eitaa logo
دعا،ذکر،ختم،عبادت،اخلاق،داستان،تاریخ وطبِ تنها مولودکعبه
44 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
402 ویدیو
44 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نجات از مرگ به عنایت امام زمان علیه‌السّلام! 💠 عالم فاضل، علی بن عیسی اربلی در کشف‌الغمّة می‌فرماید: خبر داد مرا جماعتی از ثقات که در بلاد حلّه شخصی بود که او را اسماعیل‌ بن حسن هرقلی می‌گفتند. - حکایت کرد برای من، پسر او شمس‌‌الدّین، گفت: 🔸در وقت جوانی پدرم، بیرون آمد در ران چپ او چیزی که او را توثه می‌گویند، و در هر فصل بهار می‌ترکید و از آن خون و چرک می‌رفت و این الم [ درد ] او را از همه شغلی باز می‌داشت. 🔹به حلّه آمد و به خدمت رضی‌الدّین علی‌ بن طاووس رفت و از آن، شکوه نمود. سیّد، جرّاحان حلّه را حاضر نموده، و همه گفتند: این توثه بر بالای رگ اکحل برآمده و علاج آن نیست، الّا به بریدن! 🔸و اگر ببرّیم، شاید رگ اکحل بریده شود و آن رگ، هرگاه بریده شد، اسماعیل زنده نمی‌ماند و در این بریدن چون خطر عظیم است، مرتکب آن نمی‌شویم. سیّد به اسماعیل گفت: من به بغداد می‌روم. باش تا تو را همراه ببرم و به اطبّا و جرّاحان بغداد بنمایم، شاید وقوف ایشان بیشتر باشد و علاجی توانند. 🔹به بغداد آمد و اطبّا را طلبید، نیز جمیعاً همان تشخیص کردند و اسماعیل دلگیر شد. سیّد به او گفت: حقّ‌تعالی نماز تو را با وجود این نجاست، قبول می‌کند و صبر کردن در این اَلَم، بی‌اجر نیست. اسماعیل گفت: - پس چون چنین است به زیارت سامرّه می‌روم و استغاثه به ائمّه هدی علیهم‌السّلام می‌برم و متوجّه سامره شد. 🔸صاحب کشف الغمّه می‌گوید: از پسرش شنیدم که می‌گفت: از پدرم شنیدم که گفت: چون به آن مشهد منوّر رسیدم و زیارت امام هادی و امام حسن عسکری علیهماالسّلام کردم، به سرداب رفتم و شب در آن جا به حق‌ّتعالی بسیار نالیدم و به صاحب‌الامر استغاثه بردم. 🔹صبح به طرف دجله رفته، جامه را شستم و غسل زیارت کردم و متوجّه مشهد شدم که یک بار دیگر زیارت کنم. به قلعه نرسیده، چهار سوار دیدم که می‌آیند و چون در حوالی آنجا، جمعی از شُرَفا خانه داشتند، گمان کردم که از ایشان باشند! 🔸چون به من رسیدند، دیدم که دو جوان، شمشیر بسته‌اند. یکی از ایشان خطّش دمیده بود و یکی، پیری بود پاکیزه‌وضع، که نیزه در دست داشت و دیگری شمشیری حمایل کرده و فرجی بر بالای آن پوشیده و تحت‌الحنک بسته و نیزه به دست گرفته... - پس آن پیر در دست راست قرار گرفت و بُنِ نیزه را بر زمین گذاشت و آن دو جوان در طرف چپ ایستادند و صاحب فرجی در میان راه مانده، بر من سلام کردند. جواب سلام دادم. 🔹فرجی پوش گفت: فردا روانه می‌شوی؟ گفتم: بلی؛ گفت: پیش آی تا ببینم چه چیز تو را در آزار دارد! مرا به خاطر رسید که اهل بادیه، احترازی از نجاست نمی‌کنند و تو غسل کرده و جامه‌ات هنوز تر است. اگر دستش به تو نرسد، بهتر باشد! 🔸در این فکر بودم که خم شده، مرا به طرف خود کشید و دست بر آن جراحت نهاده، فشرد. چنان که به درد آمد. مقارن آن حال، آن شیخ گفت: افلحتَ یا اسماعیل! من گفتم: افلحتم! و در تعجّب افتادم که نام مرا چه می‌داند! 🔹باز همان شیخ که با من گفت خلاص شدی! گفت: امام است، امام؛ من دویده، ران و رکابش بوسیدم. امام علیه‌السّلام راهی شد و من در رکابش می‌رفتم و جزع می‌کردم. به من گفت: برگرد! من گفتم: از تو هرگز جدا نشوم. باز فرمود: برگرد که مصلحت تو در برگشتن است. - من همان حرف را اعاده کردم. آن شیخ گفت: ای اسماعیل! شرم نداری که امام دوبار فرمود برگرد و خلاف قول او می‌کنی. 🔸این حرف در من اثر کرد. پس ایستادم. چون قدمی چند دور شدند باز به من ملتفت شده، فرمود: به فرزند ما رضی بگو که چیزی در باب تو، به علی‌ بن عوض بنویسد که من به او سفارش می‌کنم که هر چه تو خواهی، بدهد. - من همان جا ایستاده بودم تا از نظر من غایب شدند و من تأسّف بسیار خوردم. ساعتی همان جا نشستم و بعد از آن به مشهد برگشتم. 🔹اهل مشهد چون مرا دیدند، گفتند: حالتت متغیّر است، آزاری داری؟ گفتم: نه! گفتند: با کسی جنگی و نزاعی کرده‌ای؟ گفتم: نه، امّا بگویید که این سواران را که از این جا گذشتند، دیدید؟ 🔸گفتند: ایشان از شرفا باشند. گفتم: نه، نبودند. بلکه یکی از ایشان امام بود. پرسیدند: آن شیخ یا صاحب فرجی؟ گفتم: صاحب فرجی. گفتند: زخمت را به آن نمودی؟ گفتم: بلی، آن را فشرد و درد کرد. پس، ران مرا باز کردند، اثری از آن جراحت نبود و من خود هم از دهشت به شک افتادم و ران دیگر را گشودم، اثری ندیدم... 👈🏻 و در این جا خلق بر من هجوم و پیراهن مرا پاره‌پاره کردند و اگر اهل مشهد مرا خلاص نمی‌کردند، زیر دست و پا رفته بودم. اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما ✨
آیت الله ضیاءآبادی ما خدا را از صميم قلب و عمق جان شاكريم كه مغناطيس روح و جان ما را با جاذبه‌ي ولايت علي(ع) متناسب ساخته است و هم اكنون خودمان را مي ‌بينيم كه مجذوب وليّ خدا هستيم محبّتش را در سُوِيداي قلب خود مي‌يابيم از شنيدن نام و سخنانش لذّت مي ‌بريم به سوي قبر شريفش شتابان مي‌رويم در مجالسي كه براي ذكر فضائل و مناقبش تشكيل مي‌ شود با شور و عشق تمام شركت مي ‌كنيم. آن نكته‌اي كه هيچگاه نبايد از آن غافل باشيم اين است كه لازمه‌ي محبّت به معناي واقعي‌اش اين است كه محبّ پيوسته مي ‌كوشد كه خود را در تمام حالات و شئون زندگي‌اش به رنگ محبوب خود درآورد و هرگز راضي نمي ‌شود سخني يا كاري كه سبب آرزدگي دل محبوبش شود از او صادر گردد. آيا ما نسبت به محبوب قلبمان علي(ع) چه وضعي داريم خود را تا چه حدّ در زندگي به رنگ او درآورده‌ايم آيا هيچگاه از ما گفتاري يا كرداري كه ناپسند و گناه و دل‌آزار مولا باشد صادر نمي ‌شود؟ اين مطلب بايد در همه جا و در همه حال مورد توجّه و تذكّر ما مدّعيان حبّ‌ علي(ع) باشد و جدّاً از ارتكاب گناه و مخالفت با دستورات دين بپرهيزيم. واجبات و محرمات را رعايت كنيم تا مشمول لطف مولا علي(ع) باشيم
🌼زاده ی نرجس علیهما السلام... ای دلِ شیدای ما گرمِ تمنّای تو کی شود آخر پدید ، طلعتِ زیبای تو گر چه نهانی ز چشم ، دل نبود نا امید میرسد آخر به هم چشمِ من و پای تو زاده ی نرگس توئی ، دیده چو نرگس به ره مانده که بیند مگر لاله ی حمرای تو صنعتِ مغرب شکست ، رونقِ بازار دین باز شکستش دهد رونقِ کالای تو تیره بماند جهان نور نتابد ز شرق تا ندهد روشنی روی دل آرای تو این همه نو دولتان ، غرّه به جاه و جلال کاش کند جلوه‌ای غرّه ی غرّای تو باش که فرعونیان غرقِ ستم ناگهان خیره شود چشمشان از یَدِ بیضای تو از بشرِ بت پرست ، جدّ تو بت ها شکست بت شکنِ آخر است همّتِ والای تو گوشِ بشر پُر شده است از خبر این و آن بار خدایا به گوش کی رسد آوای تو؟ سوخت ضعیف از ستم ، پای بِنه در میان تا بکشد انتقام دستِ توانای تو نورِ خدایی ، چرا روی نهان میکنی؟ کس نکند جز خدا حلّ معمّای تو بد صفتان را کنون تصفیه ای در خور است وین نکند جز به حق ، طبعِ مصفّای تو ظلمِ جفا گستران ، چون به نهایت رسید بیخ ستم بر کَنَد عدلِ هویدای تو ظلم به شرق و به غرب چون به نهایت رسد عدل پدید آورد ، منطقِ شیوای تو گو همه دجّال باش روی زمین کز فَلک هم قدمِ موکبت ، هست مسیحای تو دفترِ ایّام را معنی و لفظی نبود هر ورقش گر نداشت پرتوِ امضای تو نیمه ی شعبان بوَد روزِ امیدِ بشر شادی امروزِ ما ، نهضتِ فردای تو 🤲اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج والنصر و العافیه
☀قال الإمام أمیرالمؤمنین (عليه‌السلام) : عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ وَ يَفُوتُهُ الْغِنَي الَّذِي إِيَّاهُ طَلَبَ ، فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ وَ يُحَاسَبُ فِي اﻵْخِرَهِ حِسَابَ الأَْغْنِيَاءِ ، وَ عَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالأَْمْسِ نُطْفَهً وَ يَكُونُ غَداً جِيفَهً ، وَ عَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ وَ هُوَ يَرَي الْمَوْتَي ، وَ عَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ وَ تَارِكٍ دَارَ البقاء . ☀ علیه‌السلام فرمودند: از انسان بخيلی در عجبم که به سمت فقری می‌شتابد كه از آن گریزان است و ثروتی را از دست می‌دهد كه به دنبال آن است. پس در اين جهان همانند فقیران زندگی می‌کند و در آخرت نیز چون توانگران حساب پس می‌دهد. و در شگفتم از انسان متکبری كه ديروز نطفه‌ای [بی‌ارزش] بوده و فردا مردار [گندیده‌ای] است. در شگفتم از کسی كه مردن را از ياد برده است، در حالی که مردگان را می‌بیند (شاهد مرگ دیگران است). و در شگفتم از آن كه خانه‌ی فانی و از بین‌رفتنی را آباد می‌کند، اما جایگاه جاودان و پایدار را رها کرده است. 📜 نهج‌البلاغه، سید رضی رضوان‌الله‌علیه، حکمت ۱۲۶ . 🔸 ☀
صلی الله علیک یا قمر بنی‌هاشم ☀امام حسین علیه السلام فرمودند: «إِنّ شِيعَتَنَا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهمْ مِنْ كُلّ غِشّ وَغَلّ وَدَغَلٍ» «شيعه ما كسى است كه دلش از هرگونه خيانت و نيرنگ و مكرى پاك است». بحار الانوار، ج ۶۵ ص ۱۵۶ ح۱۰ اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما ✨
🍀امام کاظم علیه السلام: 🔸هرکس هنگام ورود ماه رمضان، دو رکعت نماز مستحبی بخواند؛ در رکعت اول، بعد ازحمد، سوره فتح، و در رکعت دوم، بعد از حمد، هر سوره‌ای که دوست داشت، خدا شر آن سال را از او دفع می‌کند، و تا سال آینده در پناه الهی خواهد بود. 🔹مَنْ صَلَّى عِنْدَ دُخُولِ شَهْرِ رَمَضَانَ رَكْعَتَيْنِ تَطَوُّعاً قَرَأَ فِي إِحْدَاهُمَا [أُولَاهُمَا] أُمَّ الْكِتَابِ وَ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً وَ الْأُخْرَى مَا أَحَبَّ دَفَعَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ سُوءَ سَنَتِهِ وَ لَمْ يَزَلْ فِي حِرْزِ اللَّهِ تَعَالَى إِلَى مِثْلِهَا مِنْ قَابِلٍ. 📚اقبال الاعمال، ج۱، ص۸۷. 👈می‌شود برای عمل به این روایت نورانی، نماز استغاثه به امام عصرعلیه‌السلام(درمفاتیح الجنان) را بخوانیم.
🌸🍃 🍃 ☀امام امیرالمؤمنین على عليه السلام: غَضَبُ الجاهِلِ في قَولِهِ، وغَضَبُ العاقِلِ في فِعلِهِ خشم نادانْ در سخن اوست و خشمِ خردمند، در رفتارش 📚كنزالفوائد جلد1 صفحه199 🍃 🌸🍃
⬛️✨◼️✨◾️✨ ✨ ◾️ ✨ ☀  حضرت امام صادق  (علیه السلام) در رابطه با می فرمایند: 🔷 «کُونُوا مُشْرِفِینَ عَلَى الْآخِرَةِ ، مُنْتَظِرِینَ‏ لِأَیَّامِکُمْ ، مُنْتَظِرِینَ لِمَا وَعَدَکُمْ اللَّهُ ، مُتَزَوِّدِینَ لِلِقَاءِ اللَّهِ»؛ 🔷 (در حال روزه‌‏دارى) خود را مشرف بر آخرت کنید و منتظر ایامى (که در پیش دارید) و منتظر وعده‌‏هاى الهى باشید، و زاد و توشه خویش را براى ملاقات ذات اقدس الهى فراهم سازید، ◽️ «وَ عَلَیْکُمُ السَّکِینَةَ وَ الْوَقَارَ وَ الْخُشُوعَ وَ الْخُضُوعَ ، وَ ذُلَّ الْعَبْدِ الْخَائِفِ مِنْ مَولَاهُ ، رَاجِینَ خَائِفِینَ رَاغِبِینَ رَاهِبِینَ»؛ ◽️ و بر شما باد (در حال روزه) به سکینه و وقار، و خشوع و خضوع به پیشگاه حضرت احدیت چون بنده ذلیل خائف که از مولایش به شدت مى‌‏ هراسد، در حالى که آزادند و با اختیار خویش به پیشگاه مولا و آقاى خود احساس خوف و رجا مى‌‏ کنند و خود را در ترس و رعب فرو برده و در عین حال عشق به مولا و ترس از او آنان را به خود مشغول ساخته است، 🍃 «قَدْ طَهَّرتُمُ الْقُلُوبَ مِنَ الْعُیُوبِ ، وَ تَقَدَّسَتْ سَرَائِرُکُمْ مِنَ الْخبِّث ، وَ نَظَّفْتَ الْجِسْمَ مِنَ الْقَاذُورَاتِ ، وَ تَبَرَّأْتَ إِلَى اللَّهِ مِنْ عَدَاهُ ، وَ وَالَیْتَ اللَّهَ فِي صَوْمِکَ ، وَ بِالصَّمْتِ مِنْ جَمِیعِ الْجِهَاتِ مِمَّا قَد نَهَاکَ اللَّهُ عَنْهُ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ»؛ 🍃 و به حق قلوبتان را از عیب ‌ها تطهیر و باطنتان را از خبائث پاک می‌کند، و جسمتان را از تمامى قاذورات و کثافات تمیز کرده، و شما را از غیر خداوند، برى و بیزار مى ‏‌کند، و شما را در روزه داری ‌تان به وسیله سکوت به تمام جهات (از دروغ و غیبت و فتنه انگیزى و. . . ) متکى و نزدیک به خدا می‌کند از هر چیزى که در پنهان و آشکار نهى شده، ✨ «وَ خَشِیتَ اللَّهَ حَقَّ خَشْیَتِهِ فِي السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ ، وَ وَهَبْتَ نَفْسَکَ لِلَّهِ فِي أَیَّامِ صَومِکَ ، وَ فَرَّغْتَ قَلْبَکَ لَهُ ، وَ نَصَبْتَ نَفْسَکَ لَهُ فِیمَا أَمَرَکَ وَ دَعَاکَ إِلَیْهِ ... ». ✨ و در نهان و آشکار شما را به خوف و خشیت پروردگار مفتخر مى‏‌سازد، و نفست را در حال روزه‏‌داریت ‏به خدا بخشیده و دلت را براى او فارغ البال و خالى از هر چه که غیر او است مستعد و مهیا مى‏‌سازد و تو را براى خدا در آنچه به تو امر کرده و خوانده است منصوب می‌کند؛ (یعنى کاملا مطیع و منقاد حضرت حق مى‏‌شوى) . 📚 بحار الأنوار ، جزء ۹۳ ، صفحه ۲۹۲ .      وسائل الشیعة ، جزء ۱۰ ، صفحه ۱۶۶ . ☀
🛑 فضیلت از دشمنان بیشتر از و و و است و محکم ترین دستاویز است. 🖇 🌸 امام صادق صلوات‌الله‌علیه فرمودند: ✅قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَصْحَابِهِ أَيُّ عُرَى اَلْإِيمَانِ أَوْثَقُ فَقَالُوا اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَعْلَمُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصَّلاَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلزَّكَاةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلصِّيَامُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْحَجُّ وَ اَلْعُمْرَةُ وَ قَالَ بَعْضُهُمُ اَلْجِهَادُ فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِكُلِّ مَا قُلْتُمْ فَضْلٌ وَ لَيْسَ بِهِ وَ لَكِنْ أَوْثَقُ عُرَى اَلْإِيمَانِ... 🔰 باصحابش فرمود: كداميك از دستاويزهاى محكم‌تر است‌؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند، و بعضى از آنها گفتند: و برخى گفتند: و بعضى گفتند: و برخى گفتند: و عمره و بعضى گفتند: 👈رسول خدا فرمود: هر يك از اينها را كه گفتيد فضيلتى است، ولى جواب پرسش من نيست. محكمترين دستاويزهاى ايمان براى خدا و براى خدا و پيروى خدا و از دشمنان خداست. 📚الکافي ج ۲، ص ۱۲۵ 👤 رحمه الله مینویسد: 🔰دوست داشتن اولیا خدا یعنی اعتقاد به به امامت کسانی که خدا انها را امام و اولی به نفس مومنین قرار داده یعنی و دشمنی با دشمنان خدا یعنی دشمنی با اهل‌بیت یا همه اهل بیت و 📚مراه العقول ج۸ ص۲۴۱
. 📄 توصیه به مبلغین در آستانه‌ ماه رمضان: 💖 ماه مبارک رمضان در پیش است؛ نفوس مردم در اثر صیام و کَسر قوای شهوانی مستعدّ استفاضه می‌شود؛ عمده وظیفه‌ای که بر دوش طبقه‌ی علما و نخبگانِ فضلاست این جهت است که از این ظرفیت استفاده کنید و مردم را کنید. ⚠️ امروز مذائق مادی نسبت به مردم گاهی موجب وسوسه می‌شود، خواه ناخواه ضیق معاش و مشکلات زندگی ممکن است عده‌ای را دلسرد کند. 💝 علما و فضلا وظیفه دارند ایتام آل محمد باشند و در این زمینه انجام وظیفه کنند. ✅ این را هم بدانند این لطفی است که نسبت به آنان شده که اعظم الطاف الهیه است و لطف احیاء نفس، است؛ ﴿و من أحیاها فکانما أحیا الناس جمیعا﴾، این ارزش احیاء نفوس است. ⁉️ البته مهم این است که بدانیم احیاء نفوس به چیست؟ آن‌وقت هم خودمان زنده می‌شویم هم دیگران را احیاء کرده‌ایم. 🌤 امروز زنده کردن مردم به امام زمان علیه‌السلام است؛ احیا نفوس این مردم به او و ایجاد بین ایتام آل محمد و این پدر مهجور و مستور و از نظرها غائب است. 🔆 تا ارتباط به آن قدیّس اعلی پیدا نشود، ربط به خدا میسر نمی‌شود 🍀
⭕️ مراقبت بیشتر بر انس با قرآن و اهل بیت علیهم‌السّلام... 🎙 آیت‌الله وحید خراسانی مدظلّه: 🔸سعی کنید هر روز بدون استثناء یک قسمت از قرآن را بخوانید. این حدیث، حدیثی است که شیخ انصاری، فقیهی مثل او در معضل‌ترین مسئله، در دماء بر طبق سند این حدیث فتوا می‌دهد. 🔹این حدیث، کلمه فصل است، گفت: یابن رسول‌الله، من ماه رمضان ختم‌های قرآن کردم، یک ختم قرآن برای جدّت پیغمبر، یک ختم قرآن برای جدّت امیرالمؤمنین، یک ختم قرآن برای جدّه‌ات حضرت زهرا، تا رسید ختم قرآنی برای تو کردم یا اباالحسن، ما لی بهذا؟! 🔸آیا برای من در قبال این عمل چیست؟ این حدیثی است که گوهر را به آخر مرحله می‌رساند. ما لی بهذا؟ در مقابل این عمل برای من چیست؟ امام فرمود: 👈🏻 "لک بذلک أن تکون معهم [يوم القيامة]". اصلاً خود من الآن که می‌گویم، متحیّرم. فرمود: جزای تو که قرآن خواندی، ختم قرآن را هدیه کردی به رسول خدا، به علی مرتضی، جزای تو این است که با او باشی و از او جدا نشوی. 🔹این مرد، فقیه است، وقتی این کلمه را شنید مبهوت شد، گفت: لی هذا بهذا؟ در مقابل این، این برای من است؟! معیّت؛ آن هم با خاتم، با سیّد اوصیاء؟ سه مرتبه امام فرمود: "نعم، نعم، نعم" بله، بله، بله، جزای تو این است که [در روز قیامت]. اللّهم عجّل لولیک الفرج اللهم العن الجبت و الطاغوت و ابنتیهما ✨