eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 نشان دادن کیفیت زنده ساختن مردگان به ابراهیم علیه السلام ......ادامه 🌺 از نیز عبده در المنار آن را پذیرفته است ؛ ولی سایر آن را رد کرده‌اند . 🌸 از ادله در ردّ این نظریه ، مخالفت آن با مفسران است . 🌺 علت رویکرد به این نظریه آن بوده که اگر ابراهیم را مامور به ذبح بدانیم ، جمله * ثمّ ادعهنّ * در آیه بی‌معنا خواهد شد ؛ 🌸 زیرا اگر مقصود ، آنان پس از زنده شدن است ، خواندن بهیمه ، امری ناپسند و اگر مراد ، اجزای متفرق آنان باشد ، ناپسندی آن آشکارتر است ؛ از اینکه امر یاد شده ، فرمانی تکوینی است و نه تشریحی تا در گرو وجود ( ) مخاطب باشد ؛ گذشته از آن که ابراهیم علیه السلام مشاهده کیفیت احیا بوده و بنا بر نظر ابومسلم درخواست ابراهیم نشده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِيسٍ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه165» پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مى‌كردند نجات داديم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مى‌دادند، به عذابى سخت گرفتيم. فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ «اعراف‌آیه166» پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتيم: به شكل ميمون‌هاى طرد شده در آييد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسیر نور (محسن قرائتی) فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئِيسٍ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ «اعراف آیه165» پس چون تذكّرى را كه به آنان داده شده بود فراموش كردند، كسانى را كه نهى از منكر مى‌كردند نجات داديم و ستمگران را به سزاى نافرمانى كه همواره انجام مى‌دادند، به عذابى سخت گرفتيم. فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ «اعراف‌آیه166» پس چون از آنچه نهى شده بودند تجاوز كردند، به آنان گفتيم: به شكل ميمون‌هاى طرد شده در آييد. نکته ها كلمه‌ى‌ «بَئِيسٍ» از «بأس»، به معناى شديد و «عَتَوْا»، به معناى عصيان و سركشى است. طبق روايات، چون موعظه كنندگان بنى اسرائيل ديدند پندشان در قوم خود بى‌اثر است، از مردم جدا شدند و همان شب، قهر و عذاب الهى نازل شد و گنهكاران و سكوت‌كنندگان را در برگرفت. «1» و اين تبديل و تحوّل، از تصرّفات تكوينى الهى است. در آيه 60 سوره مائده آمده كه گروهى به‌خاطر نافرمانى، به صورت خوك وميمون درآمدند و اينجا فقط ميمون ذكر شده است. ابن عباس مى‌گويد: هر دو آيه درباره‌ى يك گروه است. «1». تفسير نمونه. جلد 3 - صفحه 207 از ظاهر آيه استفاده مى‌شود كه نه تنها خصلت آنان، بلكه شكل ظاهرى آنان نيز تبديل به ميمون شد. آرى، خدايى كه با يك فرمان، آتش را بر حضرت ابراهيم گلستان مى‌كند، مى‌تواند موجودى را به موجود ديگر و انسانى را نيز ميمون كند. البتّه مسخ‌شدگان توالد و تناسلى نداشتند و به فرموده‌ى پيامبر صلى الله عليه و آله چندروزى بيشتر زنده نبودند. «1» پیام ها 1- نهى از منكر، اگر سبب هدايت ديگران نشود، سبب نجات خود ناهيان مى‌شود. «أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ» 2- فراموشى، اگر در اثر بى توجّهى و بى‌اعتنايى باشد كيفر دارد. فَلَمَّا نَسُوا ... 3- هركس كه راه موعظه را به روى خود ببندد، راه قهر الهى را به روى خويش باز كرده است. «نَسُوا- أَخَذْنَا» 4- نهى از منكر، يك وظيفه دائمى‌است. «يَنْهَوْنَ» (فعل مضارع نشانه استمرار است) 5- بى‌تفاوتان، ظالمند. «الَّذِينَ ظَلَمُوا» (در آيه‌ى قبل، بنى‌اسرائيل به سه دسته تقسيم شدند: متجاوزان، واعظان و سكوت‌كنندگانِ بى‌تفاوت. در اين آيه سكوت‌كنندگان هم جزو ظالمانِ هلاك شده به حساب آمده‌اند، زيرا تنها ناهيان از منكر نجات يافتند، «أَنْجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ» پس سكوت، هم ظلم و هم زمينه‌ى هلاكت است.) 6- از بزرگ‌ترين و شديدترين عذاب‌ها، سقوط از مرحله‌ى انسانيّت است. «بِعَذابٍ بَئِيسٍ، كُونُوا قِرَدَةً خاسِئِينَ» 7- متجاوز، استحقاق از دست دادن انسانيّت و مسخ شدن را دارد و كيفر مستكبر، طرد و تحقير است. «عَتَوْا، قِرَدَةً خاسِئِينَ» آرى، ملّتى كه در برابر قانون الهى گردنكشى كند، ميمون‌وار از ديگران تقليد خواهد كرد. 8- آنان كه حكم خدا را با حيله، مسخ و دگرگون كنند، چهره‌شان مسخ مى‌شود. بازيگرِ با دين، به صورت حيوان بازيگر (ميمون) در مى‌آيد. «كُونُوا قِرَدَةً» «1». تفسير مجمع‌البيان. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 208 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ نکته قرآنی 🔹ولَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ 🔸و حق را با باطل مخلوط نكنيد وحق را در حالى كه مى دانيد پنهان نكنيد 📗سوره بقره، آیه ۴۲ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷دو ریسمان مهم‌که باعث‌عزت می‌شود🌷 1⃣ریسمان الهی(ارتباط با خدا) 🌸 ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّهِ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﻳﺎﻓﺖ ﺷﻮﻧﺪ ،ﺧﻮﺍﺭﻱ ﻭ ﺫﻟﺖ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺯﺩﻩ ﺷﺪﻩ ، ﻣﮕﺮ [ ﺁﻧﻜﻪ ] ﺑﻪ ﺭﻳﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍ [ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻧﺒﻮّﺕ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﺖ ](آل عمران١١٢) 2⃣ریسمان مردم(ارتباط نیکو با مردم)🌸 وَحَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ ﻭ ﻳﺎ ﺭﻳﺴﻤﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﻣﺮﺩم چنگ زنند(آل عمران١١٢) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹اوصاف صالحان در قرآن 🌹 1⃣قیام به اطاعت خدا ✴️ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩﺭﺳﺘﻜﺎﺭ [ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﻖّ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺮﺩم ] ﻫﺴﺘﻨﺪ.(آل عمران١١٣) 2⃣تلاوت کتاب آسمانی ✴️ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﺷﺐ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ.(آل عمران١١٣) 3⃣سجده کردن ✴️ وَهُمْ يَسْجُدُونَ ﻭ [ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ] ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(آل عمران ١١٣) 4⃣ایمان به خدا و قیامت✴️ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ.(آل عمران ١١٤) 5⃣امر به معروف و نهی ازمنکر✴️ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ.(آل عمران١١٤) 6⃣سبقت در کارهای خیر✴️ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ ﻣﻰ ﺷﺘﺎﺑﻨﺪ ; ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻧﻨﺪ .(آل عمران ١١٤) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 جوانان و مسؤولیت‌های اجرایی / ۲ 🔹ذهن جوان بگونه‌ای است که در امور اجرایی و برنامه ریزی‌های علمی نیز از «خلاقیّت» و «ابتکار» بیشتری برخوردار است؛ و این دقیقاً در نقطه مقابل روحیه سالخوردگان است که با گذشت سن، محافظه کارتر می‌شوند. خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن کریم درباره توانایی‌های علمی سالخوردگان می‌فرماید: وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(نحل/۷۰) و خداوند شما را آفرید، سپس شما را می‌میراند؛ بعضى از شما به سنین بالاى عمر می‌رسند، بطورى که بعد از علم و آگاهى چیزى نخواهند دانست. خداوند عالم و قادر است. 🔸آیت الله مصباح یزدی(ره) در تفسیری روان شناختی از این آیه شریفه می‌فرمایند: «این آیه شریفه می‌تواند اشاره‌ای باشد به اینکه پذیرفتن رأی جدید یا سلیقه تازه برای سالخوردگان بسیار دشوار می‌شود و نیز استعداد تمرکز حواس، یعنی دقت، و همچنین قوه ضبط و نگهداری اموری که بر ذهن عارض می‌شوند در آنان رو به ضعف می‌رود و این همه موجب می‌شود که آنان نتوانند مطلبی جدید بیاموزند.»(جامعه و تاریخ در قرآن، ص۱۷۰) 🔹علاوه بر همه این موارد، یکی از آسیب‌های روحی دوران پیری، تشدید برخی امیال نفسانی در انسان است که خود می‌تواند منشأ مفاسد اخلاقی، اقتصادی و سیاسی متعددی باشد. به عنوان نمونه، پیامبراکرم(ص) در روایتی می ‌فرمایند: وَ یَهْرَمُ ابْنُ آدَمَ وَ تَشِبُّ مِنْهُ اثْنَتَانِ الْحِرْصُ وَ الْأَمَل؛ زمانیکه انسان پیر می‌شود دو خصلت در او جوان می‌ شود: «حرص و آرزو»(تحف العقول، ص۵۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺