eitaa logo
دانشکده علوم قرآنی خوی
710 دنبال‌کننده
8هزار عکس
632 ویدیو
1هزار فایل
آدرس :خوی بلوار قمری اصل دانشکده علوم قرآنی خوی شماره تماس:۰۴۴۳۶۳۳۹۸۲۱ ارتباط با ادمین: @yahousain khoy.quran.ac.ir سایت دانشکده علوم قرآنی خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣نام: مباهله 📌آدرس: سوره آل عمران آیه 61 📜متن: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللهِ عَلَى الْكاذِبِينَ 📝ترجمه: هرگاه بعد از علم و دانشي كه به تو رسيده [باز] كساني درباره مسيح با تو به ستيز برخيزند، بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما نيز فرزندان خود را؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما نيز زنان خود را؛ ما از نفوس خود [و كسي كه همچون جان ماست] دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود؛ آن‌گاه مباهله [و نفرين] كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. 👌موضوع: افضلیت تنزیل امام در منزلت های پیامبر 📚منابع و ارجاع (از آثار آیت الله میلانی حفظه الله): کتاب الامامة، جواهر الکلام ج 3 ، نفحات الازهار ج 20 ، تشیید المراجعات ج 1 ، محاضرات فی الاعتقادات ج 1
🔹مباهله به معني نفرين کردن دو نفر به يکديگر است، بدین گونه که بعد از استدلال در یک مسأله و قانع نشدن در آن، در يک جا جمع شده و به درگاه خدا تضرع مي کنند و از او مي خواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند. بعد از نزول آیه، پيامبر به مسيحيان نجران پيشنهاد مباهله داد، بزرگان مسيحي از پيامبر يک روز مهلت خواستند تا دراين باره با يکديگر مشورت کنند. اسقف اعظم به آنها گفت: نگاه کنيد اگر فردا او با فرزند و خانواده اش براي مباهله آمد از مباهله با او بپرهيزيد، و اگر اصحاب و يارانش را همراه آورد، با او مباهله کنيد که ادعاي او بي پايه و اساس است. 🔹فرداي آن روز، پيامبر در حالي آمد که دست امیرمؤمنان عليه السلام را گرفته و حسن و حسين پيش روي او و فاطمه سلام الله علیها پشت سر او حرکت مي کردند. اسقف اعظم وقتی این منظره را مشاهده کرد و فهمید که اینان اهل بیت پیامبر می باشند، گفت: من مردي را مي بينم که مصمم و باجرأت در مباهله است، و مي ترسم او راستگو باشد، و اگر راستگو باشد بلاي عظيمي بر ما وارد خواهد شد، سپس گفت: اي ابوالقاسم ما با تو مباهله نخواهيم کرد، بيا با هم صلح کنيم، و پس از آن، آنان حاضر شدند به شرايط ذمه و مصالحه تن در دهند. (تفسیر قمی 1 : 104 و امالی صدوق : 525) 🔹روزی معاويه از سعد بن ابی وقاص علت دشنام ندادن وی را به امیر مؤمنان علیه السلام جویا شد. او در جواب به سه سخن از پيامبر اکرم که بیانگر فضیلت امیر مؤمنان بود اشاره کرد و گفت: اگر يکي از آنها درباره من بود از هر نعمت گرانبهايي در نزد من محبوب تر بود. آن سه فضیلت یکی حدیث منزلت در واقعه تبوک بود که پیامبر فرمود: «آيا راضي نمي شوي به اين که نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسي باشی، با اين تفاوت که بعد از من ديگر نبوتي نخواهد بود.» دوم آن که در روز جنگ خيبر فرمود: «به زودي پرچم جنگ را به دست مردي مي دهم که خدا و رسولش را دوست مي دارد و خدا و رسول او نيز او را دوست مي دارند» و فردای آن روز پرچم را بدست علی علیه السلام داد و قلعه خیبر فتح شد. سوم اين که وقتي آیه مباهله نازل شد، رسول خدا علي و فاطمه و حسن و حسين را احضار نموده، آن گاه فرمود: «بارالها اينان اهل بيت من هستند» (کشف الغمة 1 : 110، صحيح ترمذي، ج 5، ص 638، ح 3724 و مسند احمد ج 1، ص 185) 🔹نخستين چيزي که از واقعه مباهله استفاده می شود حقانيت و صدق پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دعوي رسالت و غلبه اسلام بر مسیحیت بوده و نیز این که نزول آیه منحصرا در حق اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشد. بنابراين منظور از فرزندان ما «امام حسن و امام حسين علیهما السلام» و منظور از «زنان ما» فاطمه سلام الله علیها، و منظور از «نفس و جان خود» منحصرا امیرمؤمنان علیه السلام است که طبق صریح آیه از وی به نفس و جان پیامبر تعبیر شده و نشانگر افضلیت، عصمت و حائز بودن سایر مقامات پیامبر، جز نبوت می باشد.
هدایت شده از رضوان طلب
با سلام خدمت دانشجویان محترم سومین آیه طرح حفظ موضوعی آیه به آیه با موضوع امامت هفته آخر آبان ماه
🔰 کتابخانه و پژوهش دانشکده علوم قرآنی خوی به مناسبت ماه پژوهش برگزار می کند: 🔰کارگاه آموزشی نرم افزار مکتبه الشامله ارائه دهنده:خانم دکتر معصومه قنبرپور زمان : یکشنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۳ ⏰ ۱۱:۳۰ مکان : اتاق کنفرانس دانشکده علوم قرآنی خوی @uniquranikhoy
با سلام و احترام 🔰پویش نقاشی با موضوع کتاب و مطالعه دانشجویان عزیز لطفاً آثار خود را تا تاریخ ۱۰ آذرماه به کتابخانه دانشکده تحویل نمایید. سبک نقاشی آزاد می‌باشد. دانشکده علوم قرآنی خوی @uniquranikhoy
فارغ التحصیل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم: دانشجویان علوم قرآنی ضمن فراگیری بطن قرآن، از قرائت آن غافل نشوند قاسم آبادی گفت: این مسئله مهمی است که علاوه بر یادگیری ابزار فهم قرآن، از ظاهر آن غفلت نکنیم. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در فضای مجازی👇 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/quran_ac_ir آپارات: 🆔 https://www.aparat.com/quran.ac.ir
علی قاسم آبادی، معاون نظارت شورای عالی قرآن و فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ضمن معرفی خود و فعالیت های خویش گفت: بنده فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری تفسیر تطبیقی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی قم هستم. دوران خیلی خوبی را به اتفاق دوستانم که آن‌ها هم بهره‌‌ای از تلاوت قرآن داشتند، گذراندم. وی ادامه داد: بنده بواسطه اینکه مدرک ممتازی قرائت قرآن را از شورای انقلاب فرهنگی دریافت کردم، دوست داشتم آنقدری که با تلاوت و ظاهر قرآن در ارتباط هستم، باطن قرآن را نیز فرا بگیرم. به همین دلیل، تصمیم گرفتم تا در این رشته تحصیل کنم. معاون نظارت شورای عالی قرآن بیان کرد: در کنار رشته های معارفی که این دانشگاه داراست، باتوجه به اینکه زیرمجموعه اوقاف و امور خیریه هست و اوقاف، متولی برگزاری بزرگترین مسابقات قرآن، تلاوت و حفظ در جهان اسلام است و همچنین بهترین مسابقات کشوری قرآن را هم برگزار می‌کند. وی افزود: اصولا نمایندگان یا قاریان برگزیده کشور در این مسابقه خودنمایی می‌کنند و کشف می‌شوند. داشتن یک رشته علوم و فنون تلاوت یا قرائت قرآن خالی از لطف نیست. در دانشگاه اصفهان، شاهد ارائه این علم در کارشناسی ارشد هستیم. اما جایگاه این علم و رشته در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است. قاسم آبادی اظهار کرد: در واقعیت، شاید یکی از مسائلی که وجود دارد این باشد که دانشجویان در رشته علوم قرآن و حدیث و همچنین رشته تفسیر، آنقدر با یادگیری علوم قرآن سر و کار دارند که از خواندن متن قرآن، می‌شود گفت غفلت می‌کنند. این مطلب مهمی است که دانشجوی علوم قرآن می‌بایست با خوب خواندن قرآن آشنا شود. وی این مسئله را با بیان مثالی تصریح کرد: فردی به دانشگاه ام‌القری مکه رفته بود، درباره دانشجویان مقطع دکتری سوال کرد:《افرادی که در این‌جا مدرک دکتری قران را دریافت می‌کنند، چه شرایطی دارند؟》در پاسخ به سوال این فرد، گفتند:《هر کدام باید یک دوره ترتیل قرآن بخوانند و ترتیل آنها مورد تایید کمیته فنی قرار بگیرد تا مدرک را اخذ کنند.》 معاون نظارت شورای عالی قرآن ادامه داد: در صورتی که در دانشگاه‌های ما، به این صورت نیست و یک مسئله‌ای که بنظر بنده باید اجرا شود، همین است. راه‌حل اجرایی این موضوع، فراهم کردم طرح‌نامه‌ و یا بستر سازی برای آن است.آن ترتیل هایی که در دانشگاه ام القری دیده می‌شود، جنبه تبلیغی نیز دارد که اگر به سایت آن مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که به عنوان مثال ۵۰۰ ترتیل در آن وجود دارد که از آن دانشجویان است و اگر هم در سایت وجود نداشته باشد، در پرونده آنها بایگانی می‌شود. پس این مسئله بسیار مهم است که از خواندن قرآن غافل نشویم. وی با بیان برخی جنبه های مثبت این امر گفت: البته ناگفته نماند که برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و گرامیداشت هفته های منسوب به هفته قرآن، فرصت مغتنمی است تا جذابیت‌های قرآن کریم را نشان دهیم. قاسم آبادی در خصوص اهمیت چگونگی بیان مسائل قرآنی ابراز کرد: علوم قرآنی تئوری که در کلاس‌ها تدریس می‌شود مهم است تا توجه شود مطتلب قرآن را با چه بیانی به مردم بگوییم. به مناسبت این هفته این مطالب نیز قابلیت نشر و دفاع دارد. مقام معظم رهبری می‌فرماید:《من مقدمه تلاوت می‌شدم.》یعنی مقام معظم رهبری می‌آمد، درباره یک آیه صحبت می‌کرد و بعد از ایشان یک قاری آن آبه را تلاوت می‌کرد سپس مردم از آیه لذت می‌بردن چرا که متوجه می‌شدند چه مسائلی در آن آیه بیان شده و قاری خوش خوانی نیز آه را تلاوت می‌کرد. وی با توضیح درباره مسئولیت خود و شورای عالی قرآن افزود: بنده بواسطه بهره‌ای که از تلاوت قرآن داشتم، معاون تولید و نظارت شورای عالی قرآن کریم شدم. این شورا، شورایی است که به دستور مقام معظم رهبری برای هدایت، حمایت، سیاست گذاری و نظارت بر برنامه های نغمات دینی صدا و سیما شکل گرفت. وی افزود: البته در کنار این، برخی ماموریت ها از طرف شورای عالی فرهنگی به شورای عالی قرآن واگذار شده است مثل اعطای گواهینامه‌های تلاوت و تدریس قرآن به علاقمندان. قاریان با مراجعه به ما، با توجه به رشته موردنظر خود مثلا قاری درجه ۳، در سایت ثبت نام می‌کنند و این قاری از مزایای کارشناسی برخوردار می‌شود. عمده فعالیت ما مربوط است به تبلیغ و نشر قرآن کریم در صدا وسیما. اکنون ۱۰۰ شبکه مختلف صدا و سیما تحت حمایت، هدایت و سیاست گذاری شورای عالی قرآن است که این شیکه ها برخی ملی، منطقه‌ای و استانی.