باشگاه تحلیل خبری تأویل
🔍 اقلیتهای یهودی دوران قاجار و پهلوی
✍️اسداللهی
🔸تاریخ معاصر ایران گواهی میدهد که اقلیت یهود بهویژه پس از صعود رضاخان تا زمان سقوط محمدرضا پهلوی از جایگاه و موقعیت ممتاز و برجستهای در کشور برخوردار بودند.
✨ چنانچه نویسندگان یهودی از آن دوران با عنوان دوره شکوفایی عظمت و آزادی یهود با تمجید و نیکی فراوان یاد میکنند. حبیب لوی نویسندۀ مشهور یهودی در اینباره نوشته است؛
«بدون تردید جلوس رضاشاه کبیر بر تخت سلطنت ایران یکی از واقعیات تاریخی مهم این کشور به شمار میرود».(حبیب لوی جلد سوم،ص 959)
🕎 با سلطنت رضاخان پهلوی انقلاب عظیمی در بهبود وضع آزادی و آسایش یهودیان ایران پدید آمد.
✴️ به طوری که در منابع یهودی از آن دوران به عنوان «عصر طلایی» یاد میشود:
مسلماً دوران پهلوی را میتوان برای یهودیان «عصر طلایی» نامید چه از نظر اقتصادی و چه کسب آزادی و مساوات که این خود نعمت بزرگی است.
(یهودیان ایران در تاریخ معاصر، انتشارات مرکز شفاهی یهودیان ایرانی، جلد دوم، چاپ آمریکا، پاییز 1997[1376]، صفحۀ 30)
✴️ طبق اطلاعات و اسناد موجود، امتیاز و موقعیت یهود نهتنها با دیگر اقوام بلکه حتی با مردم مسلمان ایران نیز به هیچوجه قابل مقایسه نبود، این بخشی از امکانات خوب یهودیان در ایران بوده است.
⬅️تشکیل و اعلام موجودیت صهیونیستها در میان یهودیان ایران که سابقۀ آن به سالهای پس از مشروطه و قبل از روی کار آمدن رضاخان برمیگردد.
🔹«آمنون نتصر» در نشریهای یهودی در این باره مینویسد: «در دورۀ احمدشاه قاجار، تقریبا تمام رجال سیاسی ایران از جمله سردار سپه رضاخان پهلوی از فعالیتهای صهیونیستی در ایران باخبر بودند و حتی در پارهای از جشنهای صهیونیستی شرکت میکردند.»
🔸تشکیلات صهیونیسم طی سالهای پایانی دورۀ قاجار در ایران موجودیت خود را آشکار ساخت؛ پس این واقعیت در تاریخ معاصر ایران قابل کتمان نیست که تشکیلات صهیونیسم ایران متشکل از شماری از سران و سرشناسان یهود در ایران ضمن ارتباط و پیوند سازمانی با صهیونیسم جهانی در زمان روی کار آمدن رضاخان و سلسله پهلوی به طور رسمی و گسترده در ایران فعالیت داشته است.
🔹تلاش برای ترویج و تبلیغ اندیشه صهیونیستی در ایران با هدف ایجاد «موطن ملی یهود» در سرزمین اسلامی فلسطین در نزد عموم مردم، مغایر ادعای وطندوستی این گروه بود. نمونۀ آن، انتقال تعدادی از یهودیان به سرزمین اشغالی بود که حبیب لوی به آن اشاره میکند:
«در سال 1919م [1298ش] چند فامیل از همدان برای اورشلیم حرکت نموده بودند و در این سال1920م[1299ش] دو دسته از تهران و شیراز مهاجرت نمودند». (حبیب لوی، ص 922)
📌آمنون نتصر، در صدمین سالگرد صیونیسم در نشریۀ چشمانداز شماره 56، چاپ1997 آمریکا، دربارۀ قدرت و چگونگی پیدایش صهیونیسم در جامعه یهود ایران چنین نوشته است:
«تأسیس نخستین مدرسه آلیانس در سال 1898م و از همه مهمتر اوج گرفتن موج مهاجرت یهودیان ایرانی به سرزمین اسرائیل، اینها از جمله وقایعی بود که در روند شکلگیری تشکیلات صهیونیسم ایران اثرگذار بودند. در سال 1918 سازمانی تحت عنوان «تشکیلات صیونت» در تهران و پس از آن در هجده شهر دیگر افتتاح شد. این تشکیلات تا سال 1926م نخستین سال سلطنت رضاشاه با آزادی نسبی فعالیت میکرد».
❗️جریانهای یهود با برخورداری از آزادی و امتیازها در دوران سلطنت پهلوی، باعث ایجاد سازمانها و کانونها و تشکلهای یهودی در ایران شدند و این امر با افزایش ثروت و نفوذ آنها در دربار پهلوی و نقش پراهمیت آنها در اواخر حکومت قاجار و حکومت شاهنشاهی پهلوی شد.
▫️بنابراین همیشه با دید خالصانه و تطهیر نمیتوان به دورهای از تاریخ نگاه کرد، گاهی با بررسی لایههای پنهانی تاریخی میتوان به اسراری شگفت دربارۀ قومی خاص رسید که این موضوع، نگاه عموم جامعه را عمیقتر و با بصیرتی بیشتر شکل خواهد داد.
#یادداشت
#یهود_و_صهیونیسم
#تاریخی
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
🖇تداخل زیست حقیقی با مجازی در هنر شمشیرزنی آنلاین
🖊حسین عبداللهی
🔸انیمۀ «هنر شمشیرزنی آنلاین»، دنیایی متاورسی را به تصویر میکشد که افراد با به سر گذاشتن کلاهی وارد دنیایی مجازی شده و در آنجا زندگی نزدیک به زندگی واقعی اما با تجریبات هیجانانگیزتری خواهند داشت.
🔹شخصیتها در این جهان متاورسی گیر میافتند و مجبور میشوند برای رهایی از این دنیا، بازی مرگ و زندگی را آغاز کنند.
🔸موضوع جالبی که در این انیمه با آن طرف هستیم، بحث تداخل زندگی مجازی با زندگی حقیقی شخصیتهای داستان است. مخصوصاً در فصل دوم که شخصیتی به اسم «شینون» داریم و شخصیت مجازیاش به گفتۀ خود او، با شخصیت واقعیاش کاملاً متفاوت است.
🔹با وجود اینکه قبول دارد زندگی مجازی و واقعی از هم مجزا نیستند و روی هم تأثیر دارند اما او زندگی مجازی را به زندگی واقعیاش ترجیح میدهد؛ چون میخواهد با قویتر شدن در دنیای مجازی، در دنیا واقعی هم قوی شود.
🔸در آرک(خط داستانی) اصلی «هنر شمشیرزنی آنلاین» شاهد آن هستیم که برخی زندگی مجازیشان را بیشتر از زندگی واقعیشان دوست دارند، چون در مجازی نقش قهرمانانهتری دارند. در حالی که در دنیای واقعی نقش خاصی در جامعه نداشتهاند و در جبر زندگی میکردهاند.
🔹عکس این موضوع هم وجود دارد؛ یعنی کسانی که زندگی حقیقی را بسیار بیشتر دوست داشتهاند در این دنیا عذاب میکشند. در قسمت پنجم و ششم فصل اول شاهد داستان معماگونهای هستیم که در نهایت مشخص میشود شخصی به علت ترجیح دادن شرایط دنیای حقیقی به مجازی، همسرش را به قتل رسانده است.
[ادامه🔻]
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
باشگاه تحلیل خبری تأویل
🖇تداخل زیست حقیقی با مجازی در هنر شمشیرزنی آنلاین 🖊حسین عبداللهی 🔸انیمۀ «هنر شمشیرزنی آنلاین»، دنی
🔸به راستی مرز میان دنیای حقیقی و مجازی کجاست؟ یا اینکه فرق بین دنیای حقیقی و مجازی چیست؟ کیریتو(شخصیت اصلی) برای هر دو سؤال پاسخی دارد که دیدگاه تولیدکنندگان به این مسأله را بیان میکند. از نظر کیریتو فرق بین حقیقت و مجاز در اطلاعات است.
🔹مثلاً هر مقدار اطلاعات بیشتری نسبت به مزۀ یک میوه به ما منتقل شود یعنی واقعیتر و حقیقیتر است. جالب است که با توجه به گفتۀ کسانی که تجربۀ نزدیک به مرگ داشتهاند، دنیای پس از مرگ اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به دنیای معمولی دارد. پس آنجا واقعیتر است و زندگی فعلی ما مجازی یا به تعبیری انگاری خواب است.
🔸در این انیمه، دو بار به مضمون خواب اشاره میشود؛ یکبار در فصل سوم و یکبار در فصل اول. فرض کنید آینکراد(فضای بازی داخل انیمه) دنیای خودمان است و دنیای حقیقی داخل داستان، جهان پس از مرگ باشد. کدام واقعیتر است؟ قطعاً جهان پس از مرگ. کدام لذتبخشتر و آرامتر است؟ قطعاً جهان پس از مرگ. کدام طولانیتر است؟ جهان پس از مرگ به قدری طولانیتر است که وقایع دنیای واقعی(آینکراد) گویا هیچی نیست.
🔹با این حال، رخدادهای داخل آینکراد بر زندگی همۀ شخصیتها در دنیای واقعی اثر گذاشته است. همانطور که زندگی ما در این دنیا در زندگی ما در جهان پس از مرگ تأثیر دارد.
🔸علاوه بر این موارد، شاهد بحثهای اخلاقی جالبی از جانب کیریتو هستیم. در انیمههای فراوانی همچون «اوشی نوکو» دیدهایم که مردم در دنیای مجازی نسبت به دنیای حقیقی بسیار بیرحمتر و بیبندوبارتر هستند. یا مثلاً در انیمههای اینویاشیکی و بل شاهد آن هستیم که مردم در دنیای مجازی تا چه حد میتوانند ولنگار و بیتوجه باشند.
🔹در حدی که از خود میپرسیم مگر میشود آن جامعۀ متمدننمایی که در زندگی حقیقی و دنیای واقعی داخل داستان میبینیم اینچنین در فضای مجازی بیرحم باشد؟ در این میان فقط کیریتو فرق دارد. وی الگوی خوبی برای همسانسازی زیست واقعی و مجازی است. کیریتو میداند که در حال انجام بازیهای آنلاین است اما چون این فقط یک بازی است نباید از هر خط قرمزی گذشت؛ چرا که شکستن این خطوط قرمز باعث میشود تا متعاقباً به زندگی حقیقی او نیز اثر بگذارد.
🔸همانطور که انجمن تابوت خندان در بازی هنر شمشیرزنی آنلاین و گان گیل آنلاین واقعاً مردم را میکشتند. خوب است این نکتۀ اخلاقی را از کیریتو بیاموزیم. رفتار مجازی ما که تا حدود زیادی رفتاری ناشناس و غیرقابل ردیابی برای عام است، رفتار حقیقی ماست نه چیزی که از خودمان در جامعه ساختهایم.
🔹فضای مجازی این فرصت را به ما داده تا یا دوباره ماسک بپوشیم آن هم بیشتر از همیشه یا اینکه خود واقعیمان باشیم. حالا اگر خود واقعیمان باشیم، چقدر انسان درستکاری هستیم؟
#یادداشت
#رسانه_های_شرقی
#نقد_انیمه
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
🔵نشست پرسش و پاسخ مجازی نوجوانان با مدیر مسئول(جواد شعیبی)
🔻زمان:چهارشنبه ۱۲ دیماه
🕘ساعت ۲۱
⬅️از اپلیکیشن قرار
🔷لینک جلسه ساعت ۲۰:۳۰ همان روز در کانال های شاد،ایتا و تلگرام و استوری اینستاگرام گذاشته خواهد شد.
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
#اینفو_تاویل|🟡جرعه ای از نسخه چهارم ماهنامه خبرگزاری تاویل🗞
دو روی سکه تاثیرات بازی های رایانه ای🎮
بررسی تاثیرات مثبت و منفی این بازی ها🪄
از تقویت مهارت های شناختی تا افزایش سطح اضطراب💭
در اینجا بخوانید☝️
#بازی_رایانهای
#چکیده_ماهنامه
#ماهنامه_چهارم
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
#اینفو_تأویل|🟣چگونگی تبدیل شاد بودن کودکان و نوجوانان به حقی اساسی؟!
📍شاد بودن،هنری قابل آموزش است...
📍تاثیر گذاری شادی برهمه مراحل رشد یک کودک...
📍تاثیر رفتوآمد با افراد دارای روحیه شاد بر کاهش افسردگی...
در اینجا بخوانید👆🏻
#شادی_کودکان
#کاهش_افسردگی
#کارگروه_حقوقی_و_هویت_اجتماعی
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
#اینفو_تأویل|🔴هویتیابی برای یک نوجوان به مثابه افتادن در سیاهچالهای است!
🔺نوجوانی دوران گذر از کودکی و و قدم گذاشتن در دنیای ......... است؟!🤔
🔺پیدا کردن هویت خود کارآسانی نیست،چون نیاز دارد به....❓
در اینجا بخوانید👆🏻
#هویت_یابی
#دوران_نوجوانی
#کارگروه_حقوقی_و_هویت_اجتماعی
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 گزارش کنگره آمریکا از آثار منفی اینستاگرام بر روی دختران نوجوان
#اینستاگرام
#کنگره_آمریکا
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir
📌الگوی زن فمینیست در کتابفروشی قم
📍مجموعه کتابهای ۹گانۀ انسانهای کوچک؛ آرزوهای بزرگ، اثری برای کودک و نوجوان است با هدف معرفی الگوهای گاهی ضدنظام و گاهی فمنیسیت که در کتابفروشی مشهور قم به فروش میرود.
📍چندی پیش به یکی از کتابفروشیهایی که چند سالی است در قم شعبهای زده سری زدیم. این کتابفروشی که شعبۀ خود را از خیابان عطاران به میدان شهید دستغیب (فلکه بستنی) منتقل کرده است در واقع از مهمترین مراکز نشر آثار روشنفکری به حساب میآید.
#ارسالی_نوجوانان
#فرهنگ_غربی
#زن_و_رسانه
#مطالبه_نوجوان
📌باشگاه تحلیل خبری تأویل
@Tavilnewsir