eitaa logo
🕌یߊ‌ܝ‌ߊ‌ܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ‌🦋
161 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3هزار ویدیو
49 فایل
《بسم الله الرحمن الرحيم》 اندیشکده مهدویت عصراصل ظهور فرهنگی/اجتماعی/مذهبی/سخنرانی احادیث امام معصومین/ثقلین_نهج📚 تمام نشرمحتوافقط برای امام زمان است مسئول کانال یاران منتظر مهندس محمدرضانادمی اردستانی عضونهادولی امرمسلمین @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">جمیل:1Yaranmontazer@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
{<شاخص کشورهای استبدادی>} @Yaranmontzar
💟✨ خدا 💜❗️ الله( صلی الله علیه و آله) فرمودند: خداوند با دست مهدی (علیه السلام) و به واسطه وجودش، فکر و تن و دلهای مسلمين و دیگر موجودات و اهل زمین را شفا می بخشد و خرابی ها و فقر اهل زمين را از بين ميبرد. 🔻و فرمودند: هر کس که قائم اهلبيت (عليهم السلام) را درک کند، ✔️اگر بيمار باشد شفا می ميگيرد. ✔️اگر ناتوان جسمی و يا روحی و يا معنوی و مالی باشد، نيرومند ميشود. ✔️ونفس مسيحايی مهدی عج، تمام محبين او را در گوشه و كنار زمين فرا ميگيرد. ⚘ فلذا امام باقر (عليه السلام ) فرمودند: هر بيماری که از شيعيان واقعی مهدی عليه السلام باشد، با ظهور او شفا مي يابد. 📚 منابع: الزام الناصب ١٨٥ و ٢٢٨. بشاره الاسلام، ٢٤٣؛ روزگار رهايي ٤٢١. 🕋✨روزی در دست خداست [الکافی] عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْقُمِّیُّ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ الْقَصِیرِ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: ذُکِرَ عِنْدَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ غَلَاءُ السِّعْرِ فَقَالَ وَ مَا عَلَیَّ مِنْ غَلَائِهِ إِنْ غَلَا فَهُوَ عَلَیْهِ وَ إِنْ رَخُصَ فَهُوَ عَلَیْهِ. 🌺☀️ ابوحمزه ثمالی می‌گوید : خدمت زین العابدین علیه السلام سخن از گرانی نرخ ها شد ؛ فرمود : مرا با گرانی آن چه کار؟ اگر گران شود رزق بر خداست و اگر ارزان گردد هم رزق بر خداست. 📚الکافی، ج ۵ ،ص ۸۱ 📚بحارالانوار، ج۴۶،ص۵۵،ح۳ اللهم عجل لولیک الفرج @Yaranmontzar    شیعـہ اهل بیت
🌸🌼 بیت المستقیم دین ⭐️🍃 [تفسیر العیاشی] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَوْلُهُ- قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً [۱] قَالَ الْبُرْهَانُ مُحَمَّدٌ عَلَیْهِ وَ آلِهِ السَّلَامُ وَ النُّورُ عَلِیٌّ علیه السلام قَالَ قُلْتُ لَهُ صِراطاً مُسْتَقِیماً قَالَ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ عَلِیٌّ علیه السلام [۲] . 💟✨ بن سلیمان گفت: به امام صادق عرض کردم: درباره آیه «قَدْ جَاءَکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا» {در حقیقت برای شما از جانب پروردگارتان برهانی آمده است، و ما به سوی شما نوری تابناک فرو فرستاده ایم.} پرسیدم، فرمود: «برهان» محمد صَلی الله علیهِ و آله است و «نور» علی علیه السّلام. عرض کردم: «صراط مستقیم» چه؟ فرمود: «صراط مستقیم» علی علیه السّلام است. 📚[۱]سوره نساء،آیه ۱۷۴ 📚[۲]تفسیر عیاشی،مخطوط 📚بحارالانوار، ج۳۵،ص۳۶۳،ح۳ 💦❄️ بیت محور آفرینش 🌲☘وَ مِنْهُ، نَقْلًا مِنْ کِتَابِ الْقَائِمِ لِلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَالِحِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام عَلَی مِنْبَرِ الْکُوفَةِ وَ اللَّهِ إِنِّی لَدَیَّانُ النَّاسِ یَوْمَ الدِّینِ وَ قَسِیمُ اللَّهِ بَیْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ لَا یَدْخُلُهَا دَاخِلٌ إِلَّا عَلَی أَحَدِ قِسْمَیَّ وَ أَنَا الْفَارُوقُ الْأَکْبَرُ وَ قَرْنٌ مِنْ حَدِیدٍ وَ بَابُ الْإِیمَانِ وَ صَاحِبُ الْمِیسَمِ وَ صَاحِبُ السِّنِینَ وَ أَنَا صَاحِبُ النَّشْرِ الْأَوَّلِ وَ النَّشْرِ الْآخِرِ وَ صَاحِبُ الْعَصَا وَ صَاحِبُ الْکَرَّاتِ وَ دَوْلَةِ الدُّوَلِ وَ أَنَا إِمَامٌ لِمَنْ بَعْدِی وَ الْمُؤَدِّی عَمَّنْ کَانَ قَبْلِی مَا یَتَقَدَّمُنِی إِلَّا أَحْمَدُ وَ إِنَّ جَمِیعَ الرُّسُلِ وَ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحَ خَلْفَنَا وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لَیُدْعَی فَیَنْطِقُ وَ أُدْعَی فَأَنْطِقُ عَلَی حَدِّ مَنْطِقِهِ وَ لَقَدْ أُعْطِیتُ السَّبْعَ الَّتِی لَمْ یُسْبَقْ إِلَیْهَا أَحَدٌ قَبْلِی بُصِّرْتُ سَبِیلَ الْکِتَابِ وَ فُتِحَتْ لِیَ الْأَبْوَابُ وَ عُلِّمْتُ الْأَسْبَابَ وَ مَجْرَی السَّحَابِ وَ عِلْمَ الْمَنَایَا وَ الْبَلَایَا وَ الْوَصِیَّاتِ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ نَظَرْتُ فِی الْمَلَکُوتِ فَلَمْ یَغِبْ عَنِّی شَیْ ءٌ غَابَ عَنِّی وَ لَمْ یَفُتْنِی مَا سَبَقَنِی وَ لَمْ یَشْرَکْنِی أَحَدٌ فِیمَا أَشْهَدَنِی یَوْمَ شَهَادَةِ الْأَشْهَادِ وَ أَنَا الشَّاهِدُ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی یَدِی یَتِمُّ مَوْعِدُ اللَّهِ وَ تَکْمُلُ کَلِمَتُهُ وَ بِی یَکْمُلُ الدِّینُ وَ أَنَا النِّعْمَةُ الَّتِی أَنْعَمَهَا اللَّهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ أَنَا الْإِسْلَامُ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِنَفْسِهِ کُلُّ ذَلِکَ مَنّاً مِنَ اللَّهِ. 🔹🍂🍂 بن عبدالله، از حضرت صادق علیه السّلام نقل کرد که امیرالمؤمنین علیه السّلام روی منبر کوفه فرمودند: به خدا قسم من جزا دهنده مردم روز قیامت و قسمت کننده خدا بین بهشت و جهنم هستم، و احدی داخل آن نمی شود، مگر با یکی از دو قسمتی که من می‌کنم. من فاروق اکبر و شاخ آهنین و باب ایمان و صاحب میسم و صاحب سنین و صاحب نشر اول و نشر آخر و صاحب عصا و صاحب کرّات [حمله ها] و دولة الدول هستم، و من امام اشخاص بعد از خود و نماینده از طرف کسی که قبل از من بوده هستم. از من برتر نیست مگر احمد. تمام رسولان و ملائکه و روح پشت سر ما هستند. پیامبر را دعوت می‌کنند و سخنرانی می‌کند، مرا نیز دعوت می‌کنند و مانند او سخنرانی می‌کنم. به من عطا شده آن هفت چیزی که به احدی قبل از من نداده اند: آشنا به راه کتاب بودم و برایم درها گشوده شد و می‌دانم اسباب را و محل جریان ابرها و علم مرگ و میرها و بلاها و وصایات و فصل الخطاب را و نگاه کردم در ملکوت؛ از من پنهان نیست چیزی که غایب باشد از من؛ و از دست من نرفته آنچه پیش از من بوده؛ و احدی شریک من نبوده در چیزهایی که گواهم در روز شهادت گواهان و من شاهد بر آنهایم. موعد خداوند به دست من به انجام می‌رسد و کلمه او کامل می‌گردد؛ به وسیله من دین کامل می‌شود؛ من همان نعمتی هستم که خداوند بر خلقش عطا کرده؛ و من آن اسلامی هستیم که خداوند برای خویش برگزیده و به آن راضی گشته. تمام اینها نعمتی است از خداوند. 📗تفضیل الأئمّة، مخطوط 📘بحارالانوار، ج۲۶،ص۳۱۸،ح۸۵ اللهم عجل لولیک الفرج @Yaranmontzar   شیعـہ اهل بیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🗓 امروز: 🌞 ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ 🌙 ۱۷ شوال ۱۴۴۳ 🌲 ۱۹ می ۲۰۲۲ 📿 : 🤲 لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین 🤲 نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار 🔺 🔺 🌹 امروز متعلق است به: 💎 حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام. 🌺 🌺 - لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه) - یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه) - یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق @Yaranmontzar 🌾
۱۷شوال سالروز وقوع جنگ خندق و دلاوری های حضرت علی و فرار سه خلیفه غاصب 👇🏿 وقوع غزوه خندق در هفدهم شوال سال پنجم غزوه خـندق (احزاب) بـه وقـوع پیوست. این جنگ در زمستان واقع شد. در این جنگ تعداد مسلمانان 3000 و تعداد شهدای مسلمان 6 نفر بود. تعداد كفار 10000 نفر بود ولی تعداد کشته شدگان آنها آورده نشده است. در این جنگ مسلمانان داخل مدینه در اطراف شهر خندق كندند. در اثنای این كار منافقان جسارت‌ها به پیامبر نمودند و عمرو بن عبدود مبارز طلبید ولی كسی جرات نكرد. در این لحظه ، عمر بن خطاب از شجاعت های عمرو سخن گفت و در مردم ایجاد ترس کرد! عمر که با این سخنان در دل مسلمانان رعب و وحشتی انداخته بود به عبدالرحمان بن عوف و طرفداران گفت : اگر عمرو بر ما چیره شود همهء ما را خواهد کشت ؛ بهترین راه این است که محمد را دست بسته تحویل آنها دهیم و خودمان به قوم‌مان ملحق شویم!! اینجا بود که آیاتی از سورهء مبارکهء احزاب نازل شد [ آیات ۱۰-۱۶ ] 📕بحارالانوار ج۲۰ ص ۲۳۲ در این جنگ ، آن دو نفر آن چنان به هراس افتاده بودند که بت‌هایی را در محلی امن پنهان نمودند تا در صورت غلبهء مشرکان ، با آشکار ساختن بتان ، خود را هم آیین مشرکان نشان دهند ، به امر پیامبر امیرمومنان بت ها را از بین می برند... 📕المحتضر ص ۵۹ 📕بحارالانوار ج۳۰ ص۳۳۲ در چنین اوضاعی پیامبر فرمود: آیا دوستی هست كه شرّ این دشمن را کم کند؟ در این هنگام امیرمؤمنان علی ع عرض کردند: من به مبارزه او می‌روم. پیامبر سكوت كردند و تا سه بار این كلام را تکرار کردند و هر سه بار امیرمؤمنان برای مبارزه اعلام آمادگی نمودند. سرانجام پیامبر اجازه فرمودند و امیرمؤمنان حركت كردند. در این هنگام پیامبر فرمود: تمامی ایمان در برابر تمامی کفر قرار گرفت. بعد از آن كه عمرو بن عبدود اسلام اختیار نكرد و دست از جنگ برنداشت، امیرمؤمنان او را با یك ضربت از پای درآورد . در این حال صدای تكبیر مسلمانان بلند شد و پیامبر فرمود: مبارزه علی بن ابی طالب در روز خندق از اعمال امت من تا روز قیامت افضل است. @Yaranmontzar
ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺗﻤﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ . ﻟﻄﻔﺎً ﺗﺎ ﺟﺎﯼ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺁﻥﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﻼ، ﺍﻧﺸﺎ، ﭼﯿﺪﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﻨﯿﺪ، ﺳﭙﺲ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﭼﺴﺐ ﺭﺍ ﺑﺮﺩﺍﺭﯾﺪ . ﻣﺤﺘﻮﯾﺎﺕ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻭ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﯾﺎ ﺟﺎﻧﺒﺪﺍﺭﺍﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺪﯾﺪﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻘﺾ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ . ‏( ﺑﻪ : Impérialisme ‏) ﯾﺎ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﻠﻄﻪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﻭﺍﮊﻩٔ ﻗﺪﯾﻤﯽﺗﺮ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ‏(empire ‏) ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ. ‏[ ۱ ‏] ﺑﺮﺍﯼ ﻭﺍﮊﻩٔ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺗﻌﺎﺭﯾﻒ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ: ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﯾﺎ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﺪ ﺍﺯ ﻣﺮﺯﻫﺎﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﻗﻮﻣﯽ ﺧﻮﺩ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎ ﻭ ﻣﻠﺘﻬﺎ ﻭ ﺍﻗﻮﺍﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﺳﻠﻄﻪٔ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ .‏[ ۲‏] ﺳﯿﺎﺳﺘﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﺍﻡ ﻭﯼ ﺑﺴﻂ ﻧﻔﻮﺫ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ . ∗ ﺭﮊﯾﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﺭﻓﺘﻦ ﺧﺮﺩﻩﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻣﺪﻥ ﺗﺮﺍﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﮐﺎﺭﺗﻞﻫﺎ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﻮﺭﻡ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻭ ﮐﻤﺒﻮﺩ ﻣﻮﺍﺩ ﺧﺎﻡ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺩﺭ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﮑﺎﺭ ﻣﯽﺭﻭﺩ؛ ﻓﺮﺍﯾﻨﺪ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﺍﺭﺍﺩﻩٔ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺑﺮ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮ. ‏[ ۳ ‏] ‏[ ۴ ‏] ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻋﻨﻮﺍﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺪﺭﺗﯽ ‏(ﯾﺎ ﺩﻭﻟﺘﯽ ‏) ﮐﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﺣﻮﺯﻩٔ ﻣﻠﯽ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺗﺼﺮﻑ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺁﻥ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩ ﺑﻬﺮﻩ ﮐﻨﺪ .‏[ ۵‏] ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺗﺼﺎﺣﺐ ﻗﻠﻤﺮﻭ ﺍﺭﺿﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺗﺮﯼ ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﺭﺍﺿﯽ، ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﺑﺎ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺯﯾﺮﮐﺎﻧﻪ ﺗﺮ، ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺍﺳﺖ . ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻭ ﺷﯿﻮﻩﻫﺎﯼ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺑﺎ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺳﻠﻄﻪٔ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻣﯽﺩﻫﺪ . ‏[ ۶ ‏] ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﺍﺑﻖ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﺤﻘﯿﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﯾﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺧﻮﯼ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﯽ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺑﺎﺭ ﻣﻨﻔﯽ ﺍﺳﺖ . ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﺳﺘﻪﺑﻨﺪﯼ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺭﺍ ﺍﺯ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎﺯ ﺷﻨﺎﺧﺖ: ‏[ ۷ ‏] ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻭ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪٔ ﻣﯿﺰﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺩﺳﺖ ﻧﺨﻮﺭﺩﻩ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽﮔﺬﺍﺷﺖ، ﻭ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭ -ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭ ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﻮﺩ، ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻤﯽ ﮐﻪ ‏« ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ ﺑﺮ ﻗﻠﺐ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺩﺭﻭﻧﯽ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﯿﺰﺑﺎﻥ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺒﺎﺕ ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ، ﺳﺎﺧﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﻨﯿﺎﺩﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ، ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺧﯿﺰﺵﻫﺎﯼ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺳﺮﯾﻊ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﻣﯿﺰﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺑﺸﺮ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪﺍﺳﺖ، ﭘﺪﯾﺪﻣﯽﺁﻭﺭﺩ . ‏[ ۷ ‏] ﺗﺎﺭﯾﺨﭽﻪ ﻭﺍﮊﻩٔ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺩﺭ ۱۸۹۰ﻡ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﺴﺘﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺎﺑﺴﻮﻥ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﺭﻭﺳﯿﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻟﻨﯿﻦ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺭﻫﺒﺮ ﺷﻮﺭﻭﯼ ﺳﺎﺑﻖ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﻭﺍﮊﻩ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﮑﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﯿﺎﻥ ﮐﺸﺎﮐﺶﻫﺎﯼ ﻗﺪﺭﺗﻬﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺭﻗﯿﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻪﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ ﻭ ﺣﻮﺯﻩٔ ﻧﻔﻮﺫ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻗﺎﺭﻩﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﮐﺸﺎﮐﺶﻫﺎ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻫﻪٔ ۱۸۸۰ ﺗﺎ ۱۹۱۴ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﻮﺩ، ﺳﺒﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺭﻩ ‏« ﻋﺼﺮ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ‏» ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﻮﺩ. ﻫﻢ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽﻫﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺖﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯼ ﻗﺎﺭﻩﺍﯼ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺪﻓﺸﺎﻥ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﭘﺴﺖﺗﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺑﻨﯿﺎﺩ ﺍﯾﻦ ‏« ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺭﺳﺎﻟﺖ ‏» ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﻧﮋﺍﺩﯼ، ﻣﺎﺩﯼ، ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻧﮋﺍﺩﻫﺎﯼ ﺳﻔﯿﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ . ﮐﻨﻔﺮﺍﻧﺲ ﺑﺮﻟﯿﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺍﺑﺘﮑﺎﺭ ﺑﯿﺴﻤﺎﺭﮎ ﺍﺯ ﻧﻮﺍﻣﺒﺮ ۱۸۸۴ ﺗﺎ ﻓﻮﺭﯾﻪ ۱۸۸۵ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﻭ ﺑﻠﮋﯾﮏ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﺑﺮﯾﺘﺎﻧﯿﺎ ﻭ ﭘﺮﺗﻐﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﻭﺩ ﮐﻨﮕﻮ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﺪ، ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺁﻓﺮﯾﻘﺎ ﻭ ﺳﻬﻢ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪﺍﯼ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺲ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻗﺎﺭﻩ ﺯﯾﺮ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ . ‏[ ۸ ‏] ﭘﺲ ﺍﺯ ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻭﻝ، ﺍﯾﺪﺋﻮﻟﻮﮊﯼ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺩﺭ ﺍﯾﺪﺋﻮﻟﻮﮊﯼﻫﺎﯼ ﻓﺎﺷﯿﺴﻢ ﻭ ﻧﺎﺯﯾﺴﻢ ﺑﻪ ﮐﻤﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺭﺳﯿﺪ . ‏[ ۱ ‏] ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﻗﺮﻥ ﻧﻮﺯﺩﻫﻢ ﻭ ﺍﻭﺍﯾﻞ ﻗﺮﻥ ﺑﯿﺴﺘﻢ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﺗﺪﻭﯾﻦ ﺗﺌﻮﺭﯼ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻭ ﺗﺠﺰﯾﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻨﺞ ﻭﺟﻪ ﻣﺸﺨﺼﻪ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺁﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: .1 ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻭ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻭ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ‏(ﻣﻮﻧﻮﭘﻮﻝﻫﺎ ‏) ﺷﺪ . ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﻘﺶ ﻗﺎﻃﻊ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . .2 ﺗﺮﮐﯿﺐ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻭ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺪﺍﯾﺶ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻣﺎﻟﯽ ﻭ ﺍﻟﯿﮕﺎﺭﺷﯽ ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﮔﺮﺩﯾﺪ. .3 ﺻﺪﻭﺭ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺻﺪﻭﺭ ﮐﺎﻻ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻭﯾﮋﻩﺍﯼ ﮐﺴﺐ ﻣﯽﮐﻨﺪ . .4 ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪﻫﺎ ﻭ ﮐﻨﺴﻮﻝﻫﺎﯼ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﺍﻥ، ﺍﯾﻦ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﺎﺭﺗﻞﻫﺎ، ﺗﺮﺍﺳﺖﻫﺎ ﻭ ﮐﻨﺴﺮﺳﯿﻮﻣﻬﺎ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . .5 ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﻨﻄﻘﻪﻫﺎﯼ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﯿﻦ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﻭ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺩﻭﻟﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﺠﺪﯾﺪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺁﻥﻫﺎ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺧﺼﻠﺖ ﻭﯾﮋﻩ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻋﺒﺎﺭﺗﺴﺖ ﺍﺯ ﺗﺴﻠﻂ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ، ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺭﺷﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺎﻣﻼً ﻭ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ↓↑ٔ
🕌یߊ‌ܝ‌ߊ‌ܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ‌🦋
#ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺗﻤﯿﺰﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ . ﻟﻄﻔﺎً ﺗﺎ ﺟﺎﯼ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺁﻥﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺍﻣﻼ، ﺍﻧﺸﺎ، ﭼﯿﺪﻣﺎﻥ ﻭ ﺩﺭﺳﺘ
اقتصاد ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺑﺰﺭﮒﺗﺮﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﯿﻄﻪ ﺍﻗﺘﺪﺍﺭ ﻭ ﺯﯾﺮ ﺳﯿﻄﺮﻩ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽﺭﻭﺩ . ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺩﺭ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﺎ ﻧﻔﻮﺫ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﻭﺯﺍﻓﺰﻭﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﮐﺸﻨﺪ ﻭ ﺗﺤﺖﺍﻟﺸﻌﺎﻉ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺳﺎﺯﻧﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ، ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﺍﻥ ﻗﺪﺭ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺷﺌﻮﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺧﻮﺩ ﻟﻐﺖ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻧﯿﺰ ﺍﺯ ﺭﯾﺸﻪ ﻻﺗﯿﻨﯽ ﺍﯾﻤﭙﺮﯾﻮ ‏( imperiu ‏) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭﯼ ﻣﺸﺘﻖ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﺷﺎﻋﻪ ﮐﻢ ﻭ ﺑﯿﺶ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﮐﺮﻩ ﺯﻣﯿﻦ ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺟﻬﺸﯽ ﻭ ﻓﻼﮐﺖﺁﻭﺭ ﺩﺍﺩ . ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪﺕ ﻭﺣﺪﺕ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻀﺎﺩﻫﺎﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﯾﻌﻨﯽ ﺗﻀﺎﺩﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﻭ ﻣﻠﯽ ﮔﺮﺩﯾﺪ . ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺩﻭﻝ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﻋﺮﺻﻪﻫﺎﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬﺍﺭﯼ ﻭ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﻮﺍﺩ ﺧﺎﻡ ﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﮐﺎﺭ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻭ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺗﺴﻠﻂ ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﻭﺣﺪﺕ ﺑﯽﺳﺎﺑﻘﻪﺍﯼ ﯾﺎﻓﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﻼﻣﻨﺎﺯﻉ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ، ﻧﺎﮔﺰﯾﺮ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻨﮓﻫﺎﯼ ﻭﯾﺮﺍﻧﯽﺁﻭﺭ ﻣﯽﮐﺸﺎﻧﺪ . ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺩﺭ ﻋﯿﻦ ﺣﺎﻝ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻼﺷﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ، ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﻮﺳﯿﺪﮔﯽ ﻭ ﺍﺣﺘﻀﺎﺭ ﺁﻧﺴﺖ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ، ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻀﺞ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽﮐﻨﺪ . ﺗﻀﺎﺩ ﺑﯿﻦ ﺩﻭﻝ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﻭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﻭ ﻣﺴﺘﻌﻤﺮﻩ، ﺗﻀﺎﺩ ﺑﯿﻦ ﺧﻮﺩ ﺩﻭﻝ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺘﯽ ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺪﯾﺪﺗﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﺗﻀﺎﺩﻫﺎ ﻭ ﭘﻮﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﺎﻫﻮﯼ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﺭﮐﻮﺩ ﻭ ﺟﻤﻮﺩ ﻣﻄﻠﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ . ﺗﻀﺎﺩﻫﺎﯼ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﯼ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻭﺍﺣﺪﯼ ﻣﺘﺤﺪ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ ﺗﺎ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺳﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻮﺭﮊﻭﺍﺯﯼ ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺣﻔﻆ ﮔﺮﺩﺩ؛ ﻭﻟﯽ ﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﮑﻞ ﻧﻪ ﻧﻈﺎﻣﯽﮐﺮﺩﻥ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺘﮕﺮﺍﺳﯿﻮﻥ ‏(ﯾﻌﻨﯽ ﺩﺭ ﻫﻢ ﺁﻣﯿﺨﺘﮕﯽ ﻭ ﺍﺩﻏﺎﻡ ﻭ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺎﻓﻮﻕ ﻣﻠﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﭘﯿﻮﺳﺘﮕﯽ ﺩﻭﻝ ﻭ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﺍﺕ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ‏) ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﭘﺎﯾﻪﻫﺎﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﺪ . ﺭﺷﺪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻪﺍﺳﺖ ﺟﻠﻮﯼ ﻭﺣﺪﺕ ﯾﺎﻓﺘﻦ ﺗﻀﺎﺩﻫﺎﯼ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﮕﯿﺮﺩ. ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻫﺎ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ: ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻫﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺳﻮﺩ ﻭ ﻣﺎﻓﻮﻕ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ، ﺍﺗﻮﻣﺎﺳﯿﻮﻥ ‏(ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﯿﺪ ‏) ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﺣﻤﺘﮑﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭﻫﺎ ﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﻋﻠﯿﻪ ﮐﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﻫﻘﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺯﺣﻤﺘﮑﺸﺎﻥ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺮ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻗﺸﺮﻫﺎﯼ ﺑﻮﺭﮊﻭﺍﺯﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺯﯾﺎﻥ ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽﺳﺎﺯﺩ . ﻭﺍﻗﻌﯿﺎﺕ ﭘﻮﭺ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺌﻮﺭﯼﻫﺎﯾﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ﺧﻠﻘﯽ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻬﺮﻭﺯﯼ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮﺩﻩﺍﺳﺖ . ﭼﺎﻟﻤﺮﺯ ﺟﺎﻧﺴﻦ ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: ‏« ﭼﻨﯿﻦ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ، ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻐﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﺖ ﺭﺍ ﭘﻮﺳﯿﺪﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ؛ ﺯﯾﺮﺍ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﮐﻢﮐﻢ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﯽﺭﺳﺎﻧﺪ ﮐﻪ ﺁﻭﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺗﻤﺪﻥ ﻭ ﻧﻮﺭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﻭ ﻭﺣﺸﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺳﺎﻧﻨﺪﻩ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎﯼ ﻋﻘﺐ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻟﮕﻮﯾﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﯿﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﺽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﻧﮕﺮﺵ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﺎ ﯾﮏ ﻃﺮﺯ ﻓﮑﺮ ﻧﮋﺍﺩﭘﺮﺳﺘﺎﻧﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﻋﯽ ﺑﺮﺗﺮﯼ ﺫﺍﺗﯽ ﻭ ﺣﻖ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ ﺳﻔﯿﺪﭘﻮﺳﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ . ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﺩﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﺮﮔﺸﺖ ﭼﺎﺭﻟﺰ ﺩﺍﺭﻭﯾﻦ ﻣﯽﺩﯾﺪﻧﺪ. ﺍﮔﺮ ﯾﮏ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﯿﺪ، ﮐﺘﺎﺏ ‏«ﻫﻤﻪٔ ﻭﺣﺸﯿﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﮐﻨﯿﺪ‏» ﻧﻮﺷﺘﻪٔ ﺍﺳﺘﯿﻮﻥ ﻟﯿﻨﺪﮐﻮﺋﯿﺴﺖ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﯿﺪ . ‏»‏ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭ ﺳﺎﺯﻭﮐﺎﺭ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ ﺍﺻﻠﯽ: ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻭ ﺳﺎﺯﻭﮐﺎﺭ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ ﻧﻈﺮﯼ ﻣﻨﻈﻢ ﺍﺯ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ﺟﺪﯾﺪ ﺭﺍ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﺩﺍﻥ ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻫﺎﺑﺴﻦ ‏( ۱۹۴۰– ۱۸۵۸ ‏) ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ‏( ۱۹۰۲ ‏) ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﯾﮏ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﮐﺮﺩ . ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺭﺍ ﻟﻨﯿﻦ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ: ﻋﺎﻟﯽﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪٔ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﺩﺍﺭﯼ ‏( ۱۹۱۵ ‏) ﺭﺍ ﺑﺴﻂ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ‏« ﻧﻈﺮﯾﻪٔ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩٔ ﺍﻣﭙﺮﯾﺎﻟﯿﺴﻢ ‏» ﻧﺎﻣﺪﺍﺭ ﺷﺪ. ‏[ ۱ ‏] ﭘﺎﻧﻮﯾﺲ .1 ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪٔ ﺳﯿﺎﺳﯽ - ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺁﺷﻮﺭﯼ - ﻧﺸﺮ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪ - ﭼﺎﭖ ﺷﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ۱۳۸۷ - ﺹ۳۷ .2 ↑ ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪٔ ﺳﯿﺎﺳﯽ - ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺁﺷﻮﺭﯼ - ﻧﺸﺮ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪ - ﭼﺎﭖ ﺷﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ۱۳۸۷ - ﺹ۲۷ .3 ↑ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﻠﻮﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ - ﺑﺎﻗﺮ ﭘﺮﻫﺎﻡ ﻭ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ - ﻧﺸﺮ ﻣﺎﺯﯾﺎﺭ – ﺹ ۹۳ .4 ↑ ‏« Modern-Day American Imperialism: Middle East and Beyond». chomsky.info . ﺩﺭﯾﺎﻓﺖﺷﺪﻩ ﺩﺭ ۲۰۲۱ - ۰۲ - ۰۲ . .5 ↑ ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪٔ ﺳﯿﺎﺳﯽ - ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺁﺷﻮﺭﯼ - ﻧﺸﺮ ﻣﺮﻭﺍﺭﯾﺪ - ﭼﺎﭖ ﺷﺎﻧﺰﺩﻫﻢ ۱۳۸۷ - ﺹ ۳۶ .6 ↑ ﻓﯿﻞ ﺑﯽﺍﺧﻼﻕ - ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ - ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﮎ. ﺗﺎﺏ - ﺣﺴﻦ ﻣﺮﺗﻀﻮﯼ - ﻧﺸﺮ ﺩﯾﮕﺮ - ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ ۱۳۸۳ - ﺹ ۱۲۰ .7 ↑ ۷٫۰ ۷٫۱ ﻓﯿﻞ ﺑﯽﺍﺧﻼﻕ - ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪﻥ ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ - ﻭﯾﻠﯿﺎﻡ ﮎ . ﺗﺎﺏ - ﺣﺴﻦ ﻣﺮﺗﻀﻮﯼ - ﻧﺸﺮ ﺩﯾﮕﺮ - ﭼﺎﭖ ﺍﻭﻝ ۱۳۸۳ - ﺹ ۱۲۳ .8 ↑ ﻧﻘﯿﺐﺯﺍﺩﻩ، ﺍﺣﻤﺪ، ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺩﯾﭙﻠﻤﺎﺳﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻞ @Yaranmontzar
📸 زِ نیرو بُوَد مرد را راستی 🔹امروز، ۱۷ شوال، روز شکست عَمروبن‌عَبدِوَد از علی(ع) در جنگ خندق است و روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام دارد. @Yaranmontzar
amir: جنگ خندق و شجاعت مولا علی از زبان علمای اهلسنت👇🏿 تفاوت عظیم منزلت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بر ابوبکر بن ابی قحافه در نزد خداوند متعال، به اعتراف علمای اهل تسنن قال شيخنا أبو الهذيل وقد سأله سائل أيما أعظم منزلة عند الله ، علي أم أبو بكر ؟ فقال : يا بن أخي ، والله لمبارزة علي عمراً يوم الخندق تعدل أعمال المهاجرين والأنصار وطاعاتهم كلها وتربي عليها فضلاً عن أبي بكر وحده . ابن ابي الحديد شارح نهج البلاغه مي‌گويد: شخصی از استاد ما ابو الهذيل سؤال كرد آيا منزلت و جايگاه ابوبكر در نزد خداوند بزرگ می‌باشد يا علي (علیه السلام)؟ استاد در جواب گفت: اي پسر برادرم وقتی علی با عمرو عبدود در روز خندق به مبارزه برخاست اين عملش برابري كرد با اعمال و طاعات تمام مهاجرين و انصار و از اعمال آنها بزرگتر نيز بود ، چه رسد از عمل ابی بكر به تنهايی. 📕 شرح نهج البلاغة، ج19، ص60 تواتر شجاعت های مولا علی در خندق و ... الرابع الشجاعة : تواتر مكافحته للحروب ولقاء الأبطال وقتل أكابر الجاهلية حتي قال صلي الله عليه وسلم يوم الأحزاب (لضربة علي خير من عبادة الثقلين) وتواتر وقائعه في خيبر وغيره . چهارم شجاعت حضرت علي (عليه السلام): رويارويي علي [عليه السلام] با قهرمانان عرب در جنگ ها و كشتن بزرگان مشركان ، متواتر است تا آنجايي كه رسول خدا در جنگ احزاب در باره ايشان فرمود : ضربت علي در خندق برتر از عبادت جن و انس است .و جنگهاي ايشان در خيبر و غير آن متواتر است. 📕 المواقف، ج 3 ، ص 628 اعتراف مهم تفتازانی از بزرگان عامه وأيضا هو أشجعهم يدل عليه كثرة جهاده في سبيل الله وحسن إقدامه في الغزوات وهي مشهورة غنية عن البيان ولهذا قال النبي صلي الله عليه وسلم لا فتي إلا علي ولا سيف إلا ذو الفقار وقال صلي الله عليه وسلم يوم الأحزاب لضربة علي خير من عبادة الثقلين همچنين حضرت علي [عليه السلام] شجاع ترين مردم است، فراواني پيكارها و كارهاي خوب او در جنگها دليل بر شجاعت اوست. شجاعت ايشان امري مشهور و بي نياز از بيان است؛ به همين جهت رسول خدا در باره وي فرمود : جوانمردي نيست جز علي، و شمشيري نيست مگر ذوالفقار ، و در روز جنگ احزاب فرمود : يك ضربه شمشير علي از عبادت جن و انس بهتر است . 📕شرح المقاصد في علم الكلام ،ج 2 ، ص 301 رشادت های حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب صلوات الله علیه در جنگ خندق كَقَوْلِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمُبَارَزَةُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ مَعَ عَمْرِو بْنِ عَبْدِ وُدٍّ [الْعَامِرِيِّ] «أَفْضَلُ مِنْ عَمَلِ أُمَّتِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» ، فَلَمْ يَقُلْ مِثْلُ عَمَلِهِ بَلْ قَالَ: أَفْضَلُ كَأَنَّهُ يَقُولُ: حَسْبُكَ هَذَا مِنَ الْوَزْنِ والباقي جزاف. مبارزه علي بن ابي طالب با عمرو بن عبدود در روز خندق برتر از عبادت تمام امتم تا روز قيامت مي‌باشد. در اين روايت رسول خدا نفرمودکه مِثل عمل امتم مي باشد؛ بلکه فرمود: افضل از اعمال امتم می‌باشد و اين می‌رساند که همين يک عمل حضرت علی برای حضرت کافی است و بقيه اعمالش زيادی می‌باشد. 📕 التفسير الكبير أو مفاتيح الغيب، ج 32 ، ص ، 31 @Yaranmontzar
💠 امام علی (علیه السلام): 🔹 «التَّدبيرُ قَبلَ العَمَلِ يُؤمِنُكَ مِنَ النَّدَمِ» 🔶 عاقبت انديشى پيش از عمل، تو را از پشيمانى در امان مى دارد 📚 عيون أخبار الرّضا عليه السلام، ج 2، ص 54 @Yaranmontzar