eitaa logo
تـسـ﷽ـنیـم تفسیرقطره‌ای‌نور،حجة الاسلام قرائتی‌ #فقط‌به عشق‌علی‌ع
1.7هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
3.5هزار ویدیو
159 فایل
کانال برهان درتلکرام https://t.me/joinchat/PyZlA2oWvG-fieBb آرشیو کانال تسنیم، شروع مجدد آیات قرآن درایتا @ARSIVTASNiM کانال دیگرما درایتا @Darmahzareghora نظرات 👇-کپی+صلوات نذرظهور https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 تمرین مهربانی با دیگران 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯
🔶یکی از معانی حکمت «توانایی تشخیص مصداق» است 🔶برای تطبیقِ درست مصداق، دو شرط اساسی لازم است 🔻 برای تشخیص مصداق (ج۲) 📌یکی از معانی حکمت این است که آدم بعد از اینکه دانایی پیدا کرد، بتواند این دانایی را با عالَم واقع، تطبیق بدهد. توانایی تطبیق دانسته‌ها و مفاهیم با مصادیق، چیزی غیر از دانستن و آگاهی‌داشتن است. 🔸اگر تاریخ خوانده‌ای و می‌خواهی به دردت بخورد، باید بتوانی درس‌ها و عبرت‌های تاریخی را در شرایط مختلف، تطبیق بدهی. به این قدرت تطبیق، می‌گویند «حکمت»! 📌مثلاً از حادثۀ عاشورا چگونه می‌توانیم-در مقام تطبیق با حوادث مشابه- استفاده کنیم؟ آیا باید منتظر باشیم که حتماً یک ظالمی به نام «یزید» و یک مظلومی به نام امام‌حسین(ع) پیدا شود و دقیقاً همۀ جزئیات حادثه، تکرار شود تا بتوانیم تطبیق بدهیم؟! 🔸برای اینکه تطبیق ما درست باشد، دو شرط یا اقدام اساسی لازم است: یکی اینکه آگاهی‌های ما درست و کافی باشد و همچنین درست در کنار همدیگر چیده شود. 📌دوم اینکه، آن دلی که ادارۀ اندیشۀ انسان را به‌دست می‌گیرد، بیمار نباشد. قلب انسان باید سالم باشد تا بتواند خوب تطبیق بدهد. قرآن دربارۀ برخی افراد می‌فرماید: «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها» (اعراف/۱۷۹) اینها دل‌هایی دارند که نمی‌توانند بفهمند؛ یعنی دل‌شان مریض است لذا نمی‌توانند درست فهم کنند. 🔸آدم اگر دلش سالم باشد خوش‌فهمی پیدا می‌کند و بعد از اینکه برداشت درستی از یک مطلب، در ذهنش آمد، در مقام تطبیق هم می‌تواند درست تطبیق بدهد؛ هم در زندگی فردیِ خودش، هم در مسائل اجتماعی. 👤علیرضا پناهیان 🚩هیئت ثارالله قم - ۹۷.۱۱.۱۷ 👈🏻متن کامل: panahian.ir/post/5305 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯
4_516474296994890897.mp3
3.86M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 الحمدالله رب العالمین🍃 ‌‌ 🎧 آیه 25 ،آیه ۲۵ 👈حجة الاسلام قرائتي 🌦 @Tasniim ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ ⏮سوره 4. نساء آيه 25 آيه 🔻 ⤵️وَمَنْ لَّمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَتِ الْمُؤْمِنَتِ فَمِن مَّا مَلَكَتْ أَيمَنُكُمِ مِّنْ فَتَيَتِكُمُ الْمُؤْمِنَتِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمَنِكُمْ بَعْضُكُمْ مِّنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَءَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَتٍ غَيْرَ مُسَفِحَتٍ وَلَا مُتَّخِذَ تِ أَخْدَانٍ فَإِذَآ أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَتِ مِنَ الْعَذَابِ ذَ لِكَ لِمَنْ خَشِىَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ‏ ترجمه🔻 ⤵️و هر كس از شما، كه توانایى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باایمان ازدواج كند، پس از كنیزانِ با ایمانى كه شما مالك آنید، (به زنى بگیرد) و خداوند به ایمان شما داناتر است. 📝 همه از یكدیگرید، پس (نگویید: كه من آزادم و تو كنیز. و) با اذن صاحبانشان آن كنیزان را به همسرى درآورید و مهریه نیكو و به ‏طور شایسته به آنان بدهید، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشا و نه اهل دوست گرفتن‏هاى پنهانى. 📝پس آنگاه كه كنیزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كیفرشان نصف كیفر زنانِ آزاد است. این (نوع از ازدواج،) براى كسانى از شما رواست كه از (رنج وفشار بى‏ همسرى و) افتادن به گناه و زنا بر خود بترسد، 📝با این همه، صبر كردن (وازدواج نكردن با كنیزان) برایتان بهتر است و خداوند بخشنده و مهربان است. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ نکته ها🔻تفسیرنور ☀️ 📝چنانكه در نكته‏ هاى آیه قبل گفته شد، مراد از «المحصنات المؤمنات» در این آیه، زنان آزاد است. زیرا در مقابل آن، «فتیاتكم المؤمنات» بكار رفته كه به معناى كنیزان است. 📝 قرآن در جاى دیگر نیز در مورد كنیزان، واژه‏ى «فتیات» را بكار برده و مى‏ فرماید: «لاتكرهوافتیاتكم ‏على‏ البغاء» كنیزان خود را برارتكاب زنا اجبار نكنید. 📝كلمه‏ ى «اَخدان»، جمع «خِدن» به معناى دوست ورفیق است، امّا معمولا در مورد كسانى به كار مى ‏رود كه ارتباط با آنها به صورت پنهانى وبراى امور نامشروع است. 📝این كلمه در مقابلِ «مسافحات» بكار رفته كه به معناى كسانى است كه زناى آشكار و علنى دارند. 📝كلمه ‏ى «طَول» به معناى توانایى و داشتن امكانات است و كلمه‏ ى «عَنت» به معناى سختى و رنج و مشكلات اشت. 📝كسانى كه مالك كنیز مى ‏شوند، بدون آنكه نیازى به عقدِ ازدواج باشد، حقّ آمیزش با او را دارند. 📝لذا مراد از ازدواج با كنیزان كه در این آیه مطرح شده است، ازدواج با كنیز دیگران است كه باید با اجازه‏ى صاحبان آنها باشد. 📝گرچه ازدواج با كنیزان نكوهیده است، امّا در میان آنها زنان برجسته‏ ى بسیارى بوده‏ اند كه صاحب كمالات بوده و به همین جهت برخى اولیاى خدا آنان را به همسرى گرفته و از آنان صاحب فرزندانى بزرگ شده‏ اند. ─┅─═ঊঈ💗ঊঈ═─┅─ پيام ها⚡️ 1-🌴 در اسلام، براى موضوع ازدواج، بن ‏بست نیست. «ومن لم یستطع» 2-🌴 قانونگذار باید به نیازهاى طبیعى افراد جامعه از یك سو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى دیگر توجّه داشته باشد. «و من لم یستطع....» 3-🌴 ازدواج با كنیز را تحمّل كنید، ولى ننگ گناه را هرگز. «فمن ما ملكت ایمانكم» 4-🌴 از ازدواج با زن آزاد مى‏توان صرف نظر كرد، ولى از شرط ایمان نمى ‏توان گذشت. «فتیاتكم المؤمنات» 5 -🌴 ایمان، شرط اساسى در هر ازدواجى است. «المحصنات المؤمنات، فتیاتكم المؤمنات» 6-🌴 ایمان ظاهرى براى ازدواج كافى است، ما مأمور به باطن نیستیم. «واللَّه اعلم بایمانكم» 7-🌴 ازدواج با كنیز، حقارت نیست. «بعضكم من بعض» 8 -🌴 رضایتِ مالك كنیز در ازدواج، مانند اذن پدرِ دختر، شرط است. «باذن‏اهلهنّ» 9-🌴 مالكان بدانند كه كنیزان از اهل خودشانند. «اهلهنّ» 10-🌴 به كنیزان نیز مثل زنان آزاد، باید مهریه نیكو داد. «آتوهنّ اجورهنّ بالمعروف» 11-🌴 مهریه را به خود كنیز بدهید. حقوق اقتصادى و اجتماعى بردگان باید مراعات شود. «آتوهنّ اُجورهنّ» 12-🌴 میزان مهریه باید بر اساس عُرف و شئون زن باشد. «بالمعروف» 13-🌴 شرطِ بقاى ازدواج، پاكدامنى، دورى از فحشا و روابط نامشروع است. «محصنات غیر مسافحات ...» 14-🌴 مجازات زن بدكار اگر كنیز باشد، به خاطر كنیز بودن و محرومیّت‏هاى آن،به نصف كاهش مى‏ یابد. «فعلیهنّ نصف ما على المحصنات» 15🌴- فراهم آوردن ازدواج‏هاى سهل و آسان در جامعه، راه جلوگیرى از مفاسد جنسى است. «ذلك لمن خشى العنت» 16-🌴 سالم‏سازى روانى از اهداف اسلام است. «ذلك لمن خشى العنت» 17-🌴 صبر و خوددارى، از ازدواج با كنیز بهتر است. «وان تصبروا خیر لكم» 🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃 ــــــــ🔷ــــتـــســـنـــیــم۲ ـــــــــــــــــــــــ🌦ــــــــــــــــــــــــــــ🔷ـــــــــــ 🌦eitaa.com/Tasniim 🌦 ─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
🔶چرا امتحان‌های خدا با ابهام توأمند؟ 🔶آدم بیماردل، محال است از تشخیص مصداق، سالم عبور کند! 🔻 برای تشخیص مصداق (ج۳) 📌امتحان‌های الهی با ابهام توأم هستند. اساساً خداوند در جایی امتحان می‌گیرد که یک جهلی وجود داشته باشد(یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ، نهج‌البلاغه/خطبۀ ۱۹۲) وقتی همه‌چیز واضح و روشن باشد که دیگر امتحان معنا ندارد! 🔸خدا برای امتحان‌گرفتن، طبیعتاً باید فرصتِ اشتباه‌کردن به انسان بدهد، انسان هم اگر بخواهد یک اشتباهی مرتکب شود طبیعتاً دنبال بهانه می‌گردد و خداوند هم با این ابهام‌ها، فرصت بهانه‌آوردن را به او می‌دهد. 📌در آن لحظات سخت و حساس که می‌خواهی تشخیص مصداق بدهی، تو هستی و تقوای خودت! تو هستی و هوای نفس خودت! تو هستی و بیماری‌های دلت یا آن نوری که در قلبت هست! کسی که مرضی در قلبش باشد، محال است در امتحان اصلیِ خود، بتواند از تشخیص مصداق، سالم عبور کند. 🔸برای امتحان‌های الهی، قدرت تشخیص و فهم و شعورِ انسان لازم است. وقتی ابهام باشد، کسی که بیماردل است می‌تواند بهانه بیاورد و از فرمان خدا سرپیچی کند، چون قضایا همیشه روشن نیست و گاهی اصلاً روشن نیست! این را باید بدانیم و بپذیریم. 👤علیرضا پناهیان 🚩هیئت ثارالله قم - ۹۷.۱۱.۱۹ 👈🏻متن کامل: panahian.ir/post/5312 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯
🔶🔹🔸 {- بِسمِ اللهِ الرَّحمَن الرَّحيم -} ✦•• فرازى از شرح دعاى چهل‌و‌دوم صحيفه سجّاديه ••✦ ♦️«وَ لا تَنَالُ أَيْدِي الْهَلَكَاتِ مَنْ تَعَلَّقَ بِعُرْوَةِ عِصْمَتِهِ» چنانچه کسی به این رشته‌ی استوار و محکم که از سوی حضرت حق آویخته شده و آن طرفش به دست خدای متعال است، چنگ بزند، دست هیچ هلاک‌کننده‌ای به او نخواهد رسید. محیط زندگی ما مملو از هلکات و مهلکات است و نجات‌دهنده، قرآن کریم است. اگر کسی به این حبل المتین آویخت، اهل نجات خواهد شد؛ چراکه استوار و محکم است. ✍ 🍃 🌸 @Tasniim ╰━═━⊰🍃🌺🍃⊱━═━╯