eitaa logo
توحید در وحدت زوجات
283 دنبال‌کننده
99 عکس
20 ویدیو
28 فایل
﷽💥«مُلک وحکمرانی» فقط ازآنِ خداست،که همه از اوییم وتحت حاکمیت او وبسوی اوییم ☀️له الحکم وإلیه ترجعون☀️ ✨اشارات توحیدی درحکم #تعددزوجات و #وحدت_زناشویی در ازدواج✨ 💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به #تعددزوجات💖 💞 Eitaa.com/WahdatZojat💞@Salehi786
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸بازنشر مطالب عرفانی مرتبط با کانال👇 نویسنده مطالب کانال تلگرامی شقوق العشق، آقای سالار حسام الدینی t.me/Salarhesameddini هستند
📌 📮 برای فهم این سخن عارف کامل جناب آقای شاه آبادی (قدس سره)، بباید شخص فص محمدی کتاب شریف فصوص الحکم را نزد انسانی کامل مطالعه نموده، و حقایق باطنی آن را از آن ملقی معارف، قلباً و سراً دریافت نماید. 📙 و اما، اینکه گمان کنی منظور از زوجات، فقط همسر ظاهری بوده، و منظور از تعدد آن، ارضای شهوت و قوای جنسی ست، بدان که سخت در اشتباهی، چرا که معنای آن، بسیار دقیق تر و عمیق تر از آن است که عقل و نظرت به آن میرسد، بلکه می شود گفت، ادراک این مطلب برای عموم متصور و میسور نیست. فافهم. 👁‍🗨 و شخص باید بداند که نساء مظهر جمال الهی اند، و این در نزد محققین ثابت شده است که اوج جمال، جلال است، و اقتضای جلال، رفع و دفع است. و خود این تعدد زوجات، میتواند این جنبه ی جلالی را تشدید کند، ولیکن یکی را از آخرت و باطن می راند، و یکی را از دنیا و ظاهر، و اوحدی از افراد را از هر دو. مگر نمیبینی بعد از ارضای شهوت، دیگر به همسرت بی میل میشوی؟، فتدبر، ترشد ان شاءالله. ⚠️ توضیح و تفسیر این موضوع را، در فاکهه ای از فواکه العرفان، به نام به لسان اجمال و اختصار آورده ام. یا فاتح و یا فتّاح. 🆔 t.me/shogogoleshg
⭕️ 📜 قال رسول الله: كلما ازداد العبد إيمانا ازداد حبا للنساء، و من أخلاق الأنبياء حب النساء. 📜 منظور از حبّ نساء در اینجا، با حفظ معنای کلام، همان حبّ به قابلیات و اعیان نظام وجود است، که از سوی حضرت جانان مورد تحبیب اولیای الهی قرار گرفته است. 📜 در مکتب مشربان، چیزی به عنوان عشق مجازی نیست، مگر از روی تقیه و تنزل، و یا از روی مدارا کردن با مخاطب که: إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ. 📜 پس هر چه هست عشق حقیقی ست، و افولی برای آن نیست، مگر تبدل صورت ظاهری آن عین، به صورت و وجهی دیگر. هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ. (در هو بکل شئ علیم دقت بسزا شود، که علم الهی علمی فعلی و ازلی و ابدی ست، و اعیان که معلوم علم الهی اند نیز به وجود حق، ازلی و ابدی اند، پس در پی کدام افولی؟؟). 📜 پس این کشف و ذوق، کشف و ذوقی اتمّ نیست که شخص گوید: لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ. بلکه باید مترنم به این ترانه باشد که: «حُبّبَ الیَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینی فی الصلاةِ». 📜 و این را بدان که ، به کامل ترین شکلش، جز در عالم شهادت، و جز در تعین انسانی، علی الخصوص تعین نسائی، رخ نمیدهد، و این ذوق محققین از اولیاست، که بر مشهد و مشرب احمدی، و بر ذوق و قدم محمدی اند. (حضرت صادق میفرمایند: أَكثَرُ الخَيرِ فِى النِّساءِ). 📜 پس سرّ سخن حضرت جانان را بدان که فرمود: من الله ام و من رحمانم، رَحِم را آفريدم، و از اسم خودم اسمي براي او مشتق کرده ام، پس هر کس صله رحم کند من با او بپيوندم، و هر کس قطع رحم کند من نيز از او بِبُرّم. 📜 پس بدان که وصل رحم، به معني معرفت به مکانت و مرتبت رحم و بزرگداشت قدر آنست چه اگر رحم نباشد تعين روح انسانی به ظهور نمیرسد؛ و اگر این تعین به ظهور نرسد، ، نه در مورد حق، و نه در مورد خود انسان، رخ نمیدهد(پس در سرّ این آیه به خوبی تأمل نما: وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا). و قطع رحم به پست شمردن و بی اعتنایی به حق آن است. و بعد از این، بدان که، نيز رحمي مانند رحم انثی است، و رحم به دلیل مناسبتی که با طبیعت دارد، اسمی مر حقيقت طبيعت راست، پس طبيعت رحمی مشتق از رحمن است؛ و بدون شک حديث ياد شده و مفاد وصل و فصل، يعني صله رحم و قطع آن، بر طبيعت نیز صادق است. زلف آشفته‌ ی تو موجب ماست چون چنین است پس آشفته‌ترش باید کرد ⛔️ پس سرّ احترام انبیاء و اولیاء نسبت به نساء و طبیعت را بدان، و بدانکه تجلی ذاتی به کامل ترین شکلش، جز در این نشئه ی طبیعت برای شخص رخ نمیدهد. و این را از من نشنیده بگیر، که تعین طبیعت، هر چند در قوس نزول از آخرین تعینات است که ظهور میکند، لیکن در علم الهی و در حضرت اعیان، مقامش از همه مقدم تر، و جایگاهش از همه رفیع تر است. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ: نَحْنُ الْآخِرُونَ الْأَوَّلُون. 🚫 در این مورد، سخنان دیگری هم هست که کتمانش، بهتر از افشایش میباشد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ. وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا. 📜 وَالَّذِينَ يَقُولُونَ «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ» وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا. 📚 🆔 t.me/Shogogoleshg
⭕️ 📜 وَتَاللَّهِ لَأَكِيدَنَّ أَصْنَامَكُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِينَ ﴿۵۷﴾ فَجَعَلَهُمْ جُذَاذًا «إِلَّا كَبِيرًا لَهُمْ» لَعَلَّهُمْ إِلَيْهِ يَرْجِعُونَ ﴿۵۸﴾ 🔘 فرق است بین کسی که مورد مکر حق تعالی قرار گرفته و توان امحای بت اکبر را ندارد، و حق تعالی آن را به پای حفظ احکام رسالت او مینویسد، با کسی که با نفس خویش جمیع اوثان حاضر در داخل و خارج کعبه را معدوم میکند(فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ «وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ» ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ). 🔘 آن در یوم القیامة، ناله ی یا رب سلّم یا رب سلّم سر میدهد، و مشغول نفس خویش است، لیکن این از جمیع مراتب بیوت نفس خارج شده، و آن را به کلی تسلیم خود کرده است. «شیطانی اسلم بیدی». 🔘 پس پی ببر به امر تشکیک در عصمت انبیا و اولیا، که فهم همین امر، ابواب فراوانی از اصول علم و معرفت نفس را برایت خواهد گشود. و از اینجا پی ببر به سخن حضرت ختمی که چرا میفرماید لوای شفاعت در قیامت در ید من، و اهل من است. پس اگر به معنی شفاعت پی ببری، خواهی دانست که چرا حضرت در نشئه ی طبیعت همسران متعدد داشته، و این تعدد زوجات مظهر کدام صفت آن یگانه ی نظام هستی ست. 🔘 در أمر نکاح و شفاعت، و در أمر صحو مقام امامت بسیار تأمل نما، تا شاید حقیقت آنچنان که هست برایت آشکار و عیان شود. 🆔 t.me/shogogoleshg
مقاله ای خواندنی👆از ✨حضرت موسی تجلی الهی را در دل آتشی که موردنیازخانواده‌اش بودیافت،و بواسطه سعی وتلاشی که در رفع نیازمندی ایشان بکاربرد به چنان درجه ای رسیدوکلیم الله شد 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات، و وحدت زناشویی در ازدواج وحدت زوجات در خانواده های مستحکم به حُکم تعدد زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
مسأله زن و زناشویی در عرفان اسلامی -اميني‌نژاد.pdf
7.99M
فایلpdfمقاله👆«مسأله زن و زناشویی در عرفان اسلامی» ✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM ✨نشریه شماره۶،زمستان۹۱ ✨حاشیه قرمز رنگ کنار مقاله هم قلم مؤلف است 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
توحید در وحدت زوجات
فایلpdfمقاله👆«مسأله زن و زناشویی در عرفان اسلامی» #استاداميني‌نژاد ✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM ✨نشریه
در صفحه ۱۴ فایل بالا👆یک اشتباه تایپی وجود دارد: ⚠️و شاهدِ پنجمی که ابن عربی به شکلی گذرا بدان اشاره میکند... : شاهدِ پنجمی... 🔶 💠 ضمناً در مورد این👆مقاله، در روز ۲۳_آذر۹۵ از جناب سوالی پرسیدم، که صوت پرسش و پاسخ در ادامه ارائه میشود👇
رابطه زوجیت خلقی با فردیّت سِعی -سوالم از استادامینی نژاد - 23-09-1395.mp3
3.55M
سوال از 👆در مورد مساله ای بنیادین مرتبط با مقاله شان ✨رابطه «زوجیّت» در عالم خلق با «فردیّت سِعی» در عالم امر✨ 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
⭕️ شهید آیت الله مطهری (ره) : 🔸به نظر من معنی آیه «وَ إِنْ خِفْتُمْ ...» این است: 🔻ای کسانی که سرِ سرپرستی دارید و [به خاطر هشدار قرآن درباره یتیمها] نمی‌خواهید سرپرستیِ یتیمها را بکنید! اگر از سرپرستی یتیمها میترسید، و می‌ترسید که در آنجا رعایت قسط نکنید و حق و سهم یتیم را به او نداده باشید، آن موضوع دیگری را که ما کرده ایم که آن هم مثل سرپرستی یتیمهاست [انجام دهید] و آن این است که شما که یک زن دارید و به یک زن قناعت کرده اید، یک زن دیگر [دوم (مثنی)] هم بگیرید، زن سوم [ثلاث] هم بگیرید، تا زن چهارم [رباع]، که این از نظر اسلام یک است. 🌐 منبع: کتاب «نظام خانوادگی اسلام» (انتشارات صدرا، ۱۳۹۸)، بخش "بررسی آیات مربوط به تعدد زوجات"، ص۱۵۵ و ۱۵۶. 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
بسم الله (۴) شهید - قرآن به بعنوان - رابطه بحث و در آیه سوم سوره نساء 🔸 ⭕️ استاد شهید آیت الله مطهری (رحمةالله علیه) در کتاب «نظام خانوادگی در اسلام» میفرمایند: 🔸به نظر من معنی آیه «وَ إِنْ خِفْتُمْ ...» این است: 🔻ای کسانی که سرِ سرپرستی دارید و [به خاطر هشدار قرآن درباره یتیمها] نمی‌خواهید سرپرستیِ یتیمها را بکنید! اگر از سرپرستی یتیمها میترسید، و می‌ترسید که در آنجا رعایت قسط نکنید و حق و سهم یتیم را به او نداده باشید، آن موضوع دیگری را که ما کرده ایم که آن هم مثل سرپرستی یتیمهاست [انجام دهید] و آن این است که شما که یک زن دارید و به یک زن قناعت کرده اید، یک زن دیگر [دوم (مثنی)] هم بگیرید، زن سوم [ثلاث] هم بگیرید، تا زن چهارم [رباع]، که این از نظر اسلام یک است. 🔻بعنوان یک ، اگر از سرپرستی یتیم می‌ترسید، از سرپرستیِ زن و بیوه زن که نمی‌ترسید (لازم نیست حتماً بیوه زن باشد، چون در مجموع بالاخره تعدیل میشود [یعنی از نظر تعداد مازاد زنان مجرد آماده ازدواج نسبت به مردان مجرد آماده ازدواج] ). «فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ» (النساء، ۳). ولهذا کلمه واحده هم نیاورده؛ فرض کرده که یک زن را دارد؛ می‌فرماید زن دوم و سوم و چهارم بگیرید. بعد میفرماید: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُم‏» اگر ترسیدید که درباره اینها هم به عدالت رفتار نکنید، [پس همان یک زن یا آنچه کنیزانتان به تعداد دارید]. 🔻دو تفاوت میان زن و یتیم هست. یکی آنکه کار زن از کار یتیم آسان تر است. زن چون خودش بالغ و کبیر است میشود با او با رضایت خودش صلح و سازش کرد. ... 🔻 تفاوت دوم زن و یتیم هم این است که در مورد یتیم به قسط باید رفتار کرد و در مورد زن به عدل. قسط در مورد یتیم یعنی آن حقی که خودش فی حد ذاته دارد و باید به او داد. عدل در مورد زن یعنی رعایت تساوی میان این و آن دیگری (اینجا صحبت دو نفر و بیشتر است). ... 🔻زن حق دارد که مرد نفقه اش را به او بدهد، کسوه و لباسش را به او بدهد. این یک حق است. یک حق دیگری هم دارد و آن اینکه اگر برای آن زن دیگر یک لباس بهتری می‌خرد، باید لباس این هم مساوی لباس او باشد. این حق تساوی است. 🔻لهذا اینجا (در مورد زن) نفرمود: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ َّ تُقْسِطُوا فَواحِدَةً»، اگر «أَلاَّ تُقْسِطُوا» درباره زنها میگفت، نظر به حقوق فردی یک زن بود قطع نظر از هوو داشتن. فرموده است «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا» که یک حقی علاوه بر حق فردیِ هر زن است، و آن حق عدالت و رعایت تساوی است. 🔻اگر آنجا می‌ترسید که این حقِ علاوه را که قهراً پیدا میشود و حق تساوی است رعایت نکنید، لزومی ندارد چنین بکنید، «فَواحِدَةً» [آنگاه] همان یک زن بیشتر نگیرید. این راجع به مشکلی که درباره [فهم] این آیه بود. 🔸 🌐 منبع: کتاب «نظام خانوادگی اسلام» (انتشارات صدرا، ۱۳۹۸)، بخش "بررسی آیات مربوط به تعدد زوجات"، ص۱۵۵ الی ۱۵۷. 🔸تصویر صفحات مربوطه به این مطلب در کتاب👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/329 📌 فایلPdf و کتاب تازه چاپ استاد شهید مطهری با عنوان «نظام خانواده در اسلام» 👇 🌐 eitaa.com/WahdatZojat/331 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💖 وحدت زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم تعدد زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat
نظام خانوادگی اسلام - استاد شهید مطهری .pdf
15.33M
🔸 گزیده کتاب | 👆 جهت معرفی 📌 کتاب « نظام خانوادگی در اسلام » 🔻 شهید آیت الله مطهری (ره) 🔸 : 🔻حکومت مرد در خانواده و حدود آن 🔻اجتماع منزلی، یک اجتماع طبیعی نه قراردادی 🔻هدف خلقت از تفاوت‌های زن و مرد 🔻نفوذ معنوی زن، نشوز، ازدواج و عشق 🔻تعدد زوجات، بررسی آیات مربوط به تعدد زوجات، زوجات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) 🔸 ⭕️ جهت خرید کتاب به قیمت ۲۱ هزار تومان (پشت جلد ۳۰ هزار تومان با ۳۰ درصد تخفیف در نشر صدرا) به شعب انتشارات صدرا در تهران و قم مراجعه فرمایید. 🌐 شعب تهران: 02133915130 - 02166461086 - 02122852489 🌐 شعبه قم: 02537731522 🔸 ✅ کانال توحید در وحدت زوجات 💞 t.me/WahdatZojat 💞 eitaa.com/WahdatZojat