eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
7.9هزار عکس
3.3هزار ویدیو
140 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
1_8719905280.mp3
4.31M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 📖 ۲۶ تفسیر آیه ۱۱ سوره حجرات http://sokhan.iranseda.ir/detailsalbum/?g=226406 بااین اینک👆 همیشه به‌این آیه دسترسی دارید . 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ .
⃟🌿 ⃟🌺 🕊 تفسیر آیه ۱۱ سوره حجرات 🕊 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَي أَن يَكُونُوا خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَي أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ🍃 ترجمه 🔶 🍃 اى كسانى كه ايمان آورده ايد! مبادا گروهى (از شما) گروهى ديگر را مسخره كند، چه بسا كه مسخره شدگان بهتر از مسخره كنندگان باشند و زنان نيز، زنان ديگر را مسخره نكنند، شايد كه آنان بهتر از اينان باشند و در ميان خودتان عيب جويى نكنيد و يكديگر را با لقب هاى بد نخوانيد. (زيرا) فسق(و بدنام بودن) پس از ايمان، بد رسمى است، (و سزاوار شما نيست.) و هركس (از اين اعمال) توبه نكند، پس آنان همان ستمگرانند.🍃 «لَمز» عيب جويى در روبرو و «هَمز» عيب جويى در پشت سر است و «تَنابُز» نام بردن و صدازدن ديگران با لقب بد است. در آيه ى قبل، مسئله ى برادرى ميان مؤمنان مطرح شد و در اين آيه امورى مطرح مى شود كه برادرى را از بين مى برد. همچنين در آيات قبل سخن از صلح و اصلاح بود، در اين آيه به بعضى عوامل و ريشه هاى فتنه و درگيرى كه مسخره كردن، تحقير كردن و بدنام بردن است اشاره مى كند. آرى، يكى از بركات عمل به دستورات اسلام، سالم سازى محيط و جلوگيرى از درگيرى هاى اجتماعى است. شايد بتوان گفت كه عنوان تمسخر و تحقير كه در اين آيه مطرح شده، از باب نمونه است و هر سخن يا حركتى كه اخوّت و برادرى اسلامى را خدشه دار كند، ممنوع است. با آنكه زنان در واژه «قوم» داخل بودند، امّا ذكر آنان به صورت جداگانه، بيانگر خطر بيشتر تمسخر و تحقير در ميان آنان است. تمسخر و استهزاى ديگران استهزا و مسخره كردن، در ظاهر يك گناه، ولى در باطن چند گناه است؛ گناهانى مانند: تحقير، خوار كردن، كشف عيوب، اختلاف افكنى، غيبت، كينه، فتنه، تحريك، انتقام و طعنه به ديگران در آن نهفته است. ريشه هاى تمسخر ۱. گاهى مسخره كردن برخاسته از ثروت است كه قرآن مى فرمايد: «وَيلٌ لِكلّ هُمَزة لُمَزة، الّذى جَمع مالا و عَدّده» واى بر كسى كه به خاطر ثروتى كه اندوخته است، در پيش رو يا پشت سر، از ديگران عيب جويى مى كند. ۲. گاهى ريشه ى استهزا، علم و مدرك تحصيلى است كه قرآن درباره اين گروه مى فرمايد: «فَرِحوا بما عِندهم مِن العِلم و حاقَ بهم ما كانوا به يَستهزؤن» آنان به علمى كه دارند شادند و كيفر آنچه را مسخره مى كردند، ايشان را فرا گرفت. ۳. گاهى ريشه ى مسخره، توانايى جسمى است. كفّار مى گفتند: «مَن اَشدُّ مِنّا قُوّة» كيست كه قدرت و توانايى او از ما بيشتر باشد؟ ۴. گاهى انگيزه ى مسخره كردن ديگران، عناوين و القاب دهان پر كن اجتماعى است. كفّار فقرايى را كه همراه انبيا بودند تحقير مى كردند و مى گفتند: «ما نَراك اتّبعك الاّ الّذين هم أراذِلُنا» ما پيروان تو را جز افراد اراذل نمى بينيم. ۵. گاهى به بهانه تفريح و سرگرمى، ديگران به تمسخر گرفته مى شوند. ۶. گاهى طمع به مال و مقام، سبب انتقاد همراه با تمسخر از ديگران مى شود. گروهى، از پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) درباره ى زكات عيب جويى مى كردند، قرآن مى فرمايد: «و منهم مَن يَلمزُك فى الصّدقات فان اُعطوا منها رَضوا و اِن لم يُعطوا منها اذا هم يَسخَطون» ريشه ى اين انتقاد طمع است، اگر از همان زكات به خود آنان بدهى راضى مى شوند، ولى اگر ندهى همچنان عصبانى شده و عيب جويى مى نمايند. ۷. گاهى ريشه ى مسخره، جهل و نادانى است. هنگامى كه حضرت موسى (عليه السلام) براى حل اختلاف و درگيرى دستور كشتن گاو را داد، بنى اسرائيل گفتند: آيا ما را مسخره مى كنى؟ موسى (عليه السلام) گفت: «أعوذُ باللّه اَن اَكونَ من الجاهلين» به خدا پناه مى برم كه از جاهلان باشم. يعنى مسخره برخاسته از جهل و نادانى است و من جاهل نيستم. ۸. گاهى سرچشمه تمسخر، رياكارى و بهانه گيرى و شخصيت شكنى است. «يلمزون المطّوّعين من المؤمنين فى الصّدقات و الّذين لايجدون الا جهدهم فيسخرون منهم» يكى از كارهاى مبارك رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پس از بعثت تغيير نام افراد و مناطقى بود كه داراى نام زشت بودند. زيرا نام بد، وسيله اى براى تمسخر و تحقير است. عقيل، برادر حضرت على (عليه السلام) بر معاويه وارد شد، معاويه براى تحقير او گفت: درود بر كسى كه عمويش ابولهب، لعنت شده ى خداوند است و خواند: «تبّت يدا ابى لهب» عقيل فورى پاسخ داد: درود بر كسى كه عمّه ى او چنين است و خواند: «و امراته حمّالة الحطب» (زن ابولهب، دختر عمّه ى معاويه بود.) 📌 پیام ها 🌿 ايمان، با مسخره كردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا ايّها الّذين آمنوا لايسخر» 👇👇
👆👆 🌿 كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مى دارد نبايد در شيوه ى سخنش توهين باشد. «لايسخر قوم من قوم» (نفرمود: «لاتسخروا» يعنى شما كه مسخره كننده هستيد.) 🌿 مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. «لايسخر قوم...» (بعد از بيان برادرى و صلح و آشتى در آيات قبل، از مسخره كردن نهى شده است) 🌿 در شيوه ى تبليغ، آنجا كه مسئله اى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. «قوم من قوم... ولانساء من نساء» 🌿 ريشه ى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مى خشكاند و مى فرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. «عسى ان يكونوا خيرا» 🌿 ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحى نگر وامروزبين باشيم. «عسى ان يكونوا خيراً...» 🌿 عيب جويى از مردم، در حقيقت عيب جويى از خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» 🌿 نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. «و لاتلمزوا انفسكم» 🌿 بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمى ماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مى شود. «لاتنابزوا بالالقاب» («تنابزوا» براى كار طرفينى است) 🌿 مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «و من لم يتب فاولئك هم الظالمون» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبه ى تحقير كردن، تكريم نمودن است.) 🌿 مسخره، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم است. «فاولئك هم الظالمون» eitaa.com/Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─ الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج ✨
6_ostad heydari kashani 1403 10 28.MP3
26.3M
‌✨ 🎤 سخنرانی استاد جلسهٔ ششم «استغاثه» جمعه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۳ - دعا درمانی : دقیقه 1:46 - چگونه دعا کنیم؟ : دقیقه 5:38 - بهترین راهکار برای جذب بالاترین دریافتها در سه ماه رجب، شعبان و رمضان : دقیقه 12:23 - آداب نماز استغفار، میانبری معجزه آسا برای عقب ماندن های ما، و سرعت در آمادگی قبل از شعبان و رمضان : دقیقه 21:20 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
‌✨ 📜 استاد حیدری کاشانی در جلسهٔ ششم از مجموعهٔ «استغاثه» 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💬 : سازش یعنی چه ؟ و تفاوتش با مذاکره در چیست؟ محدوده «مقاومت» و عدم سازش دقیقاً کجاست؟ آیا مذاکره‌ای که مانع جنگ و تخریب اراضی شود؛ به نفع ملّت نیست؟
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیا سازش برای حفظ کشور از جنگ و آسیبهای آن، به نفع مردم ایران نیست ؟ | منبع : جلسه ۱۲ وظایف ما در آخرالزمان montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
اخطارِ جهادیِ قرآن.mp3
13.19M
✘ دعوای توبیخی و تهدیدآمیز قرآن با مومنانی که روح جهادشون رو از دست دادند و با عافیت طلبی و ترس، از روح تهاجم به دشمن، عقب‌نشینی کردند! montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
📡 پوستر بالا سرفصل‌های سخنرانی استاد شجاعی در جلسه امروز «سبک زندگی شاد» شنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۳ می‌باشد. ✘ فایل صوتی این جلسه را نیز می‌توانید در آدرس زیر در «آرشیو پخش زنده» وب سایت مدیا منتظر مشاهده نمایید: ※ لینک جلسه ۵۲ سبک زندگی شاد : media.montazer.ir/?p=48758 🎞 منتظر: رسانه رسمی استاد محمد شجاعی montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥انجمن حجتیه و مواضع ِ عجیب و غریب و متناقض آنها ♨️ montazer.ir 🍃 @Tasniim الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج