پن: دوستان من فقط دارم سوال میپرسم. تعبیر بر مخالفت یا موافقت با کسی یا چیزی نکنید.
#شوق_پرواز
نحوه سوال کردن و شبهه مطرح کردنتون اصلا درست نیست
حتی اگه از قصد شبهه مطرح کنین تا بحث شکل بگیره و شبهه جواب داده بشه
#نخلونارنج
@Twiitaa
شما رو مصداق بحث میکنید.
من مصداقی بحث نمیکنم، چیزی هم مدنظرم نیست.
میگم این حق مراجعه به آرای عمومی (که شامل همه مردم میشه نه فقط یه قشر خاص با عقاید خاص) رسمیت داره یا نه؟ باید نظر خواهی کرد و این نظرخواهی درسته یا نه؟
اگر درسته و به رسمیت میشناسیم اونوقت بحث میکنیم سر اینکه مردم در چه مواردی نظر بدن یا ندن.
حالا مثال هم میزنم، اینترنت که دیگه تخصصی و امنیتی و کارشناسی و... نیست. نظر مردم مهمه یا نه؟
اصلا رفراندوم هم نه، همینجوری هم میشه فهمید نظر مردم چیه.
چقدر بها میده اونی که مسئولشه؟
اون نمایندهای که قراره منِ مردم رو نمایندگی کنه چقدر بها میده بهش؟
گیریم درست هم باشه این مواجهه، آیا مردم نیاز هست که اقناع بشن؟ یا نه اهمیتی نداره.
ببینید فقط مردم مردم کردن نیست. خدا رحمت کنه آقای افروغ رو، در مورد این مردمی که پاییز ۴۰۲ اعتراض میکردن گفتن اینا احساس طردشدگی دارن. درستم گفتن.
یکی از شعارها این بود، «میجنگیم، میمیریم، ایران رو پس میگیریم» از چی؟از کی؟
ماها که فقط مسخره میکنیم اما این یه ریشهای یه جایی داره دیگه، چرا فکر میکنه ایران برای اون نیست؟
به این خاطر نیست که نقشی برای خودش در حکومت نمیبینه؟
به این خاطر نیست که فکر میکنه حکومت تنها زمانی میره سراغش که بهش احتیاج داره؟
#شوق_پرواز
واقعا بحث فیلترینگ تخصصی نیست؟
حرفتون خیلی برام عجیبه
مگه میشه یه حکومت برای کوچکترین مسائلش رفراندوم برگزار کنه؟
اصلا کدوم حکومت چنین کاری کرده؟
همیشه اینجوری بوده که نظر یه عده توسط نماینده اون اشخاص بیان میشه
چطور شما نقش مردم رو ناچیز میدونی؟
رئیس جمهور با نظر مردم تعیین میشه
تک تک قوانین هم با نظر نماینده مردم
بحث دیگه ای هم که مطرح کردین درمورد نظر مخالف
اون مخالف علیه حکومته
اون مخالف علیه اسلامه
کی گفته باید به حرفش عمل کرد و نظرش رو در نظر گرفت؟
بقول خودتون وقتی بحث بقای حکومت بود امیرالمومنین(ع) کاری با خوارج کرد که تا سالهای سال آقا متهم بود به یتیم کردن بچهها و بیوه کردن زنها و بارها بارها سر این مسائل اقا طعنه شنید
#نخلونارنج
@Twiitaa
برادر حداقل یک مقدار اندیشه سیاسی در اسلام بخونید !
مبنای درست و غلطی چیزی نظر مردم نیست
حکم خداست بله درست
اما مبنای عمل و اجرا در جامعه باید مقبولیت مردمی رو داشته باشه ! اگر نداشته باشه اسلام مجوز عمل نداده کما اینکه امیرالمومنین با این که حق بود و خودشون هم میدونستن اما چون مقبولیت مردمی نداشتند نه تنها کنار کشید بلکه لشکر کشی هم نکرد برای تصاحب منصب خلافت ! حتی کمک هم کرد به خلفا
#بینام
عدم لشکرکشی امام برای به دست گرفتن قدرت حفظ اسلام بود، نه فقط مقبولیت.
یعنی عملکرد امام چه در دوران خلافت چه قبل از اون بر محور حفظ اسلامه.
سکوت امام حسن و جنگ اباعبدالله هم منطقش همینه.
(حتی عدم مخالفت امام با نماز تراویح که بدعت در دین بود هم منطقش همینه.
نکته جالبش اینه که از احکام الهی (نماز تراویح) کوتاه میان اما از عدالت به هیچ وجه.)
اسلام یه وقتی با ایستادن حفظ میشه، یه وقتی با جنگیدن, یه وقتی با کنار کشیدن.
در همه اینها البته که حضور و خواست مردم، و عدم حضور و خواست مردم مهمه و نقش داره.
اصلا زیبایی حکومت امام علی به همین حضور توأمان دین و مردمه.
اینکه از این مطلب سوءاستفاده بشه که بگیم حالا مردم ج.ا رو نمیخوان پس جمع کنه بره مسخرهست.
مردم خواستن تو سال ۵۷.
همونطور که امام علی رو خواستن.
در چارچوب حکومت دیگه بحث خواستن اصل حکومت وسط نیست، حکومت رو حفظ میکنی (نه به هر قیمتی) به خاطر حفظ حقِ همون مردمی که این حکومت رو خواستن. نمیتونی و چنین حقی نداری که بگی خب اون مردمی که خواستن و بابتش جنگیدن الان دیگه مردن، نیستن پس جمع کنه بره! این خودش ظلمه.
من بحثم در چارچوب حکومت و رعایت مبنای اسلامیه حکومته.
پن: عمده مشکلم هم سوءاستفاده از حرفهای رهبریه، که حالا هر کی همه پرسی، نظر مردم بگن مردم مگه تحلیل دارن؟
بعدم مردم فقط منظورشون همون مردم همنظر با خودشون باشه و لاغیر.
والسلام
#شوق_پرواز
@Twiitaa
از #نخلونارنج
و دیگرانی که مشارکت کردن، ممنونم.
عاقبت همهمون به خیر انشاءالله
#شوق_پرواز
@Twiitaa
پن: دوستان من فقط دارم سوال میپرسم. تعبیر بر مخالفت یا موافقت با کسی یا چیزی نکنید.
#شوق_پرواز
نحوه سوال کردن و شبهه مطرح کردنتون اصلا درست نیست
حتی اگه از قصد شبهه مطرح کنین تا بحث شکل بگیره و شبهه جواب داده بشه
#نخلونارنج
درست نیست یعنی چی؟
#شوق_پرواز
@Twiitaa
در مورد اون وویس هم همون حرفای تکراری بود که بهم اشکال گرفتید حالا با جزییات بیشتر و اغلب مثالها از موضوعات کاملا تخصصی بود که هر کسی بگه آره راست میگه.
فقط نگفتن با قانون اساسی چه کنیم که به مردم این حق رو میده. مصداقهاش رو اصلا کار ندارم که fatf باشه یا برجام یا ارز ترجیحی!
با اصل این موضوع کار دارم.
نکتهای که برام مهمه اینه، ما متأسفانه یا خوشبختانه قابل مقایسه با کشورهای کنونی حال حاضر نیستیم چون اساسأ در مبناها متفاوتیم.
#شوق_پرواز
@Twiitaa
اینکه از این مطلب سوءاستفاده بشه که بگیم حالا مردم ج.ا رو نمیخوان پس جمع کنه بره مسخرهست.
مردم خواستن تو سال ۵۷.
همونطور که امام علی رو خواستن.
در چارچوب حکومت دیگه بحث خواستن اصل حکومت وسط نیست، حکومت رو حفظ میکنی (نه به هر قیمتی) به خاطر حفظ حقِ همون مردمی که این حکومت رو خواستن. نمیتونی و چنین حقی نداری که بگی خب اون مردمی که خواستن و بابتش جنگیدن الان دیگه مردن، نیستن پس جمع کنه بره! این خودش ظلمه.
#شوق_پرواز
کل حرف من همین
برداشت من از حرفهای شما همین بود
حالا یا من بد برداشت کردم یا شما بد بیان کردید
الان پس شما میگین بحث رفراندوم درمورد اصل حکومت درست نیست؟
#نخلونارنج
@Twiitaa
#نخلونارنج
ضمن اینکه تاکید کردم حرفم سر «اصل این حقه» شما از مصداق دست برنمیدارید؛ در حالیکه مشخصا ما در زمان حال خیلی قبلتر از بحث بر سر مصداقها هستیم که مثلا در مورد اینترنت رفراندوم بذاریم یا فلان موضوع اقتصادی.
ما هنوز در اینکه اصلا چنین چیزی درسته یا نه تردید داریم.
علی ای حال
کلیت حرفتون اینه، یعنی برداشت من اینه، نظر خواهی مستقیم از مردم در هیچ چیزی درست نیست، چون بلآخره تو هر موضوعی ورود کنیم تخصصیه و مردم متخصص نیستن و امکان آگاهی دادن بهشون رو هم غیرممکن تصور میکنید.
پس رفراندومی که تو قانون هست برای موارد خاصیه که پیش نیومده، یا کلا منظورش یه چیز دیگهست من نفهمیدم.
من دیگه صحبتی فکر نمیکنم داشته باشم، نظراتتون رو میخونم.
پن: از بقیه دوستان هم عذرخواهی میکنم بابت پیامهای طولانی و احیانا مبحثی که علاقهای بهش نداشتن
#شوق_پرواز
@Twiitaa
کل حرف من همین
برداشت من از حرفهای شما همین بود
حالا یا من بد برداشت کردم یا شما بد بیان کردید
الان پس شما میگین بحث رفراندوم درمورد اصل حکومت درست نیست؟
#نخلونارنج
اگه من بد بیان کردم عذرخواهم، اما چند بار تاکید کردم در چارچوب این حکومت.
اینکه تا حرف رفراندوم میشه ذهنا ناخودآگاه سمت اصل حکومت میره، اول به خاطر تبلیغات اونوریا، دوم عدم پایبندی حکومت به رفراندوم در موارد داخلیه (رفراندوم ملی).
خیر، در مورد اصل حکومت منظورم نبود، اینا که بازی برندازاست، ماها هم افتادیم توش متاسفانه و به خاطر ترس از سوءتفاهم و سوءاستفاده اونها، کلا زدیم زیر میز رفراندوم.
#شوق_پرواز
@Twiitaa
گر عـشق، مقصد است
خوشا لذتِ مسیر..
#فاضل_نظری
#درخت_زیتون
خوشم به بندِ تــو
صیدت رها ز دام مکن ...
#حسین_منزوی
@Twiitaa
رفراندوم؛ استاد دانشگاه پاسخ میدهد:
🔸بر اساس اصل چهارم قانون اساسی کلیه قوانین باید بر اساسی موازین اسلامی باشد. بنابراین اصل ۵۹(اصل رفراندوم) در ذیل قوانین اسلامی ممکن است. پس پیرامون موازین شرعی همچون حجاب رفراندوم ممکن نیست.
🔸اصل ۵۹ قانون اساسی از امکان رفراندوم میگوید البته در ذیل «اعمال قوه مقننه»، یعنی در چارچوب صلاحیتهای قوه مقننه امکان رفراندوم فراهم است. اصل نظام و احکام اسلامی در ذیل صلاحیت مجلس شورای اسلامی نیست!
🔸قانون اساسی فرآیند قانونی و مشخصی را در نظر گرفته و اگر رفراندوم از این مسیر پیگیری شود به نتیجه خواهد رسید. بنابراین رفراندوم فرآیند قانونی دارد و با شبه انقلاب و فریاد ممکن نیست!
🔸هر امر تخصصی چون پزشکی، حقوقی و ... با مراجعه به جامعه متخصصان حل میشود و هیچ عقل سلیمی سلامت خود را به آرا عمومی محول نمیکند!
مراجعه به تخصص امری معقول است.
#بینام
@Twiitaa