.✅ دفن بدن جون غلام امام حسبن(ع) در کربلا/ 20 محرم سال 61 هجری قمری
⬅️ «جَون بن حُوَی» کسى بود که امیرالمومنین علیهالسلام او را به ۱۵۰ دینار خریده
و به ابوذر غفارى بخشیدند.
هنگامى که ابوذر را به ربذه تبعید کردند این غلام براى کمک به او به ربذه رفت
و بعد از رحلت ابوذر به مدینه بازگشت و در خدمت امیرالمؤمنین علیهالسلام بود
تا بعد از شهادت آن حضرت به خدمت امام حسن علیهالسلام و سپس به خدمت امام حسین علیهالسلام رسید
و همراه آن حضرت از مدینه به مکه و از آنجا به کربلا آمد.
جون در کربلا جنگ نمایانى کرد، تا این که اطراف او را گرفتند و زخمهاى فراوانى به او وارد نمودند.
هنگامى که روى زمین افتاد، امام حسین علیهالسلام سر او را به دامن گرفته و بلندبلند گریستند،
سپس دست مبارک را بر سر و صورت جون کشیده
☀ و فرمودند:
«اللّهُمِّ بَیِّض وَجْهَهُ
وَ طَیِّب ریحَهُ
وَاحْشُرْهُ مَعَ مُحَمَّد وَ آل مُحَمَّد علیهمالسلام»؛
خدایا رویش را سفید و بویش را خوش فرما
و با خاندان محمد و آل محمد علیهمالسلام
محشورش فرما.
☀امام باقر علیه السلام از امام سجاد علیه السلام روایت مى کنند که پس از عاشورا که مردم (بنى اسد) براى دفن کشته ها به میدان آمدند، پس از ده روز،
بدن جون را در حالى یافتند که بوى مُشک از آن به مشام مى رسید.[۱]
📚منابع:
۱. بحارالانوار، ج۴۵، ص۲۳؛ معارف و معاریف، ج۲، ص۶۳۴.
🍀
🔰 ایمان حضرت ابوطالب (رضي الله عنه)
☀در کلام حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)
📝 روزی اميرالمؤمنين عليه السلام در فضاى مسجد نشسته بودند و مردم گرد ایشان جمع بودند كه مردى برخاسته و گفت :
اى اميرالمؤمنين!
چطور مى شود كه شما در مكانى هستىد كه خداوند شما را در آن مكان فرو آورده،
در حالى كه پدر شما به آتش در عذاب است؟
☀حضرت فرمودند:
خدا زبانت را ببرد!
قسم به خدايى كه محمّد را به پيامبرى مبعوث فرمود،
اگر پدرم تمام گناهكاران زمين را شفاعت كند خداوند آن را مى پذيرد، مگر مى شود كه پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسيم بهشت و جهنّم باشد؟!
قسم به آنكه محمّد را به پيامبرى مبعوث فرمود
بى شكّ نور پدرم در روز قيامت همه انوار خلايق جز پنج نور: نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسين و نور نه فرزند از اولاد حسين را خاموش و بى اثر مى سازد؛
زيرا نور او از نور ما است،
خداوند آن را دو هزار سال پيش از خلق آدم آفريده است.
📗 الأمالي للطوسي ؛ ص ۴۵۸ .
📗 الإحتجاج ؛ ج ۱ ؛ ص ۲۳۰ .
📗 كنز الفوائد ؛ ج ۱ ؛ ص ۱۸۳ .
📗 بحار الأنوار ؛ ج ۳۵ ؛ ص ۶۹ .
☀
🔸 زینب، زینب
غم بر سر غم که دید؟ زینب، زینب
زحمت که فزون کشید؟ زینب، زینب
بر ناقه بی جهاز گردید سوار
که از ستم یزید؟ زینب، زینب
که پیش نظر برادر خود را دید
در کرب و بلا شهید؟ زینب، زینب
از کرب و بلا به کوفه، از کوفه به شام
در خار که می دوید؟ زینب، زینب
که داغ و غم و اسیری و ماتم را
از روز ازل خرید؟ زینب، زینب
که امّت روسیاه را کرد به حشر
یکسر همه روسفید؟ زینب، زینب
که از غم داغ شش برادر بر تن
پیراهن جان درید؟ زینب، زینب
که بود جوان هنوز در کرب و بلا
از داغ قدش خمید؟ زینب، زینب
که گریه نمود بیشتر؟ قارانی
تا مرثیه ات شنید زینب، زینب
🔹شیخ محمد حسن سیرجانی کرمانی معروف به نبی السارقین و متحلص به (قارانی)
🍀
#روایت
سه عمل با سه اثر👇
☀رُوِيَ عَنِ الْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلَامُ
قَالَ:
«مَنْ صَدَقَ لِسَانُهُ زَكَى عَمَلُهُ
وَ مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِهِ
وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِهِ»
۱-هرکسی راست بگوید،عمل او پاکیزه و طاهر می گردد.
۲- هرکسی که نیّت او نیکو گردد، بر رزق و روزی او نیز افزوده می گردد.
۳-هر کس که با اهل و خانواده خویش به نیکویی و خوبی رفتار کند، به عمر او افزوده می گردد.
بحار الأنوار
ج ۷۵ ص ۱۷۵
☀🍀
Yoseh Gom Gashteh.mp3
4M
#یوسف_گمگشته_باز_اید
با صدای حاج شيخ احمد كافے
🌺 توصیۀ امام کاظم(علیه السلام) به کسانی که فرزنددار شدن را به خاطر مشکلات مالی به تأخیر میاندازند
🔹یکی از اصحاب امام کاظم
(علیه السلام)
میگوید:
به آن حضرت نامهای نوشتم و عرض کردم که:
«من پنج سال است که از فرزنددار شدن خودداری کردهام؛
به دلیل اینکه همسرم با بچهدار شدنمان مخالف است
و میگوید:
به خاطر نداری، بزرگ کردن آنها برایمان سخت است.
نظر شما چیست؟»
☀حضرت در جواب نامۀ من اینگونه نوشتند:
«فرزند بخواه (و اقدام کن)؛ چون روزیِ فرزندان را خدا میدهد.»
🔹عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ قَالَ:
كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ(علیه السلام): أَنِّي اجْتَنَبْتُ طَلَبَ الْوَلَدِ مُنْذُ خَمْسِ سِنِين
َ وَ ذَلِكَ أَنَّ أَهْلِي كَرِهَتْ ذَلِكَ
وَ قَالَتْ:
إِنَّهُ يَشْتَدُّ عَلَيَّ تَرْبِيَتُهُمْ لِقِلَّةِ الشَّيْءِ، فَمَا تَرَى؟
☀ فَكَتَبَ(علیه السلام) إِلَيَّ:
اطْلُبِ الْوَلَدَ
فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرْزُقُهُمْ.
(کافی، ج6، ص3)
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
☀امام صادق علیه السلام
در توصیف یاران حضرت مهدی عجل الله فرجه
فرمودند:
رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ الْحَدِيدِ ِ لَا يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اللَّهِ أَشَدُّ مِنَ الْحَجَر ...
كَأَنَّ قُلُوبَهُمُ الْقَنَادِيلُ.
آنها کسانی هستند که دل هایشان مثل پاره های آهن، محکم است.
ذره ای شک درباره خدا به دل هایشان راه ندارد.
از سنگ، سرسختتر و استوارترند... انگار دلهایشان مشعلی از نور است.
📚بحارالانوار، ج52، ص307.
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
✨﷽✨
✅داستان کوتاه
✍️روبروی محکمهای، میخانهای بود که هر از گاهی یکی از شرابخواران وقتی متهمی را میدید که دستبسته او را به زندان میبرند با مستی بیرون میآمد
و ضامن او میشد.
در شهر شایع شده بود که شرابخواران آن میخانه بیش از اهل مسجد آن شهر به بهشت میروند چون به مردم خدمت زیادی میکردند. از عالم شهر پرسیدند:
کار نیک این جماعت به چه ماند؟ گفت:
گویی به مبال میروند و در زمان قضای حاجت عطر بر خود میزنند و چون بیرون آیند نه بوی عطر میدهند نه بوی مبال.
گفتیم اجنه به علت علاقه شدید به الکل، در هر کسی شراب نوشد به او نزدیک شده
و در گوش او صدا و امر میکنند.
در جهان طبیعت امکان ندارد کسی از نوشیدن آب میوهای حس دلتنگی کرده
و کس دیگری از نوشیدن همان آب میوه احساس آرامش کند.
اما شراب تنها عنصر هستی است که هر کس بعد از نوشیدن آن یک حس پیدا میکند.
یکی میخندد
و دیگری به یاد غصههای خود میافتد و گریه میکند،
دیگری یاد نفس و شهوت میافتد، و آن یکی یاد بدی کسی میافتد و همان لحظه قصد انتقام میکند
و..
از حالات مختلف ایجاد شده در شرابخوار میتوان فهمید آن حالات از خود شراب خارج نمیشود
بلکه از خواطر شیطانی است که اجنه بستگی به استعداد کسی که شراب خورده است در او خواطر میزنند.
پس اگر کسی که شراب خورده است در حالت مستی کار نیکی انجام دهد چون آن لحظه درگیر خواطر شیطانی است،
این کار نیک به امر او (شیطان) انجام گرفته است
نه به اراده انجام دهنده فاعل آن!
از سوی دیگر کسی که در حال معصیت الهی است،
نمیتواند در حال عبادت الهی با انجام کار نیک باشد.
مانند انکه کسی در حال سنگ زدن به ما بلند بگوید:
«دوستت دارم»،
پس کسی که مست است اگر بزرگترین کار نیک را هم انجام دهد نزد حقتعالی به کل حبط و بر باد است.
اما اگر شرابخوار در زمانی که مست نیست مانند سایر معصیتکاران که کار نیک میکنند،
برای رضای خدا کار نیکی انجام دهد برای او ثبت میشود،
☀و چه زیبا مولاحضرت علی
علیه السلام
فرمودند:
بر عاقل است که خود را از مستی ثروت،
مستی قدرت،
مستی علم،
مستی مدح
و مستی جوانی نگه دارد،
زیرا برای هر یک از اینها بوی پلیدی است که عقل را میزداید
و وقار را کاهش میدهد.
پس دقت کنیم:
فقط در زمان نوشیدن شراب شیطان به انسان نزدیک نشده و خواطر نمیزند
بلکه کسی هم که صاحب قدرت و ثروت و علم و.. است مستعد مست شدن به معنی در معرض خواطر شیطانی قرار گرفتن است.
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
4_5810111992865754291.mp3
20.2M
.سخنرانی قدیمی
استادمعظم ایت الله مبجل وحید خراسانی
درفضیلت علم وانسان
.🔸 زینب، زینب
غم بر سر غم که دید؟ زینب، زینب
زحمت که فزون کشید؟ زینب، زینب
بر ناقه بی جهاز گردید سوار
که از ستم یزید؟ زینب، زینب
که پیش نظر برادر خود را دید
در کرب و بلا شهید؟ زینب، زینب
از کرب و بلا به کوفه، از کوفه به شام
در خار که می دوید؟ زینب، زینب
که داغ و غم و اسیری و ماتم را
از روز ازل خرید؟ زینب، زینب
که امّت روسیاه را کرد به حشر
یکسر همه روسفید؟ زینب، زینب
که از غم داغ شش برادر بر تن
پیراهن جان درید؟ زینب، زینب
که بود جوان هنوز در کرب و بلا
از داغ قدش خمید؟ زینب، زینب
که گریه نمود بیشتر؟ قارانی
تا مرثیه ات شنید زینب، زینب
🔹شیخ محمد حسن سیرجانی کرمانی معروف به نبی السارقین و متحلص به (قارانی)
🍀
.▪️دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت
🔹مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیهالسلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیهالسلام – مقایسه میکنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد.
در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث!! نهج البلاغه،
راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است.
دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیهالسلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون):
به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟
پاسخ داد:
من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم:
اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
🔹طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛
قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود.
از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمیکردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم.
حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛
بدین قرار:
▪️آن چه این آقایان بیان میکنند یا در اصل خلاف واقع،
یا غیر ثابت،
یا راست ناقص
و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد.
با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم.
در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد.
حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!
▪️نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛
بر عکس،
چوب حراج بر تراث میزند😞
که بگویند:
پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است!
من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند
و فریاد زنند که :
«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
▪️این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، !!
بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاهنمایی) هستند.
🔹در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که :
قدری با احتیاط سخن بگویید
و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بیهمتا در عدالت بود،
بدبین نسازید.
مخاطبانی هم که این سخنان را میشنوند،
نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند.
خوب است کسانی که (بخیال خویش) دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند،(!!)
اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند!
و بُن همان شاخهای را که بر آن نشستهاند،
به دست اره نسپارند!
این روزها دشمنان اهل بیت – علیهمالسلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛
در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهمالسلام میگوییم،
مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم.
سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت!
فراموش نکنیم که:
*إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*.
ازحوزه قم