eitaa logo
ولایت فقیه و ظهور
259 دنبال‌کننده
1هزار عکس
297 ویدیو
37 فایل
لینک عضویت درکانال«ولایت فقیه و ظهور» 🆔👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━ @Velayatfaaqih ┗━━━↬↫━━━
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه که خلاصه ای از آنها را در ده دسته تقدیم می شود: 1⃣ حدیث خلافت «اللهم ارحم خلفائی ... الذین یأتون من بعدی ویرُون عنّی حدیثی و سنّتی.»[۱] در این حدیث، فقها خلیفه رسول خوانده شده اند کانال«ولایت فقیه» 🆔👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
🍃🌸شهید دکتر مصطفی چمران🌸🍃  (فرمانده ستاد جنگ‌های نامنظم و وزیر دفاع) 📖من نمی‌گویم ولی فقیه معصوم است ولی ملتی که به امر خدا به امر ولی فقیه اعتماد می کنند، خدا اجازه اشتباه به آن رهبر را نمی‌دهد و به نوعی به او معصومیت می بخشد. کانالل«ولایت فقیه» 🆔👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠 🔷 بخش اول طرح دو شیوه بحث ⁉️ لطفاً مفهوم ولايت مطلقه فقيه را از منظر قانون اساسى و امام (رحمه الله) توضيح دهيد؟ تبيين و تحليل «ولايت مطلقه فقيه» از منظر امام خمينى (رحمه الله) و قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران، به دو شيوه ممكن است: 1⃣ رجوع به منابع و متون اسلامى و آراى حضرت امام (رحمه الله) و ديگر فقيهان و انديشمندان اسلامى؛ 2⃣مراجعه به مشروح مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى براى فهم مقصود قانون گذاران از اين عبارت. در اين رابطه ابتدا به بازخوانى معناى اين اصطلاح از منظر حضرت امام (رحمه الله) با تكيه بر متون اسلامى مى پردازيم. سپس ضمن مراجعه مختصر به مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى، تلاش مى كنيم تا مقصود قانون گذاران از اين اصطلاح را بيابيم. کانال«ولایت فقیه» 🆔👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠 🔷بخش دوم 1⃣ولايت فقيه در متون اسلامى 📝نظریه حضرت امام (رحمه الله) درباره حوزه اختيارات ولى فقيه ـ كه مورد قبول اكثريت فقهاى شيعه مى باشد ـ اين است كه فقيه همه اختيارات لازم حكومتى امام معصوم (علیه السلام) را دارد و هر نوع ولايتى كه در حوزه رهبرى جامعه براى ثابت شده، براى فقيه نيز ثابت است؛ به جز آنچه كه به دليل خاص از مختصات معصوم (علیه السلام) شمرده شده است (از قبيل پاره اى از اختياراتى كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) در حوزه مسائل خصوصى افراد داشته اند). از اختيارات حكومتى ياد شده، به «ولايت مطلقه» تعبير مى شود كه  به اختصار به توضيح آن مى پردازيم: كلمه «مطلق» يا «مطلقه» در لغت به معناى آزادى، رهايى و ارسال در برابر «مشروط» (Conditional) و يا در برابر «نسبى» (Relative) است. كاربرد اين واژه در علوم اعتبارى از نظر دايره «وسعت اطلاق» بسيار متفاوت است. به عبارت ديگر هر كجا كه اين واژه به كار مى رود، بايد به دقت در نظر داشت كه مراد از آن اطلاق در برابر كدامين قيد است؛ مثلاً «مطلقه»(Absolutist) در نظام هاى سياسى غالبا به رژيم هاى فاقد قانون اساسى يا نامقيد به قانون، گفته مى شود؛ ولى در نظام «ولايت فقيه» معانى ديگرى دارد: 1⃣ يكى از معانى «ولايت مطلقه فقيه» اين است كه حوزه اختيارات فقيه محدود و مقيد به عرصه خاصى مانند امر قضاوت و امور حسبه نيست؛ بلكه شامل همه امور اجتماعى مى شود و در واقع رهبرى سياسى و اجتماعى را در بر مى گيرد. در اين معنا «ولايت مطلقه» همان معنايى را دارد كه امروزه از «ولايت فقيه» فهميده مى شود و افزوده شدن كلمه «مطلقه» چيزى بر آن نمى افزايد؛ بلكه صرفا نقش توضيحى و تأكيدى دارد. 2⃣معناى ديگر، آن است كه اگر «مصالح اهم اجتماعى» مسلمانان، با يكى از احكام اوليه شرعى ـ كه از نظر اهميت در رتبه پايين ترى قرار دارد ـ در تزاحم قرار گيرد، ولى فقيه ـ كه موظف به حفظ مصالح عالى جامعه اسلامى است ـ با جهت حفظ مصالح اهمّ آن، مى تواند؛ بلكه بايد به طور موقّت آن حكم شرعى اولى را تعطيل كند و مصالح اهم جامعه را بر آن مقدم بدارد. به عنوان مثال در فقه اسلامى، تخريب مسجد حرام است؛ اكنون اگر به تخريب مسجدى جهت خيابان كشى حاجت افتاد، چه بايد كرد؟ ديدگاه مخالف ولايت مطلقه بر آن است كه صرف مصلحت اهمّ اجتماعى، مجوّز تخريب مسجد و امثال آن نيست و تا زمانى كه كار به ضرورت نرسد، نمى توان به آن دست زد؛ ليكن براساس نظريه «ولايت مطلقه» لازم نيست حكومت اسلامى آن قدر صبر كند كه براى جامعه، مشكلات زيادى فراهم شود و كارد به استخوان برسد تا آن گاه از سر ناچارى و براى خروج از بن بست و انفجار اجتماعى، مسجد را تخريب كند. در غير اين صورت هميشه از قافله تمدن عقب خواهيم ماند و در مشكلات دست و پا خواهيم زد و شارع مقدس به چنين چيزى راضى نيست. براساس اين معنا روشن مى شود كه: ولايت مطلقه فقيه از قواعد رافع تزاحم است؛ يعنى، مطلق بودن ولايت، گره گشا در تزاحم احكام اوليه و مصالح اهمّ اجتماعى موقت است. از طرفى ولايت مطلقه خود مقيد به قيودى است؛ نه اينكه از هر حيث مطلق باشد. قيودى كه در اعمال ولايت مطلقه وجود دارد، عبارت است از: مصلحتِ اهم بودن و اجتماعى بودن به عبارت ديگر ولى فقيه نمى تواند: 1⃣ دل خواهانه و بدون رعايت مصالح جامعه اقدامى كند. 2⃣مصلحت مورد نظر در اينجا مصالح امت است؛ نه مصلحت شخص ولى فقيه. 3⃣تنها مصالحى را مى تواند بر احكام نخستين مقدم بدارد كه از نظر اهميت داراى رتبه بالاترى بوده و شارع مقدس راضى به ترك آنها نباشد. کانال«ولایت فقیه» 🆔👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠 🔷 بخش سوم 2⃣ ولايت فقيه در قانون اساسى 📝نگاهى به مشروح مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى، اين نكته را آشكار مى سازد كه منظور از «ولايت مطلقه فقيه» در قانون اساسى، درست همان معنايى است كه حضرت امام (رحمه الله) و فقهاى شيعه، با استناد به منابع و متون اسلامى و ادله عقلى و نقلى بيان كرده اند؛ نه به معناى «مطلقه» در اصطلاح علوم سياسى. در اينجا به عنوان نمونه به گفته هاى تعدادى از اعضاى شوراى بازنگرى قانون اساسى اكتفا مى شود. 1⃣ آيت اللّه خامنه اى: «من به ياد همه دوستانى كه در جريان هاى اجرايى كشور بودند، مى آورم كه آن چيزى كه گره هاى كور اين نظام را گشوده همين «ولايت مطلقه امر» بوده و نه چيز ديگر ... اگر مسئله ولايت مطلقه امر ـ كه مبنا و قاعده اين نظام است ـ ذره اى خدشه دار شود؛ ما باز گره كور خواهيم داشت ... آنجايى كه اين سيستم با ضرورت ها برخورد مى كند و كارآيى ندارد، آن وقت ولايت مطلقه از بالا سر وارد مى شود [و] گره را باز مى كند». 2⃣ آيت اللّه مشكينى: «ما معتقديم كه بلا اشكال، فقيه ولايت مطلقه دارد. ما مى گوييم در قانون تان يك عبارتى را بياوريد كه بر اين معنا اشاره بشود ... » 3⃣ يكى ديگر از خبرگان: «... دايره ولايت فقيه عين همان محدوده اختياراتى است كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومين داشتند ... » بدين ترتيب قانون گذار، دقيقا با عنايت به همان معناى ولايت مطلقه فقيه ـ كه برگرفته از متون اسلامى است ـ به قصد تفهيم اختيارات وسيع تر مقام رهبرى نسبت به موارد مذكور در اصل 110 اقدام به ذكر اين عبارت (ولايت مطلقه فقيه) در اصل 57 نموده است. 🔅آيت اللّه مشكينى در يكى از جلسات شوراى بازنگرى قانون اساسى اعلام كرد: «پيشنهاد مى كنم يك چيز ديگرى در اينجا (اصل 110) بايد اضافه بشود و آن اين است كه همه وظايف فقيه واجد شرايط را اينجا شما استقصا نكرده ايد ... ». در نتيجه «ولى فقيه» به عنوان عالى ترين مقام حكومتى، ضمن آنكه در برابر قانون با آحاد ملت يكسان است و داراى هيچ گونه امتياز شخصى و برترى ذاتى نيست؛ در عين حال داراى اختيارات فرا دستورى است. احكام فرادستورى، قواعد و مقرراتى است كه حاكم بر ساير اصول قانون اساسى و قوانين و مقررات ديگر است؛ مثل برترى احكام شريعت مقدس اسلام بر ساير قوانين و مقررات. همچنين ولى فقيه در مسائلى كه حل آنها از طرق قانون مصوب ممكن نباشد و راه حلى در قانون براى آن پيش بينى نشده باشد، با استفاده از «ولايت مطلقه خود» به حل آنها مى پردازد. کانالل«ولایت فقیه» 🆔👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
وضع امروز، نتیجه گوش نکردن به سخنان دیروز، امام جامعه است. 🌸امام خامنه ای: "نتیجه انتخابات، به خودتان برمیگردد." کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
🍃🌸شهید محمد کاوه🌸🍃  (فرمانده لشکر ۱۵۵ویژه شهدا) 📖دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه ای را که علیه انقلاب طرح ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر، آن را خنثی خواهد کرد کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه 2⃣ حدیث وراثت 📖قال رسول الله(ص):  «العلماء ورثه الأنبیاء؛[۲] علماء وارثان انبیاء هستند.» و مفاد آن انتقال ولایت از انبیاء به علما و فقها است. جمله ی «و من سلک طریقاً یطلب فیه علماً» که در دنباله ی این حدیث آمده است، با انطباق علما بر ائمه ی معصومین(ع) مغایرت دارد. کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛
ا❤️🌺🌸💕⚜✨ ا🌺💛🌿🕊 ا🌸🌿🕊 ا🌿🕊 💠دلايل قرآنى ولایت فقیه💠 📋بررسی آیات منطبق ⁉️چه آياتى از قرآن درباره ولايت مطلقه فقيه است تا بتوان بر اساس آنها اين موضوع را اثبات كرد؟ گاهى گمان مى شود تنها مدرك اسلامى بودن يك مسئله، اين است كه: در قرآن كريم مطرح شود و چگونگى طرح آن كاملاً شفاف، روشن و بى نياز از ژرف نگرى و تأملات اجتهادى باشد. در حالى كه: 1⃣عقل و سنت نيز هر يك منبع و مدرك معتبرى در اسلام است و آموزه هاى اسلامى را مى توان و بلكه بايد از مجموع هر سه منبع (قرآن، سنت و عقل) شناخت. 2⃣طرح مسائل در قرآن، گونه هاى مختلفى دارد و در بسيارى از موارد استنباط يك مسئله از قرآن مجيد، بدون آشنايى با متدلوژى فهم دين و فرايند استنباط امكان پذير نيست. در عين حال يكى از ساده ترين روش ها براى اثبات ولايت فقيه از طريق قرآن، مراجعه به شرايط حاكم در قرآن است كه پس از معصومين تنها بر ولى فقيه صدق مى كند. کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛ 🌿🕊 🌸🌿🕊 🌺💛🌿🕊 ❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨ ا🌺💛🌿🕊 ا🌸🌿🕊 ا🌿🕊 شرايط حاكم جامعه 1⃣ اسلام و ايمان؛ خداوند مى فرمايد: 🔶«لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُومِنِينَ سَبِيلاً» [نساء، 141] «خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان سلطه نمى دهد». 🔶 «لا يَتَّخِذِ الْمُومِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُومِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَيْءٍ» [آل عمران،28] «مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان دوست و ولى خود بگيرند و هر كس چنين كند از لطف و ولايت خدا بى بهره است». 2⃣عدالت (در مقابل ظلم)؛ خداوند حكومت و ولايت ظالمان را نمى پذيرد؛ پس حاكم و ولى بايد عادل باشد: 🔶« وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّارُ» [هود، 113] «به ستم پيشگان گرايش نيابيد كه آتش دوزخ به شما خواهد رسيد». اين ركون و گرايش در روايات به «دوستى و اطاعت» تفسير شده است. همچنين خداوند در شرايط امامت به حضرت ابراهيم فرمود: 🔶«لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمِينَ»[بقره،124] «عهد من به ستمكاران نمى رسد». 3⃣ فقاهت؛ حاكم اسلامى بايد عالم به احكام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا كند. در زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله) و امام معصوم (علیه السلام) اين علم از سوى خداوند به آنان داده شده است و در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) ، داناترين مردم به احكام؛ يعنى، فقها حاملان اين علم اند. 📖قرآن درباره شرط علم مى فرمايد: 🔶 «أَ فَمَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»[6] «آيا كسى كه به راه حق هدايت مى كند، سزاوارتر است كه از او پيروى شود يا كسى كه راه نمى يابد؛ مگر آنكه راه برده شود؛ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟» فقيه با تخصصى كه سال ها در تحصيل آن كوشش كرده، مى تواند احكام اسلام را از قرآن، سنت، عقل و اجماع به دست آورد؛ اما غير فقيه اين تخصص را ندارد و بايد احكام اسلام را از فقيه بياموزد کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛ 🌿🕊 🌸🌿🕊 🌺💛🌿🕊 ❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨ ا🌺💛🌿🕊 ا🌸🌿🕊 ا🌿🕊 ⭕️اشكال ⁉️غير فقيه مى تواند احكام اسلام را به صورت فتوا از فقيه بگيرد و حكومت كند، پس لازم نيست حاكم خودش فقيه باشد. ✅پاسخ 1⃣ آگاهى هاى لازم از اسلام براى حكومت، اختصاص به فتوا ندارد تا گفته شود: غير فقيه از فقيه تقليد مى كند؛ بلكه در بسيارى از موارد، فقيه بايد با توجه به ملاك هاى ترجيح در تزاحم احكام و يا تشخيص موارد مصلحت، حكم حكومتى صادر كند. «حكم حكومتى» خارج از دايره فتوا و تقليد است؛ در عين آنكه مسئله اى تخصصى و در حوزه تخصّص فقيه است. 2⃣ آيا غيرفقيه اطاعت از فقيه را در همه موارد بر خود لازم مى داند؟ يا فقط در مواردى كه خود تشخيص مى دهد، از فقيه اطاعت مى كند؟ در صورت دوم هيچ ضمانتى بر اجراى احكام الهى و دينى بودن حكومت وجود ندارد. در صورت اول، در واقع آن فقيه ولايت دارد و شخصى كه به طور مستقيم امور اجرايى را به عهده دارد، مجرى از سوى او به شمار مى آيد و اين يكى از شيوه هاى اجرا و اعمال ولايت فقيه است کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇 💕┏━━━↬↫━━━┓ http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e ┗━━━↬↫━━━┛ 🌿🕊 🌸🌿🕊 🌺💛🌿🕊 ❤️🌺🌸💕⚜✨