eitaa logo
یه جو انصاف
435 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
14 فایل
درود بر مخالف من هنر ما معاند را مخالف ساختن و مخالف را موافق ساختن است! آی دی کانال، @Yejoensaf ارتباط با مدیر : @alirezafander
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 در ایران ۹۵ واحد آب شیرین کن در حال ساخت و بهره برداری وجود دارد که از این تعداد ۷۵ واحد از آنها با ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعب در سال در حال بهره برداری است. به گزارش همشهری آنلاین،‌ بر اساس آمار موسسه تحقیقات آب،‌ در ایران ۹۵ واحد آب شیرین کن در حال ساخت و بهره برداری وجود دارد که از این تعداد ۷۵ واحد از آنها با ظرفیت ۱۶۲ میلیون متر مکعب در سال در حال بهره برداری است. ۲۰ آب شیرین‌کن هم در حال ساخت است که درصدهای پیشرفتشان متفاوت است. ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
تصویری از بزرگترین مجموعه آب شیرین کـــــــــــن جهان در سیستان و بلوچستان ظرف ۸ ماه با اعتبار ۴،۰۰۰ میلیارد تومانی با تولید ۱۰۰،۰۰۰ متر مکعب تصفیه شبانه روزی آب 🔻 پ ن: فکرشو بکنید اگه این اتفاق رشک برانگیز و افتخار آمیز اگر در عربستان ،امارات یا .... می افتاد الان گروهی خود تحقیر گر در فضای مجازی ، مشغول چقدر سرکوفت ، تحقیر و زخم زبان در حق ایران و ایرانی بودند؟؟؟!!! اما حالا که ایرانی جماعت ظرف مدت کوتاهی این افتخار را با نیت بزرگ رییسی عزیز رقم زدن حاضر به اشتراک گذاری حتی یک تصویر از این حماسه بزرگ نیستند!!! حتی یک تصویر!!! 👈 دوستان به یاد رییس جمهور فقید تا حد توان نشر دهید 👌 ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🖤🖤🖤با تسلیت شهادت امام جواد علیه السلام به داستان یک مناظره فوق‌العاده زیبا از آن امام توجه شما را جلب می کنیم 👇 🔷 داستـــــــان زیبــــــاترین و جــــــذاب ترین مناظــــــــره تاریــــــخ ‼️(شیعه باید برای این مناظره به شیعه بودنش و برحق بودن مکتب و امامانش بر خود ببالـــــــد👍) پرسش : ماجرای مناظره امام جواد(علیه السلام) با یحیی بن اکثم چه بود؟ پاسخ اجمالی: مامون مناظره ای بین امام(ع) و یحیی بن اکثم تشکیل داد. یحیی از امام(ع) پرسید: درباره شخصى كه مُحْرِم بوده و در آن حال حيوانى را شكار كرده است، چه مى گوييد؟ امام صورت های متعددی برای سوال بیان کردند و از یحیی خواستند مشخص کند منظورش کدام وجه از آنهاست. يحيى بن اكثم از اين همه فروع كه امام(ع) براى اين مسئله مطرح نمود، متحير شد و... زبانش به لكنت افتاد ... امام بعد از بیان جواب از یحیی سوالی کردند یحیی از پاسخ دادن به سوال عاجز ماند... . پاسخ تفصیلی: وقتى «مأمون» از «طوس» به «بغداد» آمد، نامه اى براى حضرت جواد (علیه السلام) فرستاد و امام را به بغداد دعوت كرد. البته اين دعوت نيز مثل دعوت امام رضا به طوس، دعوت ظاهرى و در واقع سفر اجبارى بود. حضرت پذيرفت و بعد از چند روز كه وارد بغداد شد، مأمون او را به كاخ خود دعوت كرد و پيشنهاد تزويج دختر خود «اُمّ الفضل» را به ايشان كرد. امام در برابر پيشنهاد او سكوت كرد. مأمون اين سكوت را نشانه رضايت حضرت شمرد و تصميم گرفت مقدمات اين امر را فراهم سازد. او در نظر داشت مجلس جشنى تشكيل دهد، ولى انتشار اين خبر در بين بنى عباس انفجارى به وجود آورد: بنى عباس اجتماع كردند و با لحن اعتراض آميزى به مأمون گفتند: اين چه برنامه اى است؟ اكنون كه على بن موسى از دنيا رفته و خلافت به عباسيان رسيده باز مى خواهى خلافت را به آل على برگردانى؟! بدان كه ما نخواهيم گذاشت اين كار صورت بگيرد، آيا عداوتهاى چند ساله بين ما را فراموش كرده اى؟! مأمون پرسيد: حرف شما چيست؟ گفتند: اين جوان خردسال است و از علم و دانش بهره اى ندارد. مأمون گفت: شما اين خاندان را نمى شناسيد، كوچك و بزرگ اينها بهره عظيمى از علم و دانش دارند و چنانچه حرف من مورد قبول شما نيست او را آزمايش كنيد و مرد دانشمندى را كه خود قبول داريد بياوريد تا با اين جوان بحث كند و صدق گفتار من روشن گردد. عباسيان از ميان دانشمندان، «يحيى بن اكثم» را (به دليل شهرت وى) انتخاب كردند و مأمون جلسه اى براى سنجش ميزان علم و آگاهى امام جواد ترتيب داد. در آن مجلس يحيى رو به مأمون كرد و گفت: اجازه مى دهى سؤالى از اين جوان بنمايم؟ مأمون گفت: از خود او اجازه بگير. يحيى از امام جواد اجازه گرفت. امام فرمود: هر چه مى خواهى بپرس. يحيى گفت: درباره شخصى كه مُحْرِم بوده و در آن حال حيوانى را شكار كرده است، چه مى گوييد؟(1) امام جواد (علیه السلام) فرمود: آيا اين شخص، شكار را در حِلّ (خارج از محدوده حَرَم) كشته است يا در حرم؟ عالم به حكم حرمت شكار در حال احرام بوده يا جاهل؟ عمداً كشته يا بخطا؟ آزاد بوده يا برده؟ صغير بوده يا كبير؟ براى اولين بار چنين كارى كرده يا براى چندمين بار؟ شكار او از پرندگان بوده يا غير پرنده؟ از حيوانات كوچك بوده يا بزرگ؟ باز هم از انجام چنين كارى ابا ندارد يا از كرده خود پشيمان است؟ در شب شكار كرده يا در روز؟ در احرامِ عُمره بوده يا احرامِ حج؟! يحيى بن اكثم از اين همه فروع كه امام براى اين مسئله مطرح نمود، متحير شد و آثار ناتوانى و زبونى در چهره اش آشكار گرديد و زبانش به لكنت افتاد به طورى كه حضار مجلس ناتوانى او را در مقابل آن حضرت نيك دريافتند. مأمون گفت: خداى را بر اين نعمت سپاسگزارم كه آنچه من انديشيده بودم همان شد. سپس به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت: آيا اكنون آنچه را كه نمى پذيرفتيد دانستيد؟!(2) آنگاه پس از مذاكراتى كه در مجلس صورت گرفت، مردم پراكنده گشتند و جز نزديكان خليفه، كسى در مجلس نماند. مأمون رو به امام جواد (علیه السلام) كرد و گفت: قربانت گردم خوب است احكام هر يك از فروعى را كه در مورد كشتن صيد در حال احرام مطرح كرديد، بيان كنيد تا استفاده كنيم. امام جواد (علیه السلام) فرمود: بلى، اگر شخص محرم در حِلّ (خارج از حرم) شكار كند و شكار از پرندگان بزرگ باشد، كفاره اش يك گوسفند است و اگر در حرم بكشد كفاره اش دو برابر است؛ و اگر جوجه پرنده اى را در بيرون حرم بكشد كفاره اش يك بره است كه تازه از شير گرفته شده باشد، و اگر آن را در حرم بكشد هم بره و هم قيمت آن جوجه را بايد بدهد؛ و اگر شكار از حيوانات وحشى باشد، چنانچه گورخر باشد كفاره اش يك گاو است و اگر شتر مرغ باشد كفاره اش يك شتر است و اگر آهو باشد كفاره آن يك گوسفند است و اگر هر يك از اينها را در حرم بكشد كفاره اش دو برابر مى شود.
و اگر شخص محرم كارى بكند كه قربانى بر او واجب شود، اگر در احرام حج باشد بايد قربانى را در «مِنى » ذبح كند و اگر در احرام عمره باشد بايد آن را در «مكّه» قربانى كند. كفاره شكار براى عالم و جاهلِ به حكم، يكسان است؛ منتها در صورت عمد، (علاوه بر وجوب كفاره) گناه نيز كرده است، ولى در صورت خطا، گناه از او برداشته شده است. كفاره شخص آزاد بر عهده خود او است و كفاره برده به عهده صاحب او است و بر صغير كفاره نيست ولى بر كبير واجب است و عذاب آخرت از كسى كه از كرده اش پشيمان است برداشته مى شود، ولى آنكه پشيمان نيست كيفر خواهد شد.(3) مأمون گفت: احسنت اى ابا جعفر! خدا به تو نيكى كند! حال خوب است شما نيز از يحيى بن اكثم سؤالى بكنيد همان طور كه او از شما پرسيد. در اين هنگام ابو جعفر (علیه السلام) به يحيى فرمود: بپرسم؟ يحيى گفت: اختيار با شماست فدايت شوم، اگر توانستم پاسخ مى گويم وگرنه از شما بهره مند مى شوم. ابو جعفر (علیه السلام) فرمود: به من بگو در مورد مردى كه در بامداد به زنى نگاه مى كند و آن نگاه حرام است، و چون روز بالا مى آيد آن زن بر او حلال مى شود، و چون ظهر مى شود باز بر او حرام مى شود، و چون وقت عصر مى رسد بر او حلال مى گردد، و چون آفتاب غروب مى كند بر او حرام مى شود، و چون وقت عشأ مى شود بر او حلال مى گردد، و چون شب به نيمه مى رسد بر او حرام مى شود، و به هنگام طلوع فجر بر وى حلال مى گردد؟ اين چگونه زنى است و با چه چيز حلال و حرام مى شود؟ يحيى گفت: نه، به خدا قسم من به پاسخ اين پرسش راه نمى برم، و سبب حرام و حلال شدن آن زن را نمى دانم، اگر صلاح مى دانيد از جواب آن، ما را مطلّع سازيد. ابو جعفر (علیه السلام) فرمود: اين زن، كنيز مردى بوده است. در بامدادان، مرد بيگانه اى به او نگاه مى كند و آن نگاه حرام بود، چون روز بالا مى آيد، كنيز را از صاحبش مى خرد و بر او حلال مى شود، چون ظهر مى شود او را آزاد مى كند و بر او حرام مى گردد، چون عصر فرا مى رسد او را به حباله نكاح خود در مى آورد و بر او حلال مى شود، به هنگام مغرب او را «ظِهار» مى كند(4) و بر او حرام مى شود، موقع عشار كفاره ظهار مى دهد و مجدداً بر او حلال مى شود چون نيمى از شب مى گذرد او را طلاق مى دهد و بر او حرام مى شود و هنگام طلوع فجر رجوع مى كند و زن بر او حلال مى گردد.(5)،(6) مطالب مرتبط: ارتباط شیعیان ايران با امام جواد(ع) اصحاب معروف امام جواد(ع) امام جواد(ع) و فرقه ‌های انحرافی ميراث علمی امام جواد(ع)؟ مناظره امام جواد(ع) درباره فضائل خلفا https://makarem.ir/maaref/l/0323024 پی نوشت: (1). يكى از اعمالى كه براى اشخاصِ در حال احرام، در جريان اعمال حج يا عمره حرام است شكار كردن است. در ميان احكام فقهى، احكام حج، پيچيدگى خاصى دارد، از اينرو افرادى مثل يحيى بن أكثم، از ميان مسائل مختلف، احكام حج را مطرح مى كردند تا به پندار خود، امام را در بن بست علمى قرار دهند! (2). مجلسى، بحار الأنوار، الطبعه الثانيه، تهران، المكتبه الاسلاميه، 1395 ه".ق، ج 50، ص 75 - 76 - قزوينى، سيد كاظم، الامام الجواد من المهد اًّلى اللحد، الطبعه الأولى، بيروت، مؤسسه البلاغ، 1408 ه".ق، ص 168 - .172 راوى اين قضيّه «ريّان بن شبيب» - دايى معتصم - است كه از ياران امام رضا - عليه السلام - و امام جواد و از محدثان مورد وثوق بوده است (قزوينى، همان كتاب، ص 168 - شيخ مفيد، الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 319 - 321 - طبرسى، الاحتجاج، نجف، المطبعه المرتضويه، 1350، ص 245 - مسعودى، اثبات الوصيه، نجف، منشورات المطبعه الحيدريه، 1374 ه".ق، ص 216 - شيخ مفيد، الاختصاص، تصحيح و تعليق: على اكبر الغفّارى،، منشورات جماعه المدرّسين فى الحوزه العلميه - قم المقدسه، ص 99). (3). مجلسى، همان كتاب، ص 77 - قزوينى، همان كتاب، ص 174 - شيخ مفيد، الارشاد، ص 322 - طبرسى، همان كتاب، ص 246 - مسعودى، همان كتاب، ص 217 - شيخ مفيد، الاختصاص، ص .100. (4). ظِهار عبارت از اين است كه مردى به زن خود بگويد: پشت تو براى من يا نسبت به من، مانند پشت مادرم يا خواهرم، يا دخترم هست، و در اين صورت بايد كفاره ظِهار بدهد تا همسرش مجدداً بر او حلال گردد. ظِهار پيش از اسلام در عهد جاهليت نوعى طلاق حساب مى شد و موجب حرمت ابدى مى گشت، ولى حكم آن در اسلام تغيير يافت و فقط موجب حرمت و كفاره گردید. ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷مناظره ای دندان شکن از امام جواد علیه السلام نام : محمد کنیه: ابوجعفر لقب: تقی ، جواد تولد: ۱۵رجب 195 نام مادر:«سبیکه(از خاندان «ماریه قبطیه » همسر پیامبر از نظر فضایل اخلاقی، در درجه والایی بود و برترین زنان زمانش بود، بطوری که امام رضا ع تمجیدش فرمود.(2) خلفای معاصر:مامون (193 - 218) معتصم (218 - 227) ابن حجر هیثمی(عالم اهل سنت): «مامون او را به دامادی انتخاب کرد، زیرا با وجود کمی سن، از نظر علم و آگاهی و حلم بر همه دانشمندان برتر بود(3) شبلنجی عالم دیگر اهل سنت هم حضرت را ستود. (4) 📚مناظره امام جواد ع با یحیی بن اکثم از امام جواد ع مناظرات متعددی نقل شده (5) و بعنوان نمونه به یکی از آنها که مختصر و مربوط به مسائل اعتقادیست می آوریم، ضمنا امام با حفظ تقیه، این مناظره را انجام داده است . بعد از آن که مامون ام الفضل را به تزویج حضرت ر آورد، یحیی بن اکثم (یکی از علمای اهل سنت) با جماعت بسیاری نزد آن حضرت و مامون آمدند. یحیی: ای پسر رسول خدا! نظر شما درباره روایتی که [در مدارک اهل سنت] نقل شده که «خداوند جبرئیل را فرستاد تا از پیامبر ص بخواهد که از ابابکر سؤال کند: آیا او از خداوند راضی هست یا نه؟ با این که خداوند از او راضی می باشد» چیست؟ امام جواد ع: من منکر فضیلت ابابکر نیستم، ولی بر ناقل این سطور لازم است که طبق دستور پیامبر ص عمل کند . پیامبر اکرم ص در حجة الوداع فرمود: «بعد از من جاعلان حدیث فراوان می شوند،پس احادیث را بر قرآن عرضه کنید; هر حدیثی که موافق قرآن و سنت من باشد به آن عمل کنید و الا به دیوار بزنید» این خبر موافق با قرآن نیست، زیرا خداوند می فرماید: «ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم و ما از رگ قلبش به او نزدیک تریم(6) » آن گاه چگونه می شود خداوند از رضایت و غضب ابابکر نسبت به خود بی خبر باشد، تا نیاز به سؤال داشته باشد؟ این عقلا محال است . ❓‼️یحیی: ابابکر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان می باشند؟ حضرت فرمود: در این حدیث هم باید دقت نمود، چرا که آن دو فرشته از فرشتگان مقرب بوده، لحظه ای از طاعت خدا جدا نشدند و هرگز خدا را معصیت نکردند، و حال آن که آن دو مشرک بودند، بعد مسلمان شدند و اکثر عمر خود را در شرک بودند، آنگاه چگونه می توانند همسان جبرئیل و میکائیل باشند؟ ❓‼️یحیی گفت: در روایات آمده که آن دو (ابابکر و عمر)، پیر مردان اهل بهشت می باشند، در این زمینه چه می گوئید؟ حضرت: این هم محال است، چون بهشتی ها همه جوانند و در آن جا پیرمردی وجود ندارد . این روایت را بنی امیه در مقابله با آن روایتی که می گوید: «حسن و حسین آقای جوانان بهشتی می باشند» ، ساختند . ❓‼️یحیی گفت: نقل شده که عمر چراغ اهل بهشت است . حضرت: این هم محال است، چرا که در بهشت فرشتگان مقرب، پیامبران، آدم و محمد ص حضور دارند . چگونه بهشت با نور آن ها روشن نشده که نیاز به نور عمر باشد؟! یحیی: نقل شده پیامبر ص فرمود: اگر من مبعوث نمیشدم، عمر به جای من مبعوث می شد . حضرت: قرآن راستگوتر از این حدیث است، آن جا که می فرماید: «و هنگامی که از پیامبران پیمان گرفتیم، و از تو و از نوح و ابراهیم.... و ما از همه آنان پیمان محکمی گرفتیم(۷) آن گاه چگونه پیمان خداوند عوض می شود؟ [از این گذشته] پیامبران لحظه ای مشرک نشدند، چگونه کسی به رسالت مبعوث می شود در حالی که اکثر عمرش مشرک بود؟ ! یحیی: در روایت آمده که پیغمبر ص فرمود: اگر عذاب نازل شود، جز عمر کسی از آن رهایی نمی یابد. 🔻حضرت: این هم محال است، چرا ک قرآن می‌گوید: «خداوند تا تو (پیامبر) در میان آن ها باشی، آنها را عذاب نخواهد کرد و مادامی که به درگاه خدا استغفار کنند، [باز هم] آنها را عذاب نخواهد کرد(8) » مبینید که برای نزول عذاب دو مانع ذکر شده است و لا غیر; 1- وجود مبارک پیامبر ص در بین مردم 2- استغفار مردم (9) 👈 پیامدهای مثبت این مناظره: 1- چون امام در خردسالی به امامت رسید، عباسیان فکر می کردند، از نظر علمی ناتوان است و از این رو با ترتیب چنین مناظراتی سعی میکردند شخصیتش را خورد کنند . پیروزی امام در مناظره با پاسخ های قاطع و روشنگر، هر گونه تردید را در مورد اصل امامت از بین برد. 2- این مناظره خط بطلانی بر بسیاری از احادیث جعلی کشید. 🔻 نتیجه گیری نهایی دوستان؛ از همین مجمل به وضعیت بغرنج کثرت احادیث مجعول اهل سنت پی ببرید. سلام خدا بر امام جواد🙏 📚پی نوشت ها: 1. طبرسی، اعلام الوری،ص 344 2.بحار 50ص 15 3) الصواعق المحرقه، (قاهره، مکتبة القاهره ص 205 4) شبلنجی، نور الابصار قاهره، مکتبة المشهد الحسینی ص161 5) طبرسی، الاحتجاج ۲/۴۸۱ 6) ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به... 7) احزاب/7 واذ اخذنا من النبیین میثاقهم ومنک... 8) انفال/33 9) احتجاج ۲/۴۷ https://noo.rs/zkjnB ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یـه جو انصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
👈در باره «عمر» و «ابابکر» 🖤🖤 مناظره ای دندان شکن و پاسخ هایی از قرآن وسنت از امام جواد علیه السلام با یحیی بن اکثم عالم برجسته اهل سنت و معاصر با امام در باره 👇👇👇 «ابابکر و عمر » ❓‼️ آیاپیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر من مبعوث نمی شدم، عمر به جای من مبعوث می شد؟؟! ❓‼️ اگر عذاب نازل شود، جز عمر کسی از آن رهایی نمی یابد . ❓‼️ آیا عمر چراغ اهل بهشت است؟؟! ❓‼️ آیا ابابکر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان می باشند؟ ❓‼️ آیا ابابکر و عمر پیر مردان اهل بهشت می باشند، در این زمینه چه می گوئید؟ ❓‼️ آیا ..... پاسخ به همه این سئوال ها و مطالب دیگری در باره امام جواد علیه السلام را با رفتن به لینک زیر که پاسخ این سئوالات در آن کانال سنجاق شده است بیابید👇 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» 👇 @Yejoensaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی محسن سازگارا کارشناس ضدانقلاب اینترنشنال هم به شخصیت برجسته و تاثیرگذار امام‌خمینی اعتراف می‌کند! محسن سازگارا، کارشناس ضدانقلاب: 🔺️رهبران بزرگ اتحادهای بزرگ درست می‌کنند؛ او فاتح تهران شد، تاریخ از او به عنوان کسی که یک سلسله حکومتی را برچیده یاد خواهد کرد. مهدی خزعلی، تحلیلگر سیاسی: 🔺️امام خمینی یک شخصیت کاریزماتیکی بود که بزرگترین استقبال و بزرگترین بدرقه از او شد. به کانال خبری در ایتا بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/4073259207Ce587f9582c
❌⚠️ ارتباط تلفنی دختر و پسر سؤال740. حكم صحبت كردن تلفنى يا حضورى دختران و پسران جوان با يكديگر، كه باعث ايجاد نوعى احساس در دو طرف مى گردد، چيست؟ جواب: جايز نيست. گفت و گو با نامحرم در مورد مسايل علمى سؤال741. گفت و گو با نامحرم در مورد مسايل علمى چه حكمى دارد؟ جواب: اگر معرضيت براى مفسده داشته باشد، اشكال دارد. درد دل كردن پسر با دختر نامحرم سؤال742. آيا اگر پسر با دختر نامحرم درد دل كند، گناه است؟ جواب: بلى، گناه است. صحبت با ناز و عشوه سؤال743. خانمى كه با ناز و عشوه صحبت مى كند، به نحوى كه جلب توجه مى كند و شهوت برانگيز است، چه حكمى دارد؟ جواب: حرام است. صحبت در دوران نامزدى قبل از عقد سؤال744. نظر اسلام در مورد دوران نامزدى قبل از عقد شرعى چيست؟ آيا مى توان با رعايت مسايل شرعى، مكالمات حضورى داشت؟ جواب: تا قبل از عقد، با نامحرم هاى ديگر فرقى ندارد. صحبت براى ازدواج سؤال745. صحبت كردن با يك دختر يا زن نامحرم از اين جهت كه پيش زمينه اى براى انعقاد عقد موقّت يا دايم باشد، چه حكمى دارد؟ جواب: اگر معرضيّت براى مفسده نباشد، اشكال ندارد. ارتباط تلفنى با دختر سؤال746. براى ازدواج با دخترى كه معرفى شده، ارتباط تلفنى دارم، حكم آن چيست؟ جواب: ارتباط مستمرّ جايز نيست. مزاحمين تلفنى سؤال747. آيا صحبت كردن با افرادى كه مزاحم تلفنى هستند، صحيح است؟ جواب: تا حدّى كه مفسده دار نباشد، جايز است. تماس تلفنى با نامحرم سؤال748. تماس تلفنى و گفت و گو با دخترى كه به او علاقه دارم و قصد دارم در آينده با او ازدواج كنم چه حكمى دارد؟ جواب: با نامحرم هاى ديگر فرق ندارد. صحبت با دختران از طريق اينترنت سؤال749. صحبت كردن با دختران خارجى از طريق شبكه اينترنت چه حكمى دارد؟ جواب: اشكال دارد ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
❌ یهودیــــــان امــــــروز و یهودیــــــان دیـــــــــــروز در یک قـــاب یک استراتژی با ۲ تاکنیک👇 👈امروز : کشته شدن ۵ اسرائیلی بدست نیروهای خودی به گمان اینکه این نیروها ، اعضای حماس هستند. همچنین در این تیراندازی اشتباه مجروح شدن ۹ نفر را در پی داشت که حال ۵ نفر وخیم است. 👈دیروز : و خداوند در دلهای آنها ترس انداخت و به دست خود و به دست مؤمنان خانه‌هاشان را ویران می‌کردند..(وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ سوره حشر آیه ۲) 🔻نتیجه اخلاقی: محور مشترک هر دو حادثه ترس در دل نیروهای خودی!!! ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🌷 زیبـــــــــــــاترین داستـــــــــــان کــــــــــــــــوتاه (تعویض عینک‼️) مردی، در حالی‌ که به قصرها و خانه‌های زیبا می‌نگریست، به دوستش گفت: «وقتی این‌همه اموال را تقسیم می‌کردند، مـــــــــــــا کجــــــــــابـــــــــــــــــودیم»😳 رفیقش دستشو گرفت و به بیمارستان برد و گفت: «وقتی این بیماری‌ها را تقسیم می‌کردند، مـــــــــــــا کجــــــــــابـــــــــــــــــودیم😁❓❓❓ 👈یادمان باشد اگر زاویه دیدمان را عوض کنیم،(تعویض عینک) زنـــــــــــدگی را زیبـــــــــــاتر میبینیــــــــــــــــــم👌 👈دهه 60 بود ک در بین جامعه نصایحی 17 گانه خطاب به دانشجویان ایرانی مقیم خارج از بیان امام راحل توزیع شده بود که در یکی از آن فرازها آمده بود: «در امـــــــــــور اخـــــــــــــــــروی به بــــــــــالا دســـــــــت خود و در امـــــــور دنیــــــــــــوی به پایین دســــــــــــــت خودتان نگــــــــــــــاه کنید»‼️ 👈پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : فقرا پادشاه اهل بهشتند. مردم همگى مشتاق بهشتند و بهشت مشتاق فقيران است. الفُقَراءُ مُلوكُ أهلِ الجَنّةِ ، و الناسُ كُلُّهُم مُشتاقُونَ إلَى الجَنّةِ و الجَنَّةُ مُشتاقَةٌ إلَى الفُقَراءِ .[بحار الأنوار : 72/49/58.] ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❌⚠️ آیا فرد بـــــــــــی نمــــــاز کافـــــــر است❓❓❓(نظر امام صادق علیه السلام در این باره) 🔻چرا زناکـــــــار کافـــــــــر نیست ولی فرد بی نماز کافر است ❓❓❓ یکی از سوالاتی که ذهن رو مشغول می کند این مساله است که چرا در روايات ترک کننده نماز کافر شمرده شده، مگر چه وجه تمایزی بین نماز و اعمال ديگه وجود داره؟ تارک صلات مگه چه خصوصیتی پیدا میکنه که این همه در قرآن و روایات نکوهش شده است؟ روایت زیر به این سوال جواب میدهد : داستانک‌‌ ﻣﺴﻌﺪﻩ ﺑﻦ ﺻﺪﻗﻪ میﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻨﻴﺪﻡ ﺷﺨﺼﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻧﻤﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ ﻭﻟﻰ ﺗﺮﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻛﺎﻓﺮ ﻣﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪ؟ ﺣﻀﺮﺕ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﻈﻴﺮ ﺍﻭ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻏﺎﻟﺐ ﺷﺪﻥ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺟﻨﺴﻰ ﻭ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ، ﻭﻟﻰ ﺗﺎﺭﻙ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺘﺨﻔﺎﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ. ﺁﺭﻯ ﺯﻧﺎﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻰ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺯﻥ ﺍﺟﻨﺒﻰ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ، ﻭﻟﻰ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺗﺮﻙ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻟﺬّﺗﻰ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺟﻮﻳﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺴﺒﺐ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ، ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻓﻌﻞ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﻗﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺳﺘخفاﻑ ﻭ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪ، ﻛﻔﺮ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻣﺪ. 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله: من ترک صَلَاتَهُ مُتَعَمِّداً فقد کفر «هرکس عمداً نمازش را ترک کند، کفر ورزیده است» و در روایت دیگری که از امام صادق علیه السلام نقل شده ایشان بیان داشته اند: انی تَارِک الصَّلَاةِ کافر «همانا ترک کننده نماز واجب، کافر است». 📚منابع چهل داستان در باره نماز و نماز گزاران،قسمت 22، ﺍﺻﻮﻝ ﻛﺎﻓﻰ، ﺝ 2، ﺑﺎﺏ ﺍﻟﻜﻔﺮ، ﺣﺪﻳﺚ 9 وسایل ۴/۴۲ ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یـه جو انصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🤲 آیا پیامبر مهربانی ها به امت خود ، دستور «دعـــاکــردن بــرای چیز یا چیزهای خاص» صادر فرمودند؟؟ برای فهم پاسخ این سوال بیان ۴مقدمه ضروریست: ۱.پيامبر خدا(ص) بعنوان یک طبیب دوّار (این تعبیر از امام علی در وصف پیامبر علیهماالسلام است که از آن حضرت با وصف؛ «طبیب دوار بطبه» (پزشک دوره گرد که در مطبش نمی‌نشیند و به سراغ بیماران میرود) یاد کرده است! ۲.همانطور ک پزشک جسمی نسخه میپیچد پزشک معنوی هم چنین است. ۳.در کاتالوگ یادفترچه همراه دستگاهی بنام«انسان»(قرآن) از قول همان پیامبر آمده است👇 «اگر دعایتان نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى‌كند» قل ما یعبوء بکم ربی لولا دعاؤکم فرقان ۷۷ ۴.در طب جسمی غذای مفید قلب را از متخصص قلب می‌پرسیم، غذای مفید استخوان را متخصص مربوطه و همینطور سایر غذاها بهترین غذای روح چیست؟؟ بهترین نیاز انسان چیست؟؟ بنظر شما در عالم بهتر از اشرف مخلوقات یعنی پیامبر مهربانی ها (ص)کسی پاسخ این سوالات را میداند که فرمودند: «بدانيد كه در دنيا چيزى بهتر از يقين و عافيت به مردم داده نشده است پس، اين دو [نعمت] را از خداوند بخواهيد» الناس لم يوتَوا فی الدنيا شيئا خيرا من اليقین والعافیه فاسألوهما الله 📚کنز العمّال7334 🔻پس اینگونه دعا کنیم👇 «اللهم انی اسالک الیقین و العافیه» خداوندا از تو «یقین» و «سلامتی» میخواهم🤲 🔻نکته آخر: اگر یقین قسمت ما بشود، هیچ گناهی از ما سر نمیزند! مثال؛ اگر از تشنگی هلاک شویم آیا آب آلوده جدول کنار خیابان را مینوشیم؟! «حقیقت گناه بدتر از آن آب آلوده است»👌👌 ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یـه جو انصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
👆تصویر برادران ، فرزندان ،مادر(نشر برای اولین بار) شهید سید ابراهیم رئیسی 🆚 مقایــــســـــــــه تا حـــــــــالا ... تا حالا کسی میدونست ...👇 🔻 تا حـــــــــالا ... کسی میدونست آقای رئیسی برادر هم داره؟! 🔻 تا حـــــــــالا ...کسی میدونست رییسی یه مادر پیر داره که در منطقه ۲۰ مشهد در منزلی معمولی زندگی میکنه؟! 🔻 تا حـــــــــالا ... کسی میدونست رییسی دو تا دختر ، با تحصیلات عالیه دانشگاهی داره؟! 🆚 مقایــــســـــــــه یکی هم بود برادرش تو همه کارهای دولت دخالت می کرد و وقتی فسادش برملا شد گفت دست بهش بزنید جنگ راه می ندارم! داماد و دیگر بستگانش بماند...!!! ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷نعمت فراموشی: ای مفضل بدان ! نعمت فراموشى بمراتب بزرگتر از نعمت حافظه و يادآورى است. اگر نعمت‏ فراموشى نبود، هيچ كس مصيبت و سختى های زندگی خویش را فراموش نمى‌‏كرد. هیچگاه حسرتش پايان نمى‌‏يافت و كينه‌‏اش تمام نمى‌‏گشت. با ياد داشتن و فراموش نساختن‏ آفات دنيا ، هرگز از دنیا لذت نمى‌‏برد و اميدى به فراموشى و غفلت حاكمى كه دشمن اوست‏ نداشت و رهايى از حسد رشك بران نمی‌جست. 📚منبع: شگفتیهای آفرینش (ترجمه توحید مفضل) ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷فوايد آب دهان‏ در باره آب دهان و مصالح آن بينديش. خداى جلّ و علا چنان تدبير نمود كه آب دهان همواره در دهان وجود داشته باشد تا كام و گلو را تر نگاه دارد و خشك نشوند. اگر درون دهان آدمی خشک بمانند هر آينه آدمى هلاك مى‏‌شود؛ زيرا آبى در دهان نمى‌‏ماند كه انسان با آن آب، غذاى خشك را نرم گرداند و فرو برد. بدان كه اين رطوبت در حكم مركب راهوار غذاست و آن را به معده مى‌‏رساند . از سوی دیگر اين رطوبت به صفرا و يا سوداء مى‌‏رسد و اين انتقال كاملا به سود انسان است چرا که اگر صفرا خشك شود آدمى به هلاكت خواهد افتاد. 📚منبع: شگفتیهای آفرینش (ترجمه توحید مفضل) ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷 دو نعمت کمتر شناخته شده 👇 «ناخن» و «مو» در بدن انسان 🙏 از آنجا که این دو رشد می کنند و بلند می شوند و باید کوتاه گردند، حس ندارند تا انسان به هنگام گرفتن آنها احساس درد نکند. اگر انسان از گرفتن مو و ناخن درد می کشید میان دو محذور قرار می گرفت: یا اینکه هر دو را رها می کرد تا دراز شوند و یا اینکه با دشواری و تحمل درد، آنها را کوتاه می کرد. 🔻مفضل می گوید: به امام علیه‌السلام عرض کردم: چه می شد اگر خداوند آنها را چنان می آفرید که افزوده نگردند تا آدمی به اصلاح و کوتاه کردن نیازمند نباشد؟ امام علیه‌السلام فرمود: خداوند متعال در این کار، نعمتهایی نهاده که آدمی از آنها آگاه نیست تا سپاس گوید. آگاه باش! دردهای بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان خارج می گردد؛ از این رو به انسان فرمان داده شده که هر هفته با نوره مالیدن و مو تراشیدن و کوتاه کردن ناخنها به این کار اقدام کند. این کار باعث می شود که موی و ناخن با شتاب بیشتری برویند و دردها و بیماریها را سریعتر خارج کنند. اگر شخص چنین نکند، رشد آنها کوتاه و اندک می شود، در نتیجه، دردها در بدن می ماند و بیماریهای مختلف پدید می آید. نیز از رویش مو در چند جای بدن که وجود آن برای انسان مایه رنج و زیان است جلوگیری شده. اگر مو در دیدگان می رویید آیا آدمی نابینا نمی شد؟ و اگر در دهانش می رویید آیا خوردن و آشامیدن انسان دشوار و بی لذت نمی گشت؟ اگر در کف دست رشد می کرد آیا انسان از لمس درست اشیا و انجام برخی از کارها باز نمی ماند؟ پس نیک بنگر که چگونه در جایی که سود و مصلحتی در کار نیست نروییده. اینها مخصوص انسان نیست، بلکه در چهارپایان و درندگان و دیگر حیوانات نیز چنین است؛ از این رو با اینکه بدن آنها از مو پوشیده است و لیکن این مناطق، دقیقاً به خاطر آنچه که ذکر شد، مویی بر آنها نیست. نیک اندیشه کن که چگونه آفرینش از هر خطا، زیان و ناهماهنگی به دور است و یکسره حکمت و تقدیر است و مصلحت و سود. 📚 منبع توحید مفضل (شگفتیهای افرینش) ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌍 در پخش زنده یکباره پخش شد و صدا و سیما نتوانست سانسور کند! 🆔@zendegimowafagh💞🇮🇷
👈در باره «عمر» و «ابابکر» 🖤🖤 مناظره ای دندان شکن و پاسخ هایی از قرآن وسنت از زبان «امام جواد علیه السلام» در مناظره با « یحیی بن اکثم » عالم برجسته اهل سنت و معاصر با امام در باره 👇👇👇 « ابـــابکر و عـــــــــمـــر » ❓‼️ آیاپیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اگر من مبعوث نمی شدم، عمر به جای من مبعوث می شد؟؟! ❓‼️ اگر عذاب نازل شود، جز عمر کسی از آن رهایی نمی یابد!. ❓‼️ آیا عمر چراغ اهل بهشت است؟؟! ❓‼️ آیا ابابکر و عمر در زمین مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان می باشند؟ ❓‼️ آیا « ابـــابکر و عـــــــــمـــر » پیر مردان اهل بهشت می باشند، در این زمینه چه می گوئید؟ ❓‼️ آیا ..... پاسخ به همه این سئوال ها و مطالب دیگری در باره امام جواد علیه السلام را با رفتن به لینک زیر که پاسخ این سئوالات در آن کانال سنجاق شده است بیابید👇 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» 👇 @Yejoensaf
💥⚡️✨🌟ایران در جمع ۷ کشور دارای دانش فنی تولید جوهر خودکار در سطح جهانی 👍 متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند با داخلی سازی ترکیب بندی (فرمولاسیون) مواد ساخت جوهر خودکار، این محصول را در کشور تولید کنند. بر اساس این گزارش، این جوهر خودکار ایرانی خاصیت ضد باکتریایی دارد و می‌تواند نیاز صنایع را بر طرف کند. سالانه ۲/۵ میلیون دلار (حدود ۱۴۰ میلیارد توماان) برای واردات ۲۵۰ تن جوهر از کشور خارج می شد مه با این خودکفایی از خروج این میزان ارز جلوگیری شده است. 👇آری ؛ علم اگر در ثریا هم باشد مردانی از فارس بدان دست می بازند.‼️(پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله) ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔴تاکتیک جدید سرویس‌های جاسوسی در انتخابات 🔹در جریان ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که با حضور فعال تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی همراه بود، طیفی از اصلاح‌طلبان تندرو هم که در دوره‌های گذشته انتخابات را تحریم کرده بودند، اقدام به ثبت‌نام کرده و عملا گزینه تحریم انتخابات با این اقدام خنثی می‌گردد. حتی برخی از چهره‌های منتسب به این جریان هم در روزهای اخیر طی بیانیه‌هایی بر خلاف گذشته اقدام به دعوت ضمنی به مشارکت در انتخابات کرده‌اند. 🔹با کنار رفتن گزینه تحریم انتخابات که دستور کار همیشگی سرویس‌های جاسوسی و امنیتی معاند بود، این سرویس‌ها و از جمله موساد خط دیگری را مبنی بر اثر گذاری بر رای مردم در پیش گرفته‌‌اند. 🔹شواهد نشان می‌دهد که این سرویس‌ها بنا دارند تا از طریق برخی عوامل داخلی‌شان، زمین بازی را به گونه‌ای طراحی کنند تا با اثرگذاری بر روی نظر مردم گزینه‌ای ضعیف در انتخابات آتی پیروز شود. 🔹در واقع مهم‌ترین نگرانی برای دشمن و بخصوص رژیم صهیونیستی، روی کار آمدن مجدد گزینه‌ای همچون شهید رئیسی و تشکیل دولت انقلابی است. آنها معتقدند با ادامه مسیر شهید رئیسی و بهبود وضعیت داخلی ، تمرکز حاکمیت بیش از پیش بر خارج از کشور و تقویت محور مقاومت معطوف می‌شود که در نتیجه آن، رژیم صهیونیستی باید منتظر ضربات مهلکی به پیکره نیمه‌جان خود باشد. 🔹بنابرین بهترین راهکار از نظر دشمن این است که گزینه‌ای ضعیف پیروز انتخابات شود تا با مشغول سازی حاکمیت در داخل، تمرکز آنها از تقویت و حمایت از محور مقاومت و طراحی علیه رژیم کودک‌کش صهیونیستی کاسته شود. 🔹به نظر می‌رسد مشارکت حداکثری با در نظر گرفتن معیارهای مورد اشاره رهبر معظم انقلاب درباره کاندیدای اصلح، خط بطلانی بر حربه دشمن خواهد بود و اجازه نمی‌دهد جریانی در داخل کشور بر روی آرای مردم به نفع دشمن اثر بگذارند. 🔴 👇 @bidariymelat
📊 رتبه های جهانی کشورها در بکارگیری فناوری دیجیتال رتبه ۱ 👈 نروژ رتبه ۲ و ۳ 👈 تایوان و هنگ کنگ رتبه ۵ 👈 آمریکا رتبه ۸ 👈 امارات رتبه ۲۶ 👈 قطر رتبه ۱۹ 👈 آلمان رتبه ۳۹ 👈 چین رتبه ۳۱ 👈 مالزی رتبه ۴۲ 👈 عربستان رتبه ۵۳ 👈👈 ایران رتبه ۵۵ 👈 برزیل ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😂 اندکی شادی ، شب اول ذی حجه شب ازدواج دو پرستوی باغ نبوت ، علی و فاطمه🌷🌷🌷🌷 یککم بخندیم 😂 ⁉️ زن حاج آقا رو توی خیابون میگیرن . اینو ببینید یکم شاد بشین و از غم دور بشین طرف میره دم بیت رهبری میگه به سیدعلی بگید بیاد باش کار دارم بش میگن: سید علی کیه؟ میگه سید علی خامنه ای 😳 من امام زمانم و سید علی رو احضار کردم‼️ یارو یه سیلی میخوابونه زیر گوشش و امام زمان خودخوانده اعتراض میکنه و بش میگه برا چی زدی زیر گوشم و اون بابا گوش بدید چی گفت ...👆👆 ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اذعان کارشناسان صهیونیست و تحلیلگرانِ شبکه‌های فارسی‌زبان به قدرت غافلگیرکننده حزب‌الله لبنان؛ گنبد آهنین خواب است؟! ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷یک خاطره از ایام دانشجویی در باره نحوه صدقه دادن حدود سال ۷۰ بود که دوستی بنام محمد عبید نزار داشتیم از اهالی لبنان که استاد زبان انگلیسی لبنانی های مقیم ایران بود بسیار بسیار اهل عبادت ، راز و نیاز و مناجات بود همینقدر از وی این خاطره را به یاد دارم که تغییر چهره اش در ایام ماه مبارک رمضان از کثرت عبادت بطور محسوسی بیننده را متوجه خود می‌کرد. 🔻بسیاری از ایام خصوصا آخر هفته ها را به خوابگاه (سوییت)دانشجویی ما می آمد و بعضاً ما هم به محل سکونتش سر می‌زدیم، و خلاصه اینکه از ایران رفت و برای ما خاطرات شیرینی از خود بجای گذاشت. اوقات خوش آن بود که با دوست گذشت باقی همه بی حاصلی و بی خبری بود!! از جمله خاطرات موضوع این نوشتار ، در مساجد یا نماز جمعه جماعات ک با هم حاضر میشدیم هرگاه قصد دادن صدقه یا هدیه ای اگر داشت ، آن را به ما می داد تا به قولی زحمت دادن صدقه به دست ما صورت پذیرد. تعجب میکردیم و میگفتیم : چرا خودت نمی‌دهی؟ می گفت: در حدیث داریم اگر صدقه به ۱۰دست هم برسد، همه آن ۱۰ دست ثواب صدقه را می برند ، بدون آنکه از اجر دهنده اول صدقه چیزی کم شود. این حدیث شفاهی در طول این ۳۳سال در ذهنم بود تا این حدیث را در کتب حدیث دیدم👇 امام صادق ع: اگر احسان و كمك ۸۰دست بگردد، همه آنها به سبب آن پاداش مى يابند، بى آن كه از اجر صاحبش چيزى كم شود. لو جرى المَعروفُ على ثَمانينَ كفّا لَاُجروا كُلُّهُم فيهِ ، من غیر أن يُنقص صاحِبه من أجره شيئا 📚 منبع الكافي : 4/18/2 اقل الطلاب؛ علیرضا فاندر @Alirezafander ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یـه جو انصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
❌⚠️ شرح کلام امیر المــــــــومنین در باره؛ « پــــرخــــــــوری» لا صحّة مع النّهم با زیاده روی در غذا سلامتی نخواهد بود . كلمهء شانزدهم لاصحة مع النهم. نيست تندرستى بابسيار خوردن. معنى اين كلمه بتازى: من قل غذاوه قلت أدواؤه، ومن كثر طعامه كثرت أسقامه. معنى اين كلمه بپارسى: هركه بسيار خورد پيوسته معدهء وى گران وتن أو ناتوان باشد، وهر كه اندك خورد حال أو مخالف اين بود، شعر: نشود جمع هيچ مردم را مذهب خويش سازكم خوردن گرت جان عزيز هست بكار تندرستى وخوردن بسيار گرت جان عزيز هست بكار گرت جان عزيز هست بكار 📚مطلوب کل طالب رشید وطواط؛ مصحح: محمود عابدی نسخه متنی -صفحه : 47/ 12 🔻شرح دو کلام حضرت شارح(ابن میثم) گوید : نهم میل بسیار به غذاست و آن جزیی از اجزای طمع است چون طمع عبارت از طرف افراط در فضیلت نیروی حیوانی است که همان نیروی شهوانی است و آن را قبلا شناخته‏ای ، صحّت و سلامتی است و منظور اصلی در این جا هشدار بر واجب بودن ترک صفت پست زیاده روی در غذاست به این دلیل که سلامتی با پرخوری جمع نمی‏شود و تندرستی از بزرگترین و مهمترین امور است و واجب است آنچه با آن قابل جمع شدن نیست ترک شود . توضیح این که سلامتی با پرخوری جمع نمی‏شود این است که همه پزشکان اتّفاق نظر دارند که پر شدن معده از غذا بیش از آن اندازه که برای ساختن بدن لازم است بیماریهای فراوان و ترسناکی تولید می‏کند که وقتی معده زیاد پر باشد بدن به یکی از آنها دچار می‏شود و ما چند نمونه از بیماریهایی را که پزشکان یاد کرده‏اند ذکر می‏کنیم . ۱ ) تبهای مرکّب به خاطر عفونت بیش از یک خلط از اخلاط بدن . ۲ ) از میان رفتن هضم غذا به سبب تخمه و فاسد شدن غذا . ۳ ) هیضه ( قی و اسهال ) چون غذا به سبب زیاد بودن و بد بودن کیفیّتش فاسد می‏شود . ۴ ) برگرداندن غذا از راه گلو که عامل آن پرخوری و زیادی غذاست . ۵ ) نقاهتی که از پر شدن معده به خاطر زیادی غذا و تولید کردن فضولات غلیظ پدید می‏آید . ۶ ) مسدود شدن منفذها به سبب وجود غذاهای زاید غلیظ . ۷ ) سرد شدن معده و مرطوب شدنش به سبب زیاده روی در غذا و نوشیدنی . ۸ ) ) نفخ معده و عامل آن خلط غلیظی است که از امتلا حاصل می‏شود و در رگهای زننده‏ای که در ریه است جایگزین می‏گردد . ۹ ) تولید عرق النساء که خلط غلیظی است و از امتلای خونی یا بلغمی پدید می‏آید . ۱۰ ) سفت شدن سر بندهای استخوان و بسته شدن آنها به سبب خلط غلیظی است که بدان ریخته می‏شود و دشواری تحلیل آن . اینها بخشی از بیماریهایی است که از پر بودن معده و تداخل در غذا پدید می‏آید پس پرخوری اگر چه از یکی از این بیماری و امثال آن خالی است لکن از دیگری خالی نمی‏باشد ، و اگر در مدّت کمی از آن بیماری خالی باشد از علّت نزدیکش خالی نیست و بزودی در پی سبب قریبش می‏آید ، و حاصل شدن آن یا سببش در بدن بیماری است ، و همه آنها با سلامتی سازگار نمی‏باشد . تنبیه باید بدانی که ممکن است منظور از تندرستی سلامتی نفس از بیماریهای روحی باشد که به سبب پرخوری عارض می‏شود به دلیل این که حسّ و استقرار دلالت می‏کند بر این که پر بودن شکم زیرکی را از بین می‏برد [ ۴۹ ] . چون حواس به خاطر بخارهای فراوانی که از تخمه متصاعد می‏شود کند می‏گردد و نیز دلیل بر این است که نازکدلی را بر طرف و موجب سنگدلی می‏شود و تمامی این امور در خوبیها را بر روی نفس و روح می‏بندد و آن را به سیاهی صورتهای جسمانی می‏آلاید و مانع آمادگی برای پذیرش رحمت می‏کند و آن بیماری بزرگ ( روحی است ) که بزرگترین بیماری جسمانی در برابر آن کوچک و ناچیز است و آن با سلامتی نفس منافات دارد در این صورت پرخوری با تندرستی بطور کلی مخالف و با اقسام سلامتی تضادّ دارد . پس ای برادر به دیده انصاف بنگر که دیگران ( غیر علی ( ع ) ) را در برابر دریای وجود او نهرهایی می‏یابی بلکه شب پرگانی هستند که در روز ظاهر شده‏اند ( در برابر خورشید نمودی ندارند ) آیا آب اندک با دریا قابل مقایسه می‏باشد ؟ و هر گاه اسرار این کلمه را با باقی سخنان آن حضرت در این مورد بنگری محقّق می‏شود که او از علم طبّ بر اموری مطلع شده است که پزشکان دانا بر آن مطلع نشده‏اند و با یک نظر بر حالاتی مطلع می‏شود که آن سوی خرد حکیمان است این آگاهی لدّنی است و بی آن که بحثی کند و مطلبی به دست آورد یا بر روی کتابی در افتد و مطالعه کند ، برایش حاصل شده است ، شعر : اگر جالینوس در طبّش او را درک می‏کرد در برابرش شاگردی می کرد. 📚 منبع شرح صد کلمه امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ع , ترجمه از منهاج العارفین اثرکمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی https://vista.ir/w/a/16/xmfgp ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید