تاملی در تاریخ اسلام
1️⃣روشنگری معاویه در خصوص منشاء ظلم در حق اهل بیت(علیهمالسلام)! 👤علی بن حسین مسعودی(متوفی۳۴۶ ه.قمر
2️⃣نامه معاویه به محمد بن ابی بکر در نقل «انساب الاشراف»!
#از_سقیفه_تا_عاشورا
@TarikhEslam
👤بلاذری عالم اهل سنت(متوفی۲۷۹ه.ق) می نویسد :
معاویه در پاسخ محمد بن ابی بکر نوشت :
هنگامی که خداوند پیامبرش را طلبید و وعده خود درباره او را عملی ساخت و دین او را پیروز و با حجّت استوار ساخت، جانش را گرفت.
📋《..فَكَانَ أَوَّلَ مَنِ اِبْتَزَّهُ حَقَّهُ أَبُوكَ وَ فَارُوقُهُ وَ خَالَفَاهُ فِي أَمْرِهِ عَلَى ذَلِكَ اِتَّفَقَا وَ اِتَّسَقَا ثُمَّ دَعَوَاهُ لِيُبَايِعَهُمَا وَ أَبْطَأَ عَنْهُمَا وَ تَلَكَّأَ عَلَيْهِمَا فَهَمَّا بِهِ اَلْهُمُومَ وَ أَرَادَا بِهِ اَلْعَظِيمَ ثُمَّ إِنَّهُ بَايَعَ لَهُمَا وَ سَلَّمَ فَلَمْ يُشْرِكَاهُ فِي أَمْرِهِمَا وَ لَمْ يُطْلِعَاهُ عَلَى سِرِّهِمَا حَتَّى قُبِضَا عَلَى ذَلِكَ..》
♦️پدرت(ابوبکر) و فاروق (عمر بن خطاب) اولین کسانی بودند که حقّ او(علی) را ربودند و با او مخالفت کردند و با هم در این راهِ غصب خلافت هماهنگ شده و سپس علی را به بیعت خود فراخواندند و نقشه ها بر علیه او کشیدند و تصمیم گرفتند، رنجی بزرگ به او برسانند.
سپس او را به بيعت با خود تكليف نموده ولى او نپذيرفت تا اين كه او را تحت فشار قرار داده به او قصد سوء نمودند.
سپس علی بن ابی طالب به ناچار با آنان بيعت كرد، ولى تصميم گرفتند كه او را در كار خود (خلافت) شركت ندهند، و بر اسرار خود مطّلع نسازند تا اين كه مرگشان فرا رسيد.
📋《فَإِنْ يَكُنْ مَا نَحْنُ فِيهِ صَوَاباً فَأَبُوكَ فِيهِ أَوَّلُ وَ نَحْنُ فِيهِ تَبَعٌ وَ إِنْ يَكُنْ جَوْراً فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ أَسَّسَ بِنَاهُ فَبِهُدَاهُ اِقْتَدَيْنَا وَ بِفِعْلِهِ اِحْتَذَيْنَا وَ لَوْ لاَ مَا سَبَقَنَا إِلَيْهِ أَبُوكَ مَا خَالَفْنَا عَلِيّاً وَ لَسَلَّمْنَا إِلَيْهِ وَ لَكِنْ عِبْ أَبَاكَ بِمَا شِئْتَ أَوْ دَعْهُ وَ اَلسَّلاَمُ》
♦️اگر عمل ما درست باشد، پدرت پیشگام آن بوده و اگر ستم و کجروی باشد، باز هم پدرت در این کار خودکامگی کرد و ما با او شریک هستیم؛ اگر پدرت آن عمل (غصب خلافت) را انجام نمی داد، ما با علی مخالفت نمیکردیم و همه فرمانبردار او می شدیم.
پس ما عمل پدرت را دیدیم و راهش را ادامه دادیم. اگر منتقد هستی، ابتدا به پدرت انتقاد کن و الّا دست بردار!
والسلام!(۱)
📚منبع :
۱)أنساب الأشراف بلاذری، ج۲، ص۱۶۶
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2️⃣نامه معاویه به محمد بن ابی بکر در نقل «انساب الاشراف»! #از_سقیفه_تا_عاشورا @TarikhEslam
3️⃣نامه یزید به عبدالله بن عمر بن خطاب!
👤مرحوم سید بن طاووس(متوفی۶۶۴ ه.ق) به نقل از بلاذری عالم اهل سنت(متوفی۲۷۹ه.ق) می نویسد :
«پس از واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن امام حسین(ع)، عبدالله بن عمر فرزند عمر بن خطاب به یزید نامهای می نویسد و او را به خاطر قتل امام حسین(ع) مورد عتاب و ملامت قرار می دهد.
یزید هم در پاسخ می نویسد :
📋《أَمَّا بَعْدُ، يَا أَحْمَقُ! فَإِنَّنَا جِئْنَا إِلَى بُيُوتٍ مُنَجَّدَةٍ وَ فُرُشٍ مُمَهَّدَةٍ وَ وَسَائِدَ مُنَضَّدَةٍ فَقَاتَلْنَا عَنْهَا فَإِنْ يَكُنِ اَلْحَقُّ لَنَا فَعَنْ حَقِّنَا قَاتَلْنَا وَ إِنْ كَانَ اَلْحَقُّ لِغَيْرِنَا فَأَبُوكَ أَوَّلُ مَنْ سَنَّ هَذَا وَ اِبْتَزَّ وَ اِسْتَأْثَرَ بِالْحَقِّ عَلَى أَهْلِهِ》
♦️ای احمق! ما به خانههایی آراسته با فرشهای آماده و تکیهگاههای فراوان وارد شدهایم و برای رسیدن به اینها جنگیدیم!
اگر حق با ما باشد، که از حق خود دفاع کردهایم، و اگر حق با دیگران باشد، که پدرت (عمر) اولین کسی بود که این سنت را بنا کرد و حق را با خدعه و نیرنگ از صاحب آن غصب کرد.»(۱)
#از_سقیفه_تا_عاشورا
📚منبع :
۱)الطرائف ابن طاووس، ص۲۴۷
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
3️⃣نامه یزید به عبدالله بن عمر بن خطاب! 👤مرحوم سید بن طاووس(متوفی۶۶۴ ه.ق) به نقل از بلاذری عالم اهل
4️⃣روایت «صحیفة ملعُونة» در الکافی!
#از_سقیفه_تا_عاشورا
@TarikhEslam
✅منظور از «صحیفه ملعونه» پیمان عدّهای از منافقینی بود که در زمان حضرت رسول اکرم(ص) در واقع اسلام نیاورده بودند و تظاهر به اسلام می کردند و فقط در ظاهر از ترس جان خویش مسلمان شده بودند، و بر غصب خلافت از خاندان حضرت رسول اکرم(ص) بعد از رحلت ایشان اصرار داشتند.
بر این اساس که؛
📋《..كَتَبُوا الْكِتَابَ بَيْنَهُمْ وَ تَعَاهَدُوا وَ تَوَافَقُوا لَئِنْ مَضَى مُحَمَّدٌ لَا تَكُونُ الْخِلَافَةُ فِى بَنِى هَاشِمٍ وَ لَا النُّبُوَّةُ أَبَداً》
♦️کتاب را بین خود نوشتند و باهم هم پیمان شدند که اگر محمد(ص) بمیرد یا کشته شود، این امر خلافت را از اهل بیتش بگیریم، بطوری که تا ما هستیم احدی از آنان به خلافت و نبوت دست نیابد.
با نوشتن آن صحیفه، اساس ظلم و ستم به اهل بیت(ع) را بنا نهادند، که به فرموده ی امام صادق(ع) که فرمود :
📋《إذا کُتِبَ الکِتابُ قُتِلَ الحُسَینُ(علیه السلام)》
♦️هنگامی که صحیفه ی ملعونه نوشته شد، امام حسین(ع) به شهادت رسید.(۱)
در روایتی دیگر آمده است که؛
امیرالمومنین امام علی(ع) از نیرگ آنان مطّلع بود و در جواب این منافقین فرمود :
📋《لَقَد وَفَيتُم بِصَحيفَتِكُم المَلعُونةِ الّتي تُعاقِدتُم عَليها في الكَعبَة!》
♦️خوب به پیماننامه خود (مبنی بر اینکه بعد از محمد(ص) این خلافت را از ما اهلبیت بگیرید) که آن را در کعبه گذاشتید، وفاء کردید.
در این موقع ابوبکر گفت :
📋《فَمَا عِلْمُكَ بِذَلِكَ مَا أَطْلَعْنَاكَ عَلَيْه؟》
♦️تو از کجا دانستی و چه کسی تو را به آن مطّلع ساخته است؟!
امیرالمومنین(ع) نیز ابوذر و سلمان و مقداد را شاهد گرفت بر اینکه رسول اکرم(ص) خبر صحیفه را به ایشان گفته است و ایشان نیز بر آن شهادت دادند.(۲)
📚منابع :
۱)اصول کافی کلینی، ج۸، ص۱۷۹
۲)کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۵۴
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
4️⃣روایت «صحیفة ملعُونة» در الکافی! #از_سقیفه_تا_عاشورا @TarikhEslam
5️⃣ضیاء الدین ابن الاثیر الجزری از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هجری قمری در کتاب «الوشی المرقوم فی حل المنظوم» به صراحت می نویسد :
📋《وَاعْلَمْ أنَّ الحُسَینَ(ع) لَمْ یَقْتُلْ فِي یَوْمِ کَرْبَلَاءَ وَ إنَّمَا قُتِلَ فِي یَوْمِ السَّقِیفَةِ》
♦️بدان که حسین(علیه السلام) در روز عاشورا و در «کربلا» کشته نشد، بلکه در واقع در «سقیفه» کشته شد.(۱)
#از_سقیفه_تا_عاشورا
📚منبع :
۱)کتاب الوشی المرقوم ابن اثیر جزری، ص۳۸۳
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
5️⃣ضیاء الدین ابن الاثیر الجزری از علمای اهل سنت قرن ششم و هفتم هجری قمری در کتاب «الوشی المرقوم فی
6️⃣حسن بن علی طبری مشهور به عماد الدین طبری عالم شیعی قرن هفتم می نویسد :
«امام حسین(علیه السلام) را در روز سقیفه بنی ساعده که با ابوبکر بیعت کردند، در آنجا شهید کردند.»(۱)
#از_سقیفه_تا_عاشورا
📚منبع :
۱)کامل بهائی عماد الدین طبری، فصل هفتم، ص۶۴۷
@TarikhEslam