/۱۰،۱۱) ▫️برای استبعاد: هیهات هیهات لما توعدون(مؤمنون/۳۶) ▫️برای تعظیم: تکرار لیلةالقدر در سورهٔ قدر ▫️تعدّد متعلَّق: مسأله معبود در سورهٔ کافرون ⬅️ قرآن‌پژوهان، دلایل دیگری نیز برای تکرار آیات قرآن ذکر کرده‌اند که دوستان عزیز می‌توانند به کتب مربوط، مراجعه نمایند. کانال 👇 @Targomeh
✴️ اصل حکمیت برای حل بحران‌های خانواده ✨«فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها؛ پس داورى از خانوادۀ مرد و داورى از خانوادۀ زن بر انگيزيد.» (نساء ۳۵) 🔹یکی از اصول حاکم بر خانواده، در نظام حقوقى و اخلاقى اسلام، اصل حکمیت است. خداوند در قرآن کریم توصیه مى‌کند که اگر همسران، با مصالحه، مشکل خانوادگى را حل کنند و خطر از هم پاشیدگىِ آن، هم‌چنان باقى بود، از افراد با تجربه، به عنوان حَكَم استفاده کنند تا شاید آنان بتواند به این مشکل پایان دهند. بر زوجین لازم است که به قضاوت آن دو، تن دهند تا کانون خانواده برقرار و پایدار بماند و تا آن‌جا که ممکن است، صلح و سازش باشد نه جدال و درگیرى. 📚اخلاق در قرآن جلد سوم صفحه ۸۵ 📌ترجمه آیه از آیت الله مشکینی کانال 👇 @Targomeh