ولایت فقیه و ظهور
جلوههايي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامی در پرتو ولايت فقيه #بخش_هشتم . 👇👇👇👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eit
جلوههايي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامی
در پرتو ولايت فقيه #بخش_نهم
.
👇👇👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬
ولایت فقیه و ظهور
جلوههايي از کارآمدي نظام جمهوري اسلامی در پرتو ولايت فقيه #بخش_نهم . 👇👇👇👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eita
📜جلوه هایی از کارآمدی نظام جمهوری اسلامی
در پرتو ولایت فقیه #بخش_نهم
📋گفتاری از علامه #مصباح یزدی
🔻4. جمهوري اسلامي؛ نظامي منسجم و متحد
🔸ب) انسجام مردم و آحاد جامعه: دشمن همواره در تلاش بود تا با اشاعۀ اندیشههای فرقهگرايانه و نژادپرستانه، ميان گروههاي مختلف جامعه شکاف اندازد؛ اما وجود رهبر آگاه و مدبر مانع تحقق آمال و ايدههاي او شد. در زمان امام خميني رحمه الله ، بهويژه در اوايل پيروزي انقلاب اسلامي، دشمن براي تفرقه انداختن ميان قوميتهاي مختلف، تلاشهاي گستردهاي کرد؛ اما درنهايت، با فرمايشها و رهبريهاي مدبرانۀ امام خمینی رحمه الله ، اين نقشهها نقش بر آب ميشد و استعمارگران ناکام ميماندند.
🔅دليل اصلی ناکاميهاي دشمن در ايجاد اختلافات اين بود که بیشتر مردم ايران، از هر قوم و دستهاي، کلام امام رحمه الله را «حجت» ميدانستند و سخنان ايشان را نهتنها بهعنوان رهبر سياسي ميپذيرفتند، بلکه اطاعت از او را «وظيفۀ ديني» خود میشمردند. اين پشتوانة اعتقادات ديني مردم بود که کار را بر دشمنان نظام سخت ميکرد. اين اعتقاد که ولي فقيه، جانشين امام زمان عجل الله تعالي فرج الشرف است و اطاعت از او همچون اطاعت از آن حضرت واجب است، سبب ميشد که مردم ايشان را محور حرکت و مسير خود قرار دهند.
🔅اگر نظام جمهوري اسلامي ايران را با دیگر کشورهاي اسلامي مقايسه کنیم، بهروشني درمییابیم که در کشورهايي مجاهدتهاي بسیاری صورت گرفت تا حکومت براساس اسلام نهاده شود؛ مثلاً براي شکلگيري جمهوري اسلامي پاکستان، مردم آن کشور با انگليس و هند مدتها در جنگ بودند و افراد بسیاری فدا شدند؛ اما درنهايت، استعمارگران، با نفوذ در آن کشور، زمينههاي اختلافات داخلي را تشديد کردند و وضعيتي در آنجا حاکم ساختند تا بتوانند مدتهاي مديد از اين آب گلآلود ماهي بگيرند.
🔅در افغانستان نيز مجاهدان آن کشور براي رفع سلطة بيگانگان در کشورشان بسیار کوشیدند؛ اما بهدليل نبود رهبري منسجم و واحد، همچنان درگير مسائل داخلي خويشاند. ولی در نظام جمهوري اسلامي چنین اتفاقی نیفتاد؛ زیرا در اينجا نظام مبتنيبر ولايت فقيه حاکم شد و قداست اين مقام نزد مردم مانع از اين بود که اختلافات آنان جدي شود. درحقيقت در ايران، سخن از وجوب شرعي تبعيت از ولي فقيه بود و تعصبات قومي و قبيلهاي و حزبي در ميان مردم جايگاهي نیافت.
🔅ازهمينرو دشمن تمام توان خود را به كار برده است تا از هر راه ممکن اين جايگاه را تضعيف کند و از اُبهت آن بکاهد. ميتوان ادعا کرد که هيچ موضوعي بهاندازۀ ولايت فقيه مورد هجمة دشمنان داخلي و خارجي قرار نگرفته است. گاه اصل ولايت فقيه و گاه شخص ولي فقيه هدف اصلي تهاجم دشمنان است. اين حاکي از آن است که بزرگترين خطر براي آنها، و بزرگترين پشتيباني براي نظام جمهوري اسلامي ايران، ولايت فقيه است.
📚حکیمانه ترین حکومت،آیت الله مصباح یزدی،ص 411
کانال«ولایت فقیه»
.
👇👇👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬
✅ولایت پذیری
به حرف نیست بلکه به عمل است...
#ولایتی_نما_نباشیم
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🔴 چرا ولیفقیه، خودشان مشکلات را حل نمیکنند⁉️
🔻برخی شاید این سوالها را بپرسند و یا حداقل در ذهنشان خطور کرده باشد که:
1⃣ چرا رهبری که از همهی مشکلات آگاهی دارند و میدانند که در کشور چه میگذرد اما کاری نمیکنند و درصدد حل آنها نیستند؟
اگر نمیتوانند، پس رهبری به چه دردی میخورد؟
2⃣ رهبری که این همه قدرت دارند، چرا با این انحرافات برخورد قاطع نمیکنند؟
✅در پاسخ باید گفت:
آیا انتظار داریم که رهبری،
❗️به جای مجلس، قانون تصویب کند؟
❗️به جای دولت، کار قوه مجریه نماید؟
❗️به جای دستگاههای اطلاعاتی، تحقیق کند؟
❗️به جای قوه قضاییه و دستگاه دادگستری، خودش متهمین را دستگیر و مجازات نماید؟
❗️به جای رییس صدا و سیما، کارگردان و هنرپیشه بیاورد و فیلم و سریال بسازد؟
❗️به جای مدیریت نظام بانکی، وارد عملیات اقتصادی و جلوگیری از وامهای کلان یا جابجایی دلارها بشود؟
❗️به جای شهرداریها وارد صحنه شود و مشکلات شهری را بررسی کند؟
❗️به جای دستگاههای اقتصادی و بازرگانی و گمرکات، واردات و صادرات را کنترل کند؟
و ده ها مورد دیگر ...
⁉️آیا این کارها ممکن است؟؟
⁉️آیا نخواهند گفت که پس قانون اساسی، تعریف جایگاهها و شرح وظایف و تشکیلات حکومتی یعنی چه؟!
پس کی در این مملکت چه کاره است؟!
⁉️آیا شالوده نظام از هم نمیپاشد؟
⁉️آیا رهبری میتواند از آسمان یک تعداد نیروی صالح، متقی، متخصص و کارآمد بیاورد؟!
⁉️آیا میتواند (یا عاقلانه است که) به جای مردم، رئیسجمهور و نمایندگان مجلس را -که بازوهای مردمی رهبری هستند- انتخاب کند؟
بعد، از کجا انتخاب کند؟!
از فرشتگان عرش، یا از همین مردم؟!
🔴پس؛ «رهبری»،
رئیسجمهور، مجلس، دادگستری، بانک مرکزی، وزیر اطلاعات، شهرداری و... نیست،
✅بلکه ایشان رهبریِ نظام را بر عهده دارد، با تعاریف مشخصی که در قانون اساسی و بدیهیات عقلی روشن است.
نیاز کشور و نظام را میبیند و به همراه تبیین و تشریح به مسئولین و مردم منتقل میکند.
🔻رهبری در جامعه، گِرا میدهد، همانند دیدهبانی که در جنگ با دشمن، گِرا میدهد تا نیروها اقدام کنند و درست عمل کنند،
حال اگر گِرا درست باشد اما نیروها درست عمل نکنند تقصیر کیست؟!
🔺به مردم میگویند:
در انتخاب رئیس جمهور که دولت را تعیین خواهد کرد، بصیر باشند،
به کسی رأی دهند که دارای چنین امتیازاتی باشد،
همین طور در انتخاب نمایندگان،
حالا اگر مردم به هر دلیلی آن طور که باید رعایت نکردند،
"رهبری باید بیاید و عواقب انتخاب غلط یا دست کم غیر اصلح مردم را به دوش کشیده و جبران کند؟!"
✅رهبری،
به مجلس و به دولت، خط مشی میدهد
🔻خطوط کلی سیاست داخلی و خارجی نظام را با توجه به اهداف و نیز شرایط حاکم بر کشور، منطقه و جهان را ابلاغ میکند.
‼️مردم، الان، خیلی انتظاراتِ بیجا از ولایتفقیه دارند،
راحت انتظار دارند ولیفقیه جای اندیشهی مردم، بیاید و خرابیها را اصلاح کند، این کار را حضرت علی(ع) هم نکرد، پیغمبر هم نکرد.
⭕️چرا مردم از ولیفقیه انتظار دیکتاتوری دارند؟!
✅ درجواب سوال دوم باید گفت که:
🔴قدرت و نفوذ رهبری و امام در جامعه، به اندازهی آگاهی، #بصیرت و بینش مردم است نه بیشتر.
🔺اگر مردم بصیرت و آگاهی کافی را نداشته باشند، رهبر، حتی اگر امیرالمومنین(ع) باشد قدرتی ندارد.
همانند جنگ صفین، وقتی سپاهیانِ خود امام، بصیرت کافی نداشتند، مالکاشتر را از یک قدمی خیمهی کفر برمیگردانند و امام، دیگر قدرتشان نافذ نیست و تسلیم بیبصیرتی مردم میشوند.
🔺وقتی در جنگ احد، غالب نیروها تدبیر و استراتژی پیامبر(ص) را از جان و دل درک نمیکنند و نادیده میگیرند، جنگ برده را میبازند...!
🔺وقتی مردم به دلیل عدم آگاهی، مغلوب دسیسههای معاویهها میشوند، رهبری همانند امام حسن(ع)، مجبور به مصالحه با معاویه میشود.
🔺وقتی هنوز مردم آمادگی کافی در خود را ایجاد نکردهاند، هیچ امامی بعد از امیرالمومنین(ع) نمیتواند حکومت اسلامی تشکیل دهد و تا این آمادگی در مردم ایجاد نشود امام زمان هم برای تشکیل حکومت عدل نخواهد آمد و علت غیبت هزار و اندی سالشان به دلیل عدم آمادگی آحادِ ملتهاست...
💢پس؛
قدرت رهبری در جامعه و حاکمیت،
به اندازه بصیرت مردم است نه بیشتر...
#ولایتی_نما_نباشیم
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
که خلاصه ای از آنها را در ده دسته تقدیم می شود:
1⃣ حدیث خلافت
«اللهم ارحم خلفائی ... الذین یأتون من بعدی ویرُون عنّی حدیثی و سنّتی.»[۱]
در این حدیث، فقها خلیفه رسول خوانده شده اند
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🍃🌸شهید دکتر مصطفی چمران🌸🍃
(فرمانده ستاد جنگهای نامنظم و وزیر دفاع)
📖من نمیگویم ولی فقیه معصوم است ولی ملتی که به امر خدا به امر ولی فقیه اعتماد می کنند، خدا اجازه اشتباه به آن رهبر را نمیدهد و به نوعی به او معصومیت می بخشد.
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠
🔷 بخش اول
طرح دو شیوه بحث
⁉️ لطفاً مفهوم ولايت مطلقه فقيه را از منظر قانون اساسى و امام (رحمه الله) توضيح دهيد؟
تبيين و تحليل «ولايت مطلقه فقيه» از منظر امام خمينى (رحمه الله) و قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، به دو شيوه ممكن است:
1⃣ رجوع به منابع و متون اسلامى و آراى حضرت امام (رحمه الله) و ديگر فقيهان و انديشمندان اسلامى؛
2⃣مراجعه به مشروح مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى براى فهم مقصود قانون گذاران از اين عبارت.
در اين رابطه ابتدا به بازخوانى معناى اين اصطلاح از منظر حضرت امام (رحمه الله) با تكيه بر متون اسلامى مى پردازيم. سپس ضمن مراجعه مختصر به مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى، تلاش مى كنيم تا مقصود قانون گذاران از اين اصطلاح را بيابيم.
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠
🔷بخش دوم
1⃣ولايت فقيه در متون اسلامى
📝نظریه حضرت امام (رحمه الله) درباره حوزه اختيارات ولى فقيه ـ كه مورد قبول اكثريت فقهاى شيعه مى باشد ـ اين است كه فقيه همه اختيارات لازم حكومتى امام معصوم (علیه السلام) را دارد و هر نوع ولايتى كه در حوزه رهبرى جامعه براى ثابت شده، براى فقيه نيز ثابت است؛ به جز آنچه كه به دليل خاص از مختصات معصوم (علیه السلام) شمرده شده است (از قبيل پاره اى از اختياراتى كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) در حوزه مسائل خصوصى افراد داشته اند).
از اختيارات حكومتى ياد شده، به «ولايت مطلقه» تعبير مى شود كه به اختصار به توضيح آن مى پردازيم:
كلمه «مطلق» يا «مطلقه» در لغت به معناى آزادى، رهايى و ارسال در برابر «مشروط» (Conditional) و يا در برابر «نسبى» (Relative) است.
كاربرد اين واژه در علوم اعتبارى از نظر دايره «وسعت اطلاق» بسيار متفاوت است. به عبارت ديگر هر كجا كه اين واژه به كار مى رود، بايد به دقت در نظر داشت كه مراد از آن اطلاق در برابر كدامين قيد است؛ مثلاً «مطلقه»(Absolutist) در نظام هاى سياسى غالبا به رژيم هاى فاقد قانون اساسى يا نامقيد به قانون، گفته مى شود؛ ولى در نظام «ولايت فقيه» معانى ديگرى دارد:
1⃣ يكى از معانى «ولايت مطلقه فقيه» اين است كه حوزه اختيارات فقيه محدود و مقيد به عرصه خاصى مانند امر قضاوت و امور حسبه نيست؛ بلكه شامل همه امور اجتماعى مى شود و در واقع رهبرى سياسى و اجتماعى را در بر مى گيرد. در اين معنا «ولايت مطلقه» همان معنايى را دارد كه امروزه از «ولايت فقيه» فهميده مى شود و افزوده شدن كلمه «مطلقه» چيزى بر آن نمى افزايد؛ بلكه صرفا نقش توضيحى و تأكيدى دارد.
2⃣معناى ديگر، آن است كه اگر «مصالح اهم اجتماعى» مسلمانان، با يكى از احكام اوليه شرعى ـ كه از نظر اهميت در رتبه پايين ترى قرار دارد ـ در تزاحم قرار گيرد، ولى فقيه ـ كه موظف به حفظ مصالح عالى جامعه اسلامى است ـ با جهت حفظ مصالح اهمّ آن، مى تواند؛ بلكه بايد به طور موقّت آن حكم شرعى اولى را تعطيل كند و مصالح اهم جامعه را بر آن مقدم بدارد. به عنوان مثال در فقه اسلامى، تخريب مسجد حرام است؛ اكنون اگر به تخريب مسجدى جهت خيابان كشى حاجت افتاد، چه بايد كرد؟ ديدگاه مخالف ولايت مطلقه بر آن است كه صرف مصلحت اهمّ اجتماعى، مجوّز تخريب مسجد و امثال آن نيست و تا زمانى كه كار به ضرورت نرسد، نمى توان به آن دست زد؛ ليكن براساس نظريه «ولايت مطلقه» لازم نيست حكومت اسلامى آن قدر صبر كند كه براى جامعه، مشكلات زيادى فراهم شود و كارد به استخوان برسد تا آن گاه از سر ناچارى و براى خروج از بن بست و انفجار اجتماعى، مسجد را تخريب كند. در غير اين صورت هميشه از قافله تمدن عقب خواهيم ماند و در مشكلات دست و پا خواهيم زد و شارع مقدس به چنين چيزى راضى نيست. براساس اين معنا روشن مى شود كه:
ولايت مطلقه فقيه از قواعد رافع تزاحم است؛ يعنى، مطلق بودن ولايت، گره گشا در تزاحم احكام اوليه و مصالح اهمّ اجتماعى موقت است.
از طرفى ولايت مطلقه خود مقيد به قيودى است؛ نه اينكه از هر حيث مطلق باشد. قيودى كه در اعمال ولايت مطلقه وجود دارد، عبارت است از:
مصلحتِ اهم بودن و اجتماعى بودن
به عبارت ديگر ولى فقيه نمى تواند:
1⃣ دل خواهانه و بدون رعايت مصالح جامعه اقدامى كند.
2⃣مصلحت مورد نظر در اينجا مصالح امت است؛ نه مصلحت شخص ولى فقيه.
3⃣تنها مصالحى را مى تواند بر احكام نخستين مقدم بدارد كه از نظر اهميت داراى رتبه بالاترى بوده و شارع مقدس راضى به ترك آنها نباشد.
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠
🔷 بخش سوم
2⃣ ولايت فقيه در قانون اساسى
📝نگاهى به مشروح مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى، اين نكته را آشكار مى سازد كه منظور از «ولايت مطلقه فقيه» در قانون اساسى، درست همان معنايى است كه حضرت امام (رحمه الله) و فقهاى شيعه، با استناد به منابع و متون اسلامى و ادله عقلى و نقلى بيان كرده اند؛ نه به معناى «مطلقه» در اصطلاح علوم سياسى. در اينجا به عنوان نمونه به گفته هاى تعدادى از اعضاى شوراى بازنگرى قانون اساسى اكتفا مى شود.
1⃣ آيت اللّه خامنه اى: «من به ياد همه دوستانى كه در جريان هاى اجرايى كشور بودند، مى آورم كه آن چيزى كه گره هاى كور اين نظام را گشوده همين «ولايت مطلقه امر» بوده و نه چيز ديگر ... اگر مسئله ولايت مطلقه امر ـ كه مبنا و قاعده اين نظام است ـ ذره اى خدشه دار شود؛ ما باز گره كور خواهيم داشت ... آنجايى كه اين سيستم با ضرورت ها برخورد مى كند و كارآيى ندارد، آن وقت ولايت مطلقه از بالا سر وارد مى شود [و] گره را باز مى كند».
2⃣ آيت اللّه مشكينى: «ما معتقديم كه بلا اشكال، فقيه ولايت مطلقه دارد. ما مى گوييم در قانون تان يك عبارتى را بياوريد كه بر اين معنا اشاره بشود ... »
3⃣ يكى ديگر از خبرگان: «... دايره ولايت فقيه عين همان محدوده اختياراتى است كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومين داشتند ... »
بدين ترتيب قانون گذار، دقيقا با عنايت به همان معناى ولايت مطلقه فقيه ـ كه برگرفته از متون اسلامى است ـ به قصد تفهيم اختيارات وسيع تر مقام رهبرى نسبت به موارد مذكور در اصل 110 اقدام به ذكر اين عبارت (ولايت مطلقه فقيه) در اصل 57 نموده است.
🔅آيت اللّه مشكينى در يكى از جلسات شوراى بازنگرى قانون اساسى اعلام كرد: «پيشنهاد مى كنم يك چيز ديگرى در اينجا (اصل 110) بايد اضافه بشود و آن اين است كه همه وظايف فقيه واجد شرايط را اينجا شما استقصا نكرده ايد ... ».
در نتيجه «ولى فقيه» به عنوان عالى ترين مقام حكومتى، ضمن آنكه در برابر قانون با آحاد ملت يكسان است و داراى هيچ گونه امتياز شخصى و برترى ذاتى نيست؛ در عين حال داراى اختيارات فرا دستورى است. احكام فرادستورى، قواعد و مقرراتى است كه حاكم بر ساير اصول قانون اساسى و قوانين و مقررات ديگر است؛ مثل برترى احكام شريعت مقدس اسلام بر ساير قوانين و مقررات. همچنين ولى فقيه در مسائلى كه حل آنها از طرق قانون مصوب ممكن نباشد و راه حلى در قانون براى آن پيش بينى نشده باشد، با استفاده از «ولايت مطلقه خود» به حل آنها مى پردازد.
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🍃🌸شهید محمد کاوه🌸🍃
(فرمانده لشکر ۱۵۵ویژه شهدا)
📖دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه ای را که علیه انقلاب طرح ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر، آن را خنثی خواهد کرد
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
2⃣ حدیث وراثت
📖قال رسول الله(ص):
«العلماء ورثه الأنبیاء؛[۲] علماء وارثان انبیاء هستند.»
و مفاد آن انتقال ولایت از انبیاء به علما و فقها است. جمله ی «و من سلک طریقاً یطلب فیه علماً» که در دنباله ی این حدیث آمده است، با انطباق علما بر ائمه ی معصومین(ع) مغایرت دارد.
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊 💠دلايل قرآنى ولایت فقیه💠
📋بررسی آیات منطبق
⁉️چه آياتى از قرآن درباره ولايت مطلقه فقيه است تا بتوان بر اساس آنها اين موضوع را اثبات كرد؟
گاهى گمان مى شود تنها مدرك اسلامى بودن يك مسئله، اين است كه:
در قرآن كريم مطرح شود و چگونگى طرح آن كاملاً شفاف، روشن و بى نياز از ژرف نگرى و تأملات اجتهادى باشد. در حالى كه:
1⃣عقل و سنت نيز هر يك منبع و مدرك معتبرى در اسلام است و آموزه هاى اسلامى را مى توان و بلكه بايد از مجموع هر سه منبع (قرآن، سنت و عقل) شناخت.
2⃣طرح مسائل در قرآن، گونه هاى مختلفى دارد و در بسيارى از موارد استنباط يك مسئله از قرآن مجيد، بدون آشنايى با متدلوژى فهم دين و فرايند استنباط امكان پذير نيست.
در عين حال يكى از ساده ترين روش ها براى اثبات ولايت فقيه از طريق قرآن، مراجعه به شرايط حاكم در قرآن است كه پس از معصومين تنها بر ولى فقيه صدق مى كند.
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
شرايط حاكم جامعه
1⃣ اسلام و ايمان؛ خداوند مى فرمايد:
🔶«لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُومِنِينَ سَبِيلاً» [نساء، 141]
«خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان سلطه نمى دهد».
🔶 «لا يَتَّخِذِ الْمُومِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُومِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَيْءٍ» [آل عمران،28]
«مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان دوست و ولى خود بگيرند و هر كس چنين كند از لطف و ولايت خدا بى بهره است».
2⃣عدالت (در مقابل ظلم)؛ خداوند حكومت و ولايت ظالمان را نمى پذيرد؛ پس حاكم و ولى بايد عادل باشد:
🔶« وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّارُ» [هود، 113]
«به ستم پيشگان گرايش نيابيد كه آتش دوزخ به شما خواهد رسيد».
اين ركون و گرايش در روايات به «دوستى و اطاعت» تفسير شده است. همچنين خداوند در شرايط امامت به حضرت ابراهيم فرمود:
🔶«لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمِينَ»[بقره،124]
«عهد من به ستمكاران نمى رسد».
3⃣ فقاهت؛ حاكم اسلامى بايد عالم به احكام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا كند. در زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله) و امام معصوم (علیه السلام) اين علم از سوى خداوند به آنان داده شده است و در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) ، داناترين مردم به احكام؛ يعنى، فقها حاملان اين علم اند.
📖قرآن درباره شرط علم مى فرمايد:
🔶 «أَ فَمَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»[6] «آيا كسى كه به راه حق هدايت مى كند، سزاوارتر است كه از او پيروى شود يا كسى كه راه نمى يابد؛ مگر آنكه راه برده شود؛ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟»
فقيه با تخصصى كه سال ها در تحصيل آن كوشش كرده، مى تواند احكام اسلام را از قرآن، سنت، عقل و اجماع به دست آورد؛ اما غير فقيه اين تخصص را ندارد و بايد احكام اسلام را از فقيه بياموزد
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️غير فقيه مى تواند احكام اسلام را به صورت فتوا از فقيه بگيرد و حكومت كند، پس لازم نيست حاكم خودش فقيه باشد.
✅پاسخ
1⃣ آگاهى هاى لازم از اسلام براى حكومت، اختصاص به فتوا ندارد تا گفته شود:
غير فقيه از فقيه تقليد مى كند؛ بلكه در بسيارى از موارد، فقيه بايد با توجه به ملاك هاى ترجيح در تزاحم احكام و يا تشخيص موارد مصلحت، حكم حكومتى صادر كند. «حكم حكومتى» خارج از دايره فتوا و تقليد است؛ در عين آنكه مسئله اى تخصصى و در حوزه تخصّص فقيه است.
2⃣ آيا غيرفقيه اطاعت از فقيه را در همه موارد بر خود لازم مى داند؟ يا فقط در مواردى كه خود تشخيص مى دهد، از فقيه اطاعت مى كند؟ در صورت دوم هيچ ضمانتى بر اجراى احكام الهى و دينى بودن حكومت وجود ندارد. در صورت اول، در واقع آن فقيه ولايت دارد و شخصى كه به طور مستقيم امور اجرايى را به عهده دارد، مجرى از سوى او به شمار مى آيد و اين يكى از شيوه هاى اجرا و اعمال ولايت فقيه است
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️در اين آيه اطاعت از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» سزاوارتر از «مَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى» معرفى شده است؛ يعنى، اطاعت از فقيه را سزاواتر از اطاعت غير فقيه مى داند. بنابراين اطاعت غير فقيه نيز با وجود فقيه مقبول است؛ گرچه اطاعت از فقيه بهتر است!
✅پاسخ
مانند اين سخن را ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه[ج9، 328] در مقايسه بين امام على (علیه السلام) و خلفاى پيش از او مى گويد؛ يعنى، او اطاعت از اميرالمؤمنين (علیه السلام) را بهتر از ولايت ديگران مى انگارد؛ نه لازم و واجب!
سزاواتر بودن در آيه، سزاوارى در حد الزام است؛ يعنى، فقط بايد از او پيروى كرد؛ زيرا در ذيل آيه مردم را توبيخ مى كند كه چرا از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» پيروى نمى كنيد: «فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»؟ بنابراين سزاوارى در حد الزام است.
مشابه اين مسئله در موارد ديگرى نيز در قرآن وجود دارد؛ مثلاً در آيه
🔶«وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ»[احزاب، 6]
كه در بحث ارث است و وجود هر طبقه مانع از ارث طبقه دوم مى شود.
آيات بى شمار ديگرى نيز وجود دارد كه فضيلت عالمان را بر غيرعالمان بيان كرده است [زمر، 9] از نظر عقل نيز با وجود شايسته تر، نبايد به فروتر تن داد؛ به ويژه در امر رهبرى كه تعيين سرنوشت جامعه در گرو آن است.
4⃣ كفايت؛ توانايى و شايستگى اداره امور جامعه كه از آن به مدير و مدبّر بودن نيز تعبير مى شود.
🔶حضرت يوسف فرمود: «قالَ اجْعَلْنِى عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ»[یوسف، 55]
«گفت: مرا بر خزاين اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى امين و كاردانم»
در داستان حضرت موسى و دختر شعيب نيز آمده است:
🔶«... إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»[قصص، 26]
«بهترين كسى كه مى توانى به [كارگيرى او است كه] تواناى درستكار است»
و ... .
از مجموع اين آيات، مى توان تصويرى كلى از سيماى حاكم از ديدگاه قرآن به دست آورد. در منطق قرآن حكومت و زمامدارى، تنها شايسته كسانى است كه از صلاحيت هاى علمى و اخلاقى و توانمندى هاى لازم برخودار باشند. به دست آوردن اين تصوير در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) بر «ولايت فقيه» تطبيق مى كند.
از طرف ديگر حكومت اسلامى حكومت قانون خداست:
🔶«مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» [مائده،44]
و آن بدون حاكميت دين شناس و متخصص مستعد در اجراى احكام الهى (فقيه عادل و جامع الشرايط) امكان پذير نيست
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
3⃣ حدیث حکام
📖قال علی(علیه السلام ):«العلماء حکّام علی النّاس؛علما حاکمان بر مردمند.»
مفهوم حاکم کاملاً روشن است و دلالت آن بر ولایت فقیه، امری غیرقابل تردید است
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
نظر آیت الله بهجت در مورد ولایت فقیه✨
من در نجف با آقای خمینی( ر) در خصوص این موضوع مفصل صحبت کردیم.
ولایتفقیه یه امر مسلم در اسلام هست و بحث لازم نیست.
✨✨
بهجت عارفان ص۱۰۷ و۱۰۸
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
4⃣ حدیث اختیار امام
📖قال علی(علیه السلام):
«الواجب فی حکم الله و حکم الإسلام علی المسلمین – بعد ما یموت إمامهم أو یقتل، ضالاً کان أو مهدیا ً – أن لا یعلموا عملاً و لا یقّدموا یداً و لا رجلاً قبل أن یختاروا لأنفسهم إماماً عفیفاً ورعاً عارفاً بالقضاء و السنّه یجیء فیئهم و یقیم حجّهم جمعنهم، و یجبی صدقاتهم.
🔶علی(ع) فرمود: واجب است در حکم خدا و حکم اسلام نسبت به مسلمین، اینکه هیچ عملی را انجام ندهند و دست به سوی چیزی و یا کاری دراز نکنند و قدم در هیچ جائی ننهند، مگر آنکه قبلاً برای خود رهبری عفیف و پرهیزکار و عارف و عالم به احکام قضا و سنت رسول خدا(ص) انتخاب نمایند. تا اموال عمومی را گرد آورد و حج و جمعه مردم را بپا دارد و صدقات را جمع نماید.»
کانال«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛