تنهامسیری های تهران
|°•♥️͜͡🕊•°| #الگوی_خودسازی🖤 این تصویر مربوط به #شهیدهادےذالفقاری است وقتی که در سامرا بود گفت: اینج
صلواتی برای شادی روح تمام شهدا از جمله شهید ذوالفقاری بفرستید 💔
تنهامسیری های تهران
#قدر 💠کلیپ تصویری: شب قدر را اینگونه توبه کن هرکس در شب قدر یک بار سوره واقعه رو بخونه و یک بار سو
دستور عمل استاد فاطمی نیا(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خونه مولا علی چه خبره... 😭😭
@TehranTanhamasiri
1_1561343465.mp3
22.1M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🎧 زیارت امام حسین (علیه السلام)
در شب های قدر
🎤 حاج میثم مطیعی
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@TehranTanhamasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روز-بیست و یکم
آیت الله مجتهدی ره
شرح مختصر دعای روز بیست ویکم ماه مبارک رمضان.....
#صلوات
@TehranTanhamasiri
سلام.دوستان عزیز من درس ولایت و با این علامت✅✅ مشخص کردم که بتونید از اول درس مطالعه داشته باشید.
بعضی وقتها با عکس و نوشته و بیشتر وقتها متن است.
من سعی میکنم خیلی مطلب اضافه نزارم تا دوستان اذیت نشوند.
به قول دوستی میگفت مطالب تو همه گروه های مذهبی هست ما دوست داریم درس و بگیریم.
ان شاءالله توفیقات روز افزون شما دوستان عزیز
@TehranTanhamasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠وصیت امام علی علیه السلام:
خطاب به امام حسن و امام حسین(ع)
🔹خدا را، خدا را، پیرامون یتیمان، مبادا آنها نزد شما فراموش شوند.
» سفارش موکد امیرالمومنین در خصوص ایتام «
شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت و تعزیت باد
📚نهجالبلاغه، نامه ۴۷
#شب_قدر
🌷🌷 سلام بر ابراهیم 🌷🌷
یک در صد طلایی صرفه چی میشه این ماه؟؟در مورد اینکه گفته بودید این ماه پول یک در صد طلایی صرف چه کاری میشه.
اول سیسمونی ی بچه یتیم و جور میکنیم که مادرش بنده خدا نتونسته هنوز براش تهیه کنه سه ماه دیگه زایمان داره،بعد برای جهاز ی دختر یتیم میخواهیم کمک کنیم.
۵۸۹۴۶۳۱۱۳۴۶۷۳۵۶۵لیلا فرجی زاده هرکس
دوست داشت ماهانه پولشو شریک امام زمان عج الله بشه بسم الله.
@TehranTanhamasiri
✅✅بسم الله الرحمن الرحیم
درس ولایت
الحمدلله رب العالمین و به ی نستعین
* با عرض سلام و ادب خدمت همه عزیزانم چند کلامی در رابطه با شب های قدر وایام شهادت امیر مومنان حضرت علی علیه السلام در محضر شما عزیزان هستم .
*شب هایی که بر ما گذشت شب ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام بود.
یعنی شب شهادت حمد.
حقیقت این است که ضربتی که در شب نوزدهم بر فرق مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام وارد شد در واقع این ضربت بر سر همه شیعیان وارد شده است.
امیرالمومنین علی علیه السلام با آن ضربت به نهایت شکرشان رسیدند .
چون در طی عمر شریفشان هر لحظه آن مقام را آرزو می کردند و به محض اینکه ضربه را درک کردند چیزی که از زبان مبارکشان جاری شد کلمه (فزت و رب الکعبه) بود.
@TehranTanhamasiri
✅✅اما ما شیعیان و چگونگی ضربت بر ما شیعیان:
همانطور که نزول قرآن کریم یک بار در عید مبعث به صورت یکجا و مجمل(فشرده،یکجا) بر قلب نازنین پیامبر نازل شد و همچنین طی ۲۳ سال به صورت تدریجی بر رسول اکرم صلوات الله علیه نازل شد .
در شب ۱۹ رمضان نیز اینگونه است که بار ضربه به صورت مجمل بر شیعیان وارد می شود.
ولی چون آن شب در دعا و مناجات و ذکر هستیم چیزی متوجه نمی شویم و تصورمان این است که به شکرمان خوب پاسخ دادهایم .
همان ضربه در طول سال به صورت تدریجی و جز به جز دوباره بر ما وارد می شود .
اما وقتی ضربتی بر ماوارد میشود ما نمیتوانیم مانند امیرالمومنین علی علیه السلام به شکر جواب دهیم و کلمه فزت و رب الکعبه را به زبان جاری کنیم .
هر ضربهای که بر ما وارد می شود سریع با ناشکری و اکراه پاسخ میدهیم.
اکراه ما برخاسته از نا خواسته ها و خواسته های ماست .
در ضمیر جانمان چیزهایی را میخواهیم و چیزهایی را نمیخواهیم و در طی سال خداوند مکرراً خواسته ها و نا خواسته هایمان را به ما نشان می دهد.
وبا سختی هایی که ما عرضه میکند میخواهد مارا به شکر برساند.
@TehranTanhamasiri
✅✅خداوند در سوره انبیا آیه ۲۲ می فرماید (لو کان فیهما آلهه الا الله لفسدتا سبحان الله رب العرش عما یصفون)
ترجمه : اگر در زمین و آسمان غیر از خدا خدایان دیگری می بود قطعاً حاصلی جز فساد وتباهی نداشت . پس منزه است خدای صاحب عرش از آنچه که وصف میکنند.
مفهوم آیه به این معناست که اگر در دل انسان دو الهه باشد فساد ایجاد می کند یعنی نمیشود هم رضایت من جلب بشود و هم رضایت خداوند متعال .
رضایت من برخاسته از اکراهاتم است و آن چیزهایی است که من نمی خواهم.
اما شکر من آن زمانی است که هر ضربه مهلکی که بر من وارد میشود سمع و بصرم را فعال کنم و اکراهاتم را بفهمم و بفهمم منشا این اکراهم به کدام خواسته یا ناخواسته هایم برمیگردد .
اگر نتوانم ریشه را پیدا کنم در اکراه خود هم فیها خالدون میشوم و آن ضربه حقیقتاً مهلک من خواهد بود.
چه بسا ضرباتی در سطح زندگی به انسان وارد می شود که انسان را خیلی عقب میاندازد چون نمیخواهیم بپذیریم و استغفار مان را پیدا کنیم .
ولی هر مقدار که در ضربه و سختی که بر ما وارد میشود که بتوانیم در آن ضربه استغفار مان را بفهمیم و بپذیریم خداوند به تبع فهم و پذیرش استغفار به ما شکر عنایت میکند.
@TehranTanhamasiri
✅✅هر ظرفی حتماً از چیزی پر است و اگر چیزی درون ظرف نباشد قطعاً از هوا پر است و اگر هوا هم نباشد ظرف منفجر میشود.
در ظرف دل ما یا شکر است یا اکراه هر مقدار که شکر نداریم حتماً همان میزان دلمان از اکراه پر شده است.
در هر لحظه از زندگی صاحب ولایت برحق، از ما میپرسد :
الان از موقعیت فعلی ات راضی هستی؟
غالباً ما ناراضی و نا شکر هستیم .
چرا حدیث داریم برای رشد تان به اطفال نگاه کنید.
این به این معنی است که ما هم به درگاه صاحب ولایت مانند طفلی هستیم.
بچه یکی دو ساله را در نظر بگیرید چه مقدار بی قراری می کند و هر چه که به دستش می دهی باز چیز دیگری را طلب میکند ما هم در سطح زندگی هایمان مانند آن طفل عمل می کنیم ما به شکر تن نمیدهیم که در اقیانوس بیکران شکر غوطه ور شویم .
چه بسیار نعمت هایی که دیگران از آن محروم هستند و خداوند آن را به ما عنایت کرده از جمله نعمت سلامتی وما آنها را نمیبینیم وفقط برای آنچه که نداریم بی تابی وناشکری میکنیم
@TehranTanhamasiri
✅✅حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه حکمت ۲۸ می فرماید:
(الفرصه تمر مر السحاب فانتهزو فرص الخیر)
فرصت چون ابر می گذرد. پس فرصت های خیر را غنیمت بشمارید.
و همچنین در نهج البلاغه کتاب ۳۱ میفرمایند:
(بادر الفرصه قبل ان تکون غصه ) ترجمه:
( فرصت ها را دریاب پیش از آنکه از دست رفتنش موجب اندوه و غصه گردد)
از احادیث وروایات این گونه برداشت میشود که نعمتهایی که خداوند به ما عنایت کرده فرصت هایی هستند که ما قدردان و شاکر این فرصتها نیستیم وقتی نعمت از دستمان میرود به خودمان می آییم که من در این نعمت ناسپاس و نا شکر بودم.
مادر یکی از دوستانم که یکی از همکلاسی های کلاس سه شنبه بودند وقتی به رحمت خدا رفتند به خواب دخترشان میآیند و اینگونه می فرمایند:
آنچه که اینجا دست انسان را میگیرد میزان شکری است که با خود آوردهایم و الان حسرت می خورم که اینجا هر میزان هم که بخواهم شکر داشته باشم تاثیری برای ما ندارد و به شکرمان اضافه نمیشود.
ولی هر میزان در دنیا تا زنده هستید بتوانید در تمام موقعیت های زندگی شاکر باشید و با رضایتمندی و طی مسیر استغفار به شکرتان پاسخ دهید آن میزان شکر اینجا نجات دهنده است.
پس تا زمانی که در دنیا زندگی می کنید به شکر تان اضافه کنید.
@TehranTanhamasiri
✅✅سوال :
چگونه به شکر می رسیم؟
وقتی ضربه ای بر من وارد میشود وسمع وبصرم را فعال می کنم می فهمم این ناشی از اکراهاتم است و اکراهات به صورت این سختی و ضربه جلوه کرده و به من عرضه شده است.
وقتی این را می فهمم و به استغفار از اکراهاتم می نشینم در این هنگام دست خدا را می بینم که چگونه مشکل و ضربه را برایم آسان میکندو برطرف می سازد .
و در این حالت انسان به شکر و رضایت از آن سختی و ضربه می رسد و اگر از این مسیر استغفار گام برنداریم برای همیشه در آن سختی باقی خواهیم ماند..
مثال :یکی از دوستان تعریف می کند که مدتها بود که به همسرم اصرار میکردم خانهای بخریم چون موقعیت مالی نسبتاً خوبی داشتیم.
تا اینکه در زندگیمان واقعه تلخی رخ داد و من به همسرم گفتم دیدی خانه نخریدی در این مستاجری چه اتفاقی برای ما رخ داد.
بعد از مدتی واقعه شیرینی در زندگیمان رخ داد و بعد از آن وامی به ما تعلق گرفت که باآن وام باید خانه میخریدیم چون فقط با خرید خانه این وام به ما تعلق میگرفت و همسرم خانه را خرید.
با خرید خانه گویی خداوند به من می گفت:
ببین با یک واقعه شیرین میتوانستیم خرید خانه را برایتان آسان کنیم چون خانه حق تو بودو میخواستیم برایت فراهم کنیم ولی تو به واسطه اکراهاتی که از همسرت داشتی واقعیت تلخ را برای خودت و زندگیت آفریدی و خرید خانه را به تأخیر انداختی.
اگر اکراه نمیگرفتی آن واقعیت تلخ رخ نمی داد.
@TehranTanhamasiri
✅✅سوال:
چه چیزی مانع شکر ماست؟
جواب :
خواسته ها و نا خواسته های ما مانع شکرمان هستند وقتی آنچه که میخواهیم یا آنچه که نمی خواهیم برای ما فراهم نمیشود در دلمان غصه و ناراحتی حاصل می شود و این یعنی ناشکری .
مادر یکی از دوستان همکلاسیم که از دنیا رفته اند به خواب عزیزی آمده و می فرماید:
هر کسی برای امور دنیا غصه بخورد قطعاً در خسران و ضرر است.
حال مرور کنیم ببینیم در شبانه روز چه میزان غصه داریم برای خواسته ها و ناخواسته هایمان و اینکه چرا هرچه می کنم به خواسته ام نمیرسم یا دعایم مستجاب نشده است .
خداوند در آیات قرآن در رابطه با اهمیت شاکر بودن و تفاوت انسانی که در شکر است با انسانی که نمی تواند شاکر باشد آیات متعددی را بیان فرموده است.
@TehranTanhamasiri
✅✅خداوند در سوره ابراهیم آیه ۷ می فرماید:
( واذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم ولئن کفرتم ان عذابی لشدید)
و آنگاه که پروردگارتان اذن کرد که اگر شکر کنید البته نعمت شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسی کنید عذاب من بسیار سخت است.
یعنی دلی که در شکر است خداوند هر لحظه به شکر آن دل اضافه میکند .
ولی دلی که نمیتواند در سختی ها شاکر باشد و در کفر قرار می گیرد حتماً به واسطه عدم شکر به سختی هایش اضافه می شود.
و در سوره اعراف آیه ۵۸ می فرماید: (والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه والذی خبث لا یخرج الا نکدا کذالک نصرف الایات لقوم یشکرون)
ترجمه: و سرزمین پاک (دلی که از اکراهات پاک شده ولبریز از شکر است) به اذن پروردگارشان پر بار آید.
( به میزان شکری که دارد خداوند به شکرش میافزاید و یک فرد تبدیل به یک بلد و یک امت میشود.)
و آن زمینی که ناپاک است (دلی که پر از اکراهات و قضاوت ها و غصه هاست) جز حاصلی بی فایده و ناچیز ندارد.
این چنین آیات خود را برای مردمی که شاکر هستند گوناگون بیان می کنیم.
@TehranTanhamasiri
✅✅ (بلد طیب):
چرا خداوند زمین پاک را بلد یعنی شهر و مملکت تعبیر میکند؟
طیب بودنش دلیل بر بلد بودنش یعنی شهر بودنش است.
ولی در (والذی خبث) از کلمه بلد استفاده نمی کند و می گوید آن که ناپاک و خشک است یک فرد است و بلد و امت و ملت نیست .
توضیح :
امام خمینی در شهادت شهید بهشتی فرمودند:( بهشتی یک ملت بود) یعنی یک فرد نبود.
مقام معظم رهبری هم در شهادت حاج قاسم سلیمانی فرمودند :(ایشان یک مکتب بودند).
این شهدا آنقدر طیب می شوند که تبدیل به یک ملت و مکتب و امت و بلاد میشوند.
چنین انسان هایی از فرد بودن خارج شده و تبدیل به امت و بلادی شدهاند که آنچه از دل این بلد طیب خارج میشود (باذن ربهم) است.
و در آیه ۷ سوره ابراهیم (و اذ تاذن ربکم) یعنی با اذن خداوند متعال شکر بر دل انسان می نشیند.
@TehranTanhamasiri
✅✅اذن خداوند متعال تعبیر شده به وجود صدیقه مطهره دو عالم خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها.
با شهادت آقا امیرالمومنین علیه السلام خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها این امر را به عهده گرفتند که شیعیان را به شکرشان برسانند .
چرا که مهریه ایشان در زمان ازدواجشان شفاعت امت جدشان رسول الله بود .
و شهادتشان هم فقط برای ولایت بود
در این آیه (یخرج نباته باذن ربه) به این معنی نیست که من با خود بگویم از امروز می خواهم شاکر باشم و بلافاصله وجودم لبریز از شکر بشود.
معیت با حضرت زهرا وعنایت ایشان دل ما را به شکر نزدیک میکند.
حاج قاسم سلیمانی در یکی از سخنرانی های ایشان می فرمایند :
(در عملیات های سنگین و در اوج سختی ها و فشارهای جنگ رزمندگان وجود و حضور حضرت زهرا سلام الله علیها را می دیدند که برای بچهها مادری می کردند.)
حالا اگر سختی هایی که در زندگی روزمره مرحله داریم رابا سختی های رزمندگان در زمان جنگ مقایسه کنیم می بینیم هر کداممان برای هر امری کوچک و جزئی چه میزان اکراه و غصه در دلمان جمع می کنیم.
حاج قاسم در آن سخنرانی اشاره میکند که رزمندگان در آن اوج سختی ها و فشارها در اشک و ناله های شبانه فقط به کوتاهی ها و قصور های خود معترف بودند.
و اشک ما در زندگی چه زمان جاری است؟
وقتی که در اوج غصه و اکراه و بد دیدن دیگران قرار میگیریم.
این تفاوت ما با تفاوت آن رزمنده ای است که مادری حضرت زهرا و معیت و همراهی حضرت زهرا را در کنار خود میبیند..
مقایسه دو کلمه :(واذ تاذن ربکم در آیه ۷ سوره ابراهیم )و (باذن ربهم آیه ۵۷ سوره اعراف)
به این معناست که اگر کسی معرفت به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها پیدا کند و به این باور برسد که مادر مراقب ماست که ما شکر مان را از دست ندهیم و اگر درجایی بی تاب وناشکر میشویم حضرت زهرا نیز برای ما بی تاب می شود.
اینجاست که با فهم معیت مادر ، در کنارمان و با عنایت ایشان در دل سختی ها می توانیم به استغفار و شکر برسیم.
روایتی با این مضمون داریم که آقا بقیه الله روحی و ارواح العالمین له الفداء میفرمایند;
(ما برای بیماری های شما ناراحت میشویم و هر کدامتان در رنج و بیماری قرار بگیرید ما هم در رنج و بیماری قرار می گیریم.)
اینگونه است اتصال شیعه به صاحب ولایت .
مانند زمانی که فرزند تب دار و بیمار است مادر آرام و قرار ندارد تا فرزندش به سلامتی برسد.
@TehranTanhamasiri
✅✅در ادامه آیه:
(والذی خبث لا یخرج الا نکدا)
زمینی که خشک وناپاک است از این زمین جز گیاه اندک و بیثمر چیزی حاصل نمی شود و نمی رویند.
اشاره به زندگی انسان هایی است که هر لحظه در ناشکری و اکراه هستند و هر جا که شکری نیست بیماری و عارضه و سختی و فشار بر ما عارض میشود.
و وقتی دچار سختی و درد و بیماری می شویم بلافاصله به دنبال یک عامل بیرونی برای درمان درد و برطرف کردن سختی هستیم
حال آنکه علیرغم اینکه دنبال دکتر و دارو و درمان هستیم باید در جستجوی ناشکری ها و اکراهاتمان باشیم و مسیر استغفار را طی کنیم تا دارو و درمان دکتر و عوامل بیرونی تاثیرگذار باشند .
انسان ناشکر به جای دیدن نیمه پر لیوان و شاکر بودن نعمتهایی که دارد فقط جنبه های منفی و نیمه خالی لیوان را می بیند و خداوند هم می فرماید:
هر میزان که در کفر باشید به سختی و درد شما حتماً اضافه خواهیم کرد.
@TehranTanhamasiri
✅✅بسیاری از دردهایی که بر ما خانمها عارض می شود به واسطه این است که شاکر وجود همسرمان نیستیم و در انجام وظیفه نسبت به همسر قصور و کوتاهی داریم.
در مثالی یکی از عزیزان می فرمودند:
تا قبل از ماه مبارک همیشه با خودم می گفتم:
همسرم اصلا رعایت نمیکند چه چیزی را باید بخورد و از چیزهایی که مضر هستند پرهیز نمیکند .
در ماه مبارک با دندان دردی که بر من عارض شد با استغفار زیادی که به درگاه خدا داشتم خداوند از دل این درد با من اینگونه سخن گفت که این مقدار که به فکر تغذیه و سلامتی خودت و فرزندانت هستی دلسوز همسرت نیستی . تو باید مراقب و دلسوز همسرت باشی تا خداوند دلسوز تو باشد.
مراقبت از همسرت از هر چیز واجب تر است حتی اگر به توصیه شما برای تغذیه سالم شما توجه نکند همین اندازه که تو تلاشت را برای تغذیه سالم او انجام می دهی و تغذیه و سلامت او را بر خودت و فرزندانت ترجیح می دهی خداوند باب رحمتش را برای سلامتی و عافیت تو و فرزندانت باز می کند.
بنابراین ثمره این شبهای قدر باید اینگونه باشد که شکرمان را افزایش دهیم تا فشار اعصاب ها و غصه ها و ناراحتی ها پایین بیاید .
آن زمان است که به این معرفت می رسیم میبینیم که چقدر ضعیف بودیم و مانند کودکی که برای یک شکلات ناچیز ساعتها گریه میکند ما سالهای سال برای اندک چیزی گریه و بی تابی کردیم و غصه خوردیم و نپذیرفتیم که اگر بتوانیم در دل سختی و درد در شکر و استغفار باشیم خداوند با اندک چیزی مشکلمان را برطرف میکند.
ولی وقتی در شکر و رضایت نیستیم و فقط نداشته ها و نیمه خالی لیوان را می بینیم و غصه می خوریم هم از شکر محروم می شویم و هم از نعمت ها.
والسلام
@TehranTanhamasiri
بسم الله الرحمن الرحیم
۱۴۰۲/۱/۲۴
🌙 روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
✅ آیه ۱ سوره فتح
انا فتحنا لک فتحا مبینا
ما پیروزی دادیم به تو پیروزی آشکار
@TehranTanhamasiri