﷽
اگر سالک طالب با مجذوب الهی صد سال به طلب وسلوک وجذبه مشغول شود بدون بستگی به حضرت انسان کامل ، محال است که عارف به خداوند شود وبه توحید ذاتی او برسد وتسکین عطش قلبی او بشود مگر به وصول به این کیمیای احمر که انسان کامل و ولیّ واصل الهی است.
قوائم الانوار وطوالع الاسرار،ص ۱۶۲
روش سیرو سلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی (میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
کسی منصور حلاج را در خواب دید از او پرسید با تو چه معامله کردند؟
گفت: حضرت رسول(صلّی الله وعلیه واله وسلّم) مرا مورد عتاب فرمود و گفت چرا رخنه در شریعت من کردی؟ گفتم فدایت شوم اگر رخنه کردم سر خود را هم در جای رخنه گذاردم تا کسی دیگر جرأت نکند بعد از این به این جسارت ، پس عفوم فرمود .
غرض از این بیانات شناسایی پیر عشق است چنانچه جناب شیخ نجیب الدین رضا فرموده؛
شرط پنجم از برای رهروان
واجب آمد ظلّ پیر راه دان
قوائم الانوار وطوالع الاسرار ،ص ۱۶۴
روش سیرو سلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
پیر آن باشد که علمش از خداست
قلب او مخبر زذات ماسویٰ است
پیر آن باشد که دارد سربه سر
سر ببخشد گر بیاید دادسر
پیر آن باشد که از روی سند
می تواند شد به پیران مستند¹
پیر آن باشد که با پیرش یکی است
ظاهرو باطن به رنگش بی شکی است
پیر آن باشد که دارد زیّ(نشانه) پیر
نیست پیرش جز علی شاه وامیر
این چنین فرمود پیر کاردان
وقت طعنه گفتن بر سنیّان
شیر را بچه همی ماند بدو
تو به پیغمبر چه می مانی بگو
فرق حقّ وباطل ار جوئی زمن
قول وفعلش را بسنج ای ممتحن
بایدش بودن شبیه مصطفی (ص)
در طریقت خود شبیه مرتضی
لایخاف است وبه معنی لاینام
کرده نفسش نهی از شبه حرام
درعبادت همچو شیر بی مرس(آزاد)
گشته خالی از هوا واز هوس
مهر حیدر دردلش چون آفتاب
برگشوده کرده روشن ،نه قباب²
راه اطوار حقیقت راه او
سر روح وجسم ، ملک آه او
(این بیت اشاره به اسناد خرقه مشایخ دارد، زیرا پیر واصل کامل کسی است که از پیران خود خرقه سلوک یا ارادت گرفته باشد واین سلسلهٔ خرقه از پیری به پیر قبل از خود ادامه دارد تا به رکن اصلی سلسله برسد.در سلسلهٔ علیّهٔ ذهبیه ،اسناد خرقه به رکن اصلی سلسله یعنی حضرت ثامن الأئمه ،امام رضا علیه السلام می رسد.)¹
(نه طبقه آسمان)²
قوائم الانوار وطوالع الاسرار ،ص۱۶۸.۱۶۹
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی (میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
بِمَوْتِ النَّفسِ حیاتُ القَلْبِ
با مرگ نفس، قلب زنده می شود.
(بحارالانوار/ج۷۰ /ص۳۹۱
قوائم الانوار وطوالع الاسرار،ص۱۷۹
روش سیرو سلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
طاعات وعبادات مأموره از برای عبد، تمامی عبادات بدنیّه است ، وطاعتی که به قلب ، سالک تواند بی مزاحمت بدن به عمل آورد، منحصر به ذکر الهی است. پس ذکر الهی هم طاعت بدنیّه است وهم طاعت قلبیّه است برخلاف سایر طاعات که اختصاص به بدن دارد، چون صلٰوة وصوم وحج وزکات ، وذکر نیز شامل است جمیع مراتب باطنیّه اورا ، که ذکر زبان وذکر قلب وذکر روح وذکر عقل وذکر سرّ وخفا می باشد.
قوائم الانوار وطوالع الاسرار ،ص ۱۸۴
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی (میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
در حدیث وارد است:
الدُّنیا حرامٌ عَلَی اَهلِ الآخِرةِ وَ الآخِرةُ حرامٌ عَلَی اَهْلِ الدُّنیا وَ هُمَا حَرامِیانِ عَلَی اَهْلِ اللهِ
دنیا بر اهل آخرت حرام است وآخرت بر دنیا پرستان حرام است وهر دو ( دنیا وآخرت) بر اهل الله (عارفان) حرام است. (حدیث مثنوی/ص ۴-۲)
قوائم الانوار وطوالع الاسرار، ص۲۱۵
روش سیرو سلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
فرمودند: مقصود از ذکر وسایر عبادات ظهور عطش است. آن را که این شرف به نقد حاصل نشد، اجرِ او تمام مؤجل است.
احوال وسخنان خواجه عبیدالله احرار ،ص۱۴۷
ملفوظات احرار به تحریر میرعبدالاول نیشابوری
به تصحیح وبا مقدمه وتعلیقات عارف نوشاهی
@Wahidololia
﷽
نیّت برسلوک الی الله می باید چنان ثابت و جازم ومستقیم باشد که هیچ کمال وجمالی وهیچ عیب ونقصی وخیالی که در راه سالک پیش آید ، باعث سستی نیّت وفسخ عقیدت او نشود وحتّی آن که در طلب الهی چنان باید ثابت القدم باشد که اگر اورا از باطن یا ظاهر بگویند که ما تمام مقامات انبیاء را به تو عطا می کنیم که از این نیّت وعزم برگردی وبه این کمالات اکتفا نکنی وصاحب درجات ومقامات انبیاء باشی، بگوید نمی خواهم به جز خدا را
که او به تمامی انبیاء درجات کمال داده وعزّت وجلالت در این کرامت فرموده، قرب اورا می خواهم وبس.
قوائم الانوار وطوالع الاسرار ،ص۲۱۹
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
أولُ الدّینِ معرفتهُ وکمالُ المعرفةِ الإخلاصُ لهُ وکمال اِخلاصِهِ توحیدُهُ وَکمالُ تَوحِیدهِ نَفْیِ الصِّفاتِ بِشهادةِ کُلِّ الصِّفَةِ اَنّها غَیرُالمَوصوفِ وَشهادةُ المَوصُوفِ أنَّه غیرُ الصِّفَةِ وشهادَتُهُمَا جمیعا بالتَّثنِیَةِ المُمتَنَعِ مِنَ الاَزَلِ.
اساس دین شناخت او(خداوند) است وکمال معرفت اخلاص برای خداست وکمال اخلاص یگانه پرستی اوست ونهایت توحید او نفی صفات است، زیرا هر صفتی گواه است که با موصوف دوتاست وهر موصوف نشان می دهد که از صفت جداست وگواهی صفت وموصوف باهم بیانگر دوگانگی است واین برای ازلیّت غیر ممکن است.
قوائم لانوار وطوالع الاسرار، ص۲۲۴
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
﷽
جناب شیخ المشایخ المعرفة، شیخ نجیب الدین رضا (ره) فرموده :
در طریقت نیست جز اخلاص کار
آنچه جز اخلاص در ره واگذار
مایهٔ اخلاص ، توحید آمده
وحدت از اخلاص با دید آمده
قل هوالله را از آن اخلاص گفت
زان که وحدت رادر آن کرده نهفت
دل چو شد آماده اخلاص پیر
آمد اخلاصش به معنی دستگیر
قوائم الانوار وطوالع الاسرار،ص ۲۲۶
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی(میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia
بحرالمعارف🌺🍃
﷽ حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: أولُ الدّینِ معرفتهُ وکمالُ المعرفةِ الإخلاصُ لهُ وکمال اِخ
﷽
حضرت سلطان الموحّدین علیه السلام کمال اخلاص را توحید دانست، زیرا که عبد اگر معتقد به توحید ذات نباشد ، بلکه شریک از برایش بداند یا ترکیب در ذاتش از صفت وموصوف قائل شود، اخلاص به حق تعالی نورزیده وعقیدهٔ قلبی خود را در حقّ ذات بحت اقدس احدیّت ، مشوب به شرک کرده است، پس اخلاص در معرفت الهی وقتی است که به توحید ذات قائل شود، آن وقت مخلص حقیقی خواهد بود واین اخلاص حقیقی وقتی از برای سالکِ کامل حاصل گردد که حق تعالی اورا به نور محبت وعشق خود خالص فرماید، زیرا که تا رقیقهٔ بشریت وهستی موهوم بشری درسالک باقی است مظهر توحید ذاتی الهی نخواهد شد ، ودر توحید کامل نگردد وابلیس را در او راه وتصرّف خواهد بود.
قوائم الانوار وطوالع الاسرار، ص ۲۲۵
روش سیروسلوک قطب الاقطاب العارفین
میرزا ابوالقاسم راز شیرازی (میرزا بابا ذهبی) ره
@Wahidololia