eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه۳۲ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 32» بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‌ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‌مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «اعراف آیه 32» بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‌ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‌مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم. نکته ها اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد. قرآن، يكى از نعمت‌هاى خداوند را، زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند، «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» «2» امّا بايد علاقه‌ى به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، «2». حجر، 16. جلد 3 - صفحه 54 نشان‌دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان، حرام مى‌داند. «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» «1» عثمان‌بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: «براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان‌گردى، در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد». «2» عاصم‌بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه‌ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال‌ها و لذّت‌ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده‌زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. «3» حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده‌ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. «4» بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى‌هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى‌غصّه و خالص است. پیام ها 1- پيامبر، مسئول مبارزه با بدعت‌ها است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» «1». نور، 31. «2». تفسير كبير فخررازى. «3». كافى، ج 1، ص 410. «4». تفسير منهج‌الصادقين. جلد 3 - صفحه 55 2- اسلام، با زهد نابجا و رياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» 3- اصل در بهره‌گيرى از زينت‌ها و طيّبات، مباح بودن است، مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَنْ حَرَّمَ» 4- استفاده‌ى مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن، ارزشمند است. «زِينَةَ اللَّهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است. 5- راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده‌ى بجا و رعايت قسط وعدل است. قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ‌ ... 6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد، آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند. مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌ 7- زينت، همچون غذا، مورد نياز انسان است. (زينت در كنار خواركى‌ها مطرح شده است) زِينَةَ اللَّهِ‌ ... وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌ 8- هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها، استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست، گرچه كافران نيز بهره‌مى‌برند. «قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» البتّه در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» «1» هرآنچه روى زمين است، زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك بهتر عمل مى‌كنند. 9- در بهره‌بردارى از نعمت‌هاى دنيوى، مؤمن و كافر يكسانند، ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است. «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» 10- علم وعالم، جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند. «كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» «1». كهف، 7. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 56 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺 ✅ عوامل گمراهی انسانها ✅💐 تبعیت از مسئولان و بزرگان ِ گمراه 💐✨ در آیه 67 سوره احزاب به یکی دیگر از عوامل گمراهی انسانها، در طول تاریخ اشاره می‌شود که تبعیت از بزرگان ِ گمراهی را شامل می‌شود که گمراهی دیگران را در پی‌دارد: 💐💫 وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا (آیه 67 سوره احزاب) و می گویند: پروردگارا! همانا ما از فرمانروایان و بزرگانمان اطاعت کردیم، در نتیجه گمراهمان کردند. ✅💐 «سادة» جمع «سيد» به رؤسا و سران يک جامعه گفته مى‌شود و «كبراء» جمع «كبير» به بزرگانِ سنّى و ريش سفيدان اطلاق مى‌شود. معمولًا اين دو گروه نقش مهمى در آداب و رسوم و رفتار مردم دارند. ✅💐 مجرمان اشتباهات خود را توجيه مى‌كنند و به گردن ديگران مى‌اندازند، «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا».. ✅💐 تقليد كوركورانه از پدران و بزرگان جامعه، مايه‌ پشيمانى است «إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💚🍃💚🍃💚 ‹ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِه. › بدانید که خدا میان آدمی و قلبش حائل است. •سوره‌انفال ۲۴ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋🔸️🖋🔸️🖋🔸️ 🔸️🖋🔸️ 📕سوره کهف آيه 5 : مَّا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِآبَائِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِبًا 📃ترجمه فارسی : نه آنان به اين [سخن خرافى و بى پايه] يقين و دانشى دارند و نه پدرانشان [بلكه گفتارشان از روى جهل و نادانى است] چه بزرگ سخنى است كه [از روى افترا] از دهانشان بيرون مى آيد؛ آنان جز دروغ نمى گويند 🖋ضرب المثل : آدم بايد لقمه را به اندازه دهانش بردارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ(رعد۲۴) درود بر شما به پاداش آنچه صبر كرديد، راستى چه نيكوست فرجام آن سراى‌. زندگیِ خوب در دو جمله خلاصه میشود: لذت بردن از روزهای خوب، صبر كردن در روزهای بد 𓏲࣪♥️🌵 ִֶָ𓏲࣪♥️🌵 ִֶָ𓏲࣪♥️🌵 ִֶָ𓏲࣪♥️🌵 ִֶָ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
 🌹🌱🌹🌱🌹 🌱🌹🌱 ♻️معنای سور مسبحات سوره‌هایی که با کلمه‌ای از مصدر « سبح » آغاز می‌شوند «سور مسبحات» نام دارند. 🔰۲ - نامهای سور مسبحات نامهای سور مسبحات عبارتند از: اسراء ؛ حدید ؛ حشر ؛ صف ؛ جمعه ؛ تغابن واعلی . سوره اسراء با صیغه مصدر «سبحان»، سوره‌های حدید و حشر و صف با صیغه ماضی «سبح»، دو سوره جمعه و تغابن با صیغه مضارع «یسبح» و سوره اعلی با صیغه امر «سبح» آغاز می‌شود. برخی آن‌ها را مسبحات خمس (پنجگانه) نامیده‌اند و سوره اسراء و اعلی را جزء آن‌ها بحساب نیاورده‌اند. 💠۳ - فضیلت قرائت مسبحات در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم نقل شده که قبل از خواب مسبحات را تلاوت می‌کرد و می‌فرمود: در آن‌ها آیه‌ای است که از هزار آیه برتر است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 ای کسانی که ایمان آوردید! ✍پا جا پای شیطان نگذارید، هر کسی دنبالش راه بیفتد، بدبخت و بیچاره می‌شود. چون که او به کارهای زشت و ناپسندی فرمان می‌دهد. اگر لطف و بزرگواری خدا نبود هرگز هیچ یک از شما موفق نمی‌شد، ولی خدا هر که را لایق ببیند، توفیق خودسازی می‌دهد. آخر خدا شنوایِ داناست. 📚 سوره ، آیه ۲۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
. ❌ زنان اسباب هوسرانی و تجارت نیستند! ✅ زن کارخانه انسان سازی و مزرعه تولید بندگان بهشتی است! ✅ که البته تولید و زراعت چنین بنده‌ای، هم بذر پاک میخواهد و هم زمین حاصلخیز؛ 👈 هم پدر و هم مادر باید چارچوب تولید نسل را رعایت کنند. 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ‌ «223» ⚡️ترجمه: زنان شما كشتزار شمايند، هرجا وهرگاه كه بخواهيد، به كشتزار خود درآييد (و با آنان آميزش نمائيد) و (در انجام كار نيك) براى خود، پيش بگيريد و از خدا پروا كنيد و بدانيد كه او را ملاقات خواهيد كرد، و به مؤمنان بشارت ده. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺✨🌺 ✅ لباس در قرآن ✅💐 لباس: استعاره از همسر 💐✨ در آیه 187 سوره بقره همسر به لباس تشبیه شده است که نکات بسیار ظریفی در آن نهفته است: 💐💫 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ . . . (آیه 187 سوره بقره) آمیزش جنسی با همسرانتان، در شبِ روزهایی که روزه می‌گیرید، حلال است. آنها لباس شما هستند؛ و شما لباس آنها (هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید). ✅💐 در اين تشبيه لطيف (تشبيه همسر به لباس) نکات تربيتی دقيقی است که برخی از آنها بدين شرح است: 1⃣💐 لباس بايد در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نيز بايد كفو انسان و متناسب با فكر و فرهنگ و شخصيّت انسان باشد. 2⃣💐 لباس مايه‌ زينت و آرامش است، همسر وفرزند نيز مايه‌ زينت و آرامش خانواده‌اند. 3⃣💐 لباس عيوب انسان را مى‌پوشاند، هريك از زن و مرد نيز بايد عيوب و نارسايى‌هاى يكديگر را بپوشانند. 4⃣💐 لباس انسان را از سرما و گرما حفظ مى‌كند، وجود همسر نيز كانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى مى‌رهاند. 5⃣💐 دورى از لباس، مايه‌ رسوايى است، دورى از ازدواج و همسر نيز گاهى سبب انحراف و رسوايى انسان مى‌گردد. 6⃣💐 در هواى سرد لباس ضخيم و در هواى گرم لباس نازك استفاده مى‌شود، هر يك از دو همسر نيز بايد اخلاق و رفتار خود را متناسب با نياز روحى طرف مقابل تنظيم كند؛ اگر مرد عصبانى است، زن با لطافت با او برخورد كند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا كند. 7⃣💐 انسان بايد لباس خود را از آلودگى حفظ كند، هر يك از دو همسر نيز بايد ديگرى را از آلوده شدن به گناه حفظ نمايد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🐳🐋🐳🐋🐳 نام حضرت یونس در چه سوره های ذکر شده است ؟ نسا ٕ ۱۶۳. انعام ۸۶ یونس ۹۸. صافات ۱۳۹ ذکر شده است .اماداستان حضرت یونس علیه السلام نیز در ۴ سوره قرآن کریم ذکر شده است که در سوره انبیا ٕ وقلم نام حضرت به صورت لقب ( ذالنون ،صاحب الحوت )ذکر شده است. 🐋در سوره صافات این مقدار را متعرض شده که آن جناب به سوی قومی فرستاده شد و از بین مردم فرارکرده و به کشتی سوار شد و در آخر نهنگ او را بلعید. و سپس نجات داده شده و بار دیگر به سوی آن قوم فرستاده شد و مردم به وی ایمان آوردند. اینک آیات آن سوره از نظر خواننده می گذرد. و ان یونس لمن المرسلین اذ ابق الی الفلک المشحون........ 🐋 در سوره انبیاء متعرض تسبیح گویی او در شکم ماهی شده که علت نجاتش از آن بلیه شد، می فرماید: و ذا النون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه فنادی فی الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین. 🐋 در سوره قلم متعرض ناله اندوه گین او در شکم ماهی شده و سپس بیرون شدنش ورسیدن به مقام اجتباء را آورده، می فرماید: فاصبر لحکم ربک و لا تکن کصاحب الحوت اذنادی و هو ....... 🐋 در سوره یونس متعرض ایمان آوردن قومش و بر طرف شدن عذاب از ایشان شده، می فرماید: فلو لا کانت قریة آمنت فنفعها ایمانها...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📓دائره المعارف قرآن کریم📓 َ 😩آوارگى > 📖آواره ساختنِ انسان‌ها عملى ناروا و در نگاه قرآن به منزله فتنه‌انگیزى و بدتر از کشتار است؛ بدین جهت، براى این عمل نکوهیده، شمرده شده که ذلّت و خوارى و عذاب دردناک ، از آن جمله است . 🔰بنی اسرائیل در پی از مفاد پیمان الهی و اقدام به کشتار و اخراج یکدیگر از شهر و دیار خود ، به این گرفتار آمدند : * و اذ اخذنا میثاقکم لا تسفکون دماءکم ولا تخرجون انفسکم من دیارکم ثم اقررتم و انتم تشهدون * ..... فما جزاء من یفعل ذالک منکم الّا خزی فی الحیات الدنیا و یوم القیامه یردون الی اشدّ العذاب و ما الله بغافل عمّا تعملون * ( بقره ۸۴ و ۸۵ ) 📖به گفته برخی مفسران ، * * می تواند اشاره به و آواره سازی یکدیگر در میان بنی اسرائیل باشد . 🔰خداوند ، صدر اسلام را نیز که قصد ریشه کن کردن اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله را داشتند ، بر اساس جاری خود در امت‌های پیشین به عذاب استیصال تهدید می‌کند : * و ان کادوا لیستفزّونک من الارض لیخرجوک منها و اذا لا یلبثون خلافک الّا قلیلا * سنّه من قد ارسلنا قبلک من رسلنا ولا تجد لسنّتنا تحویلا * ( اسرا ۷۶ و ۷۷ ) 📖چنانکه در همین سوره در باره می‌فرماید : او قصد آواره ساختن بنی اسرائیل از را داشت که با تمام همراهانش شد : * فاراد ان یستفزّهم من الارض فاغرقناه و من معه جمیعا * ( اسرا ۱۰۳ ) ادامه دارد........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۳ قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه33» (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمى‌دانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ أَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه33» (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمى‌دانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است. نکته ها «فواحش» جمع‌ «فاحِشَةً»، گناهى كه زشتى آن بر همه‌ى افراد آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مى‌داشتند، اين آيه حرمت آن را تأكيد مى‌نمايد. «اثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد. در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. «1» پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعن مى‌كنند». «2» زراره از امام صادق عليه السلام پرسيد: حجّت خداوند بر بندگانش چيست؟ حضرت فرمودند: «أن يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لا يعلمون» «3» تنها آنچه را مى‌دانند بگويند و اگر نمى‌دانند، سكوت كرده و بازايستند. پیام ها 1- تحريم‌هاى الهى، در مسير تربيت ورشد وتكامل انسان است. «حَرَّمَ رَبِّيَ» 2- حلال‌ها بسيار است، ولى حرام‌ها اندك و محدود كه موارد آن در قرآن و «1». تفسير نورالثقلين. «2». تفسير نمونه. «3». تفسير فرقان. جلد 3 - صفحه 57 روايات بيان شده است. إِنَّما حَرَّمَ‌ ... أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ‌ 3- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وَ ما بَطَنَ» 4- مشركان، براى اعتقاد خود استدلالى ندارند. «لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» 5- در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام. (آيه‌ى قبل حلال‌ها را بيان كرد، اين آيه محرّمات را). قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ‌ ... إِنَّما حَرَّمَ رَبِّيَ‌ 6- برهان و استدلال، نوعى افاضه و لطف الهى است كه بر عقل و جان القا مى‌شود. «ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» 7- استناد هر چيز به خداوند بايد متّكى بر علم ودليل باشد. «ما لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً» آرى، هرگونه ادّعايى به خصوص در مورد هستى بايد با دليل و منطق باشد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 از دشمن نترسيد. 🍂 🔸الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ (آل عمران /١٧٣) ⚡️ ترجمه : مؤمنان كسانى هستند كه چون مردم منافق به ايشان گفتند: بى شك دشمنان بر ضد شما گرد آمده و بسيج شده اند، پس، از آنان بترسيد! آنها به جاى ترس، بر ايمانشان بيافزود و گفتند: خداوند ما را كفايت مى كند و او چه خوب نگهبان و ياورى است. ❌ عوامل تبليغاتى دشمن و برخى از مردمان ساده انديش و ترسو، به رزمندگان و مجاهدان تلقين و نصيحت مى كنند كه دشمن قوى است و كسى نمى تواند حريف آنان بشود، پس بهتر است درگير جنگ نشويد. 🍁امّا مسلمانان واقعى، بدون هيچ ترس و هراسى، با آرامش خاطر و با توكّل به خداوند، به آنان پاسخ مى گويند. ✅امام صادق عليه السلام فرمودند: تعجّب مى كنم از كسى كه مى ترسد، چرا به گفته ى خداوند «حسبنا الله و نعم الوكيل» پناه نمى برد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ قاَتِلُوهُمْ حَتَّى‏ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْاْ فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (انفال/۳۹) 🔹و با آنان (دشمنان) بجنگید تا فتنه‌اى (از كفر و شرک) بر جاى نمانَد و دین، یكسره براى خدا باشد، پس اگر (از كفر خود) دست كشیدند، همانا خداوند به آنچه انجام مى‌دهند، بیناست. 🔸این آیه، به دو هدف عمده‌ی جهاد اسلامی اشاره کرده است. جنگ و جهاد در اسلام، براى كشورگشایى نیست، بلكه با هدف گسترش مكتب اسلام و مقابله با فتنه است. در قرآن، فتنه بالاتر از قتل: « الفتنة اكبر من القتل » (بقره/۲۱۷) بلكه شدیدتر از آن شمرده شده است: « الفتنة اشدّ من القتل » (بقره/۱۹۱) 🔸«فتنه»؛ در قرآن گاهی به معنای آزمایش، بلا و فشار می‌آید و در آیه فوق می‌تواند به معنای شرک و بت‌پرستی باشد (انفال/۲۵) و شامل هر گونه اِعمال فشار مى‌شود. شاید به این لحاظ كه از سوى مشركان انواع محدودیّت‌ها و اِعمال فشارها بر فكر و روح حقّ‌طلبان و جامعه‌ى آنان انجام مى‌گیرد، یا از آن جهت كه شرک، موجب عذاب ابدى مى‌شود. همچنین تحمیل كفر بر مؤمنین و انسان‌هاى پاک‌فطرت نیز، فتنه است. (تفسیر نمونه) 🔸به فرموده‌ى امام صادق علیه السلام تحقّق قطعى و نهایى این آیه، در زمان حضرت مهدى علیه السلام است. (تفسیر نورالثقلین). امام باقر علیه السلام فرمود: تأویل این آیه هنوز نیامده است، آنگاه كه زمان تأویل آیه برسد، فتنه‌گران كشته و شركى نخواهد بود. (کافی، ج۸، ص۲۰۱) این آیه، با آزادى در پذیرش دین: «لا اكراه فى الدّین» (بقره/۲۵۶) منافات ندارد، چون باید فتنه و طاغوت را زدود، تا فضا براى انتخاب و اختیار انسان باز شود. ❇️ از پيام‌های این آیه ▫️هدف از جهاد در اسلام، رفع فتنه و سلطه‌ى كفّار و ایجاد فضاى سالم براى دعوت به حقّ است. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة و...» ▫️تا زمانى كه كفّار مشغول فتنه‌گرى‌اند، فرمان مبارزه وجود دارد. «قاتلوهم حتّى لاتكون فتنة» ▫️جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم. ▫️دین اسلام را بر جهان حاکم کنید. ▫️دشمنان، در هر مقطع كه دست از جنگ بكشند، با آنان، برخوردى مناسب با همان مقطع مى‌شود. «فان انتهوا...» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
يَآ أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (انفطار۶) ای انسان! چه چیزی تو را نسبت به پروردگار بزرگت مغرور كرده است؟ از خدا دلخـوری و باهاش قـهر کردی؟ حال دلت خوب نیست؟ خب غرورتو بزار کنار دست دراز کن برای آشتی بهت قول میدم لبخند خدا رو حس میکنی، لبخندی که کارش،خوب کردن حال دلِ آدمهاست ᨦ🌺🍃ᨦ🌺🍃ᨦ🌺🍃ᨦ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا إِلَى السَّلمِ وَ أَنتُمُ الأَعلَونَ وَاللَّهُ مَعَكُم وَلَن يَتِرَكُم أَعمالَكُم ﴿۳۵﴾‌ پس هرگز سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلّت‌بار) دعوت نکنید در حالی که شما برترید و خداوند با شماست و چیزی از (ثواب) اعمالتان را کم نمی‌کند.‌ سوره مبارکه محمد آیه ۳۵ ‌‌ ‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚘☘⚘☘⚘☘☘⚘⚘☘⚘☘ *یا ایها الذین ءامنوا اذا لقیتم * 👈 الذین کفروا ....‌‌‌... *یا ایها الذین ءامنوا اذا لقیتم * 👈 فئه فاثبتوا ......‌‌ ⚘☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺