eitaa logo
پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها
253 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال، مرجع انتشار مطالب پرسیده‌شده از استادمؤیدی و پاسخ‌های دسته‌بندی‌شده ایشان است. جهت رسیدن به مطلب موردنظر به پست راهنما مراجعه نمایید: لینک فهرست مطالب: https://eitaa.com/Q_A_ST/28 کانال اصلی استاد مؤیدی:https://eitaa.com/ShiaTowhid
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پرسش 010 13980818.03 موضوع: چگونگی مراقبه و محاسبه و نیز زمان آن را بفرمایید؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: مراقبه همان رعایت تقوای الهی ست؛ به‌طوری که از ابتدای صبح در تمام کارها و امورات «التَّوَجُّهُ اِلَیَ اللهِ» (توجه به خداوند) لحاظ شده باشد. یا ـ دست‌کم ـ با زبان محاوره بگوید گه خداوندا! دوست دارم که تمام کارهایم برای رضای تو باشد! او باید کوشش کند در اموراتی مثل برخورد با خانواده و یا معاملاتی که دارد، جهت شرعی را رعایت نماید. او باید پیش از همه رضایت خدا را در نظر گیرد، سپس رضایت دیگران و در آخر رضایت خود! بهترین زمان محاسبه، آخرِ شب است؛ البته در صورتی که خستگی غالب نباشد. پس از آن، بهترین زمان، پس از آن که نماز شب خواند، در اول صبح اعمال روز گذشته خود را محاسبه می‌کند. اگر این نیز ممکن نبود، هر از چند ساعت یک بار خود را به محاسبه کشاند تا ببیند بر اساس تقوا عمل کرده یا خیر! اگر کاری نیکویی کرده آن را از خدا ببیند و بگوید: «اَلحَمدُ لله»؛ تا دچار عجب نشود. اگر او گناهی را نیز در هنگام محاسبه یافته، غمگین شده و از خود نفرت پیدا کرده است، استغفار کند! چرا که این استغفار اثر دارد. اما اگر گناه‌کاری‌اش، نه‌تنها او را غمگین نکرده، بلکه سبب شادی‌اش شده و هیچ‌گونه قبض روحی برایش به وجود نیاورده است، اگر استغفار کند، در حقیقت در حال مسخره کردن خداوند است. در ابتدا مراقبه و محاسبه، سخت است. اما مداومت بدان، سبب ایجاد لطافت و نورانیت می‌شود. انسان نیز بدان مشتاق می‌شود؛ چرا که آثارش را در خود می‌بیند. کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 011 13980818.06 موضوع: شرایط «نهی از منکر» چیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: یکی از شرایط نهی از منکر این است که فرد، احتمال عقلاییِ جدّی بدهد که این نهی، اثر دارد. اما اگر او توان تشخیص اثرگذاری یا عدم اثرگذاری نهی از منکر را ندارد، دیگر تکلیف بر عهده او نیست. البته اگر احتمال تاثیر وجود داشته باشد، کافی است. مثلا، درباره نهی از بدحجابی یا بی‌حجابی باید گفته که افراد عموماً احکام را می‌دانند و شنیده‌اند. تذکر لسانی در این مورد ممکن است بی‌اثر باشد. اما با توجه به این که دختران و زنان بد یا بی‌حجاب، تنها برای جلب نظر، مرتکب این گناه می‌شوند، اگر پسر جوانی، با قدرت و اقتدار بی آن که اهمیتی به آنان بدهد، از کنارشان عبور کند، در حقیقت به یکی از مصادیق نهی از منکر عمل کرده است. گاهی اوقات اثر این روش، برای کسی که فطرتی روشن دارد، بیشتر است. کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش012: 13980714.01 موضوع: اگر در حین خواندن نماز جعفر طیار سلام‌الله‌علیه، قرائت اذکار آن فراموش شد، چه باید کرد؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: تصور کنید در حال خواندن نماز جعفر سلام‌الله‌علیه هستید؛ به رکوع می‌روید. باید تسبیحات اربعه را دَه بار تکرار می‌کردید. اما فراموش کردید و سر از رکوع برداشتید. چون نمی‌توانید دوباره به رکوع بروید، در حالت ایستاده به‌جای دَه بار بیست مرتبه، تسبیحات اربعه را تکرار و جبران کنید. اگر پس از پایان نماز یادتان آمد، رجاءً ـ و به امید آن که خداوند بپذیرد، ـ این اذکار را بگویید. کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 013: 13980812.01 موضوع: گاهی شخص کاری را که بالفعل نیکوست، انجام می‌دهد؛ اما سپس متوجه می‌شود که تنها بخشی از انگیزه‌اش برای این کار الهی است و بخشی دیگر از انگیزه، غیر الهی! برای برخورداری از نیت و انگیزه خالص چه باید کرد؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: اگر شخص شک دارد که انگیزه اش الهی است یا غیر الهی، بنا بر روایت نباید کار خیر را تنها به‌خاطر شک در ریا، ترک کند! عمل نیکو را انجام دهد! اما اگر ناگهان متوجه شد که انگیزه‌اش غیر الهی است و به این موضوع یقین کرد؛ باید در صورت امکان، کارش را جبران کند، بعد بقیه کار را ادامه ندهد و در شرایطی بهتر و با انگیزه الهی دوباره به آن بپردازد. مثلا در مجلسی نشسته‌اید. فردی شروع به صحبت کردن از دیگران می‌کند. شما متوجه می‌شوید او در حال غیبت کردن است. در برابر جمع به او می‌گویید: «غیبت نکن!» روشن است که این فرد خجالت‌زده می‌شود؛ چرا که آبرویش خدشه‌دار شده است. شما در دل فکر می‌کنید کاری خدایی کردید! اما اگر اهل محاسبه باشید، خواهید دید که می‌توانستید این مطلب را با روشی دیگر به او تذکر دهید! مثلا در خلوت به او یادآوری کنید و بگویید: «انگیزه‌ات بردن آبروی این فرد بود که این انگیزه غیر الهی است!» پس اگر عمل در رابطه با فرد دیگری باشد و نیز جنبه منفی نیت بد بر آن غالب شود، باید ترک شده و جبران هم بشود! کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴پرسش 014: 13980812.02 موضوع: چگونه می‌توان شکر نعمت‌های الهی را به‌جا آورد؟ 🔵 پاسخ استاد مؤیدی: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند:«از صدق دل الحمدلله بگویید!» الحمدلله، یعنی اقرار بنده به این که هر چه که دارد از خداوند است. اگر خداوند بخواهد، می‌تواند به آنی او را از آن نعمت محروم سازد. « بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشَّاکِرِينَ؛ بلکه تنها خداوند را عبادت کن و از شکرگزاران باش» (زمر: 66). همین که این توجه پیش آمد، خود شکر است و این نوع شکرگزاری انسان را از آفات حفظ می کند. کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 015: 13980812.04 موضوع: بعضی از اسامی از نظر معنا دو گانه هستند؛ یعنی هم معنای منفی دارند و هم معنای مثبت! مثل «حنانه» که از القاب حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است و دارای دو معناست؛ نخست، زیاد ناله‌کننده و دوم، دلسوز! نظر شریف‌تان در مورد نهادن این چنین نام‌هایی بر اطفال چیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: اگر معنی منفی بر دل و ذهن فرد آمده است، از اسم دیگری استفاده کند! در غیر این صورت، در گذاشتن چنین اسمی، مشکلی نیست! کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 016 07.13980826 موضوع: خالص 🔵 اگر فردی کاری نیکو را با نیتی خالص و به‌صورت پنهانی انجام دهد، اما پس از آن، کارش فاش شده و فرد مورد تعریف و تمجید دیگران قرار گیرد، آیا در چنین صورتی، نیت خالص او از بین رفته است؟ 🔵 پاسخ استاد مؤیدی: بسیار خوب است که انسان خود را به اعمال صالحه در خلوت عادت دهد؛ به‌گونه‌ای که احدالناسی جز خداوند از آن خبردار نباشد! اما گاهی بعضی از اعمال ناگهان فاش شده و دیگران از آن باخبر می‌شوند. البته بعضی از اعمال نیک نیز به نوبه خود، ظاهرند؛ مثل اقامه نماز به جماعت! اگر فرد نیت خالص داشته باشد، زمانی که اعمال عیان می‌شوند، باید بداند که آن نیت بر جای خود باقی است. البته نگرانی فرد از کم‌رنگ شدن نیت خالصش به‌دلیل تعریف‌ها و تمجیدهای دیگران، امری پسندیده و خوب است. انسان باید سریع به خود یادآوری کند که توفیق یافتن به انجام این کار، نعمتی از جانب خداوند است. او باید شکر به‌جا آورد! از طرف دیگر نیز به این موضوع توجه کند که تحسین‌های دیگران،‌ چه چیزی را به او اضافه می‌کند؟ آیا جز این که مایه طغیان نفس شوند، منفعتی دیگر دارند؟ به فرموده علامه ـ طباطبایی ره ـ این تعریف‌ها، حتی اگر ماندنی و وفادار باشند، صاحب خود را تنها تا لب گور همراهی می‌کنند. اگر این توجهات و یادآوری‌ها تکرار شود، انسان بتدریج می‌یابد که دل‌خوشی او به این است که از جای دیگری مورد تمجید قرار گیرد! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 017: 13980826.08 موضوع: توحید قرآنی کدام است؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: «قولوا لااله الا الله تفلحوا»؛ یقین بدانید که «لا إله إلا الله» حقایقی در طول هم دارد که شخص اگر اهل همّت باشد و در آن پیش رود، به جایی می‌رسد که به فرموده امیر مومنان علی علیه‌السلام:« ما رَایتُ شیئاً الاّ و رَایتُ الله قَبلَهُ و بَعدَهُ و معَهُ وفیه؛ به هیچ چیز نظر نینداختم، مگر آن که خدا را پیش از آن، پس از آن و همراه آن مشاهده کردم!» چنین شخصی به حقیقت آیه شریفه قرآنی: «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنُ؛ اوّل و آخر و پیدا و پنهان اوست.» ( حدید: ۳) خواهد رسید. قُرب، حقیقتی دارد؛آن نیز حقیقتی تکوینی است. هویت معرفتی و حقیقت قُرب نیز برای اهلش مکشوف و پیداست. این یعنی، او پیش‌تر نمی‌دید؛ اما اکنون می‌بیند. پیش‌تر فکر می‌کرد که این امر به خود قائم است و آن امر ـ دیگر ـ به خود؛ اما کنون می‌بیند که نه؛ تنها سرچشمه الله جلّ‌جلاله است. به عبارت دیگر، دید چنین فردی، دیدِ آیه بین می‌شود. «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ؛ به زودی نشانه‌های خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان می‌دهیم تا برای آنان آشکار گردد که او حق است» (فصلت-۵۳). «لاَ إِلٰهَ إِلاَّ اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِينُ‌». «ذَٰلِكَ بِأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدۡعُونَ مِن دُونِهِ ٱلۡبَٰطِلُ وَأَنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلۡعَلِيُّ ٱلۡكَبِيرُ؛ اینها همه دلیل بر آن است که خداوند حقّ است، و آنچه غیر از او می‌خوانند باطل است، و خداوند بلند مقام و بزرگ مرتبه است!» (لقمان-۳۰). این تعالیم، همه به حقیقت «لا اله الا الله» که حقیقت وجودی انسان به او می‌رسد،اشاره می‌کند. تمام انبیا علیهم‌السلام آمدند تا به «لا اله الا الله» دعوت کنند. تمام عوالم هستی برپا شده و انسان نیز به وجود آمده تا او به حقیقت «لا اله الا الله» پی ببرد! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 018: 13980826.09 موضوع: با توجه به حقیقت «الاعمال بالنیات»، برای برخورداری از احسن نیّات (بهترین نیت) چه باید کرد؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: یکی از اسرارِ عظمت و ارزش تهجّد و نیز نماز شب همین است که انسان ـ می‌تواند ـ خلوت‌هایش را با خداوند خوب، زلال و صادقانه کند. خلوت‌های صادقانه با خداوند در دل شب، به‌صورت مستقیم در امور آدمی در روز و در حالی که در اجتماع قرار گرفته است، تأثیر دارد. دیگر این که باید در خدمت به خلق خدا کوشش و از امور بندگان او گره‌گشایی کرد؛ حتی اگر مسلمان نباشد! اما باید این کارها را پنهانی کرد؛ به‌گونه‌ای که هیچ کس جز خداوند از آن خبردار نباشد! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 019: 13980812.03 موضوع: اقتصادی با توجه به شرایط فعلی، نظرتان درباره اشتغال طلاب به فعالیت‌های اقتصادی چیست؟ آیا چارچوب خاصی دارد؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: تصمیم در رابطه با این موضوع نسبت به افراد مختلف متفاوت است؛ اگر فرد می‌بیند، هر چه شرایط وخیم باشد، باز می‌تواند ـ بی آن که به چنین فعالیت‌هایی روی آورد، ـ به درس، بحث و تزکیه نفس توفیق یابد، بهتر است به‌دنبال فعالیت‌های اقتصادی نباشد. البته این در صورتی است که فرد مجرد و هنوز ازدواج نکرده است. اما اگر او متاهل است، باید پرسید که آیا خانواده او نیز توان همراهی او را با چنین شرایطی دارند؟ یا آن که حقوق ایشان در حال تضییع است؟ در این زمان، در پی شغل بودن، اشکالی ندارد؛ البته به این شرط که تا آن جا که می‌شود، در پی کاری باشد که حال و هوای حوزوی و امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را داشته باشد؛ مانند فعالیت‌های پژوهشی! اما اگر اشتغال به چنین کارهایی امکان‌پذیر نبود، شغلی معمولی را برگزیده و آن را در حاشیه نگاه دارد؛ نه این که کسب و کار بر تحصیل سایه انداخته و سبب شود که به دستگاه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف پُشت کند! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 020: 13980819.01 موضوع: ظهر جمعه در پاسخ به این استفتا که آیا نماز ظهر جمعه را باید جهری خواند یا اخفاتی، گفته شده که مستحب است این نماز جهری خوانده شود! ولی این امر خلاف احتیاط است. وظیفه چیست؟ به استحباب باید عمل کرد یا احتیاط؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: مستحب را رعایت کنید. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 021: 13980819.03 موضوع: عرضه پرونده انسان‌ها به امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف این که در آموزه‌های شیعی آمده است که پرونده اعمال انسان‌ها در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه به امام حضرت زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عرضه می‌شود، به چه معناست؟ آیا این امر با ستارالعیوب بودن خداوند در تناقض نیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: خداوند سبحان هرگز از ستارالعیوب بودنش خود دست نمی‌کشد. شاید در این دو روز، به خلیفة الله بالفعل و مقام نوری فیض اول خود اجازه می‌دهد تا کمی اوضاع را عیان‌‌تر و واضح‌تر ببیند. البته شاید این پرسش مطرح شود که آیا حضرات معصومین علیهم‌السلام در روزهای دیگر اشراف به اعمال انسان‌ها ندارند؟ در پاسخ و برای درک بهتر موضوع باید مثالی آورد؛ شخصی در تاریکی سر سفره‌ای حاضر شده و در حال تناول از غذاهای موجود است. اما ناگهان با روشن شدن محیط، مقابل خود به‌جای غذاهای لذیذ، چرک و خون در ظرف‌ها می‌بیند. چه حالی به او دست می‌دهد؟ تا چه اندازه از این صحنه منزجر می‌شود؟ او هرگز نمی‌خواهد دیدن این صحنه‌های نفرت‌انگیز، حتی لحظه‌ای به درازا کشیده شود. حقیقت آن است که ائمه هدی علیهم‌السلام همیشه قادر هستند که به اذن الله همه حقایق و وقایع را ببینند. اما گویا این‌چنین است که در اغلب اوقات فقط ظاهر را دیده و از دیدن باطن اعمال انسان‌ها خودداری می‌کنند. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 022: 13980819.02 موضوع: برای تقویت اراده چه باید کرد؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: «علیکُم بتقوی الله ونظم امرکُم»؛ باید به امور زندگی نظم بخشید. در تمام امور ـ عبادی، درس وبحث و حتی تفریحات ـ باید نظم در جریان باشد. نظم، به عُمر برکت می‌دهد و بتدریج اراده را تقویت می‌کند. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 023: 13980819.05 موضوع: قرآنی در روایایات تأکید بسیاری بر تفکر شده است؛ منظور از این تفکر چیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: منظور از تقکر را آیات شریفه قرآن مشخص می‌کند؛ « إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ‌ * الَّذِينَ يَذْکُرُونَ اللَّهَ قِيَاماً وَ قُعُوداً وَ عَلَى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَکَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ؛ مسلماً در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‌های (روشنی) برای خردمندان است. همانها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!» (آل‌عمران: 190 و 191). اگر تفکر در خلقت آسمان‌ها و زمین انسان را به این رسانَد که هیچ چیزی در خلقت بیهوده و باطل نیست، باید گفت که شخص به تفکر قرآنی رسیده است. انسان باید به نعماتی که خداوند عطا فرموده، بیندیشد. در همین راستا و برای درک بهتر این موضوع، به نبود این نعمات فکر کند. مثلا اگر دست‌ها و انگشتان دست انسان بدون مفاصل بود، او چقدر در انجام کارهای خود عاجز و ناتوان می‌شد؟! اگر انسان به نظم و نظام حاکم بر عالم فکر کند، در می‌یابد که فطرتش متوجه اصل شده است. در این صورت، دست ناپیدای قادر، علیم و حکیمی را می‌یابد که این بساط را آراسته و تدبیر می‌کند! این دریافت‌های معنوی، ابتدای راه تفکر قرآنی است. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 024: 13980819.04 موضوع: چلّه‌نشینی اگر در زمان چلّه‌نشینی از فرد به‌صورت غیر عمد و غفلت‌آمیزی گناهی سر زد، آیا باید چلّه‌نشینی را رها کند؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: این چلّه را به هم نزده و تمامش کند!ولی بهتر است انسان همّت کند و چلّه دیگری با پاکی و زلالی برگزار کند. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 025: 13980819.06 موضوع: عدل الهی حکمت آفریدن حیوانات آرام که توسط حیوانات وحشی شکار می شوند چیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: ما حکمت آن را نمی‌دانیم. اگر منظورتان عدل الهی است، به کتاب «عدل الهی» (شهید مطهری) مراجعه کنید! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 026: 13980819.07 موضوع: رؤیت خداوند در روایت «ما رَأَيتُ شَيئاً اِلاّ وَ رَأَيتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ»؛ آیا منظور از «الله»، کُنه ذات باری‌تعالی است؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: منظور این است که اولین بُعدی که شخص از دیدن اشیاء، درک می‌کند، نور فیض الهی است که بر اشیاء احاطه دارد! چون خَلق را با آن نور می‌بیند؛ پس غیر از کُنه ذات است! اگر دقت شود مرجع ضمیر در «قبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ» به «شَيئاً» باز می‌گردد؛ پس منظور، غیر از کُنه ذات است! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 027: 13980819.08 موضوع: توبه آیا نشانه‌ای برای پذیرفته شدن توبه هست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: شرط اول، انسان باید در خوف و رجا باشد. شرط دوم، اگر در توبه‌گزاری، دو عامل رخ داد، او می‌تواند مطمئن باشد که توبه‌اش، توبه صحیحی بوده است؛ عامل نخست، او از کردار بد خود، پشیمان است و عامل دوم، در این که دیگر مرتکب آن عمل بد نشود، مصمم و جدی است! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 028: 13980819.09 موضوع: سیئه و ذنوب فرق بین سیئه وذنوب چیست؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: شاید بشود گفت که هر ذنبی، سیئه هست! اما هر سیئه‌ای ذنب محسوب نمی‌شود. ذنب، آن است که به‌طور کامل، گناه و خلاف رضای الهی است. اما سیئه، چیزی است که انسان آن را بد تلقی می‌کند؛ در حالی که در محضر خداوند این‌چنین نیست! گاهی هم سیئه و ذنب، مرادف یک‌دیگر به کار می‌روند. اگر بر این معنا تکیه نشود، بهتر است. 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
🔴 پرسش 029: 13980707.02 موضوع: انسان آیا در تعایم قرآنی، بین دو اصطلاح «انسان» و «بنی‌آدم» تفکیکی قائل شده است؟ 🔵 پاسخ استاد مویدی: باید یقین داشت، هر تعبیری که در آیات شریفه قرآن به کار برده شده است، به‌یقین، در آن ویژگی خاصی هست که در تعبیرهای دیگر نیست. با دقت‌ورزی، می‌توان به این ظرافت‌ها پی برد! 🔸 کانال استاد مؤیدی: https://eitaa.com/ShiaTowhid 🔸 کانال پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها: https://eitaa.com/Q_A_ST
به نام خدا از آن جا که قرار است محتوای این کانال (پاسخ‌های استاد مؤیدی به پرسش‌ها) در قالب کتاب عرضه شود، لذا با عرض پوزش این کانال بدون فعالیت باقی خواهد ماند. اعضای محترم می‌توانند پرسش‌ها و پاسخ‌های برگزیده را در کانال «توحید تشیّع» (@ShiaTowhid) با هشتگ دنبال کنند. سپاس