eitaa logo
یه جو انصاف
432 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
15 فایل
درود بر مخالف من هنر ما معاند را مخالف ساختن و مخالف را موافق ساختن است! آی دی کانال، @Yejoensaf ارتباط با مدیر : @alirezafander
مشاهده در ایتا
دانلود
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 مــــــــــاجرای عالم وهـــــــــابی و دکتر تیجــــــــانی (عالم بزرگ شیعه شده و نویسنده کتاب پرچاپ «آنگاه هدایت شدم!») ـــــــــــ ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🔷 داستان مفصل مردی که به یار شیعه اش گفت: «اگر می دانستم شیعــــــــه هــــــــــستی با شما حـــــــــــــــــــرف نمیزدم !!!!!!؟» 📚 معرفی کتاب « آنگاه هدایت شدم» یکی از پرچاپ ترین کتاب های ایران و ترجمه شده به ۱۶ زبان زنده دنیا و زندگی نامه یکی از علمای بزرگ سنی اهل تونس و اخذ دکترا از دانشگاه سوربن پاریس و تعصب فراوان در مذهب وهابیت تا حدی که وقتی بار اول استاد منعمدشیعی را در کشتی ملاقات میکند پس از یک ساعت مذاکره و گفت و گو وقتی میفهمد آن استاد شیعه است خیلی رک و پوست کنده به پی میگوید: «اگر می دانستم شیعــــــــه هــــــــــستی با شما حـــــــــــــــــــرف نمیزدم !!!!!!؟» اما آن استاد شیعه پی را به عراق دعوت میکند (سال ۱۳۵۵ شمسی) و با بزرگان عراق مثل آیت الله خویی آیت الله محمد باقر صدر ملاقات میکند و به زیارت عتبات می رود (با نظر تردید👌) و سرانجام پس از ماهها مطالعه کتبی که مرحوم آقای صدر برایش فرستاده بود ماجرای شیعه شدنش را در این کتاب به رشته تحریر درآورد که تفصیل آن در این کتاب (آنگاه هدایت شدم) آمده است 👇 سرگذشتنامه, شیعه, دفاعیه ها و ردیه ها مولف / مترجم: دکتر محمد تیجانی تونسی مترجم : سید محمد جوادی مهری ناشر: بنیاد معارف اسلامی تعداد صفحات: 312 نوع جلد: نرم سایز و مدل: رقعی شومیز 💰 قیمت : 150 تومان خریدکتاب-آنگاه-هدایت-شدم-دکترمحمد-تیجانی-بنیاد-معارف-اسلامی 🔻زندگی و تحصیلات : در ۲ فوریه ۱۹۴۳ (میلادی معادل ۱۳۱۵ خورشیدی) در شهر «قفصه» در جنوب تونس زاده شد. پس از گرفتن لیسانس تحقیقات تخصصی از دانشگاه سوربن فارغ‌التحصیل شد و همچنین در رشته فلسفه و علوم انسانی و پس از آن در رشته تخصصی تاریخ و مذاهب اسلامی از این دانشگاه دکترای بین‌المللی را اخذ کرد. 🔻اسلام : در ۱۰ سالگی نیمی از قرآن را حفظ بود. تیجانی در ۱۹۶۴ (میلادی) هنگامی که در کنفرانس مربوط به عرب‌های مسلمان در مکه شرکت کرده بود تحت تأثیر وهابیت قرار گرفته و به سوی تفکرات آنان گرایش پیدا کرد و چنان‌که خود می‌گوید: «آرزو می‌کرد که ای کاش همهٔ مسلمانان این عقیده را داشتند». از این روی تصمیم سفر به لیبی، مصر، لبنان، سوریه، اردن و عربستان و انجام حج و عمره گرفت. در مصر با عبدالباسط عبدالصمد و برخی علما ملاقات کرد و در آنجا پیشنهاد اقامت در دانشگاه الازهر به وی شد. در حین سفر به بیروت، در کشتی، با «منعم» یکی از اساتید دانشگاهی در عراق که شیعه مذهب بود آشنا می‌شود. 🔻تشیع : وی در نجف اشرف به محضر آیت‌الله خوئی و محمدباقر صدر رسید، و بعد از مناظره و گفتگو و همچنین پس از بررسی‌های فراوان، در سن ۲۴ سالگی شیعه شد .تیجانی پس از شیعه شدن کتابی را با عنوان آن گاه که هدایت شدم تالیف کرد و مطالب فراوانی بر ضد وهابیت نوشت و به اثبات حقانیت شیعه پرداخت 🔻تاسیس مرکز نشر معارف اهل بیت در ایران : وی به منظور آگاهی بخشی و نشر معارف اهل بیت و مذهب تشیع ویژه گردشگران بین المللی و مستبصرین در مشهد، مرکز نشر معارف اهل بیت را تاسیس خواهد کرد. 📚آثار : تا کنون، او ۱۱ کتاب پیرامون مذهب تشیع نگاشته‌است از معروف‌ترین آنهاست: آنگاه هدایت شدم اهل سنت واقعی همراه با راستگویان از آگاهان بپرسید راه نجات اهل بیت، کلید مشکل‌ها سفرها و خاطره ها اول مظلوم عالم چکیده اندیشه ها خلاصه اي از کتاب آنگاه هدایت شدم دکتر تيجاني 🔻 فصل اول: گذرى کوتاه بر زندگى ام :ده سـالـه بـودم کـه زيـر نـظر معلم قرآن نيمى از کتاب خدارا حفظ کرده بودم , پدرم در شبهاى مـاه مـبـارک رمـضان مرا به مسجد برد وبه نمازگزاران معرفى کرد واستادم دو يا سه شب امامت جماعت را برعهده من گذاشت . آن روزهـا وشهرتها که آوازه اش به کل شهر رسيد هرگز فراموش نمى شود, به اضافه افتخار به نام ((تـيـجـانـى )) کـه مـادرم به برکت سفر يکى ازفرزندان ((شيخ احمد تيجانى )) از ((الجزائر)) به ((قـفـصـه )) ((2)) واقامت در ميان خاندان ((سماوى )) بر من نهاده بود, چرا که بيشتر اهالى شهر روش صـوفـيـگـرى ((تيجانى ))را براى خود اختيار نموده بودند, بسا پيرمردانى که دست وسرم را مى بوسيدند ومرا از فيض برکات سرور ما ((شيخ ‌احمد تيجانى )) مى شمردند ((3)). 🔻حج بيت اللّه هـجده ساله بودم که جهت شرکت در ((نخستين کنفرانس پيشاهنگى عربى واسلامى )) در ((مکه مـکـرمـه )) بـر گـزيـده شدم , احساس درونى ام قابل توصيف نيست , به هنگام ورود به خانه خدا اشـکـهايم سيل آسا مى ريخت , خودرا مشمول عنايات خاص الهى مى شمردم وبسيار نماز وسعى به جاى مى آوردم , آه چه منظره هائى که هرگز زدوده نخواهد شد. بـسيارى از هيئتها آدرس مرا براى مکاتبه در خواست مى کردندوچه جوائز زيادى که در مسابقات به دست آورده بودم !.
در طى ۲۵ روز اقامت در عربستان به عقايد ((وهابيت ))تمايل پيدا کردم وآرزو مى نمودم که همه مسلمانان اين عقيده را داشته باشند. هـنـگـام بازگشت , لباس وعقال سعودى بر تن , با استقبال عظيمى در فرودگاه از جمله رهبران طريقت ((عيساوى )) و((تيجانى )) و((قادريان ))مواجه شدم که با هلهله وتکبير مرا در خيابانهاى شهر مى گرداندند, چراکه تا آن روز هيچ حاجى به سن من نديده بودند. آن ايـام شـيرين ترين روزهاى عمرم بود که همواره شخصيتهاوبزرگان به منزل ما مى آمدند, من هم بر اساس تعليم ((وهابيون )) مردم رااز بوسيدن ضريح ها ودست کشيدن بر چوبها منع مى کردم , واين کارراشرک مى شمردم . پـس از اين به مساجد مختلف جهت سخنرانى دعوت مى شدم وکلاسهاى درسم رونقى پيدا کرده , آوازه ام از شـهـر خـودم فراتر رفته بود, در اين ميان برخى طريقتهاى صوفيانه سعى در جذب من نمودندومرا به جلسات خود کشاندند. اينجا بود که ميان دو خط متناقض متحير وگرفتار شده بودم :. يکى آئين ((صوفيان )) وتوسل به ((شيخ )). وديگرى آئين ((وهابيت )) که اين توسلهارا شرک مى داند. 🔻سفر موفقيت آميز در يـک تعطيلات تابستانى جهت ملاقاتى با برخى دوستان سفرى طولانى به ((ليبى )) و((مصر)) و((لبنان )) و((سوريه )) و((اردن ))و((عربستان ))را آغاز کردم , پس از چند روز اقامت در ((ليبى )) به ((مصر))رفتم وبا ((شيخ عبدالباسط عبدالصمد)) وبرخى علماى ((الازهر)) ملاقات نمودم , آنها از هـوش مـن وتوانم در حفظ آيات وروايات تعجب مى کردند وبه سخنرانى دعوتم نمودند وبه من پـيشنهاد اقامت در((الازهر)) را دادند, به علاوه موفق به ديدار پيراهن وآثار ديگرى ازپيامبر(ص ) گشتم که آنهارا به هر کس نشان نمى دهند. آنـگـاه براى رفتن به ((بيروت )) سوار کشتى شدم , در درون کشتى بايک استاد دانشگاه عراقى به نـام ((مـنـعـم )) آشـنا شدم , با هم از وضعيت مسلمانان صحبت کرديم واز تفرق آنان که منجر به شکست اعراب وپيروزى صهيونيستها شد ناليديم ,. من اضافه کردم که جدا با اين تقسيم بنديهائى که استعمار درميان ما ايجاد کرد تا به آسانى مارا به ذلـت واسـارت وا دارد مـخـالـفـم , حـتـى در ((قـاهـره )) وقتى در مسجد حنفى ها نماز خواندم ودسـتـهـايـم را روى هـم نـگـذاشـتـم چـون مـالکى ها به آن قائل نيستند به من گفتند: پس به مـسـجـدمـالـکـى ها برو, ناگهان استاد لبخندى زد وبه من گفت شيعه است , باشنيدن اين خبر سراسيمه به او گفتم : اگر مى دانستم شيعه اى هرگز با توصبحت نمى کردم😳😳😳😁 گفت : چرا؟. گـفتم : چون شما على را مى پرستيد وخداپرستانتان ((جبرئيل )) راخيانتکار مى دانند که به جاى رساندن رسالت الهى به على آن را به محمدرسانده است . او بـا آرامـش بـراى مـن بـيـان کـرد کـه ايـن تهمتى بيش نيست وآنان معتقد به رسالت حضرت محمد(ص ) مى باشند, آنگاه از من دعوت کرد که به ((عراق )) بروم تا بيشتر با شيعه آشنا شوم . گفتم : نه پول دارم نه ويزا. ((منعم )) هزينه سفر وتهيه ويزاى مرا بر عهده گرفت ومن بعد ازيک شب تفکر وهيجان به عشق زيارت سرورم ((عبدالقادر گيلانى )) دربغداد ونيز ديدن آثار تمدن دوره ((هارون )) و((مامون )) به او جواب مثبت دادم . در طـول سـفـر بـه هنگام نماز اورا جلو انداختم تا ببينم چگونه نماز مى خواند, آنگاه خودم دوباره بـخـوانم , ولى او طورى آرام نمازخواند ودعا نمود که نظرم برگشت , تا آنجا که خيال کردم پشت سـر يـکـى از اصحاب با تقواى پيامبر(ص ) نماز خواندم , بعد از نماز آنقدر دعاکرد وبر پيامبر وآلش درود فرستاد واشک ريخت که من تاکنون مانندآن را نديده بودم . مولف : دکتر محمد تیجانی تونسی ناشر : بنیاد معارف اسلامی 📚 توضیح: درصورت تمایل به خرید کتاب به شماره زیر پیام بفرستید.(با خرید ۴ جلد یک جلد رایگان دریافت نمایید) 09112489273 ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
🚨 جنگ آینده جنگ روایتها آخرین جنگ آخرالزمانی جنگ رسانه است. دقت کردید در چهار پنج روز گذشته اخبار انواع انفجارها و حذف شدن مامورین ارشد موساد در فضای مجازی گفته میسه ولی هیچ دنباله ای نداره یعنی ازش نه فیلم نه عکس در نمیاد بیرون میدونید دلیلش چیه؟!؟ دلیلش اینه که مردم وقتی عکس و فیلمی از اون اتفاق نبینن باور نمیگنند و در جنگ روایتها اونی پیروزه که بتونه شبهه بندازه و افکار عمومی رو مهندسی کنه. مثال: وقتی ما پایگاه عین الاسد رو ١٣ موشک زدیم چند عکس محدود از این اتفاق به بیرون درز کرد. و چون عکسها شدت تخریبها رو نشون نمیداد، شروع کردن به ایجاد شبهه که اینها زمین خالی رو زدن، اینها با توافق زدن و این حرفها حتی از آمار کشته ها و زخمی هاشون هم حرفی نزدن چون دلیلشان هم این بود که نباید اون حس انتقام گرفتن در مردم بوجود بیاد و بگن اینها با دو تا موشک سر و ته قضیه رو هم آوردن ولی در واقعیت چیز دیگری اتفاق افتاد شما بربد محدوده پایگاه عین الاسد رو بررسی کنید. ١٣ تا موشک مستقیم خورد داخل پایگاه مگه پایگاه چقدر مساحت داره که موشک با سر جنگی یک تنی وقتی توش بخوره آسیبی نبینه اونوقت تا یک هفته هواپیما و هلیکوپتر بود که از اونجا زخمی ها و کشته ها رو منتقل میکرد. بعد خیلی راحت گفتن با ما هماهنگ شده بود😏 بعد مردم میگن ببین حاج قاسم رو ترور کرذن اینا در جوابشون ١٣ تا موشک زدن به زمین خالی پس نیروی نظامی ما بی عرضه است اینها با این عملیات روانی ، همراهی مردم رو نسبت به این انتقام از بین میبردن. در عملیات وعده صادق هم همین طور اسرائیل اعلام کرد اگر فیلم و عکسی منتشر بشه عقوبتش اعدامه خروجی فیلم و تصویری که ما دیدیم خیلی ناچیز بود. در همون فیلم و عکس ناچیز چیزی بالغ بر ٢٧ مورد برخورد موشک ثبت شده اما جوری تو فضای مجازی اینها شروع به شبهه افکنی کردن که این عملیات رو یک عملیات سطح پایین جلوه بدن. تعداد شبهات در مورد وعده صادق به قدری زیاد بود که یک عده میگفتن هیچ موشکی از ما اصلا به اسرائیل نرسیده ولی آیا واقعیت این بود؟ هم آمریکا در عین الاسد و هم اسرائیل در عملیات وعده صادق متوجه قدرت ما شدن اسرائیل در عملیات طوفان الاقصی غافلگیر شد و انواع و اقسام فیلمها ازشون بیرون اومد. متوجه شدید که چه بلایی سرشون اومده فرمانده شون رو با شورت گرفتن و عکس انداختن ازش و آبرو ریزی شد برای اسرائیل ولی با یک چرخش سریعا فاز مظلومیت برداشتن که اینها به زن و بچه ما رحم نکردن و این حرفها صهیونیستها استاد رسانه اند در زمان ترور شهید فخری زاده، انواع و اقسام تکنیکهای رسانه ای رو به کار گرفتن تا روحیه مردم ما رو تضعیف کنند ما در عوض شهید فخری زاده چندین دانشمند موشکی و هسته ای و امنیتی شون رو زدیم. دریغ از یک انعکاس مثلا وقتی پدر موشکی شون تو هتل حذف شد گفتن هتل آتیش گرفته بود ولی نگفتن قبلش ٢٠ ضربه چاقو خرده بود و جنازشم سوزونده بودن. در مورد حذف مامور ارشدشون رو قایق تفریحی، گفتن قایق چپ شده و مامورشون غرق شده کدوم مامور و نیروی ارشد عملیاتی با چپ کردن قایق غرق میشه ؟؟؟ کسی که انواع و اقسام تکنیکهای فرار از آب و تحمل درد و ... اینها رو دیده تو زمان وعده صادق این همه موشک و پهپاد ما به هدف خورد ولی جوری تشکیک ایجاد کردن که خیلی از مردم ما واقعا شک کردن که موشکی اصابت کرده یا نه در عوض چند تا موشک و یک پهپاد سبک وارد ایران کردن که همون لحظه اول پودرش کردیم ولی گفتن ما یک نقطه مهم و استراتژیک رو زدیم در حالی که سقف یه سوله رو زده بودن و جالبه که مردم خیلی ها قبول کردن که اینها یک نقطه بسیار مهم ما رو زدن اینه قدرت رسانه 👈🏻به نظر بنده الان، مهمتر از جنگ موشکها، جنگ روایتهاست الانم ما در جنگ روایتها باختیم الانم توی همین چند روزه، چندین و چند افسرشون رو حذف کردیم ولی همه رو سانسور کردن تا خبرش نپیچه ولی اینبار قراره جوری بزنیم که نتونن سانسور کنن ولی این جمله حکیم بزرگوار و رهبر فرزانه مون این روزها چقدر لازمه که فرمود فضای مجازی رو به محلی برای سیلی زدن به دشمن تبدیل کنید. جنگ، جنگ روایتهاست جنگ سانسورهاست جنگ روایت اول هاست جنگ مهندسی افکار عمومیه ما قبل از هر جنگی باید در زمینه رسانه قوی بشیم. به هوش باشید که خرمشهرها در پیش است. برای همینه اصرار دارم این مطالب رو بخونی و برای رفیق های دیگه ات بفرستی تا در جهاد رسانه، شما هم سهمی داشته باشی. هر یک نفری که بتونی به این جبهه وصل کنی به همون اندازه برای ظهور نقش آفرینی کردی. پس یه بسم الله بگو و بیا پای کار جهاد رسانه و برای همکاری در امر مدیریت کانال‌ها و بارگزاری خبر در کانال‌های تحت مدیریت مؤسسه جهاد تبیین و سواد رسانه ای به آیدی زیر پیام بده👇👇👇 @f_aaha ان شاءالله جهاد شما مورد رضایت خداوند متعال قرار بگیرد 🎤 پایگاه نشر آثار" " @aasarostad
📸 رییـــــــــــــس جمهــــــــــور خـــــــــــاکی مــــــثل خودمون😁 به هم زدن همه پروتوکل های تشریفاتی توسط پزشکیان سادگی بی تکلفی و.... همه و همه در یک تتصویر غیر رسمی و جالب از سرو ناهار رئیس جمهور و رئیس مجلس در حاشیه جلسه رأی اعتماد ┄┅═✼🍃🌺🍃✼═┅┄ 🔷 کانال «یــــــه جــو انــــــصاف» به جمع ما بپیوندید👇 @Yejoensaf
دو قاب از دو جناح در سیاست مکتوب امروز 👇👇👇👇
💔💔   ‼️پیری به تازگی کتابِ «پیری» نوشته مهران حاجی محمدیان از سری کتاب‌ های «مردم ‌نگاریِ زندگیِ روزمره»  منتشر شده، نویسنده  با ۳۰ سالمندِ تهرانی (برخی در خانه سالمندان و برخی بیرون) مصاحبه کرده و پایِ دردِ دلشان نشسته. بهتر است کسانی که در اطراف خود سالمند دارند این کتاب را بخوانند؛ شاید سختی‌های زندگی در کنارِ آنها برای‌شان ساده‌تر و قابل تحمل‌تر شود؛ چرا که زاویهء نگاه‌شان تغییر خواهد کرد. در این کتاب سرگذشتِ برخی سالمندان آمده که فرزندان ترک‌شان کرده‌اند! برخی دیگر آواره و کارتن‌ خواب شده‌اند! برخی با پیشنهادِ خودشان به خانه سالمندان رفته‌اند تا سربارِ فرزندان نشوند؛ عده ای از آنها گاهی روزها و هفته‌ ها چشم به راهِ بازدید و سرکشیِ فرزندان می‌مانند یا دوست دارند برایِ برخی مناسبت‌ها آنها را برایِ یک روز هم که شده به خانه شان ببرند تا در کنارِ فرزندان و نوه‌ها جشن بگیرند. برخی‌ از سالمندان همچنان مجبورند کارگری، دست‌ فروشی یا حتی گدایی کنند . بسیاری‌شان چون دچار فراموشی شده‌اند یا نمی‌توانند درست صحبت کنند، ترجیح می‌دهند سکوت کنند تا تمسخر نشوند!   شاید اثرگذارترین بخشِ کتاب که حالِ آدم را خراب می کند خاطره مردی است پا به سن گذاشته که برایِ گذرانِ زندگی، مسافرکشی می‌کند او می گوید: «من بعضی وقت‌ها در حساب کردن بقیه پولِ مسافرها گیج می شوم. قبلا این‌طوری نبودم یک بار مردی که حساب کردنِ بقیه پولش طول کشید، وقتی در را بست گفت: پیرِ خرفت!». خودم را جای این پیرِمرد می‌گذارم و می‌بینم چگونه همین دو واژه، سلول سلولِ روانم را ویران می‌کند. در برخورد با افرادِ سالخورده کمی صبر و حوصله به خرج دهیم. اگر راننده جلویی پیرمرد است و کمی پشتِ چراغ قرمز یا پیجیدن تویِ کوچه معطل می‌کند، بوق‌کِشَش نکنیم. اگرچه مشتری است و هنگامِ خرید برایِ لحظاتی به فکر فرو می‌رود بی‌حوصله نشویم. اگر وسطِ پیاده‌رو به کندی راه می‌رود، مدارا کنیم. اگر آمد رویِ صندلیِ پارک و کنارمان نشست و خواست صحبت کند، در حدِ چند دقیقه وقت بگذاریم و با او هم‌کلام شویم. به‌طورِ کلی خودمان را آماده کنیم برای موجِ پیریِ جمعیت که نیازمندِ آشناییِ بیشتر با خرده فرهنگِ سالمندان است. موجی که دیر یا زود خودمان نیز به آن خواهیم رسید 🇮🇷🌱◀️مستند_و_جدید 👈 بپیوندید @khakrizf
یه جو انصاف
🔷گفت و گوی خواندنی شفقنا با دکتر تیجانی مولف کتاب « آنگاه هدایت شدم!» (کتابی بیش‌از ۱۰۰ باز در ایران چاپ و به ۲۶ زبان زنده دنیا ترجمه و باعث شیعه شدن (استبصار) ۳۰ میلیون نفر در آفریقا و ۲ میلیون نفر در ترکیه و حتی در یکی از روستاهای اندونزی ۶۰۰ نفر با خواندن این کتاب به مذهب حقه اهل بیت گرویده اند.) تفکر شیعه تفکری اصیل است/ آیت الله سیستانی تعرض به اهل سنت را تعرض به خود می داند شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) دکتر «محمد التیجانی السماوی» مستبصر برجسته تونسی در گفت وگو ی اختصاصی با شفقنا معتقد است که تفکر شیعه تفکری اصیل، ناب و صحیح است که بر عقیده استوار است؛ این تفکر وارد اعماق قلب انسان می شود و از آن خارج نمی گردد برعکس وهابیت که اساس آن را مال تشکیل می دهد. مال فنا می شود اما عقیده فناشدنی نمی شود. تیجانی یادآور شد: برخی از مسلمانان تاریخ را نمی خوانند و قطعا اگر می خواندند به حقیقت پی می بردند و در آن صورت بود که مسلمانان تحت لوای «لا اله الا الله محمد رسول الله» و اهل بیت علیهم اسلام متحد می شدند. شفقنا با دکتر تیجانی گفتگویی خواندنی را انجام داده است که در زیر می آید: شفقنا: مدت هاست که از گرایشتان به تشیع و یا به بیانی دیگر، هدایتتان می گذرد، این مرحله را چگونه توصیف می کنید؟ از استبصار و شیعه شدن من حدود ۵۴ سال می گذرد اما این استبصار بر شخص تیجانی متوقف نشده است بلکه همانند شجره طیبه ای است که با ریشه های ثابت و شاخه های سر به فلک کشیده ثمره داده است و به اذن پروردگار تناول آن فرا می رسد. امروزه هرجا می روم مردمی از شیعه و سنی را می بینم که از کتابم «ثم اهتدیت» (آنگاه هدایت شدم) تمجید می کنند و از تاثیر بالا و میزان مفید بودن آن سخن می گویند. این کتاب به ۲۶ زبان زنده دنیا ترجمه شده و انقلابی در جهان عربی و اسلامی به راه انداخته است. مثلا در آفریقا بیش از سی میلیون مستبصر و در ترکیه بیش از هشت میلیون علوی در پی این کتاب به شیعه دوازده امامی گرویدند. اخیرا سفری به مالزی و کوالالانپور داشتم و عده زیادی از تایلند به این شهر آمده بودند که به شدت تحت تاثیر این کتاب قرار گرفته بودند حتی یکی از آنها به من گفت که ۶۰۰ نفر در روستای ما پس از خواندن این کتاب شیعه شده اند. به فضل خدا این کتاب به دعوت صادقانه و راستین به اهل بیت علیهم السلام تبدیل شده است. بنابراین تفکر شیعه تفکری ناب و صحیح است که بر عقیده استوار است. این تفکر به اعماق قلب انسان ورود می کند و از آن خارج نمی گردد برعکس وهابیت که اساس آن را مال تشکیل می دهد. تیجانی: شما امروزه و پس از وقوع آنچه نام بهار عربی به خود گرفته است، جزو افرادی هستید که سهم بسزایی در نشر فرهنگ اسلام و آموزه های اهل بیت علیهم السلام داشته و دارند؛ در زمینه نشر این آموزه ها بویژه در تونس و مغرب عربی با چه دشواری ها و مشکلاتی روبرو هستید؟ پس از این انقلاب ها با خشن ترین و شدیدترین برخوردها روبرو شدیم؛ چنین تحولاتی باعث شد تا بسیاری از شیعه شدگان دچار واهمه شوند و برخی نیز از بیم جان خود شیعه بودنشان را پنهان کنند و آخرین حد تقیه را درپیش بگیرند زیرا هجمه شدید، تهدید به قتل و تروریسم آشکاری علیه آنها وجود داشت. در زمان زین العابدین بن علی آزاد بودیم آن زمان دولتی سکولار به قدرت رسیده بود که شیعه و سنی برایش اهمیت نداشت و تنها چیزی که مهم بود امنیت و ثبات کشور بود. اما اکنون عده ای حکومت را به دست گرفته اند که ادعا می کنند مسلمانند اما اغلب آنها سلفی و وهابیونی هستند که همه مسلمانان را تکفیر می کنند. حتی پس از قتل شیخ حسن شحاته در مصر در تونس نیز به قتل ما دعوت می کردند و به من خبر رسید که عده ای از آنها قصد کشتن مرا دارند اما خوشبختانه یکی از مستبصران تونس به من خبر داد که با چنین تهدیدی روبرو هستیم و از من خواست تا کشور را در نزدیک ترین زمان ممکن ترک کنم. من نیز بری حفظ جان خود، تونس را به تهران و سپس عراق ترک کردم و در انجا اقامت گزیدم و پس از سقوط جزئی حزب النهضه با احتیاط به تونس رفت و آمد داشتم. شفقنا: آیا این یعنی اینکه جنبش تشیع در تونس متوقف شده است؟ تیجانی: نه، متوقف نشده است بلکه عکس این موضوع رخ داده است؛ زیرا هرچه ممنوع شود، مطلوب می گردد همین حجم بالای هجمه علیه شیعیان باعث شد تا مردم از یکدیگر بپرسند چرا اوضاع این گونه شده است. مردم غالبا با چنین جریاناتی و چنین ممنوعیت هایی مخالفت می کنند و بسیاری از مردم اشیا را با اضداد آنها درک می کنند به همین دلیل مثلا سوال می کنند که چرا دولت سابق با شیعیان مسامحه می کرد در حالی که امروز محارب شده اند؟ چه چیزی تغییر کرده است؟ بله مردم از یکدیگر پرس و جو می کنند. علاوه بر این کتب شیعیان در تونس ممنوع شده بود و هیچ کس نمی توانست کتابی شیعی را وارد تونس کند.
یه جو انصاف
حتی در نمایشگاه بین المللی تونس هم کتب شیعیان به جز تفسیر المیزان و مفاتیح الجنان ممنوع شد و بعدها مفتایح الجنان نیز ممنوع الورود شد. در مرحله اخیر انقلاب تونس، از آزادی شکل گرفته به هدف نشر کتب شیعه بهره بردیم و برای یکی از مستبصرین کتابخانه ای در تونس راه اندازی کردیم که کتاب های شیعه و دیگر مذاهب را می فروشد. شیعیان موجود در تونس، شیعه شدگانی همانند من هستند. شهید محمد باقر صدر (رحمه الله علیه) روزی به من توصیه ای کردند و گفتند: « به کیفیت اعتماد کن نه کمیت؛ کمیت مهم نیست بلکه کیفیت مهم است که منظور ایشان نخبگان بود. در واقع من نیز به دانشجویان، اساتید، مهندسان و اندیشمندان اعتماد کردم به همین دلیل تعداد، تعداد بالا نبود. گمان می کنم از سال ۱۹۶۷ تاکنون ۲۰۰۰ نفر در تونس شیعه شدند. شفقنا: آیا مناسک دینی خود را در تونس به صورت علنی برگزار می کنید یا با محدودیت هایی در این زمینه روبرو هستید؟ تیجانی: در تونس شیعیان مناسک دینی خود را در منازلشان برگزار می کنند؛ ما حسینیه یا مسجد شیعی نداریم زیرا این موضوع در تونس به قطع ممنوع است. چناچه مرکزی شیعی تشکیل شود به شدت با آن به مخالفت برمی خیزند و در پی تخریب آن برمی آیند در این زمینه تجربه هم داریم؛ مثلا در تونس کتابخانه ای وجود دارد که سه بار تخریببش کردند و آتشش زدند. زمانی که در کویت بودم، به من پیشنهاد شد که حسینیه ای در تونس ساخته شود اما من در جواب گفتم:«چه فایده ای دارد وقتی که وهابیت آن را آتش بزند و یا منفجرش کند؟ فی الواقع مناسک شیعیان در منازلشان و در سطح خانوادگی برگزار می شود نه جماعت. شفقنا: در یک مصاحبه گفته بودید:«تمامی مذاهبی که بر اسلام ناب محمدی عارض شدند، انحرافی هستند… آیا گمان نمی کنید که چنین اظهاراتی به درگیری و تنش مذهبی بینجامد و یا انتقام مذاهب دیگر را در پی داشته باشد؟ تیجانی: هر مقالی را مقامی وهر مقامی را مقالی و یا هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. در هنگام نوشتن کتابهایم، به عقل و متون استناد جستم . اساس بیشتر آنها را عقل تشکیل می دهد. در اسلام ناب محمدی، مذهب وجود ندارد. شرف الدین موسوی در کتابش به نام «مراجعات» گفته است: این مذاهب در سه قرن اولیه کجا بودند؟مسلمانان به آنها تعبد نمی کردند. این مذاهب اصل نبودند بلکه عارضی بودند زیرا اولین و بزرگترین آنها ابوحنیفه است که رسول الله(ص) را نشناخت و با ایشان معاشرت و نشست و برخاست نداشت. این سخن را همواره می گویم و به آن استدلال می جویم. ما اسلام ناب محمدی را جا گذاشتیم و از مذاهبی پیروی کردیم که گمان می کنم سیاسی هستند و از سوی سیاست مدران و یا دولت هایی مانند امویه، عباسیه و عثمانی که برقلمرو اسلامی حکمرانی کردند، ایجاد شدند. مثلا مذهب حنفی را نگاه کنید امروز بزرگترین مذهب در کشورهایی نظیر مصر به شمار می رود. حتی در سریال ها و فیلم ها درباره مذهب ابو حنیفه نعمان و دیدگاهش درباره قراردادها، طلاق و همه چیز می شنوی. این موضوع یادآور این قضیه است که دولت ترکیه عثمانی تنها به این دلیل مذهب حنیفه را مذهب رسمی اعلام کردند که خلافت غیر عرب را مجاز می شمرد. نظر دیگر مذاهب در این خصوص با استناد به سخن رسول الله صورت می گیرد که می فرماید: « خلافت جز در قریش معتبر نیست» اما مذهب ابو حنیفه می گوید: خلافت در غیر اعراب معتبر است». به ابوحنیفه گفتند چه دلیلی برای این سخن داری؟ در پاسخ گفت: «عمر بن خطاب هنگامی که ضربت خورد، گفت که اگر سالم مولای ابوحنیفه زنده بود او را بر شما سرپرست می گرداندم». سالم عربی و قریشی نبود بلکه موالی بود؛ به همین دلیل تمامی ترک ها به مذهب ابوحنیفه گرویدند. مذهب حنفی به تمامی کشورهای مستعمره امپراطوری عثمانی نظیر تونس نیز وارد شد و دولت عثمانی سه چهارم جهان را تصرف کرد بدین ترتیب مذهب حنفی در سراسر جهان گسترش یافت. این مذاهب، سیاسی است و خواسته رسول الله(ص) نیست. شفقنا: اوضاع کنونی شیعیان را چگونه توصیف می کنید؟ تیجانی: به حول و قوه الهی و با توکل به سخن خداوند متعال که می فرماید، «پس از سختی، آسانی است»، از این بحران خارج می شویم. به خروج از این وضعیت بشارت داده شده یم. آنچه امروزه پیروان اهل بیت علیهم السلام در جهان در معرض آن قرار می گیرد، تجربه ای است برای آنها تا اینکه با حول و قوه الهی، پیروز و قدرتمند از آن خارج شوند. ما امروز با گروهی موسوم به داعشی های تکفیری آزمایش شده ایم که در حقیقت همان وهابیتی است که ابن تیمیه مطرح کرد و امروز همچون سمی در بدن امت اسلامی اثر می کند و به گونه ای شده است که مسلمان گوشت برادرش را می خورد.