eitaa logo
زندگی آگاهانه
325 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰انقلاب و انتقال 🔸️در بينش اسلامى، رسولان تاريخ، براى شروع انقلاب خويش، از انسان و دگرگون كردن او مايه مى ‏گرفتند؛ چون مادام كه انسان دگرگون نشده بود، با هر دگرگونى ديگر، گرفتار همان فسادهايى مى ‏شد كه از آن فرار كرده بود. ▫️شما با توجه به جمله‏ اى كه امام امير المؤمنين (ع) در نهج البلاغه و درباره‏ ى كار رسولان آورده و با مقايسه‏‌ى آن با آيه‏‌اى كه كار انقلابى‏ هاى تاريخ را تشريح مى‏ كند، مى‏ توانيد تفاوت انقلاب اسلامى را با ساير انقلاب‏ها بشناسيد و متوجه شويد كه زيربناها در كجا هستند و از كجا بايد حركت انقلابى آغاز گردد. 🔸️رسول پيش از آن كه روابط توليد را زير و رو كند انسان مولد را زير و رو مى‏ نمايد تا خودش را ببيند و با اين بينش، ديگر در چاله‏ ها محبوس نشود و در دست طاغوت‏ ها، مقهور نگردد؛ چون در اين بينش تا ستمكش نباشد، ستمگر نيست. ▫️در اين بينش، انسان آزاد است؛ چون از تركيب جبرها برخوردار شده و اين انسان آزاد است كه با دست خودش زنجيرى مى‏ شود و با پاى خودش به اسارت مى‏ رود. 🔸️ اين انسان است كه با آزادى، خودش را مى‏ فروشد. عذر نياور كه مجبور بودم، كشته مى‏ شدم، زندان مى‏ شدم، كه اين عذرها پسنديده نيست! ▫️ تو اين زندگى اسارت بار را بر آن مرگ آزاد ترجيح داده بودى. تو خودت اين را انتخاب كرده بودى، وگرنه او چه می‌توانست بكند، جز كشتن تو و به بند كشيدن تو؟! 🔸️ تو از ترس بند دشمن خودت را با دست خود به بند كشيدى و خودت را پيش از اعدام او، در خويش زنده به گور كردى. ▫️در اين بينش، انقلاب با درك ارزش شروع مى‏ شود و با دگرگون شدن ارزش‏ ها و نقش‏ ها، روابط دگرگون مى‏ شود و ديگر انتقال سرمايه‏ ها نيست كه كارگشاست؛ بلكه انتقال آدم‏ ها از جايگاه‏ هاى خويش و از زنجيرهاى خويش مى‏ تواند راهگشا باشد. 📚 علی صفایی حائری | بررسی | ص ۷۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
امام حسین علیه السلام: پروردگارا! کسی که از محبت خود بهره‌مندش نکردی، زیان کرده است. https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
امام سجاد علیه السلام: کسی که بینش و عقلش کامل‌ترین چیزش نباشد هلاکتش آسان‌ترین چیزش است https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔘 انحرافات و مقاومت‌های تربیتی در فرزندان حاصل شیوۀ تربیتی ماست 📌 دکتر حمید حبشی در گفت‌وگو با فصلنامۀ رهیافت اندیشه؛ 🔖 چون ما در جامعۀ دینی زندگی می‌کنیم، گمان بر این می‌رود که باید از زور و اجبار استفاده کرد. در حالی که این غلط است؛ یعنی مثلاً فرض کنید اگر شما به‌جای ایران در یک کشور اروپایی زندگی می‌کردید، آیا باز هم همین فشارها را داشتید؟ خیر، بلکه می‌گذاشتید خودش به این فهم و درک برسد و بعد شما او را هدایت می‌کردید. 🔖 اما چون ما در جامعۀ دینی هستیم، هم انتظارات خودمان و هم انتظارات اجتماعی باعث می‌شود که ناخواسته فشاری را وارد کنیم. نمی‌گذاریم که خود فرزند به‌صورت درست و صحیح با مسئله و پاسخ به آن مواجه شود، بلکه می‌خواهیم تربیت را به او تزریق کنیم. همین کار باعث می‌شود که فرزند به یک تقابل ناخواسته‌ای برسد. بیشتر انحرافات و مقاومت‌های تربیتی که فرزندان از خود نشان می‌دهند، حاصل شیوۀ تربیتی ما است. 🔖 شیوۀ تربیتی ما هم به این شکل است که با یک سری باید‌ها نمی‌گذاریم کار به‌شکل صحیح خود پیش برود؛ البته ممکن است فرزند من انسان معتقدی بوده اما نسبت به آن مفاهیم بی‌اعتنا باشد، آیا این یک جواز برای این است که من او را تحت‌فشار بگذارم؟ تحت فشار‌گذاشتن او در اینجا حاصلی جز انحراف از شیوۀ تربیتی من ندارد. 🔖 بنابراین ما باید شیوۀ تربیتی خود را اصلاح کنیم. آن چیزی که خانواده با آن بسیار درگیری دارد و با فرزندان خود دچار چالش می‌شود، همین مسئله است. 🆔️@rouyesh_andisheh 🆔️@zendegi_filsofaneh
✅ حکایت دفع حداکثری برخی از متدینین ✍️یادداشت: احمد شه گلی 🔹یکی از سخنرانان مشهور کشور(آقای رائفی پور) چندی پیش سخنی درباره شوخی های امیرالمومنین(علیه السلام) بیان کرد. گفتار وی قطعا اشتباه بود. چه بسا سهو لسانی بوده که نوع سخنران ها غفلتا مرتکب می شوند. اما آنچه جالب بود برخی موضع گیری های افراطی نسبت به این موضوع بود. فردی در کسوت لباس روحانیت گفته بود: ضربه ای که آقای رائفی پور به تشیع زده بیشتر از ضربه وهابیت است! برخی افراد که سال ها روزه سکوت در قبال منکرات اجتماعی گرفته بودند، در این قضیه احساس تکلیف کردند. 🔹 این گونه مواجهه تند و تیز و هجمه سنگین علیه یک نیروی ارزشی در بین متدینین مسبوق به سابقه بوده است. گاه به خاطر اشتباه یک مداح یا یک طلبه جوان یا پیش نماز مسجد یا یک بسیجی ممکن است او را تا حذف کامل از جبهه خودی پیش ببرند. فقط کافی است کمی احساس شود شخص به گونه ای دیگر فکر می کند او را نه تنها کمک نمی کنند، بلکه فرد را با تخریب و تهمت به سمت سقوط سوق می دهند! البته این وصف قلیلی از متدینین است اما تاثیرات آن کثیر است. 🔹مشخصه اصلی افرادی که موضوع گیری های افراطی در مورد یک موضوع کوچک دارند، عدم تعادل است «وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا». البته گاه از روی مقدس مآبی و جهل نیز هست. این افراد از آن جا که بر اساس امیال و اهوا شخصی اقدام می کنند، معمولاً عملکرد آن ها، نبض شناختی افراد جامعه را برهم می زند و با این کار عملا ًسایر افراد را دچار بدفهمی می کنند. زیرا دیگران نیز فکر می کنند این موضوع کوچک، بسیار بزرگ است یا موضوعی که واقعاً بزرگ است، کوچک نشان داده می شود. 🔹 این موضوع از منکرات جامعه متدینین است که لازم است نسبت به این افراد حساسیت به خرج داده شود و افراد با چنین ویژگی تذکر داده و الا باید همواره شاهد ریزش نیروهای ارزشی از ناحیه این افراد باشیم. چه بسیار افرادی که به وسیله همین اشخاص از دین و انقلاب نفرت پیدا کرده ‌اند. 🆔@ahmad_shahgoli 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 انفاقِ احمقانه 🔹کسانی که چیزی در دست فقیر می ‌‏گذارند، در واقع با «او» معامله می‌ کنند. 🔹 ما حقیقت‌ ها را مسخ کردیم و شکلک درمی‌ ‏آوریم! یک لقمه نان و پنیر به طرف می‌ ‏دهیم و خیال می‌ کنیم او را خریده ‏ایم! 🔹از خود نمی ‏پرسیم که از چه کسی به فقیر می‌‏دهیم؟ اگر فکر می‌ کنیم از خودمان به فقیر می‌ ‏دهیم که با چنین فکری، احمقیم و ضرر کرده‌ ایم و باخته‌ ایم! 🔹 اما اگر از «او» به خودش می‌ ‏دهیم که دیگر باد کردن ندارد؛ بلکه این فقیر است که بر ما منّت دارد! 🔹این خلق است که بر تو منّت دارد و آب را در وجود تو به جریان انداخته است تا آن تغوط ‏ها و کثافت ‏هایی را که شیطان در وجود تو ریخته، پاک ‏کند. 🔹مادر خیال می‌‏کند اوست که به بچه شیر می‌ ‏دهد؛ حال‌آنکه این بچه است که شیر را به سینه مادر می‌ ‏آورد. اگر بچه نباشد، شیری هم در سینه‌ ها نیست؛ اگر هم شیری آمد، مفید نیست، بلکه غده چرکین می ‏شود که باید مثل دمل بزنند و خلاصش کنند. 🔹ما بسیار فریب می‌ خوریم! آن‌طور که ما انفاق می‌ کنیم، یا غرور در ما می‌‏آید یا بت ساختن که هر دو کمبودی در ماست. 🔹 کسی که می ‏خواهد نیازی را برطرف کند، باید به‌ گونه ‏ای باشد که آن فقیر و نیازمند، شکسته، ذلیل، متملق، اسیر و بت ‏پرست نگردد! کسی هم که انفاق می‌ ‏کند، اسیر غرور نشود؛ نه منت بگذارد و نه باد بیاورد؛ بداند از چه کسی به چه کسی می ‏دهد و دستش به دست چه کسی می ‏رسد. اگر بداند وقتی با او دست داد، دست او بالاتر از دست خودش است، دیگر غرورش می ‏شکند. 📚 علی صفایی حائری |جمع‌ها‌و‌حاصل‌جمع‌ها | ص ۴۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️و خداوند پلیدی (تردید و کفر) را بر کسانی که نمی‌اندیشند مقرر می‌دارد https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔸️ چرا می‌گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ آنچه درباره مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه آمده که دین را تجدید می‌کند این است که طرز تفکر مردم را درباره دین عوض می‌کند و اضافات و زیادات و نقصانات را از بین می‌برد خود این فکر که دین احتیاج به احیاء و تجدید دارد در مآثر اسلامی زیاد است. اولًا در آثار اهل بیت هست که می‌فرمایند: «احیوا امرنا...». در کلمات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است (نهج البلاغه)، ج 2، صفحه 198): «احیوا السّنّة و اماتوا البدعة» پس معلوم می‌شود ما وظیفه احیاء و اماته داریم و هر مؤمنی این وظیفه را دارد که مظهر محیی و ممیت واقع شود یعنی حقایق دین و به اصطلاح سنتها را احیاء کند و اضافات و زوائد یعنی بدعتها را بمیراند. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ۱، ص۱۶۲ و ۱۶۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️کدام اسلام؟ امروز دیگر کافی نیست یکی بگوید من با مذهب مخالفم یا یکی بگوید من معتقد به مذهب هستم . این دو حرف بی معنی است . باید بعد از این تکلیفش را معلوم کند که کدام مذهب را معتقد است ، مذهب ابوذر و مذهب مروان حکم ، هر دو اسلام است . اما فاصله زیادی بین این دو است ، یکی اسلام خلفا ، درباریان و حاکمان است و دیگری هم اسلام مردم ، استثمار شدگان و فقراست . شما طرفدار کدام اسلام هستید ؟ همچنین کافی نیست بگویید از اسلامی حمایت می کنید که تنها نگران فقر است ، ادعای خلیفه هم همین بود . اسلام راستین برای عدالت ، برابری و نابودی فقر مبارزه میکند . 📚 اسلام شناسی ، شریعتی ، درس سیزدهم ، ص ۱۶۷ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c