12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«ﻭ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﻓﺮﻳﺪم ﻣﮕﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺮﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﻨﺪ. ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺭﺯقی نمی ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻭ نمیﺧﻮﺍﻫﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻃﻌﺎم ﺩﻫﻨﺪ.» (ذاریات ۵۶)
#شهید_جمهور
#رئیسی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 و هرگاه آدمی را رنج و زیانی رسد همان لحظه به هر حالت باشد از خفته و نشسته و ایستاده فورا ما را به دعا میخواند و آن گاه که رنج و زیانش را بر طرف سازیم باز به حال غفلت و غرور چنان باز میگردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنجی که به او رسیده بود نخوانده است!
اعمال زشت تبهکاران این چنین در نظرشان زیبا جلوه داده شده است.(یونس۱۲)
#شهید_جمهور
#رئیسی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس
👿 ابلیس از خداوند تا روز #بعث مهلت خواست و خدا به او مهلت داد ،
سپس #ابلیس سوگند یاد کرد که همه بندگان به جز #مخلَصان را از راه به در برد و خداوند به او و پیروانش وعده #جهنم داد .
👺 در دو مورد دیگر نیز واژه #ابلیس آمده است :
یکی در سوره #سبا آیه ۲۰ که به پیروی قوم سبا از او اشاره دارد و
دیگری در سوره #شعرا آیه ۹۵ ه پایان کار او و پیروانش در روز #بازپسین را گزارش میدهد .
👿واژه #شیطان و شیاطین نیز ۸۸ بار در قرآن به کار رفته که در بسیاری از موارد به معنای #ابلیس است .
👺#شیطان اسم جنس و نامی فراگیر برای هر موجود شریر متمرّد و #فریبکار است .
👿از بررسی موارد کاربرد #واژه شیطان در قرآن و گفته مفسران برمیآید که در اغلب موارد ، مقصود از #شیطان یا دست کم ، مصداق بارز آن ، همان ابلیس است .
👺برخی تصریح کردهاند که #شیطان اغلب به معنای #ابلیس به کار رفته و علم بالغلبه [ برای آن شده است ] .
و به نظر برخی ، * الشیطان * همه جا مرادف ابلیس است .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
21.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۵۸و۵۹
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ «انفال آیه58»
و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عملخواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد.
وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا يُعْجِزُونَ «انفال آیه59»
وآنان كه كفرورزيدهاند گمان نكنند كه پيش افتادهاند (واز قلمرو ما بيرون رفتهاند،) زيرا آنها نمىتوانند (ما را) ناتوان كنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ «انفال آیه58»
و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عملخواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد.
وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لا يُعْجِزُونَ «انفال آیه59»
وآنان كه كفرورزيدهاند گمان نكنند كه پيش افتادهاند (واز قلمرو ما بيرون رفتهاند،) زيرا آنها نمىتوانند (ما را) ناتوان كنند.
نکته ها
«فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ» از «نَبَذَ»، به معناى افكندن است. مراد از افكندنِ پيمان به طرف دشمن، اين است كه قبلًا به آنان اعلام و سپس پيمان را لغو كنيد تا غافلگير نشوند و شما هم ناجوانمردى نكرده باشيد.
«عَلى سَواءٍ»، يا به معناى مقابله به مثل است، يعنى همان گونه كه آنان در فكر توطئه و پيمان شكنىاند، شما هم پيمان را لغو كنيد. يا به معناى رفتار عادلانه با دشمن است. «1»
«1». تفاسير نمونه والميزان.
جلد 3 - صفحه 343
آيه در موردى است كه شواهد وقرائنى بر توطئه و خيانت دشمن وجود دارد، كه براى پيشگيرى بايد در لغو پيمان پيش دستى كرد.
پیام ها
1- در مسائل مهم نظامى و اجتماعى، منتظر وقوع خيانت نباشيد، بلكه بايد با احتمال عقلايى نسبت به خيانت نيز اقدام كرد. وَ إِمَّا تَخافَنَ ... خِيانَةً
2- اسلام به قراردادها و معاهدات خود پايبند است و تا احتمال خيانتى نيست، وفا لازم است. وَ إِمَّا تَخافَنَ ... خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ
3- تشخيص شواهد و قرائن خيانت و تصميم بر باطل كردن قراردادها و بىاعتبارى تعهّدات، از اختيارات رهبر جامعه اسلامى است. «فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ» (مخاطب شخص پيامبر است، نه امّت اسلامى)
4- پايبندى به معاهدات، تا زمانى است كه احتمال توطئه نباشد، وگرنه اعلام انصراف مىشود. «فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ»
5- اگر از خيانت دشمن نگران هستيد، ناجوانمردى نكنيد و لغو پيمان را اعلام كنيد. «فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ»
6- با دشمن هم عدل وانصاف داشته باشيد. «عَلى سَواءٍ»، يعنى بالعدل. «1»
7- لغو قرار داد از روى مقابله به مثل، عادلانه است. «عَلى سَواءٍ»
8- خيانت از هركه باشد حرام و زشت است، چه كافر و چه مسلمان. «إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ»
9- جنگ، با كسانى كه سابقهى پيمان داشتهايم، خيانت است. فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ ... إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ
10- از سنّتهاى الهى نمىتوان پيشى گرفت. وَ لا يَحْسَبَنَ ... سَبَقُوا
11- چنان ابتكار عمل را به دست گيريد كه كفار خيال نكنند بر شما پيشى
«1». تفسير الميزان.
جلد 3 - صفحه 344
گرفتهاند. «لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَبَقُوا»
12- كافران، با خيانت به جايى نمىرسند. «لا يُعْجِزُونَ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
تدبر
﴿وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ﴾30 شوری
آثار گناه
کم شدن توفیق
پنهان شدن حق
فساد قلب
ضایع شدن وقت
فاصله بین عبد و رب
مانع اجابت دعا
قساوت قلب
از بین رفتن برکت رزق و عمر
بی توفیقی در ذکر
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂در مصیبتها صبر کنید🍂
🔸وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْء مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْص مِنَ الأَمْوالِ وَ الأَنْفُسِ وَ الثَّمَرات وَ بَشِّرِ الصّابِرین
الَّذینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصیبَةٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُون.
(بقره/۱۵۵ و ۱۵۶)
⚡️به طور مسلّم ما همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و کمبود محصولات آزمایش مى کنیم.
⚡️امتحان، سنت الهی و لازمه ی زندگی است، چون عامل مقاومت و رشد انسان است.
⚡️و بشارت ده صابران و پایداران را به پاداشهای ویژه.
⚡️آنها کسانى هستند که هر گاه مصیبتى به آنها رسد، مى گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى گردیم.
⚡️توجه به این واقعیت که همه از او هستیم این درس را به ما مى دهد که از زوال نعمت ها ناراحت نشویم; چرا که همه این مواهب، بلکه وجود خود ما نیز تعلق به او داریم، یک روز مى بخشد و روز دیگر مصلحت مى بیند و از ما باز مى گیرد و هر دو صلاح ما است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh