eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَمَّا سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ وَ رَأَوْا أَنَّهُمْ قَدْ ضَلُّوا قالُوا لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنا رَبُّنا وَ يَغْفِرْ لَنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ «اعراف آیه149» و چون (ارزش گوساله‌پرستى) در نزدشان سقوط كرد (و پشيمان شدند) و ديدند كه قطعاً گمراه شده‌اند، گفتند: البتّه اگر پروردگارمان به ما رحم‌نكند و ما را نبخشايد، ما از زيانكاران خواهيم بود. «1». تفسير الميزان. جلد 3 - صفحه 177 نکته ها چون معمولا انسان به هنگام ندامت و پشيمانى، چانه‌ى خود را بر دستانش قرار مى‌دهد و فكر مى‌كند، چنانكه گويا در دست خود فرو افتاده است، لذا قرآن مى‌فرمايد: «سُقِطَ فِي أَيْدِيهِمْ» «1» وشايد كنايه از اين باشد كه گوساله در جلو آنان ساقط شد واز بين رفت، چنانكه مى‌خوانيم: «وَ انْظُرْ إِلى‌ إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً» «2» پیام ها 1- برخى انسان‌ها تا نتيجه‌ى عملكرد خود را نبينند، متوجّه خطاى خود نمى‌شوند. لَمَّا سُقِطَ ... 2- حتّى با سابقه گوساله‌پرستى، از رحمت خدا مأيوس نباشيم. «لَئِنْ لَمْ يَرْحَمْنا رَبُّنا» 3- انسان، بدون رحمت و مغفرت الهى در زيان است. «الْخاسِرِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسى‌ إِلى‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ «اعراف‌آیه150» و همين كه موسى (از كوه طور) به سوى قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستى آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانى برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشى گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كنارى) افكند و (از شدّت غضب، موى) سر برادرش را گرفت و به سوى خود كشيد. (هارون) گفت: اى فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزديك بود مرا بكشند. پس (من بى‌گناهم و) كارى نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزانى (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده! نکته ها پس از مخالفت‌هايى كه با حضرت على عليه السلام صورت گرفت، روزى آن حضرت خطاب به مردم فرمود: سيره و الگوى من انبيا هستند ... امّا الگوى من از برادرم هارون اين است كه هارون به برادرش فرمود: «ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي»، حال اگر بگوييد او را به استضعاف نكشيدند و خوار نكردند و براى قتل او هيچ اقدامى نكردند، منكر قرآن شده‌ايد و اگر همان باشد و شما آن را پذيرفتيد، پس هارون معذور بوده و سكوتش لازم بوده است. «1» چنانكه پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به آن حضرت فرمودند: يا علىّ ... فانّك منّى بمنزلة هارون من موسى و لك بهارون اسوة اذ استضعفه قومه و كادوا يقتلونه‌ پس تو نيز در برابر دشمنى قريش صبر پيشه كن. «2» پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: حضرت موسى براى نشان دادن نهايت ناراحتى خود، هنگامى كه به ميان مردم رسيد، آن رفتار توبيخ آميز را با هارون نمود وگرنه خداوند به موسى در كوه طور گوساله‌پرستى قومش را خبر داده بود. «3» امام صادق عليه السلام فرمود: هارون با آن همه اذيّت و آزارى كه از قومش ديد، باز در ميان آنان ماند، زيرا اگر آنان را ترك مى‌كرد و به سوى موسى مى‌رفت، قطعاً عذاب الهى بر آنان نازل مى‌شد. «اذا فارقهم ينزّل بهم العذاب». «4» «1». تفسير نورالثقلين. «2». تفسير فرقان. «3». تفسير فرقان. «4». تفاسير نورالثقلين، فرقان و اثنى‌عشرى. جلد 3 - صفحه 179 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسیر نور( محسن قرائتی) پیام ها 1- در برابر انحراف‌هاى فكرى، بايد غيرت دينى نشان داد. «غَضْبانَ أَسِفاً» (مانند برخورد امام خمينى قدس سره با توطئه‌ى آيات شيطانى سلمان رشدى مرتد) 2- حتّى غضب اولياى خدا، از روى تأسّف بر حال مردم است. «غَضْبانَ أَسِفاً» 3- از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحى، ارتداد و ارتجاع مى‌باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» (پس رهبر بايد آن را پيش‌بينى كرده و پيشگيرى كند.) 4- در جامعه‌ى‌فاسد و منحرف، گاهى تلاش انبيا هم بى‌نتيجه مى‌ماند. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» 5- نبايد بر امر و فرمان الهى پيشى گرفت. «أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ» 6- تأخير موسى و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهى بود، نه خواستِ موسى و البتّه جنبه‌ى تربيتى داشت. «أَمْرَ رَبِّكُمْ» 7- هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «أَلْقَى الْأَلْواحَ» هنگامى كه موسى ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستى برداشته‌اند، الواح تورات را كه يك سرى دستورات و قوانين الهى بود، به كنارى گذارد و پيگير اصل مهم‌تر شد. 8- براى ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخى چشمگير و به ياد ماندنى كرد. «أَلْقَى الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ» چنانكه در نهج‌البلاغه مى‌خوانيم: حضرت على عليه السلام براى ايجاد تحرّك در شنوندگان بى‌تفاوت، گاهى سيلى به صورت مبارك خود مى‌زد. «ثمّ ضرب على لحيته الكريمة» «1» 9- به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندى، از لغزش ديگران چشم‌پوشى نكنيم. «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهى توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، براى نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «أَخَذَ «1». نهج‌البلاغه، خطبه 182. جلد 3 - صفحه 180 بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ» «1» در حالى كه هدف، هشدار به ديگران است. 10- در برابر فرد عصبانى بايد برخوردى عاطفى داشت. «ابْنَ أُمَّ» (با اين كه موسى و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسى را فرزند مادر خطاب كرد.) 11- مستضعفان ديروز كه به دست موسى از فرعون نجات يافتند، امروز عاملِ استضعاف رهبران خود شده‌اند. «اسْتَضْعَفُونِي» 12- سقوط اخلاقى انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستى، ولى‌نعمت خود را تهديد به قتل مى‌كند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» 13- همه‌ى اصحاب انبيا عادل نبوده‌اند، بعضى از آنها مرتد هم شده‌اند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» چنانكه بعضى گوساله‌پرست شدند. 14- هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. «فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ» 15- سكوت و بى‌تفاوتى نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمى‌دهد. «لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم مى‌دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای انسان چه چیزی تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته ✨انفطار آیه 6✨ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔇 دیگر جایی برای سخن گفتن نیست 🔇 ♦️یکی از فرق‌هایی که قیامت و زندگی پس از مرگ با زندگی در دنیا دارد این است که در دنیا می‌توان از خود دفاع کرد یا به خاطر اشتباهی عذرخواهی کرد و یا از مشکلات فرار کرد یا کار را به دوش دیگری انداخت. 🟡اما در زندگی پس از مرگ هیچ کدام از این امور معنا ندارد، قرآن کریم در این باره می‌فرماید؛ این روزی است که کسی نمی‌تواند سخن بگوید و نیز می‌فرماید می‌فرماید: اجازه داده نمی‌شود کسی عذری بیاورد . 📖مرسلات آیه ۳۵ و ۳۶📖 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
animation.gif
4.18M
"گوش داخلی" وظیفه‌ی تعادل را بر عهده دارد. ۱۴۰۰ سال پیش قرآن درباره‌ی عده‌ای که به گوششان ضربه خورده و در همان حالت خوابیده‌اند، توضیح داده است: فَضَرَبْنَا عَلَىٰ آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا (۱۱ کهف) وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ... (۱۸ کهف) 💌 ما در غار بر گوششان زدیم، و سالها در خواب فرو رفتند. 💌 و خیال می‌کنی که بیدارند؛ در حالی که خواب هستند! اگر خواب باشیم، هر چیزی ممکن است بیدارمان کند، ولی اگر ضربه‌ای خورده باشد چیزی بیدارمان نمی‌کند. به مسابقه بوکس نگاه کنید تا متوجه تفاوت این دو مورد شوید. از آن‌جایی که خدا بر گوش اصحاب کهف زده بوده، آن‌ها نمی‌توانستند بیدار شوند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
‍✅ آیا می‌دانستید حضرت لوط آرزوی داشتنِ قدرتِ یارانِ امام زمان را داشته؟ قالَ لَوْ أَنَّ لي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوي إِلى رُكْنٍ شَديدٍ لوط گفت: اى کاش در برابر شما قدرتى داشتم؛ یا پناهگاه نیرومندى در اختیار من بود -آنگاه مى‌دانستم با شما زشت سیرتان چه کنم- (هود/۸۰) ❇️ امام صادق علیه السلام فرمودند: مراد لوط از «قوّه» حضرت قائم علیه السلام است؛ و مراد از «رکن شدید» ۳۱۳ تن از یاران اوست. 📗تفسير البرهان، ج ۳، ص ۱۲۷ 📗تفسير العیاشی، ج ۲، ص ۱۵۶ ❇️ امام صادق علیه السلام در جایی دیگر بیشتر در این مورد توضیح می‌دهند و می‌فرمایند: لوط جملهٔ «لَوْ أَنَّ لِی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوِی إِلَی رُکْنٍ شَدِیدٍ» را تنها به این سبب گفته‌ است که در آرزوی داشتن توانایی حضرت قائم بوده؛ و منظورش از «رکن شدید» هم این بوده که آرزوی قدرت و توانایی یاران حضرت را داشته است؛ زیرا هر یک از اصحاب امام زمان به‌ اندازهٔ چهل مرد قوی، قدرت دارند و قلب هر کدام از آن‌ها از آهن محکم‌تراست. و اگر بر کوه‌ها گذر کنند، کوه‌ها منهدم شده و از هم می‌پاشند (ولی آنان پایدار می‌مانند) و تا وقتی رضای خدای متعال را به دست نیاورند، دست از جهاد بر نمی‌دارند و شمشیرهایشان را در نیام نمی‌گذارند. 📗کمال الدين، ج ۲، ص ۶۷۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸دو نحوه اجرایی امر به معروف🌸 1⃣به صورت همگانی و عمومی🌺 كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺍﻣﺘﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻳﺪ ، ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ.(آل عمران ١١٠) 2⃣به صورت گروهی و سازمان یافته🌺 وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﻴﺮ [ ﺍﺗﺤﺎﺩ ، ﺍﺗﻔﺎﻕ ، ﺍﻟﻔﺖ ، ﺑﺮﺍﺩﺭﻱ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﻲ ] ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ(آل عمران١٠٤) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷ویژگیهای کعبه درقرآن🌷 1⃣ﻛﻌﺒﻪ، ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ🌹 إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ [ ﻧﻴﺎﻳﺶ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ] ﻣﺮﺩم ﻧﻬﺎﺩﻩ ﺷﺪ ، ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٩٦) 2⃣پربرکت 🌹 لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا ﻛﻪ ﭘﺮ ﺑﺮﻛﺖ است ...(آل عمران٩٦) 3⃣مایه هدایت مردم🌹 وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ ﻭ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(آل عمران٩٦) 4⃣ﻣﺮﻛﺰ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺑﻪ ﭘﺎﺧﺎﺳﺘﻦ ﻣﺮﺩم🌹 جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَامًا لِّلنَّاسِ ﺧﺪﺍ ، [ ﺯﻳﺎﺭﺕِ ]ﻛﻌﺒﻪ ،ﺭﺍ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻗﻮﺍم ﻭ ﺑﺮﭘﺎﻳﻲ [ ﺯﻧﺪﮔﻲ ، ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ]ﻣﺮﺩم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.(مائده٩٧) 5⃣ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺁﺯﺍﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺎﻟﻚ 🌹 وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ ﻭ ﺑﺮ ﮔﺮﺩ ﺧﺎﻧﻪ گرامی و ﺧﺎﻧﻪ ای که ﺍﺯ ﻗﻴﺪ ﻣﻠﻜﻴﺖ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻃﻮﺍﻑ ﻛﻨﻨﺪ(حج٢٩) 6⃣ﻣﺤﻞ ﺗﺠﻤّﻊ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺃﻣﻦ ﻣﺮﺩم🌹 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻧﻪ [ ﻛﻌﺒﻪ ] ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﻣﺤﻞ ﮔﺮﺩﻫﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﺟﺎﻱ ﺍﻣﻦ ﻭﺍﻣﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ (بقره ١٢٥) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ بقره ۱۸۶  (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم.  کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌷قابلیت افزایش و یا کاهش کمالات و انحرافات🌷 1⃣ افزایش ایمان 🌺 وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ.(انفال٢) 2⃣ افزایش هدایت 🌺 وَالَّذِينَ اهْتَدَوْا زَادَهُمْ هُدًى ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺪﺍﻳﺘﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ.(محمد١٧) 3⃣ ازدیاد علم 🌺 وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﻭ ﺑﮕﻮ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺮﺍ ﺑﻴﻔﺰﺍﻱ.(طه١١٤) 4⃣افزایش گمراهی⛔️ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﺮ ﻛﻔﺮ [ ﺧﻮﺩ ] ﺍﻓﺰﻭﺩﻧﺪ.(آل عمران٩٠) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑انواع داستان🛑 1⃣ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎی ﻗﺮﺁﻧﻲ✅ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ [ ﻭﺍﻗﻌﻴﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ، ] ﻫﻤﺎﻥ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﺳﺖﺍﺳﺖ (آل عمران ٦٢) 2⃣اﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ که تخیلی هستند📛 وَقَالُوا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ اكْتَتَبَهَا ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻣﻜﺘﻮﺏ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ(فرقان٥) 3⃣ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﻛﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ و ﮔﺎﻫﻲ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﺩﺭﻭﻍ⛔️ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
شنیدی میگن ✅هرکی داره سنگ خودشو به سینه میزنه روزقیامت دقیقا همینجوریه ✴️يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَن نَّفْسِهَا (نحل111) 👈روزی که هرکسی فقط ازخودش دفاع میکند کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ اصول مشترک در رسالت پیامبران / ۳ 🔹اصل هفتم: دعوت به توحید؛ 🔸همه‌ی انبیا، توحید ذاتی و صفاتی و افعالی و عبادی را به مردم آموختند. پیامبران، انسان‌ها را به اعتقاد به مبدأ یکتا و ربّ یگانه، و در نتیجه معبود واحد دعوت می‌کردند (انبیاء/۲۵). مطاع بودن همه انبیا نیز به فرمان خداست (نساء/۶۴). اساس اطاعت از پیامبر، اذن خداست. در آیات متعدد به این اطاعت اشاره شده است (حشر/۷، نساء/۵۹) 🔹اصل هشتم: دعوت به تقوا؛ 🔸انسان مسافری است که خواه ناخواه به سوی خدا سیر می‌کند. بهترین مرکب در این راه، محبت خدا و سودمندترین ره‌توشه در مسیر لقای الهی، تقواست (بقره/۱۹۷). پیامبران همگی، بشر را به تحصیل این توشه دعوت کرده‌اند، از جمله حضرت نوح، حضرت هود، حضرت صالح، حضرت لوط، حضرت شعیب علیهم السلام (شعراء/ در بخشی از آیات ۱۰۵ تا ۱۷۹) 🔹اصل نهم: میثاق خاص الهی؛ 🔸یکی از اصول مشترک بین انبیا، حضور همه‌ی آنها در صحنه میثاق خاص است. خداوند از همهٔ بنی آدم برای ربوبیت خود و عبودیت آنها میثاق گرفته است (اعراف/۱۷۲). اما از انبیا، گذشته از این میثاق عمومی، میثاق دیگری هم گرفته است که به وحی و رسالت، بیش از دیگران مؤمن باشند، در اجرای رسالت حق پایداری کنند و هیچ‌گاه دعوتی که مزاحم با توحید باشد، به عمل نیاورند و هرگز در برابر شرک آرام ننشینند (آل‌عمران/۸۱) و در همین ارتباط: بقره/۲۸۵، احزاب/۷-۸، اسراء/۷۴-۷۵، احزاب/۲۳ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂در راه امام حسین علیه السلام بمانید. 🍂 🔶 اهدِنا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ........ ⚡️در راه مستقيم بودن، مهمترین و تنها خواسته اى است كه هر مسلمان، در هر نماز از خداوند طلب مى كند. ⭐️راه مستقيم، راه كسانى است كه مورد نعمت الهى واقع شده اند وعبارتند از: انبيا، صدّيقين، شهدا وصالحين.(نساء /۶٩) و بالاترین مصداق آن، اهل بیت علیهم السلام اند که نمونه هاى زيباى انسانيّت اند. ✅ پس ما هر روز در نمازمان از خدا می‌خواهیم که در راه اباعبدالله الحسین بمانیم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی 🔹ولَا تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ 🔸و به كارهاى زشت چه آشكار و چه پنهانش نزديك نشويد. 📗سوره انعام، آیه ۱۵۱ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈بت شکنى ابراهیم علیه السلام .... ادامه 🌺 درباره آیه ۸۹ صافات * انّی سقیم * نیز ما را آگاه ساخته که ابراهیم علیه السلام این جمله را گفته و در آیه ۸۴ او را به قلب وصف کرده و قلب سلیم با کذب و لغو سازگار نیست . 🌸قرینه‌ای هم وجود ندارد که برساند بیمار نبوده ؛ بلکه شاید او بیمار بوده ؛ ولی نه به گونه‌ای که او را از شکستن باز دارد . 🌺 در عین حال ، مفسران بر اساس این فرض که سخن از موارد توریه باشد ، در توضیح مقصود واقعی حضرت ، احتمال‌های گوناگونی را طرح کرده‌اند . 👈۲ . درباره آیه ۸۸ صافات ( فنظر نظره فی النّجوم ) این طرح شده که چرا ابراهیم علیه السلام از علم برای پیش‌بینی مریضی خویش در آینده استفاده کرده است ؛ در حالی که این عمل نیست ؛ 🌸 افزون بر اینکه عدم تنجیم در بین فقیهان مورد اختلاف است و عده‌ای قول به عدم را به صورت مطلق نپذیرفته‌اند و آن را صحیح نمی‌دانند ؛ بلکه آن را به شروطی مقید می‌کنند . 🌺 برخی گفته‌اند : نظر ابراهیم در ، نظر من منجّم برای آگاهی از حوادث نبوده ؛ بلکه ابراهیم با نگاه در ، فقط وانمود کرد که به محاسبه‌های نجومی مشغول است . 🌸 برخی دیگر مقصود از این نظر را همان رویت ، ماه و خورشید دانسته‌اند که در سوره به آن اشاره شده و در زمان مهلت برای معرفت ( پیش از بلوغ ) بوده است ؛ 🌺 بنابراین ، منظور از نیز بیماری و اشاره به عدم پروردگار است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا