eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ انسان هرچه مومن تر باشد هر چیز مذهبی که رنگ خدا دارد را زیباتر صدا میکند🌸 بعضیها میگویند بعضیها می گویند بعضیها می گویند مقام اینها نزد خدا باهم خیلی فرق دارد🍒 در۳۲حج فرمود : ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ یعنی هرکه تقوای بیشتر دارد شعایر الهی را بیشتر تعظیم میکند✅ درجلد۱۰ وسایل الشیعه آمده امام صادق فرمود نگویید رمضان بگویید ماه رمضان🌸 @Targomeh
☄عالم ⚡️واژه برزخ در قرآن کریم، سه بار تکرار شده (فرقان۵۳، الرّحمن۲۰ و مومنون۱۰۰) اما تنها درسوره مومنون به معنای مذکور به ‌کار رفته است ✨حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى یوْمِ یبْعَثُونَ   ✨تا زمانی که یکی از آنها فرا رسد،می‌گوید:پروردگار من،مرا باز گردان شاید در آنچه ترک کردم(و کوتاهی نمودم)عمل صالحی انجام دهم. (ولی به او می‌گویند:) چنین نیست! این سخنی است که او به زبان می‌گوید (و اگر بازگردد، کارش همچون گذشته است) و پیشاروی آنان (از حین مرگ) برزخ و فاصله‌ای است تا روزی که برانگیخته شوند) [ مؤمنون–۱۰۰] 💫در این آیه، قرآن پس از بیان نابجا بودن درخواست برخی افراد که هنگام‌رویارویی بامرگ، خواهان بازگشت به دنیا می‌شوند، اعلام می‌کند که پیشاروی این گروه واسطه و حایلی تا روز رستاخیز است و عبارت «الی یوم یبعثون» حاکی از آن است که مقصود از همان مرحله میانی دنیا و آخرت است که هر انسانی پیش از وقوع رستاخیز آن را سپری می‌کند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒دائره المعارف قرآن کریم📒 🔴 🟩 این واژه، و به شکل جمع، در آیه ۱۸ واقعه و در وصف یکى از مجالس شادکامى آمده است: * یَطوفُ عَلیهِم وِلدَنٌ مُخلَّدونَ * بِأَکوَابٍ وَ أَباریقَ و کَأسٍ مِن مَعین = جاودان ( در شکوه و طراوت ) پیوسته با قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از نهرهای جاری ( و شراب طهور ) گرداگرد آنان می‌گردند * 🟧 را به شکل‌ها و کاربردهای گوناگونی شناسانده‌اند که به نظر می‌رسد ، انواع داشته یا در هر جا به گونه‌ای خاص بوده است . 🟩 کسانی ، فقط به بودن ، گروهی ، به لوله‌دار بودن و برخی ، به هر دو اشاره کرده و آن را با دهانه‌ای کشیده و دسته‌ای بلند دانسته‌اند . 🟧 این شکل‌ها می‌تواند اشاره‌ای به گوناگونی کاربرد آن باشد ؛ چنانکه برای شست و شو ، از دسته‌دار و با لوله و برای نوشیدن ، از کوزه مانندی دسته‌دار و استفاده می‌شده است . 🟩درباره پیدایش این واژه ، دو دیدگاه وجود دارد : بسیاری از شناسان و مفسران پیشین و معاصر مسلمان و غیر مسلمان ، آن را عربی شده واژه فارسی * آبراه * و * به معنای آب ریختن * دانسته اند . ادامه دارد ..... @Targomeh
23.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «انفال آیه53» آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى‌دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ «انفال آیه53» آن (كيفر) بدين سبب است كه خداوند، نعمتى را كه به قومى عطا كرده، تغيير نمى‌دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند، و همانا خداوند، بسيار شنوا و داناست. نکته ها در احاديث متعدّدى عواملى مانند: ظلم و گناه، سبب تغيير نعمت‌هاى الهى به حساب آمده‌اند، چنانكه بازگشت از گناه و انحراف و حركت در مسير حقّ، موجب سرازير شدن انواع نعمت‌هاى الهى است. «1» گناهان و ستم‌ها، انسان را از لياقت بهره‌ورى از لطف الهى دور مى‌كند. چنانكه حضرت على عليه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره كرده و در دعاى كميل مى‌خوانيم: الّلهم اغفر لى الذنوب الّتى تهتك العصم ... الّلهم اغفر لى الذّنوب الّتى تغيّر النّعم ... در نامه حضرت على عليه السلام به مالك اشتر مى‌خوانيم: «هيچ چيز مانند ظلم وستم، نعمت‌هاى الهى را تغيير نمى‌دهد، چون خداوند ناله‌ى مظلوم را مى‌شنود، در كمين ظالمان است». «2» امام صادق عليه السلام فرمودند: «همواره از سختى‌ها و گرفتارى‌هاى روز و شب كه عقوبت معصيت و گناهان شماست، به خدا پناه ببريد». «3» پیام ها 1- زوال نعمت‌ها، از ناحيه‌ى خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت‌هاست. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‌ «1». تفسير نورالثقلين. «2». نهج‌البلاغه، نامه 53. «3». كافى، ج 2، ص 269. جلد 3 - صفحه 338 2- دادن‌ها و گرفتن‌ها از سوى خدا، قانونمند و حكيمانه است. لَمْ يَكُ مُغَيِّراً نِعْمَةً ... حَتَّى يُغَيِّرُوا ... 3- رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلى‌ قَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا» 4- در اسلام علاوه بر كيفر فردى، كيفرهاى اجتماعى نيز قانون دارد. «عَلى‌ قَوْمٍ» 5- فطرت انسان، بر ايمان و پاكى استوار است و اين انسان است كه خود را تغيير مى‌دهد. «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» 6- انسان، تاريخ را مى‌سازد، نه آنكه اقتصاد، جبر تاريخ و محيط، انسان را بسازد. «حَتَّى يُغَيِّرُوا ...» البتّه محيط و اقتصاد بى‌اثر نيست، ليكن نقش اصلى با اراده‌ى انسان است، و هيچ يك از آنها انسان را مجبور نمى‌كند. 7- افراد، جامعه را مى‌سازند و هرگونه تحوّل مثبت يا منفى در جامعه، بر پايه‌ى تحوّلِ فكرى و فرهنگى افراد است. قَوْمٍ‌ ... يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ‌ 8- سعادت و شقاوت ملّت‌ها، در گرو تحوّلات درونى آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» 9- در تحليل سرنوشت جوامع، محور، روحيّه‌ى مردم است، نه شانس، خرافات، نظام‌هاى حاكم، جبر تاريخ و ... «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» 10- همه‌ى ما در نظر خدا هستيم و كيفر كفّار متّكى بر علم گسترده خداوند است. «أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«آیا کسى که خدا سینه اش را براى اسلام گشاده است و بر فراز مرکبى از نور الهى قرار گرفته (همچون کوردلان گمراه است؟!) واى بر آنان که قلب هائى سخت در برابر ذکر خدا دارند! آنها در گمراهى آشکارى هستند.» (زمر ۲۲) 🌷🌷🌴🌴🌷🌷 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لانه سازی پرنده وسط نیزار « قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » موسی (ع) گفت: « پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) 🌍 منکران وجود خدا که قائل به تصادفی و بی خالق بودن جهان آفرینش هستند، چه پاسخی در قبال وجود "هوشمندی" دارند؟! @Targomeh