eitaa logo
زندگی آگاهانه
330 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷️عکس‌العمل نیکی و بدی در جهان 🔸️آیا نیکی و بدی در جهان عکس‌العمل دارد؟ 🔹️این خود یک جهان‌بینی است 🔸️از نظر قرآن قطعاً چنین عکس‌العمل‌هایی در دنیا وجود دارد. البته مکانیزم این عکس‌العمل به چه شکلی است و در چه حدی در ساختمان عالم وجود دارد، یک حساب دیگری است، ولی هست. 🔹️قرآن در بسیاری از آیات خود وقتی از عذاب نام می‌برد عذاب دنیا را هم می‌گوید، کما این که از نعیم هم که سخن می‌گوید نعیم دنیا را هم می‌گوید و به علاوه در بعضی از موارد صریحاً از اثر کار در خود دنیا صحبت می‌کند و ذکری از آخرت به میان نمی‌آورد: وَ لْیخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیةً ضِعافاً خافُوا عَلَیهِمْ 🔸️هان! ای آدمی که بچه کوچک داری، نسبت به یتیمان بی‌رحم نباش و بترس بر بچه‌های خودت؛ اگر تو امروز ظلم کنی ممکن است عکس‌العملش به بچه‌های تو و به نسل تو برگردد. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص46 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢ریشه‌ی تو، فهم، علاقه و انتخاب توست 🔸️دختر خوبم ! سقوط و انحطاط خیلی آسان و طبیعی است . جاذبه ها تو را به سقوط می خوانند ، ولی بالا رفتن و از کشش جاذبه آزاد شدن ، « موتورهای روشن » می خواهد . ✔ببین ! یک سنگ به اندازه ای بالا می رود ، که نیرویی پشت آن باشد با تمام شدن نیرو ، سقوط و افتادنِ سنگ طبیعی است ، ولی یک گیاه کوچک را نگاه کن ، که چطور از زیر خاک ها و سنگ ها سر بیرون می آورد و حتی آسفالت ها و سیمان ها را می شکند و سر بلند می نماید . 👈اگر تو به اندازه ی این گیاه کوچک ، ریشه داشته باشی ، از زیر خاک و سنگ و از زیر عادت و غریزه و از زیر حرف ها و هوس ها سر بیرون می آوری و سربلند می شوی . ✅دخترم می دانی ریشه ی آدم چیست ؟ ریشه ی تو ، فهم تو ، علاقه تو و انتخاب توست ، عمل تو از این ریشه ها سر بلند می کند . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۱۶۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
📜 وصله‌ ها را بگير از من‌ تا من‌ سبك‌ تر شوم‌ 🔸️حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه ميفرمود: من‌ ميبينم‌ در همۀ حرم های مشرّفه‌ مردم‌ خود را به‌ ضريح‌ میچسبانند و با التجا و گريه‌ و دعا ميگويند: وَصْله‌اي‌ بر وصله‌های لباس‌ پارۀ ما اضافه‌ كن‌ تا سنگين‌ تر شود. 🔹️كسی نميگويد: اين‌ وصله‌ را بگير از من‌ تا من‌ سبك‌تر شوم‌، و لباسم‌ ساده‌تر و لطيف‌تر شود! 🔸️حاجات‌ مردم‌ غالباً راجع‌ به‌ امور مادّی است‌ گرچه‌ مشروع‌ باشد، مثل‌ أدا شدن‌ قرض‌ و بدست‌ آمدن‌ سرمايۀ كسب‌ و خريدن‌ منزل‌ و ازدواج‌ دختر جوان‌ و شفاي‌ مريض‌ و ميهمانی دادن‌ در ماه‌ رمضان‌ و امثالها. 🔺️و اينها خوب‌ است‌ در صورتی كه‌ موجب‌ قرب‌ و تجرّد انسان‌ گردد، نه‌ آنكه‌ بر شخصيّت‌ و أنانيّت‌ وي‌ افزوده‌ كند و هستی او را تقويت‌ نمايد؛ زيرا اين‌ تقويتِ هستی موجب‌ سنگينی نفس‌ و بُعد از راه‌ خدا ميشود؛ به‌ خلاف‌ آنكه‌ اينها بايد موجب‌ قرب‌ و سبكي‌ و انبساط‌ نفس‌ گردد. ✅عملي‌ خوب‌ و صلاحِ واقعي‌ بشر است‌ كه‌ موجب‌ قُرب‌ شود و نفس‌ او را آزاد كند، خواه‌ توأم‌ با منفعت‌ طبعي‌ و طبيعي‌ باشد و يا نباشد. 📚روح مجرد، ص ۲۷۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍اكثر و اكثریت نباید ملاك باشد و نباید انسان این جور باشد كه ببیند اكثر مردم كدام راه را میروند [همان راه را برود و بگوید] آن راهی كه اكثر مردم می روند همان درست است. ✅ این مثل همان تقلید است. همان طور كه انسان طبعا به سوی تقلید از دیگران كشیده می شود، طبعا به سوی اكثریت نیز كشیده میشود، و قرآن مخصوصا همان چیزی را كه انسان طبعا به سوی آن كشیده می شود انتقاد می كند، می فرماید: اگر اكثر مردم زمین را پیروی كنی، تو را از راه حق منحرف می كنند. دلیلش این است كه اكثر مردم پیرو گمان و تخمین اند نه پیرو عقل و علم و یقین، و به تارهای عنكبوتی گمان خودشان چسبیده اند. ◀️ این است كه در كلمات امیرالمؤمنین هست: لاتَسْتَوْحِشوا فی طَریقِ الْهُدی لِقِلَّةِ اَهْلِهِ (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱) هرگز در راه هدایت، به دلیل اینكه در آن راه و جاده افراد كمی هستند وحشتتان نگیرد. ↔️ یك وقت دوتا راه در پیش رو دارید: یكی را می بینید كه انبوه جمعیت در آن موج می زند. راه دیگر را نگاه می كنید، می بینید عده كمی در آن هستند. گاهی انسان وحشتش می گیرد. فرض كنید به سوی مقصدی داریم میرویم. به یك دو راهی میرسیم. اكثریت مردم و انبوه جمعیت را می بینیم كه راهی را انتخاب كرده اند. اقلیتی هم راه دیگر را در پیش گرفته و می روند. آدم وحشتش می گیرد، می گوید ما هم از همان راه اكثریت می رویم، هرچه به سر آنها آمد به سر ما هم می آید. می فرماید: نه، راه شناس باشید، اكثریت یعنی چه؟! 📚مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲۲، ص۷۱۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
در آیات قرآن کریم و همچنین در روایات ، معادلی برای کلمه موزیک یا موسیقی در عربی سراغ ندارم . در قرآن کریم که نیست ، در روایات هم تا آنجا که در خاطرم هست ، سراغ ندارم . ... هر آوازه خوانی و هر نوع نوازندگی حرام نیست . آن نوع از آوازه خوانی و نوازندگی که شنونده یا‌ حاضران در مجلس را به گناه می کشاند و اهتمام آنها را به رعایت قوانین پاکی و تقوا ضعیف می کند حرام است ؛ اما اگر آوازه خوانی با موسیقی ای هست که این اثر را ندارد ، حرام نیست . 📚 موسیقی و تفریح در اسلام ، شهید دکتر بهشتی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدترین دردها، بی دردی است. فلسفه یعنی دردمندِ فکر بودن. و فلسفه آنجایی است که پرسش مطرح می‌شود. 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍ امام على(ع): 🔸أصلُ السَّلامَةِ مِن الزَّلَلِ الفِكرُ قَبلَ الفِعلِ؛والرَّوِيَّةُ قَبلَ الكلامِ 🔸ريشه سالم ماندن از لغزشها، انديشيدن پيش از عمل كردن است وسنجيدن پيش ازسخن گفتن 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸به اسم آزادی، اَسیرَت می کنند!🔸 شیاطین می‌گویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز می‌کنند!! اما انبیاء می‌گویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد می‌کنند! انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد می‌کنند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست می‌کنند. انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات می‌دهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی می‌کنند. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️حدیثی در باب امامت‏ 🔹️حدیث معروف "مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً"(دلائل الصّدق، ص ۶ و ۱۳) هرکس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت. تعبیر خیلی شدیدی است چون در زمان جاهلیت مردم اصلًا مشرک بودند و حتی توحید و نبوت هم نداشتند . 1️⃣ کسانی که امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی می‌دانند، می‌گویند ببینید پیغمبر اکرم به مسئله‌ رهبری تا کجا اهمیت داده که معتقد شده است اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلی است، برای اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی‏ بستگی دارد به اینکه رهبری، رهبری درستی باشد و مردم پیوندشان را با رهبر محکم کرده باشند. 2️⃣ آنها که امامت را به مفهوم مرجعیت دینی معنی می‌کنند، [در معنی این حدیث‏] می‌گویند کسی که می‌خواهد دین داشته باشد، باید مرجع دینی خودش را بشناسد و بداند که دین را از کجا بگیرد.اینکه انسان دین داشته باشد ولی دینش را از مأخذی بگیرد که ضد آن است، عین جاهلیت است. 3️⃣ آن کسی که امامت را در حد ولایت معنوی می‌برد، می‌گوید این حدیث می‌خواهد بگوید که اگر انسان مورد توجه یک ولّی کامل نباشد، مانند این است که در جاهلیت مرده است. 📚 استاد مطهری، امامت و رهبری، ص۳۶_۳۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
﮺ای رسول تو نیامده‌ای که آدم‌ها خوب شوند تو آمده‌ای تا زمینه‌ی انتخاب خوب را برای آن‌ها فراهم نمایی﮺ 📚 تطهیر با جاری قرآن ج۲ ،ص ۲۲۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️فایده اندیشیدن ممکن است کسی از من بپرسد که شما از اندیشیدن صحبت می‌کنید، چه اثر و فایده‌ای دارد؟ هرگونه اندیشیدن و هرگونه تفکر اثری در شما بجای می‌گذارد و بر هستیِ شما (از حیث) تفکر می‌افزاید. اثری که از تفکر در وجود شما باقی می‌ماند، آیا قابل زوال و از بین رفتن است؟ هر چیز بدنی و جسمانی قابل زوال است اما اثری که از ناحیه تفکر برای انسان حاصل می‌شود و به جان انسان افزوده می‌شود، ماندگار است و قابل زوال نیست. پس باید ذهن را فعال کرد و اندیشید. 💬دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh