سوره مبارکه فاتحه آیه ۲ :
ألْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
ستایش خدایى را که پروردگار جهانیان است …
امروزه، یکی از نظریه های علم فیزیک، اشاره به جهان هایی ست که در موازات جهان ما قرار دارند که جهان های موازی (parallel worlds) نامیده می شوند. در آیه فوق، واژه “العالمین” به صورت جمع و در معنای “جهان ها” به کار رفته است در صورتی که اگر منظور دنیا و آخرت بود از کلمه “العالمان” استفاده می شد.
براستی؛ بیان “العالمین” در قرآن، نمی تواند اشاره به وجود جهانهای موازی داشته باشد؟!
🔸🔹🔸🔹🔸
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم زیبا از ترجمہ فارسے سورہ مبارڪہ
انعام✨
بخش هشتم ✅
اشارہ به ستمکاران
پند
#قرآن
🌴💎🌹💎🌴
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جرعه ای آرامش 🌱
🍁 خداوند هيچكس را جز به اندازه توانش
تكليف نمىكند، هركس هر چه نيكى كند
به سود او و هرچه بدى كند به زيان اوست،
🍁 خدايا اگر [فرمانى را] فراموش يا خطايى
كرديم بر ما مگير، پروردگارا بار گرانى بر
عهده ما مگذار،
🍁 چنانكه بر عهده پيشينيان ما گذاردهاى،
پروردگارا آنچه تاب و توان آن را نداريم بر
دوش ما مگذار،
🍁 ما را ببخش و بيامرز و بر ما رحمتآور، تو
مولاى مايى، ما را بر خدا نشناسان پيروز
گردان.
♡ سوره مبارکه ی بقره ♡
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قَالَ الرَّسُولُ ياَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُوراً (فرقان/۳۰)
🔹پیامبر (در روز قیامت از روى شكایت) مىگوید: پروردگارا! قوم من این قرآن را رها كردند.
🔸این آیه، از گلایهى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله سخن مىگوید و آن حضرت چون «رحمة للعالمین» است نفرین نمىكند. امام رضا علیه السلام فرمود: دلیل آن كه در نماز، قرآن مىخوانیم آن است كه قرآن از مهجوریّت خارج شود.
🔸در روایات آمده است: هر روز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدفتان رسیدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانید و دل خود را با تلاوت قرآن تكان دهید و هرگاه فتنهها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید.(تفسیر نورالثقلین)
🔸ملاصدرا(ره): بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آنجا كه گمان كردم كسى هستم، ولى همین كه كمى بصیرتم باز شد، خودم را از علوم واقعى خالى دیدم. در آخر عمر به فكر رفتم كه به سراغ «تدبّر در قرآن» و روایات محمّد و آلمحمّد علیهم السلام بروم. یقین كردم كه كارم بىاساس بوده است، زیرا در طول عمرم به جاى نور در سایه ایستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید، تا رحمت الهى دستم را گرفت و مرا با اَسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبّر در قرآن كردم، درِ خانهى وحى را كوبیدم، درها باز شد و پردهها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من مىگویند: «سلام علیكم طبتم فادخلوها خالدین» (مقدمه تفسیر سوره واقعه)
🔸فیض كاشانى(ره) مىگوید: كتابها و رسالهها نوشتم، تحقیقاتى كردم، ولى در هیچ یک از علوم دوایى براى دردم و آبى براى عطشم نیافتم، بر خود ترسیدم و به سوى خدا فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمّق در قرآن و حدیث هدایت كرد.(رساله الانصاف)
🔸امام خمینى(ره) در گفتارى از اینكه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نكرده، تأسّف مىخورد و به حوزهها و دانشگاهها سفارش مىكند كه قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همهى رشتهها، مقصد اعلى قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ایّام جوانى تأسّف بخورند.(صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۰)
❇️ از پيامهای آیه
▫️در قیامت یكى از شاكیان، پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است. «و قال الرسول»
▫️انتقاد از كسانى است كه آگاهانه قرآن را كنار مىگذارند. «اتّخذوا...» و نفرمود: «كان عندهم مهجورا»
▫️جمعآورى و تدوین قرآن، در زمان شخص پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله انجام شده و لذا مورد اشاره و خطاب قرار گرفته است. «هذَا القرآن»
▫️مهجوریّت قرآن و گلایهى پیامبر(ص) و مسئولیّت ما قطعى است. («قال» فعل ماضى نشانهى حتمى بودن است)
▫️تلاوت ظاهرى كافى نیست، بلكه مهجوریّتزدایى لازم است. «مهجورا»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#دانستنیهای_قرآن
🔹🔸نفس در قرآن🔹🔸
💢الف) نفس امارّة
كه همواره انسان را به بدىها فرمان مىدهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مىكشاند. در قرآن مىخوانيم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي» «2» به درستى كه نفس (انسان را) به كارهاى زشت و ناروا فرمان مىدهد مگر آن كه پروردگارم رحم كند.
اين نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تكرار مىكند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على عليه السلام مىفرمايد: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مىگويد و در قالب دوست جلوه مىكند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد كند. «3»
قرآن كريم در سوره يوسف مىفرمايد: پس از آن كه برادران يوسف، بنيامين را در سرزمين مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگير شدن او به اتهام سرقت بيان كردند، حضرت يعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» «4»* بلكه نفس، اين كار زشت را براى شما زينت داد و شما را به سوى آن كشاند.
در حديث ديگرى مىخوانيم: بعد از نماز، از خداوند چنين بخواهيد: «الهى لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5»
«1» بحار ج 74 ص 104
«2» يوسف 53
تفسير نور(10جلدى) ج10 304 الف) نفس امارة ..... ص : 304
«3» غررالحكم
«4» يوسف 83
«5» كافى ج 3 ص 346
امام زين العابدين عليه السلام در مناجات شاكّين به خداوند متعال عرض مىكند: من از نفسى به تو شكايت مىكنم كه به بدىها فرمان مىدهد، به سوى خطاها مىرود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى كه شرّى به او مىرسد فرياد مىزند و هنگامى كه قرار است خيرى از ناحيه او به كسى برسد بخل مىورزد، به لهو و لعب تمايل شديد دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مىبخشد و براى توبه، مرا به طفره وا می دارد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#آیه_گرافی
سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا(طلاق۷)
و خدا به زودی بعدِ هر سختی
آسانی قرار دهد.
يه روزى همه چی درست میشه.
نگرونیهاتو بزار کنار،
از ميون اشكهات لبخند بزن
໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡
#مشابهات_قرآن
*واذکروا* 👈 االله فی ایام ....... #۲۰۳_بقره
*واذکروا* 👈 نعمه الله علیکم ...... #۷_مائده
*واذکروا* 👈اذ جعلکم خلفاء ...... #۷۴_اعراف
*واذکروا* 👈 اذ انتم قلیل ...... #۲۶_انفال
🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨🎇🎆✨🎇🎆✨🎇🎆
#قرآن_را_بشناسیم
رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طُبِعَ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ «87» توبه
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» توبه
1_چرا فعل (طبع) در آیه اول به صورت مجهول و در آیه دوم به صورت صیغه معلوم ذکر شده است ؟
علت استفاده از صیغه مجهول در آیه نخست مجهول بودن فعل آیه قبل آن است در این آیه میخوانیم(و اذا انزلت.....) لذا طبع مانند انزل به صیغه مجهول آمده است اما در آیه دوم ، چون آیات قبل آن به صورت معلوم آمده فعل (طبع) نیز به صورت معلوم ذکر شده است.
2_ علت اختلاف فواصل این آیات چیست ؟
آیه نخست با عبارت (فهم لایفقهون) ختم شده است یعنی منافقانی که از امکانات کافی برای جنگیدن برخوردار بودند خواستند به جنگ نروند تا به سختی نیفتاده راحت باشند چون آنها این مطلب را نفهمیدند (فقه )و( فهم) از آنها سلب شده است و خداوند فرموده (فهم لایفقهون )اما در آیه دوم منافقان به ثواب و عقاب خداوند علم ندارند لذا می فرماید (فهم لایعلمون)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺