با سلام و احترام
به اطلاع دانشجویان عزیز میرساند فردا دوشنبه مورخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۳ بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی اردوی بازدید از کتابخانه نسخ خطی نمازی خواهیم داشت.
علاقمندان جهت ثبت نام به کتابخانه مراجعه نمایند.
لازم به ذکر است اردوی فردا برای خواهران خواهد بود.
⏰ ساعت ۱۱:۱۵
متعاقبا این اردو برای دانشجویان برادر نیز انجام خواهد شد.
#پژوهش دانشکده علوم قرآنی خوی
@uniquranikhoy
تجلیل از خادم یاران قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
محفل انس با قرآن کریم با تجلیل از خادم یاران قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد.
#مرکز_امور_قرآنی
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇
ایتا:
🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir
آپارات:
🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
در ابتدای این مراسم قرآنی مهدی فروغی قاری بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
در ادامه گروه همخوانی جانبازان قمر بنی هاشم نواهایی در مدح اهل بیت علیه مالسلام اجرا نمودند و قاری نوجوان امیرحسین باقری نیز به تلاوت آیات روح بخش و نورانی قرآن کریم پرداخت.
در ادامه این مراسم با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن تجلیل از خادمیاران قرآنی ، کارشناسان برتر امور قرآنی دانشگاه معرفی و قدردانی شدند.
بنابر این گزارش از زحمات حجت الاسلام والمسلمین صمدانی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم، آقای سید محمد صالح نژاد رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت الاسلام والمسلمین قربانی مدیر اجرایی امامزاده سید علی علیه السلام، حجت الاسلام اسماعیلی کارشناس امور قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قم، حجت الاسلام خراسانی مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده احمد علیه السلام، خانم فرهنگیان سردبیر خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) شعبه قم و آقای محمد باقر محجوب خبرنگار خبرگزاری حوزه، به عنوان خادم یاران قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم قدردانی شد.
همچنین در این مراسم خانم ولی پور کارشناس امور قرآنی دانشکده علوم قرآنی مشهد، خانم کردیوند کارشناس امور قرآنی دانشکده علوم قرآنی ملایر و آقای بهمنش کارشناس دانشکده علوم قرآنی به عنوان کارشناسان برتر معرفی شدند.
مهدی فروغی از دانشکده علوم قرآنی قم به عنوان دانشجوی برتر و ممتاز قرآنی و دکتر علی اصغر شعاعی عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی قم نیز به عنوان استاد برتر قرآنی معرفی و تجلیل شدند.
هدایت شده از f p
دانشجویان شاهد وایثارگر لطفا مدارک ایثارگری را تا 29 آبانماه به آموزش دانشکده ارائه نمائید
هدایت شده از نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ @شفیعی@
4️⃣نام:
مباهله
📌آدرس:
سوره آل عمران آیه 61
📜متن:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْكاذِبِينَ
📝ترجمه:
هرگاه بعد از علم و دانشي كه به تو رسيده [باز] كساني درباره مسيح با تو به ستيز برخيزند، بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسي كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آنگاه مباهله [و نفرين] كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
👌موضوع:
افضلیت
تنزیل امام در منزلت های پیامبر
📚منابع و ارجاع (از آثار آیت الله میلانی حفظه الله):
کتاب الامامة، جواهر الکلام ج 3 ، نفحات الازهار ج 20 ، تشیید المراجعات ج 1 ، محاضرات فی الاعتقادات ج 1
هدایت شده از نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَرِیبٌ @شفیعی@
🔹مباهله به معني نفرين کردن دو نفر به يکديگر است، بدین گونه که بعد از استدلال در یک مسأله و قانع نشدن در آن، در يک جا جمع شده و به درگاه خدا تضرع مي کنند و از او مي خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند.
بعد از نزول آیه، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا او با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر اصحاب و يارانش را همراه آورد، با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است.
🔹فرداي آن روز، پيامبر در حالي آمد که دست امیرمؤمنان عليه السلام را گرفته و حسن و حسين پيش روي او و فاطمه سلام الله علیها پشت سر او حرکت مي کردند. اسقف اعظم وقتی این منظره را مشاهده کرد و فهمید که اینان اهل بیت پیامبر می باشند، گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه و مصالحه تن در دهند. (تفسیر قمی 1 : 104 و امالی صدوق : 525)
🔹روزی معاويه از سعد بن ابی وقاص علت دشنام ندادن وی را به امیر مؤمنان علیه السلام جویا شد. او در جواب به سه سخن از پيامبر اکرم که بیانگر فضیلت امیر مؤمنان بود اشاره کرد و گفت: اگر يکي از آنها درباره من بود از هر نعمت گرانبهايي در نزد من محبوب تر بود. آن سه فضیلت یکی حدیث منزلت در واقعه تبوک بود که پیامبر فرمود: «آيا راضي نمي شوي به اين که نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسي باشی، با اين تفاوت که بعد از من ديگر نبوتي نخواهد بود.» دوم آن که در روز جنگ خيبر فرمود: «به زودي پرچم جنگ را به دست مردي مي دهم که خدا و رسولش را دوست مي دارد و خدا و رسول او نيز او را دوست مي دارند» و فردای آن روز پرچم را بدست علی علیه السلام داد و قلعه خیبر فتح شد. سوم اين که وقتي آیه مباهله نازل شد، رسول خدا علي و فاطمه و حسن و حسين را احضار نموده، آن گاه فرمود: «بارالها اينان اهل بيت من هستند» (کشف الغمة 1 : 110، صحيح ترمذي، ج 5، ص 638، ح 3724 و مسند احمد ج 1، ص 185)
🔹نخستين چيزي که از واقعه مباهله استفاده می شود حقانيت و صدق پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دعوي رسالت و غلبه اسلام بر مسیحیت بوده و نیز این که نزول آیه منحصرا در حق اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشد. بنابراين منظور از فرزندان ما «امام حسن و امام حسين علیهما السلام» و منظور از «زنان ما» فاطمه سلام الله علیها، و منظور از «نفس و جان خود» منحصرا امیرمؤمنان علیه السلام است که طبق صریح آیه از وی به نفس و جان پیامبر تعبیر شده و نشانگر افضلیت، عصمت و حائز بودن سایر مقامات پیامبر، جز نبوت می باشد.