🔸شهرداری خلخال در پی حمله سگ ولگرد به یک شهروند محکوم شد
🔹قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دادگستری شهرستان خلخال شهرداری این شهر را بهعلت حمله سگهای ولگرد به یک شهروند و مصدومیت ناشی از گازگرفتن سگ به پرداخت دیه محکوم کرد.
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🔸شهرداری خلخال در پی حمله سگ ولگرد به یک شهروند محکوم شد
🔹قاضی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دادگستری شهرستان خلخال شهرداری این شهر را بهعلت حمله سگهای ولگرد به یک شهروند و مصدومیت ناشی از گازگرفتن سگ به پرداخت دیه محکوم کرد.
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
#ارزش_یکبار_خواندن_و_تفکر_در_آن_را_دارد
🔷 رف ـــــــاعــــــه نبــــــاشیـــــم....!
🔺 رفاعه بن شدّاد بَجَلی در جنگ جمل و صفین شرکت داشت. در زمان حکومت علی(ع) قاضی اهواز بود. به سیدالشهدا نامه نوشت و دعوت به قیام کرد، اما در کربلا حاضر نبود.
پس از واقعه عاشورا در صف توابین به خونخواهی حسین(ع) قیام کرد.
وقتی توابین شکست خوردند، در پی مختار آمد تا با او به هدف دست یابد. اما نتوانست مختار را بفهمد و پس از مدتی، او را ترک کرد. رفاعه مختار را خائن به قیام میدانست.
او به صف شمری پیوست که بزرگترین جنایت تاریخ را به نام خود رقم زد .
توجیهش برای همرکابی با شمر این بود که شمشیر برای مختاری تیز کرده بود که از او خوشش نمی آمد
حتی به صف نمازی ایستاد که شمر، امام جماعتش بود.
رفاعهای که به خونخواهی حسین(ع) قیام کرده بود، حالا از لجِ مختار، پشت سر شمر نماز میخواند و امید داشت از قاتلان پسر فاطمه(س) انتقام گیرد !!!
🔺وقتی چرخش های گفتمانی برخی سیاسیون را می بینم، هنگامی که مواضع عجیب برخی دوستان را می شنوم، ناخودآگاه یاد ماجرای رُفاعه می افتم.صحبت ها، اقدامات و کنش هایی که برای آن دلیلی جز لجاجت سیاسی نمیدانم.
دوستانی که تا دیروز کنارت بودند اما سر یه اتفاق،به کل گذشته شان پُشت می کنند و از سر لج تو حاضرند پژواک صدای کسانی باشند که روزی دوست داشتند صدای آنان را خفه کنند
منتظری از امام کینه به دل گرفته بود، اما صدای منافقین و باند مهدی هاشمی شد،
احمدی نژاد نسبت به شورای نگهبان دل چرکین بود اما هم نوا با دشمنان این نظام دستور به تحریم انتخابات داد ؛
موسوی،کروبی،آیت .... امجد ، آیت ... آذری قمی،شیخ علی تهرانی, و ده ها اسم و فامیل دیگر وقتی سرگذشتشان را می بینی و علت یابی می کنی مسیر انحراف آنان را، اگر به چند علت برسی، قطعا یکی از آنان لجاجت سیاسی است.
🔺 لجاجت سیاسی انسان را کور می کند. انسان را سیاه و سفیدی و صفر و صدی بار می آورد.
می شناسم دوستانی را که از لج با رئیسی به رای دادن به همتی رسیدند
می شناسم رفقایی را که امروز نسخه انفعال می پیچند و می گویند دیگر حرف زدن و نوشتن فایده ای ندارد ، می پرسم چرا؟
می بینی ماجرا بر می گردد به تحلیلش از حمایت رهبری از برجام و تیم هسته ای، بر می گردد به حمایت و تعریف و تمجید های رهبری نسبت به آملی لاریجانی، بر می گردد به رد صلاحیت احمدی نژاد، بر می گردد به مخالفت رهبری با استیضاح روحانی و... گزاره هایی که خود برای خود ساخته و نتیجه گرفته است و امروز هم نوا با خناسان نسخه ناامیدی و انفعال می پیچد.
در اغتشاشات اخیر ، همه دیدیم طیف هایی از قلیل رزمندگان پشیمان و خسته از مجاهده ای که به جهاد با جگرخواران کوموله و جنایتکاران دموکرات افتخار می کردند ولی به خاطر برخی لجاجت های کودکانه با اطرافیان با کوموله و دموکرات همنوا شدند !!!!!!
🔺بسیاری از انتقاد ها و کنش های امروز را حاصل لجاجت سیاسی می دانم.
لجاجت دور باطل است. محورش حب و بغض است.
در حالت لجاجت سیاسی نسبت تو با اشخاص تعیین کننده کنشگری و مواضعت می باشد و نه تکلیف و ارزش های دینی و انقلابی.
چون از کسی بد دیده ای، خاطره تلخ داری و به هر دلیلی از او خوشت نمی آید، کینه ورزی می کنی، حتی حاضری با دشمنان دیروزت، دست مودت بدهی، تا او زمین بخورد. حتی حاضری با کسانی که دیروز به خونت تشنه بوده اند نزدیک شوی تا او خوار شود.
🔺البته در تاریخ کم نداشته ایم بزرگانی را که در دام لجاجت سیاسی نیفتاده اند. چه بزرگانی که حضرت امام به آنان نهیب زد و از مسیر برنگشتند.
مگر ماجرای اختلاف نظر امام با آیت الله خامنه ای در موضوع انتخاب نخست وزیر و نوع نگاه آیت الله خامنه ای به اختیارات حکومت اسلامی در خطبه های نماز جمعه تهران را فراموش کرده ایم؟ امتحانی که آیت الله خامنه ای از آن سربلند بیرون آمد.
چه بسیار افرادی که توسط شورای نگهبان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری رد صلاحیت شدند اما رفوزه نشدند در این امتحان.
چه بسیار دوستانی که صرفا بخاطر مطالبه گری و عدالتخواهی شان کارشان به دادگاه کشید، اما پُشت به جمهوری اسلامی و آرمان هایش نکردند.
چه بسیار رفقایی که در مسائل متعدد با رهبر انقلاب دچار اختلاف در تحلیل شدند اما حرف ایشان را مُطاع دانستند و اطاعت را واجب.
بله! امتحان سختی است. می توانیم چنان رُفاعه و منتظری و احمدی نژاد باشیم که در تاریخ به تذبذب در اندیشه و رفتار از ما یاد کنند و یا می توانیم چنان ابوذر و امام خامنه ای باشیم که همگان بر ایستادگی و پایداری اصولی و مبنایی مان شهادت دهند.
🇮🇷اَللّهُــــمَّعَجـِّــللِوَلیِّــــکَالفَـــــرج 🇮🇷
مشارکت در نشر حداکثری روشنگریها، جهاد امروز، کمک به زمینه سازی منتهی به ظهور و اطاعت از امر ولایت است.
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🔴 رئیس جمهوری رو انتخاب کنید که برادرش رو بعد از شهادتش بشناسید، نه هنگام اختلاس و دستگیری!
#انتخاب_درست
🇮🇷 کانال رسمی #عنتر_نشنال 👇🏻
@antarnational
واسه ما عَـــــــــه عَـــــــــه
واسه اونا بَــــــه بـَـــــــــه‼️
فقط تو برلین سالیانه 500 دختر به زور به عقد مردان سن بالا در میان که سن این دختران از 12 سال به بالا هست.
بله، وسط اروپا، قبله آمال و مرکز روشن فکری یه عده!
کسی نمیخواد مدعی حقوق این دخترا بشه و حرفی از کودک همسری بزنه؟!
🔻پ ن:
فکرشو بکتید اگه این خبر اینجوری بود:
«فقط تو تهران سالیانه 500 دختر به زور به عقد مردان سن بالا در میان که سن این دختران از 12 سال به بالا هست.»
الان خود تحقیر گران موبایل بدست داخلی
و
ارباباشون مثل اینترنشنال ، بی بی سی و..... چ خبر بود؟!!
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🔴 ترند هشتگ #دیپلماسی_اقتدار در واکنش به خبر آزادی حمید نوری
🇮🇷 کانال رسمی #عنتر_نشنال 👇🏻
@antarnational
⚖😂 پیــــــامک حسن روحانی به حمید نوری 👈 سنــــــــد و مدرک جـــــــــرم دادگاه مثلا اروپایــــــــی کشور سوئـــــــد 😂
😂شب عیدی خوراک طنز ما جور شد ممنونیم سوئد 😂
فـــــــقط یه وکیل یا حقوقدان میتونه بفهمه که
۹۰ جلـــســـــــــه دادگاه برگزار کنی
و.طی این ۹۰ جلـــســـــــــه
حتی یک بار (تاکید میکنم حتی یک بار ) از متهم نخواد که شاهدشو بیاره
یعنـــــــــــی چی؟!!!
⚠️❌ این اروپای مترقی یعنی سوئد
حتی پیامک تبریک روحانی رییسجمهور سابق ایران( که برای دهــــــــــها میلیون ایرانی ارسال میشد)
رو
در دادگاه حمید نوری (قاضی بازنشسته تازه آزاد شـــــــده)
بعنوان
سند و مدرک جرم 😳😳😂
مطرح کرد!!!؟؟؟
واقعاً چ سندی❓‼️
آری؛
سوئد، کشوری که خودش را صلح طلبترین کشور جهان ،
مدافع حقوق بشر
معرفی میکند،
رکوردهای عجیبی از جنایت را ایجاد کرده است که به برخی از این رکوردها در پست بالا پرداخته شده است.
#غرب_وحشی
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
🔺سه پیروزی برای ایران
ظــــرف فقــــــــط دو مـــــــــاه ‼️
عملیات وعده صادق ، حکم دادگاه آنتاریو کانادا در خصوص توجه تقصیر سقوط هواپیمای اوکراینی به دولت اوکراین
و
اینک آزادی حمید نوری 👍👍👍
واکنش سید عطاءالله مهاجرانی به آزادی حمید نوری👆👆👆👆
•___________________________
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
◀️ تمرکز غرب روی انتخابات ایران «بزرگترین قدرت منطقه»
🔸روزنامه انگلیسی گاردین ضمن انتشار مطلبی جهتدار به نفع یکی از نامزدهای انتخاباتی در ایران، نامزدی او را «مبارزه سخت» توصیف کرد.
◽️«پاتریک وینتور» دبیر سرویس دیپلماتیک گاردین، نامزد مذکور را «گزینهای برای اعمال تغییراتی هر چند جزئی در فضای سیاسی و اجتماعی ایران» نام برده و نوشت: «تنها نامزد طیف...، فرزندانش را پس از مرگ همسرش به تنهائی بزرگ کرد. او با یک نبرد سخت اما نه غیرممکن روبهرو میشود تا رایدهندگان سرخورده را متقاعد کند که او فرصتی برای تغییر است. بهترین شانس او این است که شکاف ایدئولوژیک بین رقبای دیگر ادامه یابد و رای آنها را تقسیم کند.
🔸گاردین در این یادداشت با اشاره به پیروزیهای چند سال اخیر ایران در دو حوزه میدان و دیپلماسی نوشته بود: آمریکا دیگر، بزرگترین قدرت در خاورمیانه نیست، ایران است. جایگاه قدرت برتر در منطقه، اکنون در اختیار ایران است. نظم جهانی مبتنی بر قوانین آمریکا نیز، برای فروپاشی و جایگزینی آماده است.
◽️ایران با هوشیاری بیشتر نسبت به گذشته، سال گذشته، گامهای عملگرایانهای برای ترمیم روابط با رقبای عرب #خلیجفارس برداشت و روابط دیپلماتیک با عربستانسعودی را احیا کرد؛ هیچ رابطه عشقی هم در میان نیست و مهمترین جنبه این معامله واقعگرایانه، این بود که چین میانجی آن بود.
🔸دوستی جدید ایران با چین و روسیه، بیش از عوامل دیگر قدرت مالی ایران را متحول کرده است و جنگ اوکراین به رهبری غرب نیز، کاتالیزور این انتقال بوده است.
https://eitaa.com/joinchat/4180803632C7c44027c6c
⚠️❎❌⚠️ خـــــــــــــاطره ای کـــــــــــــــوتاه و عجیــــــــــب در بــــــــــاره یــــــــــــک قصــــــــــــــــاب که ....❓‼️
(از ذبح حیوان در حضور کودکان بشدت خودداری و از ذیح حیوان در مقابل دیدگان حیوان دیگر به شدت خودداری نمایید👌)
ـ
🔪🗡برای همه قصاب ها این پست را بفرستید.
حاج آقا فاطمی نیا: یکی از صالحان برایم نقل کرد:
پیر زنی خدمت « حاج شیخ رجب علی خیاط تهرانی» ( که اهل مکاشفه بود) و آمد و گفت:
آقا پسرم جوان است و مریض شده هر چه حکیم و دوا کرده ام بی فایده بوده و تمام اطبأ جوابش کرده اند؛ یک فکری بکنید..
گفت:« حاج شیخ رجب علی» در آن وقت سرحال بود.
شیخ سرش را پائین انداخت لحظاتی تأمّل کرد، بعد فرمود: پسرت سلّاخ است گفت: بله.
شیخ فرمود: خوب نمی شود، گفت: چرا؟
فرمود: بخاطر اینکه گوساله ای را جلوی مادرش کشته، و پسر شما دو سه روز بیشتر زنده نیست، ( دل سوزانده آنهم دل یک حیوانی و آنهم مادرش آه کشیده) و میمرد.
مادر جوان گفت: آشیخ یک کار بکن پسرم نمیرد و بعد شروع به گریه کرد.
آشیخ فرمود: آخه من چه کار کنم دست من که نیست. ایشان دل سوزانده و آه آن حیوان گرفته و بعد آن جوان هم مرد.
ببینید این دل یک حیوانی را سوزانید و به این روز افتاد و آن وقت تو دل انسان که اشرف کائنات است می رنجانی و بدرد می آوری، وای بحال آن آدم هایی که دل انسانها را بسوزانند، جواب خدا را چه می خواهند بدهند. ای مردم مواظب باشید…
📚منبع:
داستان هایی از مردان خدا – نویسنده: میرخلف زاده،
🔷حاشیـــــــــــــه
در کنار همه مستحابات و مکروهات ذبح حیوان ، متأسفانه دو نکته مهم در ذبح حیوان بعضاً مورد غفلت قرار میگیرد:
1.ذبح حیوان در مقابل دیدگان حیوان دیگر:
به هیچ وجه در مقابل یک حیوان، حیوان دیگر را ذبح نکنید.👌
در تعالیم و آداب ذبح حیوان آمده است که در مقابل حیوان حتی چاقوی خود را نیز نکنید.
2. از ذبح حیوان در مقابل کودکان و اطفال خوداداری کنید.
3. از جهت بهداشتی از ذبح حیوان در معابر عمومی و خیابان خودارری۸شود و به تعبیر مرحوم استاد فاطمی نیا ؛
«مهم نیت است ، میتوانیم همین ذبح را در مثلاً کشتارگاه و جایی دور از مرئی و متظر عذمه مردم این سنت را انجام دهیم.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf
ذکر نعمتهای الهی در دعای عرفه
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱ ق.ظ
(آیت الله صافی گلپایگانی)
«اَللَّهُمَّ إِنِّی أَرْغَبُ إِلَیْکَ وَأَشْهَدُ بِالرُّبُوبِیَّةِ لَکَ مُقِرّاً بِأَنَّکَ رَبِّی وَإِلَیْکَ مَرَدِّی... وَصَلَّى اللَّهُ عَلَى خِیَرَتِهِ مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ وَآلِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ الْمُخْلَصِینَ وسَلَّمَ».[1]
این بخش ـ که بخش بزرگی از دعاست ـ متضمّن معانی بزرگ توحیدی، تربیتی و اخلاقی است که باید در آن دقّت بسیار کرد. درعینحال به مسائل مهمی از علوم متعدّد مثل تشریح، معرفةالاعضاء، فوائدالاعضاء، زیستشناسی، روانشناسی، جنینشناسی و ... نیز اشاره دارد.
این بخش در ابتدا عرض ابتهال و تضرّع و زاری به درگاه حضرت باریتعالی و شهادت به ربوبیّت از برای اوست که همه مخلوقات را برحسب حکمت و اقتضای ذوات آنها زیر پوشش قرار داده است و تربیت اوست که ناقص را کامل و کامل را کاملتر مینماید؛ و پس از اقرار به معاد و اینکه بازگشت بهسوی اوست، نعمتهای خدا را در پیدایش خود برمیشمارد و عنایات و تربیتهای مرحلهبهمرحله او را
ـ که ما را در عوالم مختلف سیر میدهد تا به عالم دنیا میرساند ـ متذکر میگردد.
پس از طیّ این مراحل نیز این تربیتها و عنایات الهی است که دستگیر او میشود. روزی و غذای او را از شیر مادر مقرّر میسازد و اینهمه مهر و محبت را برای او قرار میدهد و او را در این حال که کودک گهوارهای است از انواع خطرات حفظ مینماید تا زبانش به سخن باز میشود و رشدونموّ مینماید تا آن زمان که آفرینش او کامل میگردد، معرفت را به او الهام میفرماید.
و از اینجا با تربیتهای روحی و عقلانی، عقل و روح او بیشازپیش مدارج کمال و ترقّی را میپیماید؛ به عجایب حکمت خدا در عالم آگاه میشود و به آسمان و زمین و اینهمه مخلوقات کوچک و بزرگ زمین و آسمان و برّ و بحر با دیده بصیرت و عبرت مینگرد و به شکر خدا و یاد او متنبّه و ملتفت میشود. خدا به او میفهماند و او را متنبّه میسازد که باید شکر اینهمه نعمتها را بهجا آورد و او را یاد نماید و به عظمت و بزرگی و تنزّه از صفات نقص بستاید.
در این بخش از دعا از نعمت رسالتهای انبیا و نعمت درک و فهم دعوت آنها و عمل به آنچه موجب رضای اوست سخن به میان آمده است و به نعمت انواع معاش و اموری که معیشت و زندگی به آن تقوّم دارد از غذا و لباس و غیره اشاره شده است و ضمن اشاره به
جهل و جرئت بشر بر خدا، خدا را میستاید که بااینحال این انسان جَری و جسور را دلالت مینماید به کارهایی که او را به خدا نزدیک نماید و توفیق به اعمالی عطا میکند که او را در نزد او وجیه و آبرومند سازد تا حدّی که اگر همین بنده گستاخ دعا کند و بخواند او را، به او پاسخ میدهد و اگر از او سؤال و درخواست بنماید به او عطا میفرماید؛ خدایی که به همه، حقّ نعمت دارد و همه بر سر خوان نعمتهای غیرقابل احصای او نشستهاند؛ و به اطاعت هیچیک از بندگانش نیاز ندارد. او کمال مطلق و بینیاز مطلق است. اطاعت بندگان از او که به هدایت و توفیق اوست وسیله کمال آنها و تشبّه به اخلاق کامله خداوند متعال است.
معذلک از اطاعت بندگان شکر مینماید و چون بندگان شکر او را بهجا آورند نعمت را بر آنها زیاد میگرداند. همه اینها برای این است که نعمتها را بر بندگان زیاد گرداند و احسان و انعام خود را بر بنده اتمام فرماید و هم عجز و ناتوانی بشر را در درگاه کبریایی ـ جَلَّتْ آلائُهُ وَعَظُمَتْ نَعْمَائُهُ ـ که اسما و نامهایش مقدس و نعمتهایش عظیم است بیان میفرماید که کدام از نعمتهای او را میتوان از لحاظ عدد شماره و احصا کرد و به شکر کدامیک از انواع عطاهای او میتواند قیام و اقدام نماید.
و حال آنکه این نعمتها و عطاها بیشتر از آن است که شمارهکنندگان
و حسابداران بتوانند احصا کنند یا اینکه علم حفظکنندگان بتواند آنها را حفظ نماید و بر آنها محیط گردد. علاوه بر اینها، آنچه را از من صرف کردی و برگرداندی از ضررها و سختیها بیشتر است از آنچه برای من از عافیت، راحتی و آسایش ظاهر است.
سپس به تمام وجود عجز و ناتوانی خود را از ادای شکر نعمتها بیان مینماید و شهادت میدهد به حقیقت ایمان، یقین و توحید خالص و باطن نهان ضمیر خود و به تمام اجزا و اعضای بدن خود و علایق گذرگاههای نورچشم و چینهای صفحه پیشانی و رخنههای گذرگاه نفس و پارههای نرمه گوش و مجراهای رسیدن آواز به گوش به الفاظی که بر زبان و لبهایش جاری میشود، به گوش، دهان، دندان، سر، مو، عصب، رگ، استخوان و...
به تمام حرکات رکوعی و سجودی و به حال سکون و خواب و بیداری که اگر در طول اعصار و دور احقاب، سالها عمر کنم و کوشش و تلاش کنم که شکر یکی از نعمتهای تو را بهجا آورم نخواهم توانست، مگر به منّت تو و عنایت تو که خود بر من شکر جدید و جاودانی را واجب مینماید و ثنا و ستایش تازهای را لازم میکند.
نه من تنها، که اگر تمام شمارهکنندگان بخواهند احصای نعمتهای تو را از گذشته، حال و آینده بنمایند از آن عاجزند، مگر نه این است که تو ای خدا در کتاب ناطق وحی صادق خودت فرمودهای:
﴿وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللّٰهِ لَا تُحْصُوهَا﴾؛[2]
که واضح است مخاطب به این خطاب الهی نه فقط ابنای بشر از حکما، فلاسفه و علمای هر علم و فنّ و دانشمندان جهانشناس و خواصّ و همه عوامّ است، بلکه شخص رسول اکرم(ص) و امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و سایر ائمّه معصومین(ع) نیز در این خطاب واردند و از آن خارج نیستند، بلکه این ذوات مقدسه بیشتر از همه نامبردگان به عجز خود در برابر احصا و تعداد نِعَم الهی، معترف و آگاهند و همین، جهت امتیاز و برتربودن آن بزرگواران از همه اصناف و افراد است.
آنها بیشتر از آنچه همه خود را به خدا محتاج و در درگاه او فقیر میبینند، خود را فقیر و نیازمند مییابند که این درک فقر به او از اعظم مقامات انسان است. هرکس درکش بیشتر باشد به او نزدیکتر و حضورش زیادتر است.
البتّه این نکته نیز قابلتوجّه است که چنان نیست که فقر آنها با دیگران علیالسّواء باشد با این تفاوت که درک دیگران از فقرشان مانند آنها عمیق و وسیع نیست، بلکه درواقع فقر آنها به خدای متعال از دیگران بیشتر است، چون هر موجودی و هرکسی به اندازه استعداد
و صلاحیّت خود به خدا فقیر و محتاج است؛ یعنی میتواند از الطاف و عنایات حقّ بهرهمند شود که:
گر بریزی بحر را در کوزهای
چند گنجد قسمت یکروزهای
ظرفیت و گنجایش افراد مختلف است؛ یک جنبده است که نیاز به یک قطره آب دارد، یکی هم هست که یک کوزه آب هم او را سیراب نمیکند. هر قدر تشنگی بیشتر باشد، احتیاج به آب زیادتر است.
آب کم جو تشنگی آور به دست
تا بجوشد آبت از بالا و پست
بر این حساب است که نبات از جماد احتیاج بیشتر دارد و حیوان از نبات محتاجتر است؛ چون استعداد او بیشتر است و انسان از حیوان برتر است و دعوت انبیا و ائمّه(ع) از اشخاص و افراد بر این حساب بوده است که در حدیث است:
«إِنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُکَلِّمَ النَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ».[3]
با همه، همه مطالب را نمیفرمودند و همانطور که به ما دستور دادهاند خودشان نیز همانگونه عمل میفرمودند. به ما دستور دادهاند که:
«حَدِّثُوا النَّاسَ بِمَا یَفْهَمُونَ[4] وَلَا تُحَدِّثُوهُمْ بِمَا لَا یَفْهَمُونَ[5] أَ تُریدُونَ أَنْ یُکَذَّبَ اللّٰهُ وَرَسُولُهُ».[6]
باری! در پایان این بخش که ما اندکی از مطالب بسیار بلند و انسانساز آن را حتّی بهقدری که خود میفهمیم نگفتیم و باید گفت که ما همچنان در اول بیان و در آغاز سخن ماندهایم و نمیدانیم از کجا شروع و در کجا به پایان برسانیم، امام(علیهالسلام) زبان به حمد الهی میگشاید و خدا را به صفات سلبیّه و منزّه از شریک و فرزند و صاحباختیار و مداخلهگر در کار داشتن، یاد کرده، به قرآن مجید و استدلال خداوند استشهاد میفرماید:
﴿لَوْ کانَ فیهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللّٰهُ لَفَسَدَتَا﴾؛[7]
بعد از اینکه حضرت استشهاد به آیه فوق مینمایند، سپس به بعضی از صفات ثبوتیه اشاره کرده و این بخش را با حمد خدا و صلوات بر محمد و آل طاهرین(ع) ختم میفرماید.
اَللَّهُمَّ عَظِّمْ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِسَیِّدِنَا أَبِی الْأَحْرَارِ وَسَیِّدِ الشُّهَدَاءِ(علیهالسلام).
[1]. ابنطاووس، اقبالالاعمال، ج1، ص342؛ مجلسی، زادالمعاد، ص174 – 176؛ محدّث قمی، مفاتیحالجنان، دعای عرفه امامحسین(علیهالسلام).
[2]. ابراهیم، 34. «و اگر نعمتهای خدا را بشمارید، هرگز آنها را شماره نتوانید کرد».
[3]. کلینی، الکافی، ج1، ص23؛ ج8، ص268؛ صدوق، الامالی، ص504؛ ابنشعبه حرانی، تحفالعقول، ص37. «ما گروه انبیا مأموریم که با مردم به اندازه عقل خودشان سخن بگوییم».
[4]. یعلمون ـ خ ل.
[5]. یعلمون ـ خ ل.
[6]. حلی، مختصر بصائرالدرجات، ص100. «برای مردم چیزهایی بگویید که بفهمند نه چیزهایی که نفهمند. آیا میخواهید که آنها تکذیب خدا و رسول نمایند».
[7]. انبیاء، 22. «اگر در آسمان و زمین جز «الله» خدایان دیگری بود هر دو تباه میشدند».
┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄
🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف»
به جمع ما بپیوندید👇
@Yejoensaf