🏴 #فاطمیه
💔 _ زهرا...
_ منم علی..
بعد از تو خاک بر سر دنیا
🏴 بعد از بیت الاحزان ...
▪️صاحب کتاب أدبالطّف حکایت را از خط فرزند مرحوم سید باقر هندی این چنین نقل میکند:
در شب سوم جمادیالثانی، در سالهای اقامتمان در سامرا، [پدرم سید باقر هندی] در خواب دید که گویا در محضر ولی امر و صاحب عصر "سلاماللهعلیه"، در قصری با شکوه، نشسته است.
[سید باقر] شروع کرد به سخن گفتن با امام که:
آقای من آیا پوشیده است از شما آن چه بر خانواده پاک شما گذشت؟
و اگر نبود مگر آنچه بر مادرت زهرا [علیها السلام] رفت…
(سيدي هل يغيب عنك ما حلّ باسرتك الطاهرة و لو لم يكن إلا ما جرى على امك الزهراء)
پس امام زمان "سلاماللهعلیه"، آهی کشیده
و به او فرمودند:
لا تَراني اتَّخَذْتُ لا و عُلاها
بعدَ بيتِ الأحزانِ بيتَ سُرورِ
مرا نبینی، به بلندی مرتبه او سوگند، چنین نباشد که، پس از بیت الاحزان، بیت سروری (خانه شادمانی) برای خود اتخاذ کرده باشم.
به بیان دیگر، امام با تاکید فراوان و با قسم میفرمایند که هرگز چنین نیست
و من پس از بیتالاحزان مادرم، روز سروری ندارم.
پس هر دو با هم گریستند؛
طوری که ما از صدای گریه او [پدرم] بیدار شدیم
و او را بیدار کردیم.
پس رویا را برایمان تعریف کرد.
🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان
📌 #فاطمیه_سلام_الله_علیها
#⃣ #ایام_فاطمیه #فاطمیه
ما در دو جهان فاطمه جان دل به تو بستیم
محبان تو هستیم
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
ما را برسان فاطمه جان کوی حسینت
همان نور دو عینت
ببینیم شهدا را شه کرب و بلا را
ما در دو جهان فاطمه جان دل به تو بستیم
محبان تو هستیم
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
یا خیرَ النساء لیسَ لَنا غیر وِلاکم
نَموتوا بِهواکم و مِنکم و اِلیکم و صلی الله علیکم
ما در دو جهان فاطمه جان دل به تو بستیم
محبان تو هستیم
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
از پرده برون حجت ثانی عشر آید
پس کی سَحر آید
تو صاحب الزمانی امید شیعیانی
تو صاحب الزمانی امید شیعیانی
ما در دو جهان فاطمه جان دل به تو بستیم
محبان تو هستیم
نظر کن زِ عنایت به فردای قیامت
نظر کن زِعنایت به فردای قیامت
شامِ غمِ ما غم زده گان کی به سر آید
پس کِی سَحر آید
تو صاحب الزمانی امید شیعیانی
از پرده برون حجت ثانی عشر آید
پس کی سَحر آید
پس کی سَحر آید
♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️
#روایت
🌼
☀️امام صادق عليه السلام
فرمودند:
نيكى كردن به پدر و مادر، نتيجه معرفت و ايمان خوب بنده به خداست؛
زيرا هيچ عبادتى نيست كه زودتر از احترام گذاشتن به پدر و مادر مسلمان، انسان را به خشنودى خداى تعالى برساند.
بِرُّ الْوالِدَيْنِ مِنْ حُسْنِ مَعْرِفَةِ العَبْدِ بِاللّه ِ؛
اِذْ لا عِبادَةَ اَسْرَعُ بُلوغا بِصاحِبِها اِلى رِضَا اللّه ِ تَعالى مِنْ حُرْمَةِ الْوالِدَيْنِ المُسْلِمينَ لِوَجْهِ اللّه.
----------------
بحار الانوار ج ۷۵ص۷۷
☀️
ویژگیهای علمای سوء
در بیانات حضرت امام عسکری
علیه السلام
☀️قالَ أَبُومُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِيِّ
علیه السلام:
قَالَ رَجُلٌ لِلصَّادِقِ علیه السلام:
فَإِذَا كَانَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ مِنَ الْيَهُودِ لَا يَعْرِفُونَ الْكِتَابَ إِلَّا بِمَا يَسْمَعُونَهُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ لَا سَبِيلَ لَهُمْ إِلَى غَيْرِهِ، فَكَيْفَ ذَمَّهُمْ بِتَقْلِيدِهِمْ وَ الْقَبُولِ مِنْ عُلَمَائِهِمْ؟
وَ هَلْ عَوَامُّ الْيَهُودِ إِلَّا كَعَوَامِّنَا يُقَلِّدُونَ عُلَمَاءَهُمْ؟
فَإِنْ لَمْ يَجُزْ لِأُولَئِكَ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ
لَمْ يَجُزْ لِهَؤُلَاءِ الْقَبُولُ مِنْ عُلَمَائِهِمْ.
☀️حضرت عسکری
فرمودند:
مردی از حضرت صادق علیه السّلام پرسید:
اگر این قوم از یهود که شما درباره آنها سخن فرمودید،
راهی برای شناخت تورات و کتاب خدا جز از طریق آنچه از علمایشان به آنها رسیده است ندارند،
پس چرا خدا آنها را سرزنش کرده است که
شما از علمای خود تقلید می کنید و از علمای خود مطالب را قبول می کنید؟ مگر غیر از این بوده است که عوامّ یهود، مثل عوامّ ما از علمایشان تقلید کرده اند؟
اگر جایز نبوده است که عوام یهود از علمای خود قبول کنند،
پس نباید برای عوامّ ما قبول کردن از علمای ما نیز مجاز باشد.
☀️فَقَالَ الصّادِقُ
علیه السلام:
بَيْنَ عَوَامِّنَا وَ عُلَمَائِنَا وَ بَيْنَ عَوَامِّ الْيَهُودِ وَ عُلَمَائِهِمْ فَرْقٌ مِنْ جِهَةٍ وَ تَسْوِيَةٌ مِنْ جِهَةٍ.
☀️حضرت صادق علیه السّلام
در جواب آن مرد
فرمودند:
بین عوام ما و علمای ما و بین عوام یهود و علمای یهود، از جهتی فرق است و از جهتی مشابهت.
أَمَّا مِنْ حَيْثُ اسْتَوَوْا:
فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ذَمَّ عَوَامَّنَا بِتَقْلِيدِهِمْ عُلَمَاءَهُمْ كَمَا ذَمَّ عَوَامَّهُمْ.
وَ أَمَّا مِنْ حَيْثُ افْتَرَقُوا فَلَا.
امّا آن جهتی که عوامّ ما با عوامّ یهود شباهت دارند و هیچ فرقی ندارند، آن است که:
خداوند، عوامّ ما را به واسطه تقلید از علمایشان همانطور سرزنش و مذمّت کرده است که عوامّ یهود را در تقلید از علمایشان مذمّت نموده است.
امّا از آن جهتی که عوام ما و عوام یهود فرق دارند:
عوام ما مورد مذمّت نیستند و عوام آنها مورد مذمّت هستند.
قَالَ:
بَيِّنْ لِي يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ!
آن مرد به حضرت صادق علیه السلام عرض کرد:
ای فرزند رسول خدا!
این مسئله را برایم روشن فرمایید.
☀️قَالَ الصّادقُ
علیه السلام:
إِنَّ عَوَامَّ الْيَهُودِ كَانُوا قَدْ عَرَفُوا عُلَمَاءَهُمْ (1) بِالْكَذِبِ الصَّرِيحِ
وَ بِأَكْلِ الْحَرَامِ
وَ الرِّشَاءِ
وَ بِتَغْيِيرِ الْأَحْكَامِ عَنْ وَاجِبِهَا بِالشَّفَاعَاتِ وَ الْعِنَايَاتِ وَ الْمُصَانَعَاتِ،
وَ عَرَفُوهُمْ (2) بِالتَّعَصُّبِ الشَّدِيدِ
الَّذِي يُفَارِقُونَ بِهِ أَدْيَانَهُمْ،
وَ أَنَّهُمْ إِذَا تَعَصَّبُوا أَزَالُوا حُقُوقَ مَنْ تَعَصَّبُوا عَلَيْهِ،
وَ أَعْطَوْا مَا لَا يَسْتَحِقُّهُ مَنْ تَعَصَبُّوا لَهُ مِنْ أَمْوَالِ غَيْرِهِمْ وَ ظَلَمُوهُمْ مِنْ أَجْلِهِمْ،
وَ عَرَفُوهُمْ (3) يُقَارِفُونَ الْمُحَرَّمَاتِ.
وَ اضْطُرُّوا بِمَعَارِفِ قُلُوبِهِمْ إِلَى أَنَّ مَنْ فَعَلَ مَا يَفْعَلُونَهُ فَهُوَ فَاسِقٌ لَا يَجُوزُ أَنْ يُصَدَّقَ عَلَى اللَّهِ وَ لَا عَلَى الْوَسَائِطِ بَيْنَ الْخَلْقِ وَ بَيْنَ اللَّهِ،
فَلِذَلِكَ ذَمَّهُمْ لِمَا قَلَّدُوا مَنْ قَدْ عَرَفُوا وَ مَنْ قَدْ عَلِمُوا أَنَّهُ لَا يَجُوزُ قَبُولُ خَبَرِهِ وَ لَا تَصْدِيقُهُ فِي حِكَايَاتِهِ وَ لَا الْعَمَلُ بِمَا يُؤَدِّيهِ إِلَيْهِمْ عَمَّنْ لَمْ يُشَاهِدُوهُ ... .
☀️حضرت صادق علیه السّلام
فرمودند:
عوام یهود می دانستند که علمایشان صراحتاً دروغ می گویند،
می دانستند که علمایشان مال حرام می خورند،
و رشوه می گیرند،
و احکام را به خاطر شفاعت و همراهی با کسی،
و از روی مصلحت ها
و بعضی جهات، از حق و واقعش تغییر می دهند.
عوام یهود می دانستند که علمای ایشان وقتی علیه کسی تعصّب پیدا می کنند و با کسی بد می شوند، ریشه او را میکنند و نمی گذارند حقوق واجبه او به او برسد؛
و از اموال دیگران بر می دارند و به ناحق به کسی می دهند که نسبت به او تعصّب می ورزند و نظرِ مرحمت دارند،
و به خاطر این عده، به کسانی که با آنها خوب نیستند، ظلم می کنند.
عوام یهود می دانستند که علمایشان مرتکب کارهای حرام می شوند.
☀️
آزار زبان بد به اعضای دیگر بدن انسان
☀️امام زین العابدین "علیه السلام"
می فرمایند:
🔹زبان آدميزاد، هر روز به اعضاى او نزديك مى شود
و مى گويد:
چگونه ايد؟
آنها مى گويند:
اگر تو ما را به خود وا گذارى، خوب هستيم.
و مى گويند:
از خدا بترس و كارى به ما نداشته باش!
و او را سوگند مى دهند
و مى گويند:
ما فقط به واسطه تو پاداش مى يابيم و به واسطه تو كيفر مى بينيم.
🔸إنَّ لِسَانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ عَلَى جَمِیعِ جَوَارِحِهِ کُلَّ صَبَاحٍ
فَیَقُولُ:
کَیْفَ أَصْبَحْتُم؟
ْ فَیَقُولُونَ:
بِخَیْرٍ إِنْ تَرَکْتَنَا
وَ یَقُولُون:
َ اللَّهَ اللَّهَ فِینَا
وَ یُنَاشِدُونَهُ
وَ یَقُولُون:
َ إِنَّمَا نُثَابُ وَ نُعَاقَبُ بِکَ
-------------------
📚 بحار الأنوار، جلد ۶۸، صفحه ۳۰۲، باب ۷۸
السکوت و الکلام …
هر معاشرتی که موجب کمال نشود،
موجب انحطاط خواهد بود؛
پس بدانیم با چه کسانی معاشرت میکنیم!
مخصوصا درنوجوانی
خود را رها نکنید
همه از رفاقت تاثیر میگیرند.
🌿
🟡گنج ورنج
●ای زبان هم گنجِ بیپایان تویی
●ای زبان هم رنجِ بیدرمان تویی
🔹در ایام نوجوانی از سرِ نادانی سخنی را در جمعی گفتم که نباید میگفتم ، مرحوم پدرم با هزار مصیبت حرف مرا ترمیم و توجیه و مثبتسازی کرد.
مجلس که تمام شد ، پدرم مرا در کنار خود نشاند و فرمود : فرزندم ، در خلقت گوش و زبان خود دقت کن ، آنها یک تفاوت بزرگ دارند : گوشهای انسان بیرون و آزاد آفریده شدهاند ، پس هر سخنی که میخواهید میتوانید گوش کنید و اگر چیزی بگویند ، دست شما نیست که آن سخن را نشنوید ، خداوند هم شنیدن ( غالب ) سخنان را حرام نکرده است و خودش فرموده است :
یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ
سخنان را میشنوند اما بهترین را انتخاب و تبعیت میکنند.
( زمر / 18 )
اما زبان تو در کام دهان تو پشت میلههای دندانهای تو ، زندانی توست. زبانِ تو ، برعکس گوشِ تو که برای شنیدن در اختیار و تحت فرمان تو نیست ، زندانی توست. هر زندان کلیدی دارد و خوشا بهحال کسیکه کلید زندانِ دهانش را به عقل خود سپرده باشد و بدا به حال کسی که کلید زندان دهان خود را به نادانی خود داده باشد ، بهترین زندانبانِ دهان ، عقل توست و بدترین زندانبان نادانی توست ....
▪️سعدی درمقدمه گلستان آورده است:
●زبان در دهان، ای خردمند، چیست؟
●کلیدِ درِ گنجِ صاحب هنر
●چو دَر بسته باشد چه داند کسی
●که جوهر فروشَست یا پیله ور
●اگر چه پیش خردمند خامشی ادبست
●به وقتِ مصلحت آن بِهْ که در سخن کوشی
●دو چیز طَیره ی عقلست: دم فروبستن(۱)
●به وقتِ گفتن و گفتن به وقتِ خاموشی
(۱)طیره :سبکی. دوچیز طیره عقل است...دوچیز نشانه کم خردی است.