آدمها اگر پرسش های خوبی داشته باشند، با پاسخ هاشون قادر به ایجاد تغییر هستند...
#فبک
#پرسشگری
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
وقتی مردم عامی باشند ، وابستگی جای شایستگی را خواهد گرفت ...
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔶️اجرای عدالت
اجرای عدالت ، اساسی ترین عامل برای سوق دادنِ مردمان به جانب دین و معنویت است ، بخصوص نوجوانانی که شیرینی معنوی اسلام را هنوز نچشیده اند . این است که شیرینی عدل و زیبایی قسط دو عامل است که نوجوانان را به جانب اسلام می راند و در ایشان زمینه را برای جهتگیری توحیدی و قبول «مبدأ و معاد» آماده می سازد ، و آنان را به نماز گزاردن و روزه داشتن و به حج خانه خدا رفتن و جهاد کردن بر می انگیزد . و از آن جهت چنین است که « عدل سر ایمان است» و « مایهٔ زنده ماندن احکام» و روشن است که پیکر بدون سر زنده نیست . و هنگامی که رجال دین و علمای اسلام برای تحقق بخشیدن به اجرای همه جانبهٔ عدالت کاری نکنند و آن را در اجتماع رواج ندهند ، مردمان بویژه نوجوانان ، برای سیراب کردن تشنگی خویش در طلب عدل و بر انداختن ظلم ، به دیگر مکتبها توجه می یابند و به جهتگیری های الحادی دچار می گردند ؛ و شبهه های شبهه افکنان در بنیان اعتقادات جوانان جان می گیرند ، و این کیفیتی است که در نیمه اخیر قرن گذشته شاهد آن بوده ایم .
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۵۰۳
#متننوشت
#عدالت
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از ایراداتی که به برخی از مذهبیها و ارزشیها میشود گرفت این است که قبل از سنجشِ حرفها، به سنجیدنِ صاحبانِ آن حرفها مبادرت میورزند.
یعنی اگر صاحبِ سخنی، در دایرهی موردِ حمایتِ ارزشیها باشد و به اصطلاح با او همفکر باشند، برایِ حرفهایش توجیهاتِ متعددی میآورند و خطاهایش را ماله میکشند، گو اینکه اینها اصلا رسالتی جز مالهکشیدن بر اشتباهات دیگران ندارند!
به نظرم این نگاه و این نوع عملکرد، نه تنها کمکی به مذهب نمیکند بلکه دینداری را در نگاهِ عمومِ مردم، صرفا ابزاری برای حفظ قدرت معرفی میکند و این میتواند بدترین آسیب به نظام، توسطِ حامیانِ نظام باشد.
🖌زهرا ابراهیمی
* اشاره کردم برخی از مذهبیها و نه همهی آنها
#متننوشت
#سنجشِحرف
https://eitaa.com/roznevesht
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴شخصی میگوید: با امام زین العابدین علیه السلام در صحرای عرفات بودیم. از آن بالا که نگاه کردم، دیدم صحرا از حاجی موج میزند. به امام عرض کردم: ما اکثَرَ الْحَجیجَ الحمدللَّه چقدر امسال حاجی زیاد است! امام فرمود: ما اکثَرَ الضَّجیجَ وَ اقَلَّ الْحَجیجَ ( بحار، ج 24/ ص 124) چقدر فریاد زیاد است و چقدر حاجی کم است! آن شخص میگوید: من نمیدانم امام چه کرد و چه بینشی به من داد و چه چشمی را در من بینا کرد که وقتی به من گفت: حالا نگاه کن، دیدم صحرایی است پر از حیوان، یک باغ وحش کامل که یک عده انسان هم در لابلای این حیوانها حرکت میکنند. فرمود: حالا میبینی؟
⬅️باطن قضیه این است. از نظر اهل باطن و اهل معنی، این مسئله امری به واضحی این چراغهاست. حال اگر ذهن متجددمآب بعضی از ما نمیخواهد قبول کند، اشتباه میکنیم. در زمان خود ما افرادی بوده و هستند که میتوانند حقیقت انسانها را درک کنند و ببینند.
📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص25
#متننوشت
#باطنانسان
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
خوشا به حالِ خادمت که امروز در حرم امنِ تو آرام میگیرد💔🖤
#عکسنوشت
#حرمامامرضاعلیهالسلام
#شهیدخدمت
https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔶️ولایت حق
ولایت حق ، اولین اثر ایمان است : « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ » اگر ایمان آمد ، الله ولی و سرپرست ما می شود و ما را درون نور می آورد تا بفهمیم چقدر هستیم و بیراه نرویم. شیطان وقتی می خواهد ما را ببلعد ، ما را در تاریکی فرو می برد: « إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ». شیطان ما را گم می کند . وقتی گم شدم و نفهمیدم چقدر سرمایه دارم ، نمی دانم سود کرده ام یا ضرر داده ام . این گونه سرمایه هایم را از دست می دهم . اما خداوند ما را در نور می آورد . وقتی می خواهند تجارتی کنند ، در روز و در نور تجارت می کنند . خدا ولی کسانی است که ایمان آورده اند و آنها را در نور می آورد تا قدر خود را بفهمند و به کم قانع نشوند . با این دید دیگر نمی بازند ، گم نمی شوند و ضال نخواهند بود . ضالّ به معنای گمراه نیست ، به معنای گمشده است . اگر کسی فهمید چقدر است ، به کم قانع نمی شود و کلاه سرش نمی رود .
📚 عوامل رشد ، رکود ، انحطاط ، علی صفایی حائری ، ص ۵۱
#متننوشت
#ولایتحق
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 انسان چگونه خودش، خودش را به بردگی میگیرد؟
🔹 بشر نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال میتواند داشته باشد: میتواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و میتواند آزاد باشد.
بند بگسل، باش آزاد ای پسر
چند باشی بند سیم و بند زر
🔸 ... در همین جاست که انسان به یک نکته عالیتری برمیخورد. اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش کند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و اینجور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که بردهگیری کنند؟! من انسانم، زندهام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش کند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟
🔹 حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر میکند بنده و برده دنیاست و بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است. بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمیتواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمیتواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله را میشکافد، میبیند این خودش است که خودش را برده کرده است.
🔸میبیند یک قوّهای است در خودش به نام حرص، قوّهای است به نام طمع، به نام شهوت، به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ (جاثیه/۲۳) قرآن میگوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است و بنده هوای نفس شده است؟
📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۹
#متننوشت
#بردگی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅اگر زن های انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد
پ. ن: سعی کنیم در تربیت دختران به این نکته مهم توجه داشته باشیم و بدانیم که افزایش عزت نفس او از راه صحیح میتواند او را به زنِ انسان ساز در آینده تبدیل کند
#عکسنوشته
#تربیت
#جایگاهزنان
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
مدیر اسلامی میخواهد آدمها با عملشان رفعتی پیدا کنند. این، امتیاز مهمی است.
مقصود و هدف، این است که در یک حرکت، در یک سازمان، در یک جمع، فقط نتیجه کار بالا نباشد، آدمها هم با این نتایج، رفعتی پیدا کرده باشند. ما در جمع اسلامی، میخواهیم افراد با اعمالشان ارتفاع وجودی پیدا کنند.
مسئله این نیست که کار پیش برود؛ مسئله این است که آدمها باید پیش بروند؛ چون اصلاً پیشرفت و رفعت کار با رفعت آدمهاست.
📚 مدیریت سازندگی | ص ۷۵
#عکس_نوشته
#تربیت
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 پرسشی عجیب از یک مرجع تقلید
🔹 گاهی از امامزادهها میپرسند که کدامیک افضل است؟ مثلا آیا حضرت عبدالعظیم در نزد خدا ارجمندتر است یا حضرت معصومه؟
🔸 زمانی، از یکی از مراجع تقلید استفتاء کرده بودند که آیا حضرت ابوالفضل(ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ و برای اینکه سؤال را به صورت یک مسئله عملی طرح کرده باشند تا مرجع تقلید ناچار به جواب دادن شود پرسیده بودند اگر کسی گوسفندی را نذر افضل امامزادهها کرده باشد تکلیف چیست؟ آیا حضرت ابوالفضل (ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟
🔹 روشن است که اینگونه بحثها نادرست است و پاسخ به این سؤالها نه وظیفه فقیه است و نه وظیفه غیر فقیه. تعیین مقامات بندگان خدا به عهده ما نیست، باید به خدا واگذار شود و جز خدا کسی نمیداند مگر از ناحیه خود خدا.
📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۴۸
#متننوشت
#افضلبودن
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟠﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست
🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است.
اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود اباحهگری! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... .
🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری!
لذا امر به معروف سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد.
💬آیتاللهجوادیآملی
#متننوشت
#اباحیگری
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چی کار کنیم بچهمون تو هر بازی برنده شه؟
🔻هنر این نیست که ما به بچهها بازی یاد بدیم، هنر اینه که قاعدهی بازی کردن یاد بدیم.
او قاعده یاد بگیره، تو هر بازی برنده است و کمتر خطا میکنه
✅اندیشیدن یک بازیه
#کلیپتصویری
#اندیشیدن
🎙خانم دکتر طوبی کرمانی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
🔰 چی کار کنیم بچهمون تو هر بازی برنده شه؟ 🔻هنر این نیست که ما به بچهها بازی یاد بدیم، هنر اینه که
به نظر شما اگه اندیشیدن یک بازیه قاعدهی این بازی چیه؟
نظرات ارزشمند شما رو میخونم 👇
@Marefat14
ذکر علی علیه السلام عبادت است💚
عید سعید غدیر بر محبان امامت و ولایت مبارکباد💐
#عکسنوشته
#عیدسعیدغدیر
https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
بهای وصلِ تو گر جان بود خریدارم💚
🔸️هرکس با هر مشربی و عقیدهای، میتواند دوستدار علی باشد.
در علی ع، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن،زمزمه شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع، نرمش و آشنایی و خشونت و پايداری، در علی این همه هست و این همه به خاطر حق است و برای اوست و این است که همهی او دوست داشتنی است و حتی دشمنش در دل شیفته اوست و مخالفش در پنهان شیدای او.
💬استاد علی صفایی حائری
#عکسنوشته
#متن_نوشت
#عیدغدیر
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
هر کس که نپیمود رهش گمراه است💚
💢زنده نگه داشتن این عید نه براى این است که چراغانى بشود و قصیده خوانى بشود و مداحى بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست.
✅مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد.
📚صحیفه امام، ج۲۰،ص ۱۱۲
#عکس_نوشت
#متن_نوشت
#عید_سعید_غدیر
#تبعیت_از_امام
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✍از صفات رذیله ای که امت اسلامیِ زمان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله را دچار تفرقه و بی نظمی نمود، سطحی نگری آنهاست.
🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: " ما اَخافُ عَلَی اُمَّتی الفَقرَ و لکِن اَخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ" (عوالی اللئالی،ج۴، ص۳۹)
🔹️من بر امت خود از ناحیه فقر اقتصادی بیم ندارم! ولی از یک چیز دیگر بر امت خود بیمناکم و آن کجفکری، بدفکری، بداندیشی، جهل و نادانی است.
✅اگر مردم مسلمان، روشن بینی و دوراندیشی و عمیق و ژرف نگری را از دست دهند و ظاهربین شوند، آن وقت است که برای اسلام خطر پیدا میشود.
👈سطحی نگری پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله سبب شد تا بسیاری از گرایش ها و معیارهای جاهلی بر قوانین عقلی و شرعی مقدم شود.
این افراد با طراحان سقیفه که آشکارا خلافت حضرت علی علیه السلام را انکار کردند و مسیر خلافت و ولایت را به انحراف کشاندند، همراهی کرده و با بیعتشان خلافت غصبی را تثبیت نمودند.
📚تجلی غدیر در عصر ظهور، ص۲۵۸
#متن_نوشت
#پرهیز_از_سطحی_نگری
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چه نوع محبتی به امام حسین علیه السلام تربیت کننده است؟!
❓ما میخواهیم حقیقت انسان رشد کند تا به کمال برسد. اما این از چه طریق اتفاق میافتد
🎙دکتر میثم صداقت زاده
#کلیپ_تصویری
#تربیت
#امامحسینعلیهالسلام
#محرّم
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔵 بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب!
📚 علی صفایی حائری, اندیشهمن, ص ۳۳
#عکس_نوشت
#جنایت_به_مذهب
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴شمر شدن یک امر تدریجی است!
◾️خیانت یک مسئله تدریجی است. شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبهه علی بن ابیطالب (ع) به خط مقدم جبهه یزید آمد. شمر، جزء افسران علی بن ابیطالب (ع) در جنگ صفین بود که در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با معاویه جنگیده بودند. اما اینک شمر، افسر نیروهای یزید در کربلا شده که سر حسین (ع) را می برد.
◾️همه به تدریج شمر می شوند. همه ما این چنین هستیم و کم کم شمر می شویم؛ به طوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنان آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمی کنیم؛ ولی بعد چنان می شویم و کم کم به راحتی باور هم می کنیم.
💬استاد حسن رحیم پور ازغدی، برگرفته از سخنرانی «با عقل در عاشورا»
#متن_نوشت
#محرّم
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔶️در حادثه کربلا با سه نمونه شخصیت روبرو میشویم.
اول: امام حسین علیه السلام
حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود، تا آخر میایستد، خودش و فرزندانش شهید میشوند، هزینه انتخابش را میدهد و به چیزی که نمیخواهد تن نمیدهد، از آب میگذرد، از آبرو نه.
دوم: یزید (لعنت الله علیه)
همه را تسلیم میخواهد، مخالف را تحمل نمیکند، سرِ حرفش میایستد، نوه پیغمبر را سر میبُرد، بی آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که میخواهد برسد.
سوم: عمرِ سعد (لعنت الله علیه)
به روایتِ تاریخ تا روز هشتم محرّم در تردید است، هم خدا را میخواهد هم خرما، هم دنیا را میخواهد هم اخرت، هم میخواهد حسین (علیه السلام) را راضی کند هم یزید را، هم اماراتِ ری را میخواهد، هم احترامِ مردم را، نه حاضر است از قدرت بگذرد، نه از خوشنامی.
هم آب میخواهد هم آبرو، دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی است
که به هیچکدام از چیزهایی که میخواهد نمیرسد، نه سهمی از قدرت میبرد نه از خوشنامی.
⬅️ما آدمهایِ معمولی راستش نه جرات و ارادهِ امام حسین علیه السلام شدن را داریم، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست!
من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم….
💬 دکتر علی شریعتی
#متن_نوشت
#شخصیتشناسیواقعهعاشورا
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c