هر شب یک پیام شبانگاهی
https://eitaa.com/joinchat/4155834555C21d78843f4
ببینید و بعد عضو شوید
@PeyameShabangahi
https://eitaa.com/PeyameShabangahi
ارتباط با ادمین؛
@valayat
❓ مراحل سه گانه قیامت کدامند؟
✍ مراحل سه گانه در قیامت دارای ایستگاه های بسیار و گردنه های سختی می باشند که پیمودن هر کدام تا هزار سال طول می کشد. چنان که در قرآن مجید می خوانیم:
☀️ « ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ؛ سجده/۵
سپس در روزی که مقدار آن هزار سال از سال هایی است که شما می شمرید؛ به سوی او بالا می رود».
✅ با استفاده از آیات قرآن مجید، روز قیامت را در سه مرحله کلی می توان ترسیم کرد:
۱- مرحله اول برانگیخته شدن همگانی است.
☀️ وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا. «در صور دمیده می شود و ما همه آنها را گرد می آوریم» کهف/۹۹.
۲- مرحله دوم حرکت به سوی ایستگاه های حسابرسی و سؤال است.
☀️ « وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِیدٌ؛ ق/۲۱.
هر انسانی وارد محشر می گردد در حالی که همراه او حرکت دهنده و گواهی دهنده ای است».
۳- مرحله سوم حرکت به سوی جایگاه کیفر و پاداش است.
☀️ « وَسِیقَ الَّذِینَ كَفَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ زُمَرًا؛ زمر/۷۱ و کسانی که کافر شدند؛ گروه گروه به سوی جهنم رانده می شوند».
✅ و درباره پرهیزکاران و مؤمنان وارسته می خوانیم:
☀️ « وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا؛ زمر/۷۳.
و کسانی که تقوای الهی پیشه کردند، گروه گروه به سوی بهشت برده می شوند».
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
💠 ایمن یافتگان روز قیامت
🌷 امام کاظم علیه السلام
إنَّ لِِلّهِ عِباداً فِي الأرضِ يَسعَونَ في حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ؛
خداوند در زمين بندگاني دارد كه براي برآوردن نيازهاي مردم مي كوشند؛ اينان ايمني يافتگان روز قيامت هستند.
📚 الكافي، ج ۲، ص ۱۹۷.
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
12.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈وقایع_پس_ازمرگ، از زبان مرده ای که قبل از این که اعضاشو پیوند بزنن زنده شد.
🌱کلیپی که از شبکه ۳ سیما پخش شدواحتمالا اين کليپ راهم قبلا ديدين و ديدن چندين باره نيز تلنگر است
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
قسمت اول تا نوزدهم سه دقیقه در قیامت
هم اکنون در کانال داستان های تربیتی
https://eitaa.com/joinchat/301006916Cad88331e14
عذابها هم میتواند روحی باشد و هم جسمی، همان گونه كه در دنیا بعضی از سختیها و عذابها روحی و برخی دیگر جسمی و بدنیاند
شرح
ابتدا باید بدانید كه منظور از قبر در تعابیر دینی همان عالم برزخ است و مراد از عذاب قبر هم فشارهای اولیه است كه بر فرد در هنگام ورود به آن عالم وارد می آید نه فشار و عذابی كه در نزد عوام گمان می شود بر جسم فرد در مقبره و یا گور او وارد می شود .
روح انسان پس از فرا رسیدن مرگ و پایان زندگی دنیا وارد عالم برزخ میشود، در آن جا در جسم لطیفی قرار میگیرد كه از بسیاری از عوارض جسم مادی بركنار است، ولی از آن نظر كه شبیه جسم مادی عنصری دنیایی است، به آن بدن مثالی یا قالب مثالی گویند كه نه كاملاً مجرد است و نه مادی محض، بلكه دارای یك نوع تجرد برزخی است.(1)
عذابها هم میتواند روحی باشد و هم جسمی، همان گونه كه در دنیا بعضی از سختیها و عذابها روحی و برخی دیگر جسمی و بدنیاند اما در هر حال احساس درد و عذاب جسمی (خواه مادی، یا مثالی و یا اخروی ) با وجود روح و همراه بودن با روح، معنا دارد. اگر جسمی خواه مادی، یا مثالی، روح با آن نباشد، احساس درد و عذاب نمیكند. اما این كه بدن انسان در آخرت چگونه است، آیا عیناً بدن دنیایی است و هم چنین عذاب آن به چه گونه است، محل اختلاف است.
از آیات استفاده میشود كه انسان در آخرت، معاد جسمانی و لذت و عذاب جسمی دارد.
از جمله : برای ما مثالی زد و آفرینش خود را فراموش كرد و گفت : چه كسی استخوانها را زنده میكند، در حالی كه پوسیده، بگو: همان كسی آن را زنده میكند كه نخستین بار آفرید و او به هر مخلوقی آگاه است.
@ZendegiPasAzZendegiii
بازگشت روح به دنیا پس از مرگ
از آیات قرآن و روایات وارد شده از ائمه معصومین استفاده می شود که ارواح می توانند پس از مرگ به عالم دنیا رجوع کرده و از احوال خویشان خود و... آگاه شوند و نقش فرشتگان الهی، هم به عنوان واسطه ی در این کار، نه تنها نفی نشده است، بلکه به آن تصریح شده است.
در روایات آمده است:
1. «به درستی که مؤمن خانواده خویش را زیارت می کند؛ پس آن چه را دوست دارد، می بیند و آن چه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده می شود.»
2. «خداوند فرشته ای را با او روانه می کند تا چیزهایی را به او نشان دهد که شاد شود.»
برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروری است:
1. انسان دارای دو بعد روح و جسم است و جای هیچ گونه انکاری نیست که حقیقتی به نام روح در انسان ها وجود دارد. روح انسان، جوهری است مجرد که زنده و توانا و دانا و مختار است که از آن به نفس ناطقه یا روان هم تعبیر می شود.[1] تعلق روح به بدن تعلق تدبیری است، یعنی؛ روح در اصل دارای حیات است و تا به بدن متعلق است، بدن نیز از وی کسب حیات می کند و هنگامی که از بدن مفارقت نمود بدن خواص حیات خود را از دست می دهد و تدریجا متلاشی می شود گرچه روح همچنان به حیات خود ادامه می دهد.[2]
2. پژوهش های عقلانی در باب زندگی پس از مرگ، می تواند به اثبات مطالب کلی مثل بقاء روح و یا ضرورت معاد بپردازد، اما جزئیات مسائل پس از مرگ را باید از طریق وحی و بیانات ائمه علیهم السلام دریافت نمود.
3. از آیات و روایات در این زمینه استفاده می شود که روح انسان ها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند.
برای نمونه به چند روایت در این زمینه توجه کنید:
1. اسحق بن عمار از امام کاظم(ع) پرسید: آیا مؤمن خانواده خویش را زیارت می کند؟ امام(ع) فرمود: آری، گفتم: چقدر؟ فرمود: بر حسب فضایلشان؛ برخی از آنان هر روز و برخی هر سه روز. اسحق بن عمار می گوید: در اثنای کلام حضرت دریافتم که می فرمود: کمترین آنان هر جمعه(خانواده خود را زیارت می کنند)؛ پس گفتم: در چه ساعتی؟ فرمود: هنگام زوال خورشید یا مثل آن، پس خداوند فرشته ای را با او روانه می کند تا چیزهایی را به او نشان دهد که شاد شود و از وی چیزهایی را بپوشاند که او را غمگین سازد.[3]
2- امام صادق(ع) می فرماید: به درستی که مؤمن خانواده خویش را زیارت می کند؛ پس آن چه را دوست دارد، می بیند و آن چه را ناخوشایند دارد، از او پوشیده می شود و به درستی که کافر خانواده خویش را زیارت می کند؛ پس می بیند آن چه ناخوشایند اوست و از او پوشیده می شود، آن چه را دوست دارد. امام(ع) می فرماید: پاره ای از ایشان هر جمعه زیارت می کنند و پاره ای بر حسب عمل خود زیارت می کنند.[4]
4. از آن جا که فرشتگان الهی در سلسله ی علل طولیه قرار دارند و از جمله ی اسباب الهی هستند، هیچ استبعادی ندارد که ارواح بتوانند به امر خداوند به عالم دنیا رجوع کرده و از احوال خویشان خود و...با خبر شوند و در این امر فرشتگان، نقش واسطه ای داشته باشند، چنان که در روایت نیز بدان اشاره شده بود.
ضمن این که نباید از مسئله رجعت غافل شد. مسئله رجعت و برانگیخته شدن بهترین آدم ها و بدترین آدم ها، مربوط به زمان قیام و ظهور حضرت مهدی(عج) است. رجعت یکی از اعتقادات ما شیعیان است که در زمان ظهور حضرت مهدی، گروهی از بهترین مومنین و گروهی از بدترین اشقیاء، که از دنیا رفته اند و در عالم برزخ هستند، به فرمان الهی دوباره زنده می شوند،[5] حضرت مهدی و برنامه های آن حضرت را می بینند. همینطور باید دانست که ظهور امام عصر در واقع مرتبه ای از مراتب قیامت است که با حصول آن، گویی مرتبه ای از قیامت قیام کرده است و در نتیجه زنده شدن مردگان امری بعید نیست.[6]
ضمن این که در قرآن کریم، در سوره بقره، آیات 259 و 260، امکان زنده شدن مردگان و برگشت روح به جسم را بیان کرده است.
اما بازگشتن به این دنیا پس از مرگ حقیقی و حلول روح انسان در جسم و کالبد موجودی دیگر، همان نظریه تناسخ می باشد که از نظر تمامی علما و دانشمندان دینی امری باطل و محال است.
[1] آنجا که سخن از ارتباط روح با جسم است و تاثیر متقابل این دو در یکدیگر، نام "روان" را بر آن میگذاریم و آنجا که پدیدههای روحی جدای از جسم مورد بحث قرار میگیرند نام روح را به کار میبریم.
[2] نک: ترجمه المیزان، ج 19، ص344.
[3] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 6، ص 268.
[4] کلینی، کافی، ج 3، ص 230.
[5] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 53، ص 39، حدیث 1؛ میزان الحکمه، با ترجمه فارسی، ج 4، ص 1983، حدیث 6943
[6] برای مطالعه در زمینه رجعت به کتاب های زیر مراجعه کنید: میزان الحکمه، باب رجعت، ج 4، ص 1980- 1985؛ رجعت، چاپ انتشارات جامعه مدرسین.
@ZendegiPasAzZendegiii
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #تجربه_نزدیک_به_مرگ
✍ روایت شنیدنی از تاثیر و وزن نگاه غصبناک در محاسبه ی اعمال
🔸 کانال #زندگی_بعد_از_مرگ
از مطالب برزخ و قیامت و آخرت و تجربه های پس از مرگ در کانال زندگی بعد از مرگ
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
استفاده می شود
آیدی ادمین
@valayat
ارسال لینک گروه:
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
« یامَن اِسمُهُ دَواء وَ ذِکرُهُ شَفاء »
https://eitaa.com/joinchat/547160335C072bff7e21
اگه خدای نکرده کسی مریض شد یا مریض داشت اینجا بیاد ذکر امن یجیب قرائت کنیم
« یامَن اِسمُهُ دَواء وَ ذِکرُهُ شَفاء »
https://eitaa.com/joinchat/547160335C072bff7e21
:🍃🌹امام صادق علیه السلام فرمودند🌹🍃👇👇👇👇:
#مرده_بخاطر_طلب_رحمت_ #وآمرزشی_که_برای_او_میشود ، #شادمان_میگردد ، همان گونه که زنده با هدیه خوشحال میگردد.
📚#منبع_الفقیه، ج1،ص117
#پس_دوستان_ #درحق_همدیگر_مهربان #باشیم واگه احیانا کدورتی بین
ماهاوجودداشته را کنار گزاریم
شاید #خدا_رحمتش شامل حالمان گردد!!! #روزتان_به_ #سلامتی_ #وعاقبت_بخیری #ان_شاءالله.
:🍃🌹 #اشکبوس🌹🍃:
#مارادر کانال ایتا #دنبال_فرمائید
#کانال_و_گروه_ایتا👇
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
پخش فیلم سینمایی فرحه ؛نامزد بهترین فیلم اسکار(اکران ويژه طلاب و فعالین فرهنگی)
با موضوع روز نکبت فلسطین
با زیرنویس اختصاصی شبکه اینترنتی سفیر
ساعت ۲۰ (هم اکنون)
پخش با ترافیک رایگان از شبکه اینترنتی سفیر:
برای لغو پیامک های هیئت آنلاین عدد 1 یا کلمه off را به شماره ۳۰۰۰۵۶۶ ارسال نمائید.
heyatonline.ir/SAFIR_TV
آدرس ایتا:
کلیپ وفیلم مستندوداستانی کم حجم وکوتاه
https://eitaa.com/joinchat/730595597C26d0c6c100
اطلاع رسانی فرمائید.
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌اینجا مترو تهرانه
دهه نودی هامون رو ببینید و لذت ببرید 🥰😍
حجاب زندگی پس از مرگ🔻
حجاب زندگی بعدازمرگ
https://eitaa.com/joinchat/2817982735G2ba6e27a55
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | لحظاتی از تشییع پیکر مرحوم آیتالله روحانی
مراسم تشییع و تدفین پیکر حضرت آیتالله سیدمحمدصادق روحانی دیروز در قم برگزار شد.
گروه سیره علماء
https://eitaa.com/joinchat/1633550605C79cdb03ed2
کانال سیره علماء
https://eitaa.com/joinchat/1634468109C9efc63a8a8
ارتباط با ادمین:
@valayat
12.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره مبارکه توبه، آیات ۶۷ تا ۶۹
🔹️گوینده: بهروز_رضوی
🔹️مترجم: مسعود_ریاعی
تلنگرهای قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/3846308108Cae46e8e2a0
💎 #امام_علی علیه السلام
ما أنزَلَ المَوتَ حَقَّ مَنزِلَتِهِ مَن عَدَّ غَداً مِن أجَلِهِ
آن كه فردا را از عمر خويش بشمارد، مرگ را به گونه واقعی نمی شناسد.
📚 اصول كافى: ج۳، ص۲۵۹
@ZendegiPasAzZendegiii
15.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#فتو_کلیپ
شب #یلدا به یاد اونایی باشیم که رفتن تا ما درآررامش کنار خانواده باشیم...
برای شادی روح این بزرگ مردان ۵صلوات
╼═┈┈┈┈┈•✹•┈┈┈┈═╾
✅ روے لینڪ زیر ڪلیڪ ڪنید.
╭〰⊰🍁〰☀️🍂⊱〰╮
🎆زندگی بعد از مرگ🔥👇
@ZendegiPasAzZendegiii
╰〰⊰🍂☀️〰🍁⊱〰╯
🔴 نشر دهید✔️
۲٠ گیگ اینترنت داخلی تا امشب
برای اعضای کانال
کانال اطلاع رسانی مسابقات مجازی
https://eitaa.com/joinchat/2028798063C55747be196
http://eitaa.com/MosabeqateMajazi
یا
@MosabeqateMajazi
سوالی داشتید
اینجا بپرسید
https://eitaa.com/joinchat/3789357327C7a572c033d
راهنما و پاسخگو هستم.
شرط استفاده از اینترنت ۲٠ گیگ فعال بودن در فضای مجازی و روشنگری در جهت آرمان های انقلاب و امامین انقلاب است.
📮انتشار حداکثری با شما.
✅گروه جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3439853763C3525cede24
✅کانال جهاد تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3254517953C292c42baa2
@jehadetabeen | جهــادِتبییــنــــ
ارتباط با ادمین
@valayat
همراه اول در شب یلدا با یه بسته هشت هزارتومانی به استقبال یلدا رفته
اگه اهل اینترنت نامحدود هستید
برا یه شب نخوابید و همش دانلود و فیلم ببینید
اگه اهل مکالمه هستید تا صبح یلدا حرف بزنید
👇👇👇
💫بسته ویژه شب یلدای همراه اول💫
مهلت فعالسازی فقط تا پایان ۳۰ آذرماه⏳
مشاهده و فعالسازی از طریق
✅شماره گیری کد
*100*67#
✅و یا نصب و بروزرسانی رایگان اپلیکیشن همراه من
🍉💐یلداتون مبارک💐
تولید محتوا و معرفی مسابقات در عرصه فضای مجازی
@MosabeqateMajazi
ادمین کانال
@valayat
39.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 باب الحوائج
شفاعت جوان به کما رفته توسط حضرت عباس علیه السلام💠
🔰آغاز ایمان
🔺تجربه گر: ایمان عبدالمالکی🔺
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نور حجاب در قیامت و برزخ عجیب به درد شما خواهد خورد
#حجاب
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
با حضور کارشناسان در خصوص عوالم پس از مرگ و تجربه های مشرف به مرگ با شما به گفتگو می نشیند.
تالار مشارکت جمعی کاربران
https://eitaa.com/joinchat/3499425974C6b90c8c12b
ارتباط با ادمین
@valayat
لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/4042326142C04e6938c99
حیات پس از مرگ
پرسش :
امام علی(علیه اسلام) سرنوشت بدن انسانها پس از «مرگ» را چگونه به تصویر می کشد؟
پاسخ اجمالی:
امام علی(ع) به عبرت گرفتن از سرنوشت گذشتگان توصیه می فرمایند و به این نکته توجه می دهند که آنها از شما قدرتمندتر و دارای عمری طولانی تر بودند؛ اما می بینید که بعد از كاخ نشينی و زندگى پر زرق و برق دنيا به چه روزى گرفتار شدند، آنها درمیان گورهایی هستند که ساختمانش تنها با خاك برپا گشته، قبرهايى كه به يكديگر نزديك است، ولى ساكنانش از يكديگر دورند و فنا و فرسودگى آنها را در هم كوبيده و سنگها و خاكها جسمشان را خورده است.
پاسخ تفصیلی:
امام(عليه السلام) در خطبه 226 نهج البلاغه پس از بیان اینکه اقوام پیشین از شما قدرتمندتر و دارای عمری طولانی تر بودند، به اين نكته قابل توجّه اشاره مى فرمايد كه بعد از كاخ نشين بودن و زندگى پر زرق و برق دنيا به چه روزى گرفتار شدند: (سرانجام قصرهاى بلند و محكم [و بساط عيش و نوش و تختهاى زينتى و] پشتيهاى نرم و راحت را به تخته سنگهاى لحد گورستان و قبور به هم چسبيده و لحدهاى چيده شده مبدل ساختند)؛ «فَاسْتَبْدَلُوا بِالْقُصُورِ الْمُشَيَّدَةِ(1)، وَ النّمَارِقِ(2)الْمُمَهَّدَةِ، الصُّخُورَ وَ الاَْحْجَارَ الْمُسَنَّدَةَ(3)وَ الْقُبُورَ اللّاطِئَةَ(4)الْمُلْحَدَةَ(5)».
راستى چه دردناك است كه انسان از اوج قدرت در حالى كه غرق ناز و نعمت است به جايى منتقل مى شود كه از هر نظر نقطه مقابل آن است؛ نه خانه اى، نه شمعى، نه چراغى، نه بسترى و نه ناز و نعمتى. البتّه اين درد و رنج براى آنهاست كه با آن زندگى پر زرق و برق خو گرفته بودند؛ امّا آنها كه زندگى زاهدانه و ساده اى داشتند از اين دگرگونى و تحوّل ناراحت نمى شوند به ويژه آنكه قبر براى آنها «رَوْضَةٌ مِنْ رِياضِ الْجَنَّةِ»؛ (باغی از باغهای بهشت برزخ) محسوب مى شود. آنگاه به بيان دقيقى از وضع قبرها و ساكنانش پرداخته، مى فرمايد: «همان گورهايى كه درگاهش بر خرابى بنا شده و ساختمانش تنها با خاك برپا گشته، قبرهايى كه به يكديگر نزديك است، ولى ساكنانش از يكديگر دورند. آنها در ميان اهل محلّه وحشت و افراد [به ظاهر] فارغ البالی که [در واقع] گرفتارند قرار گرفته اند)؛ «الَّتي قَدْ بُنِيَ عَلَى الْخَرَابِ فِنَاؤُهَا(6)، وَ شُيِّدَ بِالتُّرَابِ بِنَاؤُهَا؛ فَمَحَلُّهَا مُقْتَرِبٌ، وَ سَاكِنُهَا مُغْتَرِبٌ، بَيْنَ أَهْلِ مَحَلَّة مُوحِشِينَ، وَ أَهْلِ فَرَاغ مُتَشَاغِلِينَ».
آرى! اگر كاخهاى آنها با مصالح گران قيمت ساخته شده بود كه از نقاط مختلف با زحمت فراوان گردآورى كرده و منتقل مى ساختند، خانه قبرشان با مصالحى بى ارزش يعنى مشتى خاك بنا شده است. ساكنان اين خانه ها [خانه هاى قبر] در دو حالت متضاد قرار دارند: هم نزديكند و هم دور، نزديك اند از نظر مكان و دورند از نظر ارتباط. يا چنان به خويشتن مشغول اند كه به ديگرى نمى پردازند و يا اجازه ندارند كه با هم مرتبط شوند. به ظاهر كارى ندارند، امّا در واقع بسيار گرفتارند، زيرا هر چند چيزى از كارهاى دنيوى در آنجا نيست امّا چنان گرفتار اعمال خويش اند كه به ديگرى نمى پردازند [البتّه همه اينها در زندگى برزخى رخ مى دهد].
آنگاه امام(عليه السلام) در تكميل اين سخن مى فرمايد: (آنها هرگز انسى به وطنهاى خود [يعنى قبرها] پيدا نمى كنند و همچون همسايگان با يكديگر ديدارى ندارند با اينكه به هم نزديك اند و خانه هايشان در كنار يكديگر است)؛ «لا يَسْتَأْنِسُونَ بِالاَْوْطَانِ، وَ لا يَتَوَاصَلُونَ تَوَاصُلَ الْجِيرَانِ، عَلَى ما بَيْنَهُمْ مِنْ قُرْبِ الْجِوَارِ، وَ دُنُوِّ الدَّارِ». جمله «لا يَسْتَأْنِسُونَ بِالاَْوْطَانِ» ممكن است اشاره به اين باشد كه آنها هر چند ساليان درازى است در قبرها خفته اند، ولى هرگز به آن علاقه ندارند و انس نمى گيرند. اين احتمال نيز در تفسير اين جمله داده شده كه منظور ترك رابطه با وطنهاى خود در عالم دنياست كه هرگز فكر بازگشت به وطن نمى كنند، ولى معناى اوّل به قرينه جمله «وَ لا يَتَوَاصَلُونَ...» صحيح تر به نظر مى رسد.
در پايان اين بخش به اين نكته اشاره مى فرمايد كه چرا نمى توانند با هم رابطه برقرار كنند: «چگونه ممكن است با هم ديدار كنند در حالى كه فنا و فرسودگى با سينه سنگين خود آنها را در هم كوبيده و سنگها و خاكها جسمشان را خورده است)؛ «وَ كَيْفَ يَكُونُ بَيْنَهُمْ تَزَاوُرٌ، وَ قَدْ طَحَنَهُمْ بِكَلْكَلِهِ(7)الْبِلَى، وَ أَكَلَتْهُمُ الْجَنَادِلُ(8)وَ الثَّرَى!(9)». اشاره به اينكه آنها هر چند در قبرهاى ديوار به ديوار هم خفته اند، ولى همه قدرت خويش را از دست داده و به مشتى خاك تبديل شده اند، ديدار چگونه در ميان استخوانهاى پوسيده و خاكهاى بى جان امكان پذير است؟!
به گفته شاعر عرب:
غَريبٌ وَ أطْرافُ الْبُيُوتِ تَحُوطُهُ *** ألا كُلُّ مَنْ تَحْتَ التُّرابِ غَريبٌ
خفتگان در زير خاك غريب اند و ديوارهاى قبر از هر سو آ
نها را احاطه كرده، آرى! همه خفتگان در زير خاك غريب اند.
آنچه در کلام امام(علیه السلام) آمد به قرينه جمله هايى كه در آخر آن بود مربوط به جسم انسانها پس از مرگ است؛ جسم ها هستند كه مى پوسند و خاك مى شوند جسمها هستند كه با هم ديدارى ندارند و همه در هاله اى از غربت فرو رفته اند. و اگر مى بينيم امام(عليه السلام) در اين عبارات تنها بر سرنوشت جسمانى انسان تكيه مى كند و سخنى از ارواح نمى گويد به دليل آن است كه غالب مردم در اين دنيا به پرورش جسم و لذّات جسمانى مى پردازند، امام(عليه السلام) مى فرمايد: «سرانجام اين جسم به كجا منتهى مى شود، بيدار باشيد و اين همه براى نيل به لذات جسمانى مرتكب انواع گناهان نشويد».(10)
پی نوشت:
(1). «مشيّده» از ريشه «شيد» بر وزن «صيد» به معناى مرتفع ساختن است و «شيد» بر وزن «بيد» به معناى گچ و مانند آن است كه براى استحكام و زيبايى بنا روى آن مى مالند، بنابراين «اصول مشيدة» (با تشديد ياء) به معناى بناهاى مرتفع و محكم است و «مشيد» (بر وزن فقير) نيز به معناى بنايى است كه گچ كارى و زيبا و محكم شده است و در قرآن مجيد، سوره حج، آيه 45 مى خوانيم: «وَ بِئْر مُّعَطَّلَة وَ قَصْر مَّشِيد».
(2). «نمارق» جمع «نمرقه» بر وزن «سنبله» به معناى متّكاى كوچكى است كه بر آن تكيه مى كنند و در فارسى به آن «پشتى» مى گويند.
(3). «مسنّده» از ريشه «سنود» بر وزن «قعود» به معناى تكيه دادن است و «مسنّده» در عبارت بالا به معناى چيزى است كه آن را به جايى تكيه داده اند.
(4). «لاطئه» به معناى چسبيده به زمين است از ريشه «لطوء» بر وزن «فروع» به معناى چسبيدن به زمين گرفته شده است.
(5). «ملحدة» از ريشه «لحد» بر وزن «مهد» به معناى دفن كردن ميّت است و معناى اصلى آن شكاف طولى است كه در يك طرف پايين قبر ايجاد مى كنند كه شبيه به پناهگاهى است و بدن ميّت را در آنجا مى گذارند كه خاكها روى آن نريزد.
(6). «فِناء» به معناى فضاى بازى است كه در جلوى در بعضى از خانه ها وجود دارد و سابقاً خانه هاى بزرگان چنين بود.
(7). «كلكل» به معناى سينه است.
(8). «جنادل» جمع «جندله» بر وزن «مزرعه» به معناى تخته سنگ است.
(9). «ثرى» به معناى خاك است.
(10). پيام امام اميرالمومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 446.
سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان
🍀بهار مومن از #شب_یلدا آغاز میشود
🌹پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
♦️زمستان بهار مؤمن است، از شب های طولانی اش برای شب زنده داری، و از روزهای کوتاهش برای روزه داری بهره می گیرد.
📚 وسائل الشیعه،ج۷،ص۳۰۲
انشالله از امشب شب جمعه دوره نماز شب شروع میشه😍😍
توضیحات رو به زودی داخل گروه و کانال قرار میدم
منتظرمون باشید 😉
✅گروه نماز شب
https://eitaa.com/joinchat/1432748305Cce177ec2d5
✅کانال نماز شب
https://eitaa.com/joinchat/2333081799C138ca798c2
❇️ارتباط با ادمین؛
@valayat
منازل اخرت.pdf
6.43M
کتاب منازل الاخره
صفحه 38 را ببینیم
✅ کانال کتب دینی
╭┅─────────┅╮
>
🆔
>
╰┅──────
https://eitaa.com/joinchat/2490564857Ce9647e6437
@KotobeDini
https://eitaa.com/KotobeDini