eitaa logo
🕌یߊ‌ܝ‌ߊ‌ܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ‌🦋
161 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3هزار ویدیو
49 فایل
《بسم الله الرحمن الرحيم》 اندیشکده مهدویت عصراصل ظهور فرهنگی/اجتماعی/مذهبی/سخنرانی احادیث امام معصومین/ثقلین_نهج📚 تمام نشرمحتوافقط برای امام زمان است مسئول کانال یاران منتظر مهندس محمدرضانادمی اردستانی عضونهادولی امرمسلمین @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">جمیل:1Yaranmontazer@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 امام صادق علیه السلام و شاگردانی که در علوم مختلف تخصص داشتند. 🔺 دوران حیات امام صادق علیه السلام، دورانی بود که مبحث مطرح آن زمان، مباحث کلامی و اعتقادی بود و از این رو بیشتر شاگردان آن حضرت در همین زمینه و همچنین فقه خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسیدند، امّا حضرت شاگردان دیگری هم داشتند که آن‌ها در علوم مختلف متخصص بوده و از علم امام استفاده می‌کردند. 🔸 علم ادبیات عرب: أبان بن تغلب یکی از شاگردان امام صادق است که نزد حضرت علم ادبیات عرب را آموخته است که در کتاب اختیار معرفة الرجال شیخ طوسی به آن اشاره شده است: 💠 فقال الشامي أرأيت يا أبا عبد الله أناظرك في العربية فالتفت أبو عبد الله عليه السلام فقال يا أبان بن تغلب ناظره فناظره فما ترك الشامي يكشر ❇️ در این روایت شخصی شامی خدمت امام صادق علیه السلام می‌رسد و از حضرت می‌خواهد که در زمینه علم ادبیات عرب با حضرت مناظره کند، امام صادق علیه السلام شاگرد خود أبان بن تغلب که در آن مسئله هم تخصص داشت را برای مناظره با او معرفی می‌کند و نتیجه مناظره؛ شکست مرد شامی بود. 📚 اختيار معرفة الرجال (رجال الكشي)، الشيخ الطوسی، جلد ۲، صفحه ۵۵۵ 🔻 در این روایت مرد شامی درخواست مناظره در علوم مختلفی با امام صادق می‌کند که امام هر موضوع را به یکی از شاگردان خود ارجاع می‌دهد و از این روایت به دست می‌آید که کدام شاگرد متخصص چه علمی بوده است: 1️⃣ حمران بن أعین متخصص علوم قرآن 2️⃣ أبان بن تغلب متخصص ادبیات عرب 3️⃣ زرارة متخصص فقه و حدیث 4️⃣ مؤمن الطاق متخصص کلام 5️⃣ طیار متخصص بحث جبر و اختیار 6️⃣ هشام بن سالم متخصص توحید 7️⃣ هشام بن حکم متخصص بحث امامت 🔸 فیزیک و شیمی و کیمیا: یکی دیگر از شاگردان امام صادق که بنا بر برخی گزارش‌ها در زمینه علم فیزیک، شیمی و کیمیا تخصص داشته، جابر بن حیان بوده است: 💠 در کتاب معجم الرجال آیت الله خوئی آمده است: جابر بن حيان... كان عالما بالفنون الغريبة... وقد كتب في أحواله وذكر مؤلفاته كتب عديدة... أنه من تلامذة الصادق عليه السلام... وقالوا إنه أول من وضع أساس الشيمي الجديد 📚 معجم رجال الحديث، السيد الخوئي، جلد ۴، صفحه ۳۲۸ 🔸 کتب فراوانی در احوال و مؤلفات جابر بن حیان نوشته شده و بسیاری او را اوّلین کسی می‌دانند که اساس علم شیمی جدید را پایه‌گذاری کرده است. 🔻 در کتب اهل‌سنت در مورد ایشان آمده است: 💠 جابر بن حيان أبو موسى الطرسوسي قال القاضي شمس الدين أحمد بن خلكان ألف كتابا يشتمل على ألف ورقة يتضمن رسائل جعفر الصادق وهي خمسمائة رسالة في الكيمياء ❇️ الوافي بالوفيات، جلد ۱۱، صفحه ۲۷ 💠 ابن خلکان در مورد جابر بن حیان می‌گوید: جابر کتابی تألیف کرده است که مشتمل بر هزار برگ است که این کتاب متضمن احادیث امام صادق علیه السلام است که آن ۵۰۰ حدیث در زمینه علم کیمیا است. 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
✍امام حسین علیه السلام: قناعت، مايه آسايش تن است. 📚 بحارالأنوار: ج۷۸، ص۱۲۸، ح۱۱ 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
🏷 از اظهار نظر خام و ناسنجيده بپرهيز! 🔅 : 🔸«[در مشورت] نخستين كسى مباش كه نظر مى‌دهد و از اظهار رأى خام و ناپخته بپرهيز و از ناسنجيده گويى دورى كن و به آدمِ خودرأى و سست انديش و دمدمى مزاج و لجوج مشورت مده». 🔹«لا تكونَنَّ أوَّلَ مُشِيرٍ، و إيّاكَ و الرأيَ الفَطِيرَ، و تَجَنَّبِ ارتِجالَ الكلامِ، و لا تُشِرْ على مُستَبِدٍّ بِرَأيِهِ، و لا على وَغدٍ، و لا على مُتَلَوِّنٍ، و لا على لَجُوجٍ». 📚الدرّة الباهرة : ص٣١ 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
🏷 روز زیارتی 🔅 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ، صَلاةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ . 🔸خدايا درود فرست بر على بن موسى الرّضا، امام پسنديده با تقواى بى عيب، و حجّتت بر هر كه بر زمين، و هر كه زير زمين است، آن راستگوى شهيد، درودى بسيار و كامل، و پاك و به هم پيوسته و پياپى و در پى هم، مانند برترين درودى كه بر هر یک از اوليائت فرستادى. ═❖═🌼 ═❖═ : 🔅از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که در دل، او را دوست بدارد، با مالش به او کمک برساند، او را در برابر کسى که به وى ستم کند، یارى دهد،... إنَّ مِن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ: المَوَدَّةَ لَهُ فی صَدرِهِ، وَالمُواساةَ لَهُ فی مالِهِ، وَالنُّصرَةَ لَهُ عَلى مَن ظَلَمَهُ، ... 📚 گزیده حکمت نامه رضوی، ص: ۸۸ 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
💎امام علی علیه السلام: لِطالِبِ العِلمِ عِزُّ الدُّنيا و فَوزُ الآخِرَةِ؛ جوينده دانش را، عزّت دنيا و رستگارى آخرت است. 📗 [غرر الحكم، ح 7349] 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
💢 قرآن و اعجاز علمی 🟢 با پیشرفت علوم تجربی و افزایش اعتبار آن در جهان، موجی نو برای اثبات مطابقت قرآن با علم ایجاد شده است. قائلین به این نظریه، قرآن را علاوه بر جنبه‌های بلاغی و ادبی که دارد، در زمینهٔ بیانِ نکاتِ علمیِ دقیق نیز، صاحب اعجاز می‌دانند. ◀️ حقیقت آن است که در این زمینه باید خیلی با احتیاط پیش رفت. ازآنجاکه گزاره‌های علمی عموماً مبتنی بر تجربیات بوده و در بسیاری از مواقع تنها در حد یک نظریه می‌باشند و احتمال خطا در آنها نیز وجود دارد، تطبیق برخی از آنها بر ظاهر آیات قرآن کریم کاری بس مشکل است. 🌐 جهت مطالعه‌ بیشتر بر روی لینک زیر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/245107 📎 📎 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
🔵 توشه آخرت 🔵 ✍ آقا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): اى بندگان خدا، در اين ايّام فانى براى ايّام باقى، زاد و توشه‌اى تهيّه كنيد. 📚 نهج البلاغه 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
‍ 💢 یعنی چه؟ ✅مراد از توقيت، وقت گذارى مشخّص ، يعنى تعيين كردن روز، ماه و سال ظهور امام مهدی(ع) است. از اين رو ، بيان كردن وقت نامعيّن، توقيت نيست ، همچنان كه تطبيق نشانه هاى ظهور بر برخى از وقايع در صورتى كه به تعيين دقيق وقت ظهور منجر نشود و يا بيان اميدها ، آرزوها و خواسته ها نيز توقيت شمرده نمى شود. در دوره صفويه ، بسيارى از عالمان آرزو مى كردند كه اين دولت به ظهور امام مهدى عليه السلام متّصل شود. در دوره انقلاب اسلامى ايران نيز اين آرزو و خواسته وجود داشته و دارد كه اين نظام ، به حكومت جهانى مهدى عليه السلام منجر شود؛ ولى بيان اين آرزوها و خواسته ها، توقيت شمرده نمى شود. ✅گفتنى است كه نفى زمان مشخّص نيز ممكن است حمل بر توقيت شود ، مثل اين كه گفته شود: تا چند سال ديگر ، مطمئناً ظهور اتفاق نمى افتد. ✅اگر چه ما از تعیین زمان برای ظهور نهی شده ایم اما این به این معنا نیست كه با موضوع ظهور به عنوان واقعه ای دور از دسترس كه در آینده ای دور و نامعلوم به وقوع می پیوندد، برخورد كنیم، بلكه باید همواره خود را در چند قدمی ظهور ببینیم و امیدوار باشیم كه در زمان حیات خود، ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درك كنیم. ✅این نكته ای است كه از مجموع روایاتی كه در این زمینه از ائمه معصومین (علیهم السلام) نقل شده استفاده می شود؛ كه از جمله می توان به بخشی از دعای عهد كه از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده، اشاره كرد. در بخشی از دعای یادشده چنین می خوانیم: "اَللّـهُمَّ اكْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا...؛ بار خدایا! اندوه ودلتنگی این امت را باحضور ولیّ خود برطرف ساز و در ظهور او شتاب كن. دیگران ظهور او را دور می بینند ولی ما آن را نزدیك می بینیم... . منبع : دانشنامه امام مهدی(ع) جلد هشتم سال انتشار : 1393 از صفحه 150 تا صفحه 170 💥حوادث آخرالزمان و علائم ظهور🌋 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
✍امام صادق علیه السلام: بهترين راحتى و آسودگى، بى‌توقعى از مردم است. 📚 كافى ، ج ۸، ص ۲۴۳، ح ۳۳۷ 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
✳️منتظران ظهور 🔴آيا قبل از خلقت حضرت آدم، بشر دیگری وجود داشته است⁉️ ✅ در كتاب «ناسخ التواریخ» آمده که: شخصی به خدمت حضرت علی علیه ‏السلام رسید. ❄️و سؤال كرد كه: ‼️سه هزار سال پیش از حضرت آدم چه كسی بود⁉️ 🌟حضرت فرمودند:بشر عرض كرد قبل از آن بشر كی بود⁉️ فرمود: بشر. سه بار این سخن تكرار شد، بار آخر سائل سر به زیر انداخت. 🌷 آنگاه حضرت علی علیه ‏السلام فرمودند: اگر سی هزار بار هم سؤال می‏كردی، همین جواب را می‏شنیدی. 💥 در روایات داریم که خداوند زیاد آدم خلق کرده است. 🌹امام باقر علیه السلام می فرمایند: ✨گویا تو گمان می کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؟! 🍀 آری به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستی. ✳️ نمی گوید شما آدم آخر هستید بلکه می فرماید جزء آدم های آخر هستید. ♦️هر چند آیات و روایات تأكید دارند كه انسان امروزی بدون شک از نسل حضرت آدم (علیه السلام) هستند، 🍃امّا بنابر برخی از روایات، خداوند قبل از خلقت انسان، موجوداتی با شعور كه خدا را می‏پرستیده ‏اند، خلق نموده 💥 و پس از قیامت نیز موجوداتی را خواهد آفرید و خلقت خداوند منحصر به خلق انسان نیست. 🌿بنابر برخی از روایات دیگر، خداوند موجوداتی شبیه به انسان به نام « نسناس» را خلق كرده بود كه قبل از خلقت انسان از بین رفتند. 🔰دلیل فلسفی بر تصدیق این موضوع: 💖خداوند متعال دائم الفیض است و فیض خدا همیشه جاری بوده است. زیرا خداوند اول ندارد بلکه او همیشه بوده است و در نتیجه فیض خدا هم همیشه بوده است. 📗منتها هر زمانی فیض خدا به ایجاد یک نسلی بوده است و این نسلی که ما داریم مطابق فرمایش حضرت علی (علیه السلام) منتهی می شود به آدمی که از خاک و آب خلق شده است... 📚منابع : 1. نهج البلاغه ترجمه دشتی 2. بحارالانوار، ج 11،ج 54 3. ترجمه تفسیرالمیزان، ج 4 4. درس هایی از نهج البلاغه 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
🪐عدالت برتر است يا جود و بخشش؟ ▫️العَدْلُ يَضَعُ الاُْمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَالْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا، و الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَالْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ،.. 🟠عدل، هرچيزى را در جاى خود قرار مى دهد ولى جود و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى برد عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد بنابراين، عدل، شريف تر و برتر است 🖊در واقع امام عليه السلام به دو نكته اساسى اشاره فرموده است: نخست اين كه نتيجه عدالت اين است كه هر كسى در جامعه به حق خويش برسد و هرچيز در جاى خود باشد. روشن است كه در اين صورت تمام افراد اجتماع به تلاش و كوشش برمى خيزند تا بتوانند حق عادلانه خود را بگيرند در نتيجه جامعه در سايه عدالت، شكوفا و فعال و مترقى مى شود. اما جود و بخشش چنين نيست زيرا چيزى اضافه بر استحقاق افراد است كه البته در جاى خود بسيار خوب و شايسته است ولى اى بسا همين صفت خوب و شايسته سبب شود كه عده اى به تنبلى روى آورند و تلاش و كوشش را كم كنند و به انتظار جود و بخشش سخاوتمندان بنشينند. سپس امام عليه السلام به نكته مهم ديگرى اشاره مى كند، مى فرمايد: عدالت امرى است فراگير كه تمام جامعه انسانى مى توانند از آن بهره مند گردند و در سايه آن به زندگى آبرومندى ادامه دهند در حالى كه جود و بخشش فراگير نيست و هميشه موضعى و محدود است و روشن است چيزى كه آثار مثبت آن همه افراد جامعه را فرامى گيرد از چيزى كه جنبه محدود دارد بهتر و اشرف و افضل است. 📘 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer
📌 امام على عليه السلام: 🔰 البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ 💠 خوش رويى، آتش دشمنی را خاموش مى كند 📚 غررالحکم حدیث561 🌐http://forum.roq.ir https://eitaa.com/Yaranmontazer