eitaa logo
📃دیوار احادیث📃
17 دنبال‌کننده
40 عکس
28 ویدیو
0 فایل
#فقط؛ احاديث حضرات چهارده معصوم عليه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
- ع وداع با ؛ حضرت‌ فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوَارِكَ وَ السَّرِيعَةِ اللَّحَاقِ بِكَ. قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي وَ رَقَ عَنْهَا تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ وَ فَادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ وَ فَاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ، فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ . فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، إِلَى أَنْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ بِهَا مُقِيمٌ. وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا، فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ؛ هَذَا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ درود بر تو ای رسول خدا ؛ از من و از دختر تو که در همسايگی تو به خاک فرود آمد و برای رسيدن به تو شتابان حرکت کرد ای رسول خدا ؛ در فقدان دختر نازنينت شکيبايی از دستم رفته و تحملی برايم نمانده است، ولی پيرو سختیِ جدايی از تو و شدت مصيبت از دست دادن تو، که باعظمت تر از اين مصيبت بود، تسليتی برای من وجود دارد من جسد مبارک تو را با دست خودم در قبر نهادم و نفس مبارک تو در آن موقع که سر مقدست مابين گلو و سينه من قرار داشت از بدن شريفت بيرون رفت (ما از آن خداييم و ما به سوی او برمی‌گرديم) ای رسول خدا، امانت برگردانده شد و آن روح مقدس که چند روزی در گرو بدن بود، گرفته شد! پس از اين، اندوهم ابدی است و شبم با بيداری خواهد گذشت تا آنگاه که خداوند متعال همان جايگاه را که اکنون تو در آن اقامت نموده‌ای، برای من برگزيند ای پيامبر عزيز، به زودی دخترت خبر اجتماع امت تو را برای از بين بردن حقوقش به تو خواهد داد تا عمق مصائبی که به او وارد شده است، از وی سوال فرما و سرگذشتش را بپرس (اين همه مصيبت‌ها بر او روا داشته شد) با اين که از رحلت تو و تعهدی که برای دوست داشتن خاندانت از مردم گرفته بودی، زمانی دراز نگذشته و هنوز نام مبارک تو و قضايای تو از زبان‌ها قطع نشده است درود بر شما، درود وداع کننده‌ای که وداعش نه از روی اعراض است و نه از ملالت خاطر، پس اگر برگردم، نه به جهت خستگی از تنگدلی است، و اگر بر سر قبر اقامت گزينم، نه به جهت بدگمانی به آن وعده‌ای است که خداوند به صبر کنندگان فرموده است - خطبه ۲۰۲ ترجمه محمدتقی‌جعفری 🌿⚑ 🌿⚑
-صادق علیه‌السلام عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَايَمُوتَ حَتَّى يَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ يَكُونَ فِي تَعْلِيمِهِ شایسته نیست مؤمن بمیرد مگر اینکه قرآن را یاد گرفته باشد یا در حال یادگیری آن باشد - ج ۲ ص ۶۰۷ 🌿🌿🌿🌿🌿
عليه‌السلام وَ قالَ الرِّضا عليه السلام: عَلَيْكَ بِطاعَةِ الأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّواضُعِ وَ الخُضُوعِ وَالاْءعْظامِ وَ الاْءكْرامِ لَهُ وَ حَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ بر تو باد كه از پدر، فرمانبردارى كنى، به او نيكى كنى، در برابرش فروتنى و كرنش و بزرگداشت و احترام داشته باشى و صدايت را در حضور او پايين بياورى عليه‌السلام - ص ۳۳۴ 🍃 🍁 🍃
عليه‌السلام عَنْ اَبِى عَبْدِاللّهِ عليه السلام قالَ: صَلاةُ اللَّيْلِ تُحسِنُ الْوَجْهَ، وَتُحْسِنُ الْخُلْقَ، وَتُطِيبُ الرّيحَ، وَتُدِرُّ الرِّزْقَ، وَ تَقْضِى الدَّيْنَ، وَتَذْهَبُ بالْهَمِّ، وَتَجْلُو الْبَصَر نماز شب انسان را خوش سيما و خوش اخلاق و خوشبو مى‌كند، و روزى را زياد، و قرض را ادا مى‌كند و غم را مى‌برد و ديد انسان را نورانى مى‌كند ، ج ۵ ص ۲۷۲ 🌿🌿🌿
علیه‌السلام قَالَ لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ‏ مَنْ‏ غَضِبَ‏ عَلَيْكَ‏ مِنْ إِخْوَانِكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ يَقُلْ فِيكَ شَرّاً فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِكَ صَدِيقاً هرگاه سه بار فردی را ناراحت کردی و در مورد تو بدی نگفت او را به عنوان دوست خود انتخاب کن - ص ۶۶۹ 🌿🌿 🕊 🌿🌿
صلی‌الله عليه و آله قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله: التَّودُّدُ نِصفُ الدّيِنِ دوستى و مهرورزى (با مردم) نيمى از دين است - ج ۷۴ ص ۳۹۲ ح ۱۱ 🍁🍁🍁
عليه‌السلام إنَّ الْمُؤْمِنَ إذا تَكَلَّمَ ذَكَّرَ... والْمُنافِقُ إذا تَكَلَّمَ لَغا... مؤمن هرگاه سخن گويد ياد[خدا] مى‌كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى‌كند - ص ۲۱۲ 🍂🍂🍂🍂
علیه‌السلام دَلِيلُ‏ الْحُبِ‏ إِيْثَارُ الْمَحْبُوبِ عَلَى مَا سِوَاه نشانه محبت آن است که محبوب را بر هر آنجه غیر اوست ترجیح دهی - ج ۶۷ ص ۲۲ 🕊🌿 🕊🌿
علیه‌السلام قدْ تَکَفَّلَ لَکُمْ بِالرِّزْقِ وَ أُمِرْتُمْ بِالْعَمَلِ فَلَا یَکُونَنَّ الْمَضْمُونُ لَکُمْ طَلَبُهُ أَوْلَى بِکُمْ مِنَ الْمَفْرُوضِ عَلَیْکُمْ عَمَلُهُ مَعَ أَنَّهُ وَ اللَّهِ لَقَدِ اعْتَرَضَ الشَّکُّ وَ دَخِلَ الْیَقِینُ حَتَّى کَأَنَّ الَّذِی ضُمِنَ لَکُمْ قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ وَ کَأَنَّ الَّذِی قَدْ فُرِضَ عَلَیْکُمْ قَدْ وُضِعَ عَنْکُمْ رزق شما تعهد شده است و (در برابرش) مأمور شده‌اید که انجام وظیفه کنید بنابراین نباید امری که برایتان ضمانت شده بیشتر از کاری که انجامش برای شما واجب شده‌است برایتان اولویت داشته باشد به خدا سوگند، تردید، یقین را فاسد کرده است و کار به جایی رسیده که گویا آنچه که برای شما ضمانت شده تحصیلش بر شما واجب است و گویا آنچه بر شما واجب گردیده از شما ساقط شده است - خطبه ۱۱۴ 🍁🍁🍂🍁🍁 / ۱۷۲۲
🎋 به‌نام الله رهبرمعظم انقلاب بزرگ ترین ثروت برای یک نظام همین است که مردم پشت سرش باشند حماسه ۹ دی ماه ؛ روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی‌باد - عج 🍃🎋🍃🎋🍃
هدایت شده از 📃دیوار احادیث📃
عليه السلام فرمود: خدای تبارك و تعالی فرموده است قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ أَطَاعَتْ إِمَاماً جَائِراً لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِی أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِی الْإِسْلَامِ أَطَاعَتْ إِمَاماً هَادِياً مِنَ اللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ الرَّعِيَّةُ فِی أَعْمَالِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً هر دسته از مسلمين، كه از امام (حاكم) جائرى كه از جانب خدا نيست اطاعت كرده است؛ هر چند در اعمالش نيكوكار و پرهيزگار باشد، عذاب خواهم كرد و هر دسته از مسلمين، كه از امام هدایت‌كننده از جانب خدا اطاعت كرده است، خواهم بخشيد هر چند آن دسته، در اعمال خود، ستمكار و گناهكار باشد - علامه مجلسی - ج ۲۵ ص ۱۱۰ - ثقة الاسلام كلینی - ج ۱ ص ۳۷۶ 🍃✨🍃✨🍃
هدایت شده از 📃دیوار احادیث📃
به نام الله [قدسی] شریفی در کتاب با چندین عبارت نقل شده است از قول [امام باقر] و امام از قول خدا، که فرموده؛ [ لَاُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي الاِسلامِ دانَت بوَلايَةِ كُلِّ اِمامٍ جائِرٍ لَيسَ مِنَ اللهِ وَ اِن كانَتِ الرَّعِيَّةُ في اَعمالِها بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَاَعفُوَنَّ عَن كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي الاِسلامِ دانَت بِوَلايَةِ كُلِّ اِمامٍ عادِلٍ مِنَ اللهِ وَ اِن كانَتِ الرَّعِيَّةُ في اَنفُسِها ظالِمَةً مُسِيئَةً ] -این‌حدیث، حدیث‌مهم و عجیبی است- می‌گوید؛ آن مردمی که تحت [ ] زندگی می‌کنند، اهل نجاتند؛ اگرچه در کارهای شخصی و خصوصی، قصورها و تقصیرها و گناه‌هایی هم گاهی داشته باشند آن مردمی که تحت ولایت [ ] و طاغوت زندگی می‌کنند، اهل بدبختی و عذابند؛ اگرچه در کارهای شخصی، در اعمال خصوصی، اهل نیکوکاری و کارهای خوب هم باشند اینکه ماشینی که به قصد نیشابور حرکت کرده است؛ اگر این ماشین به سمت و در مسیر نیشابور باشد، شما حتماً به هدف می‌رسید اگر این ماشین به جای اینکه برود طرف نیشابور، سمت سرخس یا قوچان برود مسلّم است که شما به هدف نمی‌رسید در آن ماشینی که می‌رود به طرف نیشابور، اگر در ماشین، مردم با ادب، با مهربانی، با رفتار خوب، با آداب انسانی باهم معاشرت کردند، چه بهتر، اگر هم با آداب انسانی و انسانیت و نیکی و احسان باهم معاشرت نکردند، بالاخره به نیشابور می‌رسند، به می‌رسند؛ اگرچه در بین راه، قدری بدی کردند، آن بدی‌ها هم البته سزاهایی خواهد داشت و آثاری و نتایج خاص خود را خواهد داشت که آن نتایج را هم مجبورند متحمل بشوند؛ اما به برخلاف آن، ماشینی که به نقطۀ مقابل نیشابور می‌رود، اگر چنانچه در این ماشین، همۀ افراد با ادب، با نزاکت، با احترام با همدیگر رفتار کنند، با خوشرویی با همدیگر عمل کنند، و می‌بینند این ماشین دارد به جای نیشابور، می‌رود به طرف قوچان، درمقابل این حادثه و این پدیده، هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهند؛ اینها خیلی آدم‌های خوبی‌اند، با هم خیلی مهربانند ، اما به هدف خواهند رسید یا نه؟ پیداست که نه! در مثال اول، راننده، یک رانندۀ امین و راه‌بلد بود، [ ] بود، آنها را رساند به هدف؛ اگرچه بداخلاق بودند، [ وَ اِن كانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي اَعمالِها ظالِمَةً مُسِيئَةً ] در مثال دوم، راننده، رانندۀ راه‌بلدی و امینی نبود، رانندۀ هواپرستی بود و در سرخس و قوچان کاری داشت، کار خودش را بر خواستۀ مردم مقدم کرده بود، داشت میرفت آنجا؛ - اینها مسلّم به‌هدف نخواهند رسید؛ - اگرچه در داخل ماشین، مردم باهم خیلی هم مهربان، خیلی هم گرم، خیلی هم خوش‌اخلاق باشند، [ وَ اِن كانَتِ الرَّعِيَّةُ فِي اَعمالِها بَرَّةً تَقِيَّةً ]؛ اما بالاخره [ لَاُعَذِّبَنَّ ] به عذاب خدا دچار خواهند شد، به هدف نخواهند رسید بنابر این در یک جامعه‌ای که با اداره می‌شود، مثل همان ماشینی که با رانندگی آدم غیر امین و غیر بلد دارد رهبری می‌شود، انسانها به هدف نخواهند رسید و نمی‌توانند مسلمان بمانند...!!! طرح‌کلی در قرآن سخنرانی‌های مقام‌معظم‌رهبری؛ در سال ۱۳۵۳