eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️❤️ 💧💧 🔸آیه ۷ / هود از بودن عرش خدا بر آب خبر مى‌دهد: « وَ هُوَ الَّذى خَلَقَ السَّمـوتِ و الأَرضَ فِى سِتَّةِ أَیّامٍ و کانَ عَرشُهُ عَلَى الْماءِ = و او کسى است که آسمان‌ها و و زمین را در ۶ مرحله آفرید و عرش او بر آب بود 🔹 مفسران در تفسیر این آیه بر یک نظر نیستند سید قطب معتقد است که : این آیه فقط بر وجود آب ، هنگام خلقت آسمان و زمین و قرار داشتن عرش خدا بر آن دلالت دارد 🔸اما این که چگونه آبی بوده و عرش به چه نحو بر آن قرار داشته از امور غیبی است که راهی برای فهم مفسر به آن وجود ندارد برخلاف نظر این گروه از مفسران ، برخی در حال ارائه به معنای روشنی از آیه بوده‌اند 🔹 در نقلی از کعب الاحبار آمده است که : خداوند یاقوت سبز آفرید ، آنگاه با هیبت در آنذر نظر کرد به طوری که به آبی مضطرب تبدیل شد 🔸 پس باد را آفرید و آب را پشت باد قرار داد و عرش را نیز بر آب نهاد 🔹نظیر این روایت که از اسرائیلیات است از ابن عباس نیز نقل شده : برخی مفسران متاخر گویا با مسلم گرفتن مضمون این روایت با این پرسش مواجه شده‌اند که چه فایده و حکمتی در این است که عرش خدا بر آب و آب بر روی باد باشد 🔸 و پاسخ داده‌اند که : قرار گرفتن بنای عظیم عرش بر آب دلالت روشن‌تری بر قدرت خدا دارد که چگونه آن جسم سنگین را بدون هیچ ستونی بر روی آب نگه داشته است 🔹 ابومسلم اصفهانی در این باره گفته است : عرش خدا ، یعنی بنای آسمانها و زمین که بر روی آب قرار داشت و این شگفت انگیز تر است که ساختمان عظیمی بر روی آب بنا نهاده شود 🔸اما این نظریه با ظاهر آیه سازگار نیست زیرا آیه می‌گوید : عرش خدا پیش از آفرینش آسمان و زمین بر آب بود 🔹ابوبکر اصم گویا به دلیل نادرستی این نظریه ها در تفسیر دیگری از آیه چنین می گوید : همان گونه که آسمان بالای زمین قرار گرفته بود عرش خدا نیز بالای آب قرار داشت 🔸 این که مقصود از عرش و نیز ماء چه باشد می تواند تفسیری مقبولتر یا غیر قابل قبول از آیه ارائه دهد 🔹 آنچه از مفسران متقدم گزارش شده است عرش را موجودی ماده معرفی می‌کند 🔸اما برخی مفسران ( به طور عمده عارفان و حکیمان ) عرش و ماء را شیء غیر مادی دانسته اند به طور مثال محی الدین عربی ، مراد از عرش در آیه را همه موجودات عالم و مقصود از آب را که عرش ( همه ممکنات ) از آن برآمده و به واسطه آن وجود داشت و با او هیچ نبود 🔹 و خداوند ابتدا آب را آفرید آنگاه آسمان ها و زمین و به طور کلی موجودات مادی را از آب خلق کرد 🔸این تفسیر از آیه با روایت‌هایی از امامان معصوم علیهم السلام تایید می‌شود که نخستین پدیده مادی آفریده خداوند را که منشاء آفرینش موجودات دیگر بوده ، آب معرفی می کند 🔹 از حضرت باقر علیه السلام نقل شده که در پاسخ به مردی شامی درباره آغاز آفرینش فرمود : نخست چیزی را آفرید که همه چیزها از آن خلق شده و آن آب است 🔸پس خداوند نسبت هر چیزی را به آب می رساند ولی برای آب نسبی که بدان منصوب شود قرار نداده است 🔹 در حدیث دیگری از حضرت صادق علیه السلام عرش به آفریدگان تفسیر شده است ': العرش وجه هو جمله الخلق بنابراین بعید نیست که آیه به پدید آمدن همه مخلوقات از آب اشاره داشته باشد ادامه دارد....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه 5 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻صفحه5 قرآن کریم آیات 25تا 29سوره بقره 📌تفسیر_قطره ای 📖 ┅═✧❁🔆❁✧═┅ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 🔸از سوره قاف 🎤با صدای (صاحب اذان معروف) 🔸اجرا در حسینیه امام خمینی ره با حضور امام خامنه‌ای 🔸مدت : 11.16 دقیقه 🔸حجم : 15.7 مگابایت 🔹وأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (31) هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ (32) مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ (33) ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ (34) لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ (35)‏ وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ (36) إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ (37) وَلَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَمَا مَسَّنَا مِن لُّغُوبٍ (38) فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ (39) وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ (40) وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ (41) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌ 🔆‌ ♥️ دل آرام گیرد با ذکر و یادخدا 💠درزندگیت موفق نیستی؟ بگو: 🌷وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ سوره هود ایه ۸۸ 💠خوشحال نیستی؟ همیشه بگو: 🌷حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» سوره ال عمران ایه ۱۷۳ 💠ازدنیاخسته ای؟ بگو: 🌷َاَللّهم اجْعَل هَمّی الآخِرَة 💠نمازهایت را به موقع ومداوم نمیخوانی؟ همیشه بگو: 🌷 رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاَةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء سوره ابراهیم ایه ۴۰ 💠میخواهی ازدواج کنی؟ بگو: 🌷«رَبِّ لا تَذَرْنی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ» سوره انبیا ایه ۸۹ 💠درکارهایت سختی میبینی؟ بگو: 🌷َ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي  سوره طه ایه ۲۵ و۲۶ 💠دوست داری آرزویت برآورده شود؟همیشه بگو: 🌷اَستَغْفِراللّه و اَتوبُ اِلَیه 💠تو دلت ازدست کسی ناراحتی؟بگو: 🌷 اللّهم اجْعَلنی مِن َالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ  سوره ال عمران ایه ۱۳۴ 💠میخواهی دایم قرآن بخونی؟بگو: 🌷اللّهم اجْعَل القُرانَ رَبیعَ قَلبی و نورَ صَدْری 💠میخواهی غیبت نکنی؟بگو 🌷اللّهم اجْعَل کِتابی فی عِلیّین وَاحْفِظ لِسانی عَنِ العالَمین 💠می خواهی خانه ات پر از گنج شود؟ بگو : 🌷سُبحانَ اللّه و بِحَمْدِه و سُبحانَ اللّه العَظیم @Targomeh
🕋 « الَّذی جَعَلَ لَکُم الأَرضَ مَهداً » 🌸 « همان کسی که زمین را برایتان گهواره ای ساخت.» 📖 « طه - 53 » 💢 قرآن در توصیف زمین، از لفظ مهد ( گاهواره) استفاده کرده که حرکتش چنان ملایم است که کودک درون آن به آرامی به خواب می رود. حرکت وضعی و انتقالی کره زمین، که برای سکونت انسان آفریده شده، نیز همانند حرکت گاهواره نرم و آرام است. 🔶دانشمندان معتقدند : اگر زمین از چرخش به دور خود متوقف شود، سرعت بادی که ایجاد خواهد شد به مراتب بیشتر از سرعت طوفان‌های اتمی خواهد بود، و باعث آتش سوزی در سرتاسر این سیاره خواهد شد❗️ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 💠 💢منظور از آیة الکرسى 📎در روایات و نزد مشهور فقیهان، آیة الکرسى تنها آیه «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَی الْقَیومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِی یشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ یعْلَمُ ما بَینَ أَیدِیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا یحِیطُونَ بِشَی‌ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِما شاءَ وَسِعَ کرْسِیهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا یؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِی الْعَظِیمُ» است، نه به ضمیمه دو آیه بعد آن. 📋وجه نام‌گذاری: 📎این آیه از سوى پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و أئمه علیهم السّلام به همین نام خوانده شده در روایات از آیة الکرسى به عنوان با عظمت‌ترین آیه قرآن و رأس آن تعبیر شده است. 📋در ابواب فقه: از آیة الکرسى در باب‌هاى طهارت، صلات و حج به مناسبت سخن رفته است. 📋 در امور: قرائت آیة الکرسى بعد از وضو ، بر بالین محتضر هنگام دفن میت ، پس از نمازهاى واجب ، هنگام پوشیدن لباس نو ، هنگام خواب، در سفر و زمان رسیدن حاجی به عرفات براىوقوف ، مستحب است. 📋 در نماز مستحبی: قرائت آیة الکرسى در بعضى نمازهاى مستحبی مانند نماز غدیر ، نماز شب اول قبر و نماز اعرابی وارد شده است. 📋در نوافل: قرائت آیة الکرسى در نافله‌هاى ظهر و رکعت دوم از دو رکعت نافله بین مغرب و عشا و رکعت نخست نماز و تیره مستحب است. 📋 در بنا: اگر ارتفاع سقف اتاق بیشتر از هشت ذراع باشد، نوشتن آیة الکرسى رأس هشت ذراع یا بالاتر از آن مستحب است. ← در موقع تخلی قرائت آیة الکرسى، هنگام تخلی کراهت ندارد. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا