eitaa logo
تســـ﷽ـــنیم(۱) #فقط_به_عشق_علی تخصصی ترین‌تفسیرنور‌،حجت‌السلام‌قرائتی
804 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
482 ویدیو
38 فایل
http://eitaa.com/joinchat/313589760C3ebce84f57 کانال دوم تسنیم (۲)شروع قرآن کریم از اول به همراه لینک همیشگی آیات کپی باذکرصلوات ازاد
مشاهده در ایتا
دانلود
1_65541611.mp3
3.66M
🎵خدایا! واقعا من بخشیده شدم؟! ➕یک نکته جالب درباره دعای کمیل 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
🔘چرا «عبد» از دریافت امر و نهی «مولا» لذت می‌برد؟ 🔘استغفار، یکی از عوارض ذاتی حس عبودیت است! 🔻 (ج۴) - ۲ 🔸مهم‌ترین دریافتی که یک عبد، دوست دارد از مولا داشته باشد «امر و نهی» است. عبد از دریافت امر و نهی مولا لذت می‌برد؛ چون وقتی مولا به او امر و نهی می‌کند، احساس می‌کند که مولا او را آدم حساب کرده است. وقتی عبد این دریافت را از مولا نداشته باشد، ناراحت می‌شود و می‌گوید «خدایا، تو دیگر من را حساب نکردی؟» 🔸اگر به جایی برسی که عاشق امر و نهی‌ خدا بشوی، یعنی عاشق این هستی که خدا برایت مرز گناه تعیین کند، آن‌وقت به اینجا می‌رسی که مدام دوست داری بروی درِ خانۀ خدا و بگویی «خدایا من معذرت می‌خواهم؛ من نتوانستم دقیق اجرا کنم، ولی تو فرمان‌هایت را برای من ادامه بده...» 🔸وقتی حس عبودیت در انسان تقویت شود، مدام دنبال استغفار و عذرخواهی از خدا خواهد بود؛ این یکی از عوارض ذاتی حس عبودیت است؛ چون عبد همیشه خودش را مقابل مولا مقصر می‌داند و می‌گوید «خدایا! آن‌طور که باید، نتوانستم فرمان تو را اجرا کنم...» 🔸اولیاء خدا عیش و لذتشان به ذکر خداست «مَولایَ بِذِکرِکَ عاشَ قَلبی» می‌دانید اولیاء خدا وقتی می‌خواهند ذکر خدا کنند، چه می‌گویند؟ اکثرش «استغفار» است و از این کار، به‌شدت لذت می‌برند؛ نه اینکه فکر کنید رنج می‌برند! نه؛ اولیاء خدا بدون گناه هم، استغفار می‌کنند، با طاعت هم استغفار می‌کنند که «خدایا ببخش؛ نتوانستم قشنگ اطاعت کنم» انگار درِ خانۀ خدا کاری جز استغفار و عذرخواهی‌کردن ندارند. 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۱۹ 👈🏻متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5447 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯
5b9195610038b77c98802089_-5181302925239336705.mp3
12.88M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 28 ،آیه ۲۸ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim 🌸 ┅════🍃 ✼📖✼ 🍃═══┅
─┅─═ঊঈ🍀ঊঈ═─┅─ ⏪سوره 13.‏ رعد آيه 28 آيه🔻 ⤵الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قَلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ‏ ترجمه🔻 ⤵(هدایت شدگان) كسانى هستند كه ایمان آورده و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏‌گیرد. بدانید كه تنها با یاد خدا دلها آرام مى‏‌گیرد. ─┅─═ঊঈ🍀ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻 تفسیرنور☀ ⤵یاد خدا تنها به ذكر زبانى نیست، اگر چه یكى از مصادیق روشن یاد خداست، زیرا آنچه مهم است یاد خدا بودن در تمام حالات خصوصاً در وقت گناه است. 🌅یاد خداوند بركات بسیار دارد، از جمله: الف:⬅ یاد نعمت‏هاى او، عامل شكر اوست. ب:⬅ یاد قدرت او، سبب توكّل بر اوست. ج:⬅ یاد الطاف او، مایه محبّت اوست. د:⬅ یاد قهر و خشم او، عامل خوف از اوست. ه:⬅ یاد عظمت و بزرگى او، سبب خشیت در مقابل اوست. و:⬅ یاد علم او به پنهان و آشكار، مایه حیا و پاكدامنى ماست. ز:⬅ یاد عفو و كرم او، مایه امید و توبه است. ح:⬅ یاد عدل او، عامل تقوا و پرهیزكارى است. ♻انسان، بى‏‌نهایت طلب است و كمال مطلق مى‏‌خواهد، ولى چون هر چیزى غیر از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‏‌گرداند. در مقابل كسانى‏‌كه با یاد خدا آرامش مى‏‌یابند، عده‏اى هم به متاع قلیل دنیا راضى مى‏‌شوند. «رضوا بالحیاة الدنیا واطمأنوا بها» ♻نماز، ذكر الهى ومایه آرامش است. «و اقم الصّلاةلذكرى» «الا بذكر اللَّه تطمئن»ممكن است معناى «الا بذكر اللَّه تطمئن القلوب» این باشد كه به واسطه ذكر و یادى كه خدا از شما مى‏‌كند، دلهایتان آرام مى‏‌گیرد، یعنى اگر بدانیم خداوند ما را یاد مى‏‌كند و ما در محضر او هستیم، دلهایمان آرامش مى‏‌یابد. ♻چنانكه حضرت نوح علیه السلام به واسطه كلام الهى «اصنع الفلك باعیننا» آرام گرفت و امام حسین‏‌علیه السلام به هنگام شهادت على اصغرش با عبارت «هیّن علىّ انّه بعین اللَّه» این آرامش را ابراز فرمود و یا در دعاى عرفه آمده است: «یا ذاكر الذاكرین» سؤال:⁉ اگرچه در این آیه آمده است كه دلها، و به ویژه دل مؤمن، با یاد خدا آرام مى‏‌گیرد، امّا در آیات دیگرى مى‏‌خوانیم هرگاه مؤمن خدا را یاد كند، دلش به لرزه مى‏‌افتد. «انما المؤمنون الّذین اذا ذكر اللَّه وجلت قلوبهم» آیا این لرزش و آرامش مى‏‌توانند در یكجا جمع شوند؟ راه توجیه آن چیست؟ 📢‼ پاسخ: براى تصوّر وجود این همزمان آرامش و لرزش در یك فرد، توجّه به این مثال‏ها راهگشا مى‏‌باشد: الف:🔗 گاهى انسان بخاطر وجود همه مقدمات، اطمینان و آرامش دارد، امّا در عین حال از نتیجه هم نگران و بیمناك است. مثل جراح متخصصى كه به علم و كار خود مطمئن است، ولى باز در هنگام عمل شخصیّت مهمى دلهره دارد. ب:🔗 فرزندان، هم به وجود والدین، احساس آرامش مى‏‌كنند و هم از آنها حساب مى‏برند و مى‏ترسند. ج:🔗 گاهى انسان از آنجا كه مى‏‌داند فلان ناگوارى براى آزمایش و رشد و ترفیع مقام اوست، خرسند و آرام است، امّا اینكه آیا در انجام وظیفه موفق خواهد شد یا خیر، او را نگران مى‏‌كند و به لرزه مى‏‌اندازد. د:🔗 انسان‏هاى مؤمن وقتى در تلاوت قرآن به آیات عذاب، دوزخ و قهر الهى مى‏‌رسند، لرزش بر اندام آنها مستولى مى‏‌شود، امّا هنگامى كه آیات رحمت و رضوان و بهشت خداوند را قرائت مى‏‌كنند، آرامشى شیرین، قلوب آنها را فرا مى‏‌گیرد و آنها را دلگرم مى‏‌سازد. 💮امام سجادعلیه السلام در دعاى ابوحمزه مى‏‌فرماید: «اذا ذكرت ذنوبى فزعت و اذا رأیت كرمك طمعت»، یعنى هرگاه گناهان خود و عدل و قهر تو را به یاد مى‏‌آورم، ناله مى‏‌زنم، امّا وقتى به یاد لطف و عفو تو مى‏‌افتم امیدوار مى‏‌شوم. 💮صاحب المیزان براى این جمله، از قرآن شاهد مى‏آورد؛ «تقشعر منه جلود الّذین یخشون ربّهم ثم تلین جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللَّه» یعنى در آغاز انسان دلهره دارد، ولى كم‏كم به آرامش مى‏‌رسد. 💮كسى‏‌كه از یاد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگى بدون آرامش زندگى نكبت بارى است. «من اعرض عن ذكرى فانّ له معیشة ضنكا» 🔰عامل آرامش و دلگرمى‏🔰 🎐دستیابى به اطمینان و آرامش مى‏‌تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ویژه‏اى دارد؛ 🏮 كسى‏‌كه مى‏‌داند ذرّه‏ى مثقالى از كارش حساب دارد، «مثقال ذرة خیراً یره» نسبت به تلاش و فعّالیّتش دلگرم است. 🎐 كسى‏‌كه مى‏‌داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفریده شده، «الاّ من رحم ربّك و لذلك خلقهم» امیدوار است. 🏮 كسى‏‌كه مى‏‌داند خداوند در كمین ستمگران است، «انّ ربّك لبالمرصاد» آرامش دارد. 🎐كسى‏‌كه مى‏‌داند خداوند حكیم و علیم است وهیچ موجودى را بیهوده خلق نكرده است «علیم حكیم» خوش‏بین است. 🏮كسى‏‌كه مى‏‌داند راهش روشن و آینده‏اش بهتر از گذشته است، «والاخرة خیر وابقى» قلبش مطمئن است. 🎐كسى‏‌كه مى‏‌داند امام و رهبرش انسانى كامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «انى جاعلك للنّاس اماما» آرام است. 👇
👆 🏮كسى‏‌كه مى‏‌داند كارِ نیك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى‏نهایت برابر پاداش دارد، ولى كار زشت او یك لغزش بحساب مى‏‌آید دلخوش است. «مثل الّذین ینفقون اموالهم فى سبیل اللَّه كمثل حبة انبتت سبع سنابل فى كلّ سنبلة مأئة حبة» 🎐 كسى‏‌كه مى‏‌داند خداوند نیكوكاران را دوست دارد، «ان اللَّه یحب المحسنین» به كار نیكش دلگرم مى‏‌شود. 🏮 كسى‏‌كه مى‏‌داند كار خیرش آشكار و كار شرّش پنهان مى‏‌ماند، «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» شاد است. 🔰عوامل اضطراب و نگرانى‏🔰 🔷یكى از شایع‏ترین بیمارى‏‌هاى قرن حاضر، اضطراب و افسردگى است. براى این بیمارى كه داراى علائمى همچون انزواطلبى، در خود فرورفتن، خودكم‏بینى و بیهوده انگارى است، دلایل بسیارى را ذكر كرده‏‌اند، از جمله: 🎋شخص افسرده از اینكه همه چیز را مطابق میل خود نمى‏‌بیند داراى افسردگى شده است، در حالى كه ما نباید بخاطر اینكه چون به همه آنچه مى‏‌خواهیم، نرسیدیم، از مقدار ممكن آن هم دست برداریم و تسلیم شویم. 🔷 شخص افسرده با خود فكر مى‏‌كند كه چرا همه مردم مرا دوست ندارند و حال آنكه این امر غیر ممكنى است و حتّى خدا و جبرئیل هم دشمن دارند، لذا انسان نباید توقّع داشته باشد كه همه او را دوست بدارند. 🎋 شخص افسرده گمان مى‏‌كند كه همه مردم بد هستند، در صورتى‏‌كه چنین نیست و خداوند به فرشتگانى كه این توهّم را داشتند پاسخ داد. 🔷 شخص افسرده گمان مى‏‌كند كه همه ناگوارى‏‌ها از بیرون وجود اوست، در حالیكه عمده تلخى‏‌ها عكس‏ال‌عمل و پاسخ خصلت‏ها و كردارهاى خود ماست. 🎋شخص مضطرب از شروع در كارها نگران است و احساس ترس و تنهایى مى‏‌كند. حضرت على‏‌علیه السلام براى رفع این حالت مى‏‌فرماید: «اذاخفت من شى‏ءٍ فقع فیه» از هر چه مى‏‌ترسى خود را در آن بیانداز كه ترس هر چیز بیش از خود آن است. 🎋 شخص مضطرب نگران آنست كه آینده چه خواهد شد. این حالت را مى‏‌توان با توكّل بر خدا و پشتكار درمان كرد. 🔷 چون در بعضى كارها ناكام شده است، نگران است كه شاید در تمام امور به این سرنوشت مبتلا شود. 🎋چون بر افراد وقدرت‏هاى ناپایدار تكیه دارد، با تزلزل آنها دچار اضطراب مى‏‌شود. 🔷 و خلاصه امورى همچون عدم قدردانى مردم از زحمات آنها، گناه، ترس از مرگ تلقین‏هاى خانواده به اینكه نمى‏‌دانى و نمى‏‌توانى، قضاوت‏هاى عجولانه، توقّعات نابجا و تصوّرات غلط، علت بسیارى از افسردگى‏‌ها و اضطراب‏ها مى‏‌باشد كه با یاد خدا و قدرت و عفو و لطف او مى‏‌توان آنها را به آرامش و شادابى مبدل ساخت. 🎋تفسیر آیه «الّذین آمنوا و تطمئنّ قلوبهم بذكر اللَّه» را در روز 14 خرداد 73 در همدان مى‏‌نویسم، زیرا بمناسبت پنجمین سالگرد رحلت امام خمینى (ره) براى سخنرانى آمده‏‌ام. ◻كسى‏‌كه در پایان وصیّت‏نامه بسیار مهم خود مى‏‌فرماید: «من با دلى آرام و قلبى مطمئن و ضمیرى شاد و روحى امیدوار به فضل الهى از خدمت شما مرخص مى‏‌شوم.» ─┅─═ঊঈ🍀ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡📬 1- نشانه انابه واقعى، ایمان و اطمینان به خداست. «من اناب، الذین امنوا ...» 2-🍁 ایمان بدون اطمینان قلبى، كامل و كارساز نیست. «امنوا وتطمئن قلوبهم» 3-🍁 یاد خدا با زبان كفایت نمى‏‌كند، اطمینان قلبى هم مى‏خواهد. «تطمئن قلوبهم بذكر اللَّه» 4-🍁 تنها یاد خدا، مایه‏ى آرامش دل مى‏‌شود. «بذكر اللَّه تطمئن القلوب» ❄امروزه دارندگان زر و زور و تزویر بسیارند ولى از آرامش لازم خبرى نیست. 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــ🔶ــــــــــتـــســـنیــم۱ـــــــــــــــــــــ🌳ــــــــــــــــــــــــ🔶 🌸 eitaa.com/Tasniiiiiiim🌸 ┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅ .
🔘چرا نسبت به دین، این‌قدر تمسخر و استهزاء انجام می‌گیرد؟ 🔘دین یک امر عمیق است؛ عقل‌های اندک، آن‌را نمی‌فهمند لذا مسخره می‌کنند 🔻 (ج۵) - ۱ 🔸اولاً چرا دین این‌قدر نیاز به تبلیغ و تبیین دارد؟ ثانیاً چرا نسبت به دین بیش از هر مقولۀ دیگری در جامعۀ بشری؛ تمسخر و استهزاء انجام می‌گیرد؟ چرا بعضی‌ها حرف‌های دینی را مسخره می‌کنند و گاهی دین‌داران را نادان یا غیرعاقل تلقی می‌کنند؟ 🔸پاسخ هر دو سؤال، این است که «دین یک امر عمیق است» چون دستورات دین برای انسان است و انسان یک موجود عمیق با نیازهای پیچیده و پنهان است که بسیاری از این نیازهای خودش را نمی‌بیند. لذا وقتی دین می‌خواهد به نیازهای پنهان انسان پاسخ دهد، به‌سادگی درک نمی‌شود و نیاز به تبیین و تبلیغ دارد. 🔸دستورات دینی بسیار ژرف و پیچیده هستند لذا افراد سطحی‌نگر و عقل‌های اندک و کوچک، دستورات دین را نمی‌فهمند و ممکن است آنها را غیرعاقلانه تلقی کرده و حتی آنها را مضر به حال بشریت تشخیص بدهند! کمااینکه بعضی‌ها روزه را مضر می‌دانستند! 🔸دین مقولۀ بسیار هوشمندانه‌ای است لذا آدم‌های باهوش دین‌داری می‌کنند. یک‌روزی خواهد رسید که در جامعۀ بشری هرکسی دین‌داری کند می‌گویند «عجب آدم باهوشی است!» و هر کسی بی‌دین باشد می‌گویند «عجب آدم نادانی است!» این کلام قرآن است: چه کسی از دین دور می‌شود، جز آدم نادان! (...إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ؛ بقره/۱۳۰) 🔸دین چون حرف‌های عمیق می‌زند، گاهی تنها می‌ماند، مثل آدم عاقل که وقتی در میان جمعی از سفهاء قرار بگیرد، معمولاً تنها می‌ماند و حرفش را نمی‌فهمند و حتی او را مسخره می‌کنند! 👤علیرضا پناهیان 🚩مسجد امام‌صادق(ع)- ۹۸.۲.۲۰ 👈🏻متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/5454 🌸 @Tasniiiiiiim ╰━━⊰🍃🌹🍃⊱━━╯