✅✅در آیه ۱۷۹ از سوره اعراف می فرماید:
و لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن والانس لهم قلوب لا یفقهون بها ولهم اعین لا یبصرون بها ولهم اذان لا یسمعون بها اولئک کاالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون)
قران کریم می فرماید: ما عرضه کردیم جهنم را برای کثیری از جن و انس که قلب دارند ولی نمیخواهند تفقه کنند(بفهمند) چشم دارند ولی نمیخواهند حقیقت را ببیند.
(اذان جمع گوش) گوش ها دارند ولی نمی خواهند با گوش هایشان بشنوند. آنها همانند چهارپایان بلکه گمراه ترند و اینان غافلان هستند .
برای اینکه آنها سه دریچه معرفت پذیری و حقیقت یابی خود را مسدود کردهاند و نمیخواهند از قلب و چشم و گوش خود استفاده کنند.
هرجا که تکذیب باشد آنجا معصیت هست .
تکذیب دو نوع است:
الف )تکذیب عام
ب )تکذیب خاص
تکذیب عام یعنی علیرغم اینکه میدانیم بدحجابی فعل حرام است. می دانیم آرایش صورت هر چند به مقدار اندک فعل حرام است. میدانیم گفتگو و خنده با نامحرم حرام است ولی به همین مقدار اندک رضایت میدهیم و میگوییم حالا با این مقدار اندک چیزی نمی شود.
این درست مثل این است که در یک دیگ بزرگ برنج اعلای ایرانی یک فضله افتاده باشد .همان یک فضله کل برنج را نجس میکند. کسی نمیتواند بگوید آن یک دانه فضله را دور می اندازیم بقیه برنج را میخوریم .
یا یک قطره خون وقتی یک غذا را نجس میکند آن غذا دیگر قابل استفاده نیست.
هر کسی تا به امروز کوچکترین گناهی که می داند فعل حرام و گناه است از جمله سهل انگاری در نماز اول وقت و آرایش در صورت و ..... را انجام میدهد وراضی نشود به ترک این اندک گناه.
هر میزان که عمل خیر انجام دهد و مباحث اخلاق و دین را از محضر علمای بزرگ در کند هیچ نتیجهای و خیری برای او نخواهد داشت .
ب)تکذیب خاص: وقتی نمیتوانیم بپذیریم هر واقعه ای در زندگی من اتفاق افتاده این واقعه مخلوق دل من میباشد.
دل من با انکارها و اکراهات خودم این واقعه و حادثه تلخ را برای زندگیم به وجود آورده است .
اولئک کالانعام:
صفت چهارپایان این است که در بیابان راه میافتند برای چریدن و پیدا کردن غذا اگر در چالهای بیفتند یا خوراکی و آب گیرشان نیاید اذیت می شوند .
قرآن کریم می فرماید: تو هم اگر بنا باشد از صبح که از خواب بیدار می شوی از هر چیزی که نمی خواهی و برایت پیش آید اذیت شوی چه تفاوتی بین انسان و چهار پا است.؟
@TehranTanhamasiri
✅✅آیه ۱۷۴ سوره مبارکه اعراف از قلب نازنین حضرت زهرا سلام الله علیها تعبیر می شود به ولله الاسماء الحسنی
می فرماید:
( ولله الاسماالحسنی فادعوه بها وذرالذین یلحدون فی اسماسیجزون ما کانوا یعملون*)
وبرای خداست اسماالحسنی
حدیث مکرر داریم اسما الحسنی ما اهل بیت هستیم .توسط ما اهل بیت خدا اسماء و صفاتش را به شما میرساند .که منبع و سرچشمه اسما الحسنی حضرت زهرا سلام الله است ،که باید بتوانیم به این منبع و سرچشمه اسما و صفات الهی نزدیک شویم.
قرآن کریم میفرماید :
فادعوه بها: توسط معرفت و شناخت اهل بیت وحضرت زهرا میتوانیم و اسماء الحسنی دسترسی پیدا کنیم.
برای کسب این معرفت باید از تکذیب عام ( گناه واضح و آشکار) و تکذیب خاص ( عدم رضایت در دلهایمان) پرهیز کنیم.
به واسطه کسب معرفت اهل بیت و سرچشمه اسماء الحسنی که حضرت زهرا سلام الله علیها می باشد ما را بخوانید.
با عنایت به درس گذشته وبا عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری برای توسل به اهل بیت وکسب معرفتشان باید به معرفت مقام وجایگاه شهدا برسیم توسل به شهدا راه کسب معرفت در این مسیر است.
@TehranTanhamasiri
✅✅مثال:
یکی از معروفترین شهدا که مقام معظم رهبری در شأن این شهید جملات بسیاری فرموده اند و نسبت به خانواده این شهید نظر خاصی دارند، از دوران جوانی با خانواده این شهید در تعامل بودیم.
از محاسن این شهید نسبت به خانواده این بودکه :برای زن و بچه اش سنگ تمام بگذارد و از نظر اخلاق و رعایت شئونات در محبت و انسانیت حرف اول را میزد.
این شهید همیشه مراقب بود علیرغم اینکه در فقر بودند، همسر و فرزندان، نیازهایشان اجابت می شود .
اما در نهایت انسانیتی که این شهید داشت، فرهنگ خانوادگی شهید طوری بود که عروس خانواده که همسر این شهید بود از رفتارهایشان بسیار تحت فشار عصبی و روانی و اذیت و آزار قرار می گرفت.
بعد از شهادت ، شهید به خوابم آمدو گفت: دیدی همسرم با اکراهاتی که از خانواده ام داشت چطور سفره عمرم را جمع کرد.
مثال این شهید به بحث ما کمک میکند از این جهت که شهیدی که در طول زندگی در نهایت انسانیت و لطف بود ولی وقتی که همسر از خانواده دچار آسیب و لطمه می شد و از آنها اکراه می گرفت شهید میگوید اکرا هات همسرم از خانواده ام باعث شد تا سفره عمرم جمع شود.
حالا این مثال را در سطح زندگی خود مقایسه کنید میبینید در طول روز هر لحظه از همه کس و همه چیز ناراحت می شویم حتی از فرزندمان که پاره تنمان است ناراحت می شویم.
و با هر ناراحت شدن وارد وادی تکذیب میشویم
فادعوه بها:یعنی اهل بیت معصومین که جدشان رسول اکرم صلوات الله علیه بودند قلب مطهر حضرت رسول توسط خداوند متعال رحمت اللعالمین نامیده شده .
نه رحمت للمومنین، نه رحمت للمسلمین ، بلکه رحمت للعالمین یعنی: هر مقدار در دلمان رحم باشد به همان میزان به بدی های دیگران کاری نداریم.
رهبر در مقام رهبری خود به ما آگاهی می دهد ما هم باید آگاه باشیم از ناکارآمدی های دولتمردان و در انتخابات بعدی حواسمان جمع باشد ولی باید از دلمان مراقبت کنیم وارد وادی اکراه و فحاشی نشویم .
در ادامه آیه می فرماید:( و ذرالذین یلحدون فی اسما:) ای پیامبر رها کن
(ذر) یعنی رها کردن بی مهابا مانند کسی که به محض اینکه داغی و خطراتش را حس میکند، سریع از آن فرار می کند .
هیچ کس در چنین وضعیتی آهسته آهسته عمل نمیکند.
ای پیامبر رها کن کسانی را که با اسما الحسنی یعنی مقام ولایت الحاد ( دشمنی )دارند که ما اینها را به زودی به عملشان مجازات میکنیم.
( یلحدون فی اسما) :یعنی اگر مقام ولایت ائمه هدی صلوات الله علیهم اجمعین را قبول داریم و میخواهیم
*ولله اسماء الحسنی فادعوه بها*
را بپذیریم باید هم تکذیب عام یعنی فعل حرام را قطعاً و کامل کنار بگذاریم و از خود دور کنیم و هم تکذیب خاص یعنی عدم رضایت مافیها را از خود دور کنیم.
رها کنیم تا از الحاد کنندگان اسماء الحسنی نباشیم.
@TehranTanhamasiri
✅✅مثال:
مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام نامهای به والی یمن نوشتند و از ایشان خواستند، مومن ترین متقی ترین و ارادتمند ترین افراد در یمن را برای من علی بن ابیطالب بفرست.
والی یمن نامه حضرت علی را به معنای اطاعت محض بوسید و روی چشمانش گذاشت .
بررسی کرد و حدود ۱۰۰ نفر با این اوصاف پیدا کرد از این صد نفر خواص را جدا کرد ۷۰ نفر دوباره گلچین کرد ۵۰ نفر شدند و از ۵۰ نفر دوباره بررسی کرد و نهایتاً ۱۰ نفر را همراه با نامه محضر حضرت علی علیه السلام فرستاد.
اولین فرد از این ده نفر ابن ملجم مرادی بود.
ابن ملجم (قاتل حضرت علی علیه السلام ) اولین فرد متقی در یمن بود که بسیار به حضرت علی علیه السلام ارادت داشت و حافظ کل قرآن بود وقتی همراه ۹ نفر محضر حضرت علی علیه السلام شرفیاب شدند اشعاری بسیار عالی در وصف حضرت علی سرود.
حضرت علی در زمان شنیدن اشعار به منزله مظلومیت خود دست بر محاسن شان می کشیدند.
یعنی اینکه این اشعار را فقط بر زبان تو جاری است .
اماهدایت ما با دور شدن از گناه و انجام ندادن گناه باید برتمام سلول های بدن تان بنشیند.
چه چیزی باعث شد که ابن ملجم دست به شمشیر ببرد برای قتل حضرت علی علیه السلام ؟
ابن ملجم شیفته زیبایی زنی به نام قطام می شود و به خاطر وصال آن زن بر روی ولایت شمشیر می کشد.
ظاهراً به عقل جور در نمی آید که فردی عمری پولهایش را جمع کند برای خرید خانه بعد که پول هایش جمع شد آن پول را خرج خرید چیز بی ارزشی مثل پفک بکند .
خیلی ها پول جمع کردند که خانه بخرند پول از دستشان رفت ولی برای امر مهمی پولشان را از دست دادند.
ابن ملجم با اینهمه ارادت به ولایت چطور توانست حضرت علی را به قطام بفروشد؟
قطعاً در طی مسیر عمرش درامر شهوت پایش میلغزید که وقتی قطام گفت اگر وصل مرا میخواهی باید بر روی علی شمشیر بکشی شمشیر کشیدن را ترجیح داد.
پس وقتی تاکید می شود از هر گناه کوچک و فعل حرام کوچک در پرهیز و دوری باشید (تکذیب عام)واینکه گفته میشود نمازتان را اول وقت بخوانید و ......اگر از تکذیب عام دوری کنیم تکذیب خاص به سراغمان نمیآید
و از جمله کسانی قرار نمی گیریم که در مقابل ولایت شمشیر کشیدند
انشاالله از کسانی باشیم که زمان مرگ خداوند به ولایت حضرت علی علیه السلام مرگمان را مقام شهادت قرار دهد.
@TehranTanhamasiri
✅✅در ادامه آیات خداوند در آیه ۱۸۱ از سوره اعراف می فرماید:
(وممن خلقنا امه یهدون بالحق به ی یعدلون) ترجمه:
و از کسانی که ما آفریدیم گروهی هستند که به حق هدایت و به حق حکم میکنند.
ایه ۱۸۲(والذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون)ترجمه:
و کسانی هستند که آیات ما را تکذیب به تدریج از راهی که متوجه نشوند در دام می اندازیم.
کسانی که آیات ما را تکذیب کردند چه تکذیب عام( هر گناه کوچکی از کمی آرایش صورت و کمی از ادکلن و کمی مو بیرون گذاشتن موی سر و ......)
چه آنهایی که تکذیب خاص داشتند یعنی از هر موقعیت تلخی که در زندگی پیش آمد به جای اینکه به قول مقام معظم رهبری سمع و بصرشان را فعال کنند فقط به آن سختی تن دادند و تحمل کردند و خوف وحزن را به زندگی شان وارد کردند .
به زودی آنها را از جایی که خود نمی فهمند به دام شان می کشیم.
آیه ۱۸۳ (و املی لهم ان کیدی متین)
به آنها فرصت میدهیم که مرگ و تدبیر من بسی محکم است. و کسی را امکان فرار از آن نیست.
ومکر خداوند به نوعی است کسی متوجه مکر خدا نمی شود.
امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه فرمودند :
(موقعی که خدا خیر بنده ای را بخواهد وقتی مرتکب گناهی می شود او را گوشمالی میدهد تا به یاد استغفار و بازگشت از خطایش بیفتد
چون شر بندهای را به خاطر اعمال بدش بخواهد نعمتی به او می بخشد و او استغفار را فراموش میکند و به گناه ادامه میدهد.
در آیه ۱۸۶ میفرماید:
(من یضلل الله فلا هادی له ویذرهم فی طغیانهم یعمهون )
هر که را خدا گمراه کند برای او هیچ هدایت کننده ای نیست و آنها را در طغیان شان سرگردان رها می کند.
سوال :چگونه خدا گمراه می کند؟
وقتی شخصی به گناه و تکذیب و این کار و اکراه رضایت میدهد چنین شخصی هدایتی برای او نخواهد بود و نمی فهمد که رها شده است.
ان شاالله در روزهای اینده جمع بندی مباحث ماه مبارک رمضان با عنایت به آیات صفحه پایانی سوره مبارکه اعراف تقدیم حضورتان خواهد شد.
والسلام
@TehranTanhamasiri
13.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😭#خواب زیبا دختر#کم_حجاب یک روز پس از #محجبه_شدن در پاتوق
#دختران_انقلاب
❤️اینجا #ویژه_برنامه پاتوق های دختران انقلاب به یاد شهید علی خلیلی در#مترو است
#کار_فرهنگی_تمیز
#بی_تفاوت_نباشیم
#دختران_انقلاب
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روز_بیست_هفتم
آیت الله مجتهدی ره
شرح مختصر دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان.....
#صلوات
@TehranTanhamasiri
تنهامسیری های تهران
#کنترل_ذهن برای #تقرب 2 🔵 گفتیم که کنترل ذهن یه عملیات بسیار مهم در زندگی انسان هست. موضوعی که وجو
#کنترل_ذهن برای #تقرب 3
🔵 گفتیم که ابزار نابود کننده کنترل ذهن با پوشش #سرگرمی فراوان شده.
💢 مثلا موسیقی هرچقدر پر سر و صدا تر باشه، توجه آدم رو بیشتر به خودش جلب میکنه و دیگه اراده ای برای انسان باقی نمیذاره!
چرا این کار رو با خودت میکنی...؟
چرا به خودت رحم نمیکنی؟
🔶 رفتم یه رستورانی که توش یه موسیقی ملایم گذاشته بودن. به صاحب رستوران گفتم بی زحمت این موسیقی رو قطعش کن، بعدشم بیا اینجا یه صحبتی با هم بکنیم!
گفت حاج آقا مگه حرامه؟😁
گفتم نه حرام نیست ولی تو بیا!☺️
بعد که اومد گفتم اتفاقا موقع خوردن گوش دادن موسیقی باعث میشه که آدم بیشتر غذا بخوره.
✅ حتی توی آزمایش هایی ار نظر علمی ثابت شده که اگه هنگام غذا خوردن گاوها، موسیقی پخش کنن، حیوانات، غذای بیشتری میخورن و شیر بیشتری تولید میکنن.
این مال ده سال قبله!