eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «99» امّا برخى از عرب‌هاى باديه‌نشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‌كنند، وسيله‌ى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مى‌دانند. آگاه باشيد كه همين انفاق‌ها، براى آنان موجب قرب است. به زودى خدا آنان را در رحمت خويش وارد مى‌كند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ عِنْدَ اللَّهِ وَ صَلَواتِ الرَّسُولِ أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ لَهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «99» امّا برخى از عرب‌هاى باديه‌نشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‌كنند، وسيله‌ى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مى‌دانند. آگاه باشيد كه همين انفاق‌ها، براى آنان موجب قرب است. به زودى خدا آنان را در رحمت خويش وارد مى‌كند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است. پیام ها 1- اگر گروهى را سرزنش مى‌كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ‌ «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» مى‌فرمايد: وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‌ ... 2- باديه‌نشينى و محيط اجتماعى، اختيار رشد را از انسان نمى‌گيرد. وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ‌ ... 3- ايمان، زمينه‌ساز انفاق و آرامش است. «يُؤْمِنُ، يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» 4- از امكانات مادّى براى رسيدن به قرب الهى بهره بگيريم. «يَتَّخِذُ ما يُنْفِقُ قُرُباتٍ» 5- آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق مى‌كنند، ولى انفاق مؤمن ستوده است. «أَلا إِنَّها قُرْبَةٌ» جلد 3 - صفحه 493 6- كار كردن براى جلب رضايت رسول خدا، با توحيد مخالفتى ندارد. «إِنَّها قُرْبَةٌ» 7- مؤمنِ انفاق‌گر، مشمول دعاى رسول‌خدا قرار مى‌گيرد. «صَلَواتِ الرَّسُولِ» 8- مؤمن، غرق در رحمت الهى است، «فِي رَحْمَتِهِ» و منافق، غرق در حوادث تلخ است. «عَلَيْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ» (آيه قبل) 9- انفاق خالصانه‌ى باديه‌نشينان كه از محيطِ بى‌فرهنگ‌اند، بيشتر مورد تقدير و تمجيد است. «أَلا، إِنَّها، فِي رَحْمَتِهِ، غَفُورٌ، رَحِيمٌ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 از ویژگی‌های پیامبر اعظم(ص) در قرآن 🔸پیامبر اکرم(ص) حریص بر هدایت مردم: لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم (توبه/۱۲۸) 🔹عدم نزول عذاب الهی با وجود پیامبر اکرم(ص): ما کان الله لیعذبهم و انت فیهم (انفال/۳۳) 🔸پیامبر(ص) دارای خُلق عظیم: انک لعلی خلق عظیم (قلم/۴) 🔹نعمت بزرگ در پرتو بعثت پیامبر(ص): لقد منّ الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا (آل‌عمران/۱۶۴) 🔸صلوات خداوند و فرشتگان بر پیامبر(ص): ان الله و ملائکته یصلون علی النبی (احزاب/۵۶) 🔹جهانی بودن رسالت پیامبر(ص): و ما ارسلناک الا کافه للناس بشیرا و نذیرا (سبأ/۲۸) 🔸پیامبر(ص) گواه بر پیامبران: فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا (نساء/۴۱) 🔹عظمت شهر مکه در پرتو وجود پیامبر(ص): لا اقسم بهذا البلد و انت حل بهذا البلد (بلد/۲) 🔸رفعت مقام و منزلت پیامبر(ص): و رفعنا لک ذکرک (شرح/۴) 🔹پیامبر(ص) الگوی مؤمنان: لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنه (احزاب/۲۱) 🔸جلب رضایت پیامبر(ص): و لسوف یعطیک ربک فترضی (ضحی/۵) 🔹سفر معراج پیامبر(ص): سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی (اسراء/۱) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله دریافت وحی: و انک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم (نمل/۶) 🔹عصمت پیامبر(ص) در مرحله ضبط و نگهداری وحی: سنقرئک فلا تنسی (اعلی/۶) 🔸عصمت پیامبر(ص) در مرحله تعلیم وحی: و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی (نجم/۱-۳) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای از زلال قرآن 📖سوره مبارکه مریم، ۹۶ 💠إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا 💠 همانا آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند خدای رحمان آنها را (در نظر خلق و حق) محبوب می‌گرداند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول) ✅ إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَ نَكْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَ آثَارَهُمْ وَ كُلَّ شَىْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِينٍ (یس/۱۲) 🔹همانا ما مردگان را زنده مى‌كنیم و آن‌چه را از پیش فرستاده‌اند و آثارشان را مى‌نویسیم و هر چیزى را در (كتاب و) پیشوایى روشن برشمرده‌ایم. 🔸مقصود از چیزهایی که از پیش فرستاده شده، همان کردار انسان‌هاست که ظاهراً آثاری از آنها باقی نمی‌ماند ولی در نزد خدا کاملاً ثبت شده‌اند. منظور از آثار انسان‌ها، همان نتایج اعمال آنهاست که آثارشان در محیط منعکس گردیده و باقی است. هم‌چون بناهای نیک و مراکز مفید خیریه و نشر کتاب و یا کارهایی که به صورت سنت و روش نیک یا زیان‌آور از انسان باقی می‌ماند. 🔸آنچه از انسان سر مى‌زند، در پرونده عمل او ثبت مى‌شود و در قیامت به شكل كتابى در اختیار او قرار مى‌گیرد. این كتاب‌ها سه نوع است: الف) كتاب شخصی: نامه‌ی اعمال شخصی که کارهای فردی انسان در آن ثبت است. «اقرء كتابک» (اسراء/۱۴ و هم‌چنین کهف/۴۹) ب) كتاب امّت‌ها: نامه‌ی اعمال امّت‌ها که بیانگر خطوط اجتماعی زندگی آنان و فعالیت‌های آنان در جامعه است. «كلّ اُمّة تدعى الى كتابها» (جاثیه/۲۸) ج) كتاب جامع: نامه‌ی عمومی و جامع یا لوح محفوظ و صفحه‌ی علم الهی که همه‌ی حوادث جهان و اعمال انسان‌ها در آن‌جا ثبت شده است. «كلّ شىء احصیناه فى امام مبین» و «فى لوح محفوظ» (بروج/۲۲). 🔸ثبت بودن همه‌ی امور در صفحه‌ی علم الهی به معنای جبرگرایی نیست؛ یعنی کارهای انسان‌ها بر اساس اختیار و انتخاب و با توجه به آزادی او ثبت شده است. (ادامه دارد) @Targomeh
⚜رسول خدا در آینه قرآن : 🍂محبت و دلسوزی شدید پیامبر : 🔸فَلَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَي آثَارِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُوا بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً (کهف/۶) ⚡️ترجمه : گوئى تو مى خواهى خويشتن را از شدت اندوه، هلاك كنى كه: چرا آنها به اين كتاب آسمانى ايمان نمى آورند؟ ❌ این آیه نهايت دلسوزى پيامبر را مى رساند. ایشان از گمراهى مردم رنج مى بردند، به ايمان آنها عشق مى ورزيدند، و از اين كه مردم راه روشن و راست را گذارده، به بى راهه مى رفتند، غصه مى خوردند، غصه اى جانكاه! 🔴 و این نشانه شدت علاقه پیامبر به مردم است. مانند پدری که دوست دارد و تلاش می کند فرزندش به بهترین کمالات دست پیدا کند، و از اشتباه و انحراف او ناراحت شده و بشدت غصه می خورد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«صبغة اللّٰهِ وَ مَن اَحسَنُ مِنَ اللّٰهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَه عابِدونَ» رنگی خدایی بپذیرید و چه رنگی از رنگ خدایی بهتر است و ما تنها او را عبادت می کنیم… @Targomeh
🔴 پیامبر افضل از منظر قرآن ❇️ در میان انبیا برخی بر بعضی دیگر برتری دارند. انبیای اولواالعزم از سایر پیامبران افضل‌اند. در میان پیامبران اولواالعزم نیز تفاضل وجود دارد: تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض (بقره/۲۵۳)، و لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض (اسراء/۵۵). با استفاده از آیات ذیل، برتری پیامبر اکرم(ص) بر سایر پیامبران اولواالعزم اثبات می‌گردد: 🔹بشارت حضرت مسیح(ع)؛ و مبشرا برسول یأتی من بعدی اسمه احمد (صف/۶). معنای بشارت زمانی تحقق می‌یابد که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد. 🔸هیمنه قرآن بر کتب انبیای پیشین؛ و انزلنا الیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه من الکتاب و مهیمنا علیه (مائده/۴۸). کمال علمی، مقام و شخصیت معنوی هر پیامبری در کتاب آسمانی او ظهور می‌کند و این آیه؛ هیمنه، سیطره و فضیلت قرآن بر کتابهای انبیای سلف را ثابت می‌کند و به تبع آن، فضیلت رسول اکرم (ص) بر دیگر انبیای الهی. 🔹خاتمیت رسول اکرم(ص)؛ ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین (احزاب/۴۰). مقصود از خاتمیت، تنها تأخر و خاتمیت زمانی نیست، بلکه خاتمیت رتبی در قوس صعود نیز هست و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل‌تر از ایشان نخواهد آمد. 🔸رسول اکرم(ص) بندهٔ مقام اطلاق: الحمدلله الذی انزل علی عبده الکتاب و لم یجعل له عوجا(کهف/۱). کلمه «عبد» به صورت مطلق و غیر مقید، به فرد کامل انصراف دارد که رسول خداست. کلمه «عبدنا» که در مورد سایر پیامبران به کار رفته، به کثرت نظر دارد(سوره ص/۱۷, ۴۱, ۴۵)، ولی کلمه «عبده» ناظر به مقام وحدت است. به همین دلیل، این کلمه حتی از کلمه «عبدالله» هم بالاتر است، زیرا این عبودیت، نشان هویت مطلقه است که از مقام الوهیت بالاتر است.(فرقان/۱, اسراء/۱, نجم/۱۰) 🔹پیامبر(ص)، نخستین مسلمان: و بذلک اُمرت و انا اول المسلمین (انعام/۱۶۳)، منظور اوّلیت ذاتی است که گاهی از آن به اوّلیت رتبی یاد می‌شود. علت اینکه خدای سبحان تنها به پیامبر اکرم(ص) فرمود که بگو « من مأمورم که نخستین مسلمان باشم »(زمر/۱۲)، این است که هیچ‌کس در رتبه وجودی ایشان قرار ندارد، چنان که نخستین کسی که در قیامت محشور می‌شود، آن حضرت است. 🔸شهادت مطلق پیامبر(س): فکیف اذا جئنا من کل امة بشهید و جئنا بک علی هولاء شهیدا(نساء/۴۱). در قیامت آن حضرت شاهد کل، بر انبیا و امت‌هایشان است و اولین و آخرین، زیر پوشش شهادت پیامبر اکرم (ص) به سر می‌برند. 📚 با استفاده از کتاب پیامبر رحمت @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا