eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اولین اثر توحید در زندگی انسان، سلامت روان است 🔘انسان اگر حکومت یک آرزوی اصلی [را بپذیرد] که همه آرزوهای دیگرش تحت‌الشعاع و در راه و مسیر آن آرزو باشد، فقط یک ایده را دنبال کند و همه ایده‌های دیگر در مسیر و طریق آن ایده قرار بگیرد، این آدم از نظر روان‌شناسی دارای شخصیتی است سالم؛ یعنی وحدت شخصیت خودش را حفظ کرده و روحش تجزیه نشده است؛ روحش قطعه قطعه، تکه تکه و پاره پاره نشده است. 🔻چطور می‌شود که روح انسان چند قطعه و چند پاره و چند تکه بشود؟ 👈وقتی که فکرها و اندیشه‌های مختلف، هدف‌های مختلف، آرزوهای متضاد و ناسازگار و به تعبیر قرآن بدخو، بداخلاق آن را فراگیرد؛[یعنی قسمتی از قلمرو روحش را فلان آرزو، فلان میل، فلان شهوت با قدرت تمام به خودش اختصاص داده است] ✔ همین آدم که در اینجا یک میل شدید قسمتی از روحش را به خودش اختصاص داده، یک میل شدید دیگر نسبت به چیز دیگر قسمت دیگر روحش را به خودش اختصاص داده است؛ یک جای دیگرِ روحش را عقده‌ها، کینه‌ها، خشم‌ها، غضب‌ها به خودش اختصاص داده است؛ یک قسمت دیگر روحش را چیز دیگر، و هرکدام از اینها شعبه‌ای می‌شود. و احیانا قسمتی از روحش را ایمانِ ضعیف به خود اختصاص داده است . ⏪اگر یک انسان روحش قطعه قطعه و پاره پاره باشد و هر قسمتی از روحش به جایی برود، گذشته از این که این خودش مایه بدبختی وبیچارگی است، چنین انسانی هیچ وقت نمی‌تواند یک کار اساسی انجام بدهد. جامعه‌ای هم که از چنین افرادی به وجود بیاید یک جامعه بیمار است. ✅اما اگر انسان واقعا به خدا ایمان بیاورد و توحید نظری او توحید حسابی باشد [وحدت در روح او پیدا می‌شود.] اغلب ایمان‌ها که یک مبنای حسابی ندارد، ایمان‌های تقلیدی است. ولی اگر انسان ایمان تحقیقی یعنی ایمان متکی به منطق و استدلال و اصول پیدا کند، خاصیت ایمان و اعتقاد به خدای یگانه پیدایش وحدت و به قول عرفا حالت جمعی در روان خود انسان است. 📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۲۲_۲۰ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
1-3.mp3
6.94M
🎧بشنوید 💢سلامت روان در گرو وحدت شخصیت ✔️فرمانروایان متعدد در وجود انسان چه بلایی بر سر او می آورند؟ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔻لِحُبِّ الدُّنيا صَمَّتِ الأَسماعُ عَن سَماعِ الحِكمَةِ ، وعَمِيَتِ القُلوبُ عَن نورِ البَصيرَةِ 👈از دنيادوستى است كه گوش ها از شنيدن حكمت ، كر گشته و دل ها از ديدن نور بينش ، كور شده اند. 📚امام علی علیه السلام ،غررالحكم ،۷۳۶۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟠خطایی همگانی هنگام دعا به درگاه الهی 👈در هنگام دعا چه چیزی از خدا طلب کنیم❓ 🎥پاسخ را ببینیم و بشنویم از زبان استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
⬅️مهم ترین کار انقلاب اسلامی، این بود که جامعه را به سمت عقلانیت حرکت داد ✔سوق دادن جامعه به سمت عقلانیت، مهم ترین کار انقلاب 🔸️مهم ترین کار انقلاب اسلامی، این بود که جامعه را به سمت عقلانیت حرکت داد، جامعه عاقل ، نه اسیر می شود نه اسیر می گیرد، نه در رهن کسی می رود و نه کسی را به بند می کشد ،این جامعه آزاد منش است و آزاد پرور. 🔸️انسان باید بکوشد آزادانه زندگی کند و برای این کار باید خود را از دو بند و دو غده جهل علمی و جهالت عملی که برای انسان هست، خود را برهاند. غرب با اینکه غرق در نعمت است و به حسب ظاهر زمین و فضا را مسخر خود کرده و به نقاط مختلف فضا راه پیدا کرده اند، اما گرفتار جهل علمی و جهالت عملی هستند، جهل علمی یعنی اینکه نمی دانند چه حق است و چه باطل و جهالت عملی یعنی اینکه نمی دانند به کجا بروند! لذا صدها نفر از اروپا الان به داعش می پیوندند و کشتار بی رحمانه را تجویز کرده و خود نیز به کشتن بی رحمانه مردم دست می زنند . ✔نظام عقلایی از برکات انقلاب اسلامی 🔸️نظام عقلایی از برکات و رهاورد های انقلاب اسلامی بود که به برکت امام راحل و طهارت و عقلانیت او و همچنین فداکاری مردم شکل گرفت ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی غرب نه خود از رهاورد انقلاب سودی برد و نه گذاشت این رهاورد به شرق و غرب صادر شود. 📚 آیت الله جوادی آملی، درس اخلاق؛ بهمن ماه ۱۳۹۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سلام بر مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) 👈ما درباره وجود مبارک حضرت امام مهدی موجود موعود (سلام الله علیه) در زیارت «آل‌یس» به پیشگاه آن حضرت سلام عرض می ‌کنیم و بر بسیاری از حالات او نام می ‌بریم. عرض می ‌کنیم سلام بر شما آن وقتی که می ‌نشینید، آن وقتی که می ‌ایستید، آن وقتی که رکوع می‌ کنید، آن وقتی که سجود دارید، آن وقتی که قیام دارید، آن وقتی که قرائت دارید, آن وقتی که بیان می ‌کنید. این درود فرستادن ما و این شئون گوناگون وجود مبارک ولی عصر، برای آن است که تمام آثار آن حضرت در راه توحید الهی صرف می‌ شود. 🔹 در قرآن كریم وقتی از انسان کامل نظیر وجود مبارک پیامبر یا حضرت ابراهیم (سلام الله علیهما) سخن به میان می ‌آید قرآن از زبان او نقل می‌ کند: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾؛ (سوره انعام، آیه۱۶۲) نه تنها مناسک حج من, عبادت ‌های حج و عمره من و نماز من برای خداست، بلکه تمام شئون حیات و ممات من برای خداست. پس مردان الهی کسانی‌ هستند که جمیع شئون زندگی و مرگ آنها الهی است. 👈اگر مردان الهی به جایی رسیدند که حیات و ممات آنها, قیام و قعود آنها, رکوع و سجود آنها, سخن گفتن و سکوت آنها برای رضای خداست, جا دارد که ما بر تک ‌تک این شئون سلام عرض کنیم. اگر ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾ ما هم باید عرض ادب کنیم، عرض کنیم به پیشگاه ولی عصر «السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْعُدُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقُومُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَینُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلَامُ عَلَیک حِینَ تَرْکعُ وَ تَسْجُدُ‏». 🔸️ما در نماز آموختیم که بگوییم «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوتِهِ أَقُومُ وَ أَقْعُدُ»; یعنی تمام قیام و قعود ما به نام خدا و با حول و قوه الهی است. اگر کسی این‌‌ چنین اندیشید و موحد ناب بود حیات و ممات‌‌ او الهی می‌شود, ما بر تک ‌تک این شئون سلام عرض می ‌کنیم. 💬آیت الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰هدف از خلقت انسان🔰 👈ما هرگز در قرآن به این منطق برخورد نمی‌کنیم که انسان آفریده شده است که هرچه بیشتر بداند و هرچه بیشتر بتواند، تا اینکه انسان وقتی دانست و توانست، خلقت به هدف خود رسیده باشد؛ بلکه انسان آفریده شده است که خدا را پرستش کند و پرستش خدا خود، هدف است. ✔اگر انسان بداند و هرچه بیشتر بداند، و بتواند و هرچه بیشتر بتواند، ولی مسئله‌ شناخت خدا ـ که مقدمه پرستش است ـ و عبادت خداوند در میان نباشد، به سوی هدف خلقت گام برنداشته است و از نظر قرآن سعادتمند نیست. [از نظر قرآن] انبیاء آمده‌اند برای اینکه بشر را به سعادت خودش ـ که غایت سعادت از نظر آنها پرستش خداوند است ـ برسانند. ✅طبعاً به این معنا در منطق اسلام هدف اصلی از زندگی جز معبود چیز دیگری نمی‌تواند باشد. یعنی قرآن می‌خواهد انسان را بسازد و به او هدف و آرمان بدهد، و هدف و آرمانی که اسلام می‌خواهد بدهد فقط خداست و بس، و هر چیز دیگر جنبه مقدّمی دارد نه جنبه اصالت و استقلال و هدف اصلی. 🔸️در آیاتی که قرآن انسانهای کامل را توصیف می‌کند و یا از زبان انسانهای کامل سخن می‌گوید، آنها را این طور معرفی می‌کند که آنها هدف زندگی را خوب درک کرده‌اند و روی همان هدف کار می‌کنند و گام برمی‌دارند. از زبان ابراهیم علیه‌السلام: اِنَّ صَلوتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین (سوره انعام، آیه۱۶۲) 🔘و این توحید قرآن تنها یک توحید فکری نیست که انسان فقط از نظر فکر معتقد باشد که مبدأ و خالق عالم یکی است، بلکه توحید در مرحله خاص انسان هم هست؛ یعنی انسان از نظر اعتقاد معتقد باشد که خالق عالم یکی بیش نیست و از نظر هدف هم برسد به آنجا که آنچه سزاوار است که انسان تنها هدف خود قرار دهد، همان اوست و بس، و طبعا سایر هدفها زاییده و منبعث از این هدف خواهند بود، یعنی هیچ کدام استقلال و اصالت نداشته و همه مولود این هدفند. پس در اسلام همه چیز بر محور خدا دور می‌زند، چه از نظر هدف بعثت انبیاء و چه از نظر هدف زندگی یک فرد. 📚 استاد مطهری، هدف زندگی، ص۱۷_۱۶ 🆔️@zendegi_filsofaneh
09.mp3
10.85M
🎧بشنوید 💢 نقش خدا در زندگی انسان در باورها و نگرشات ✔️انسان چگونه میتواند هیچ غصه و ناراحتی در زندگی نداشته باشد؟ 👤 دکتر هاشمی گلپایگانی 🆔@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ابوبصیر، نابینای بینا 🔸 روزی حضرت باقر علیه‌السلام با بعضی از اصحاب در مسجد مدینه نشسته بودند. حضرت عملی را انجام دادند که ممکن است شما تعجب کنید، ولی تعجب نکنید که این را خیلی از شیعیان کوچکشان هم دارند (من سراغ دارم). 🔸حضرت به آنهایی که آنجا بودند فرمود که من الآن اینجا همین‌طور که نشسته‌ام مخفی می‌شوم، هرکسی که می‌آید از او سراغ مرا بگیرید، ببینید چه جواب می‌دهد؟ افرادی آمدند و اینها می‌پرسیدند: از ابی ‏جعفر سراغی داری؟ می‌گفتند: نه (امام نشسته بود و آنها نمی‌‏دیدند). 🔸 ابوبصیر کور وارد شد. حضرت اشاره کرد، فرمود: از این بپرسید. گفتند: ابوبصیر! از ابی‏‌جعفر خبری داری؟ گفت: پس این خورشید تابان چیست که اینجا نشسته؟! 🔸 این، مقام انسان را نشان می‌دهد که در او حس‌هایی وجود دارد که اگر آنها را تربیت کند، چیزهایی را می‌بیند که هیچ بینای ظاهری آن چیزها را نمی‌بیند. 📚استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۱۹۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مبارزِ علمی ✍اینکه امام باقر علیه‌السلام "باقر العلم" است؛ یعنی حقایق و مفاهیم اسلامی را که در قِشری از دروغ و فریب و ریا و تحریف پیچیده شده بود، می شکافت و آن لُبّ و مغز را می اندازد در کام مشتاقان حقیقت. این یک گوشه ی دیگری است از مبارزه ائمه ما 🔺بیانات رهبرانقلاب درباره امام باقر(ع) برگرفته از کتاب همرزمان حسین(ع) 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 أینَ‏ الرَّجَبِیونَ 🔘 مسئول تربیت عقل نظری که اندیشه است، حوزه و دانشگاه هستند که بخش اندیشه را تقویت می کنند؛ اما مسئول انگیزه نه حوزه است و نه دانشگاه، مسجد است! حسینیه است! نماز شب است! «أَینَ‏ الرَّجَبِیونَ‏» است! ناله و اشک است! بین عزم و جزم مانند بین آسمان و زمین فرق است. 🔸️ یک کسی که خودش کتاب نوشته و تحقیق کرده گناه می کند! مگر یقین ندارند که این حرام است؟! مگر یقین به فعلیت ندارند؟! مگر یقین به اشتغال ندارند؟ مگر یقین به مکلَّف بودن ندارند؟ اما عالماً و عامداً معصیت می کنند! ✔سرّش این است که علم مشکل را حلّ نمی کند، علم نیمی از کار است؛ این مسئول اندیشه است و عمل به عهدهٴ متولّی انگیزه است! 💬 آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🕯🏴🕯🏴🕯 ◾ امام هادی (علیه السلام) فرمود: «مَنْ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ نَفْسُهُ‏ فَلَا تَأْمَنْ‏ شَرَّهُ»؛ ✔كسی كه خود را كریم نمی ‌داند و كریمانه زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی‌ كند یقیناً به شما رحم نخواهد کرد ! 💬 آیت الله جوادی آملی 🆔 @zendegi_filsofaneh
💢پرسش: در تعلیمات اسلامی ، دو تعبیر در مورد نفس (خود) به چشم می خورد گاه تعبیراتی هم چون کرامت نفس، عزت نفس و .... مشاهده میشود که به نوعی توجه دادن به خود است و گاه از مبارزه با نفس سخن به میان می آید. آیا این دو تعبیرِ متفاوت تناقض نیست؟🤔 🔰پاسخ استاد شهید مطهری🔰 ✔نه، تناقض نیست، انسان دارای دو «خود» است. 👈 یک «خود» که خوب دیدن او عُجب است، بزرگ دیدن او کِبر است، خواستن او خودخواهی و مذموم است، با او باید جهاد کرد، به او باید به چشم یک دشمن نگاه کرد و با هواهای او باید مبارزه کرد؛ 👈 و یک «خود» دیگر که باید آن را عزیز و مکرّم و محترم داشت، باید حرّیت و آزادی‌اش را حفظ کرد، باید قوّت و قدرتش را حفظ کرد و آلوده به ضعفش نکرد. 🔸️ اما دو «خود» را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ آیا اینکه انسان دارای دو «خود» است یعنی هرکس دو «من» دارد؟ 📌شک ندارد که هرکسی یک«من» است نه دو «من»، و این قابل قبول نیست که بگوییم انسان [دچار] تعدد شخصیت است. در روان شناسی نام یک بیماری را «تعدد شخصیت» گذاشته‌اند، ولی همان بیمار هم واقعاً دو شخص نیست. اگر دو شخص باشد، هرکدام به راه خود می‌روند. یک شخص نامتعادل را گاهی می‌گویند که به بیماری تعدد شخصیت دچار شده، و الّا واقعاً او تعدد شخصیت ندارد. انسان که واقعاً دارای دو «خود» نیست، پس لابد چیز دیگری است. ⏪انسانِ دارای دو خود به این معناست که دارای یک خود واقعی و حقیقی و یک خود مجازی است که آن خود مجازی ناخود است، و مبارزه با نفس که ما می‌گوییم مبارزه با خود، در واقع مبارزه خود با ناخود است 🔘ولی انسان در باطن ذات خود حقیقتی دارد که اصلًا حقیقت اصلی ذاتش اوست و اینهای دیگر را که به عنوان خود احساس می‌کند، در واقع ناخود را خود احساس می‌کند. او همان چیزی است که قرآن از او به بیان‌ فَاذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ روحی تعبیر می‌کند؛ یعنی یک حقیقتی است نه از سنخ ماده و طبیعت بلکه از سنخ ملکوت و قدرت، و از سنخ عالمی دیگر. 🔺️به آن خود توجه کردن، یعنی حقیقت انسانیت خویش را دریافتن و شهود کردن. وقتی انسان به او توجه می‌کند، آن را به عنوان محض حقیقت در می‌یابد، چون جوهر او جوهر حقیقت است و با باطل و ضد حقیقت‌ها و پوچها و عدمها ناسازگار است 📚 استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۴۹_۱۴۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 با ارزش‌ترین ثروت🔰 🔹یکی از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) آمد و از فقر گله کرد و درخواست کرد که برای نجاتش از فقر به او کمکی بکنند. 🔸️حضرت فرمودند: تو خیلی ثروت داری چطور ادعای فقر می‌کنی؟ 🔹️عرض کرد: آقا من چه قدر مقروضم، گرفتارم، چه ثروتی؟! من از خودم ثروتی سراغ ندارم. 🔸️حضرت فرمودند: حاضری محبت ما را بدهی و همه ثروت عالم را به تو بدهند؟ قسم خورد که هرگز راضی نیستم. 🔹️حضرت فرمودند: پس تو ثروتی داری که از همه ثروت‌های عالم ارزشش بیشتر است؛ پس چگونه ادعای فقر می‌کنی؟! 💬آیت‌الله مصباح یزدی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢دین، یگانه رام کننده نفس امّاره‏💢 🔸️در حدیث است که رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: شیطانِ من به دست من اسلام آورد و رام شد. 🔺️این حدیث از یک جنگ درونی و ناسازگاری داخلی و به تعبیر دیگر از یک صف بندی و جبهه بندی داخلی در وجود انسان حکایت می‌کند؛ به علاوه اینکه خبر می‌دهد که این صف بندی و جبهه بندی را من در وجود خودم بهم زدم و بجای آن، صلح و صفا و آرامش برقرار کردم. 🔘این خود یک حقیقتی است که علمای روان شناس اعتراف دارند، می‌گویند انسان به علل و عواملی حالتی پیدا می‌کند که یک نوع آشفتگی و ناهماهنگی در افکار و احساساتش پیدا می‌شود، روحیه‏ اش تجزیه می‌شود به دو جبهه و دو قسمت. 👈لهذا اشخاصی دیده می‌شوند که از آنها دو نوع کارهای کاملًا متخالف و متضاد دیده می‌شود: در یک لحظه و یک حالت نرم و ملایم‏ اند، در لحظه و حالت دیگر درشتخو، گاهی مهربانند و گاهی بی‏ عاطفه و قسی القلب، گاهی زیاد می‏ترسند و گاهی زیاد تهوّر و جسارت به خرج می‌دهند، گاهی متدین و رو به خدا هستند و گاهی لاابالی و دنبال فسق و فجور، «یک دست به مُصحف‏ اند و یک دست به جام، گه نزد حلال‏ اند و گهی نزد حرام»، و بالاخره در زیر این گنبد فیروزه فام نه کافر مطلق‏ اند و نه مسلمان تمام. 🤔حالا باید دید این ناهماهنگی در عمل و رفتار و کنش از کجا پیدا می‌شود. چرا بعضی از مردم گاهی مثل کبک خوش می‏خرامند و گاهی مثل کلاغ ناهنجار می‏دوند؟ ✔ منشأ این ناهماهنگی و یکنواخت نبودن در عمل و رفتار همانا ناهماهنگی و انتظام نداشتن افکار و احساسات است. این آشفتگی در عمل، مولود و معلول آشفتگی روح است، و به تعبیر رسول اکرم مولود صف بندی و جبهه بندی و جنگ و نزاعی است که بین انواع افکار و احساسات است. ⏪ پس باید کاری کرد که این آشفتگی روحی و این جنگ داخلی متارکه شده و صلح و صفای واقعی بین انواع افکار با هم و انواع احساسات با هم پیدا شود، ولی البته صلح و صفای واقعی نه صلح موقت و مسلّح. ✅در اینجا بار دیگر احتیاج بشر را به «دین» احساس می‌کنیم، چون رام کردن و مطیع ساختن احساسات امّاره بشر از عهده هر قوّه و قدرت دیگر خارج است. هر قوّه و قدرت دیگر مقهور و آلت(ابزار، وسیله) هوا و هوس بشر واقع می‌شود، خواه آنکه آن قدرت زور باشد و یا علم و یا چیز دیگر. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج 1، ص ۳۰_۲۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا