eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸کافرِ مؤمن🔸 👈هر کسی حرف عقلش را بشنود، به خدا نزدیک می شود ولو مسلمان نباشد. این عقل، نورِ خداست. ولو طَرف یهودی باشد، مسیحی باشد، کمونیست باشد. ✔چون عقل، تحتِ ولایت ‌اللّه است، لذا هرکسی به عقلش عمل کند، بالاخره از ظلمت به سمت نور می رود، ولو کافر باشد. چنین کسی، «کافرِ اسمی» است امّا «مؤمنِ رسمی» است. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا برخی افراد از تجملاتِ زندگی پرهیز می‌کنند ❓ 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
نوشیدن‌ قبل‌از تشنگی❌ 👈ما پیش از آنکه تشنه باشیم ، نوشیده ایم و پیش از آنکه به اشتها آمده باشیم و با سؤال ها گلاویز شده باشیم ، خود را تلنبار کرده ایم و پیش از آنکه به معناها دست یافته باشیم ، به کلمه ها رسیده ایم ... ✔و این است که باد کرده ایم و با آنکه زیاد داریم ، مریض و بی رمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شده ایم ... ⬅️اسفناک اینکه ، این بیماری و این پرخوری ، همه گیر شده و اسفناک تر اینکه این بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد می گردد ، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال می آورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بن بست می رساند . 🔺️اینها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند ؛ چون پیش از سؤال ، به جواب ها رسیده اند و پیش از عطش ، به آب . ✅دوای این ها همان طرح « سؤال های بنیادی » است که بتواند به تفکرات آن ها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند 📚 رشد ، علی صفایی حائری ، ص ۱۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
صبـح را با غزل چشم تو مينوشم و باز مثل هر روز تو در مطلع شعرم هستي... 🆔️@zendegi_filsofaneh
در شهر نشانه‌ای ز تبلیغ تو نیست ای عشق ستاد انتخاباتت کو؟ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸عمل بر مبنای سیرۀ اهل بیت علیهم السلام🔸 تمام کارهایی که امام راحل کرده، بر مبنای عملکرد چهارده معصوم است. زندگی معصومین را خوب خوانده و تاریخ آنان را دقیقاً مطالعه کرده، تا بداند که اکنون تکلیفش چیست و باید چکار کند. امام راحل در دوره شاه، برخورد حسینی کرد. گفت ما برای مبارزه می‌آئیم گرچه کشته شویم. این روش امام حسین علیه السلام است. در برخورد با بنی صدر، سیاست حسنی پیش گرفت. ابتدا با او برخورد نمی‌کند و می‌گوید حفظش کنید! همانطور که امام حسن علیه السلام از خلافت کناره گیری می‌کند و معاویه خلیفه می‌شود، امام فرماندهی کل قوا را به بنی صدر می‌دهد، و چنین می‌کند تا او شناخته شود، همانطور که امام حسن علیه السلام صلح کرد تا چهره معاویه مشخص شود. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢کار برای خدا و کار برای مردم 🔸 از نظر اسلام همچنان که کار خود را باید برای خدا کرد، کار خلق را نیز باید برای خدا کرد. 🔹 اینکه گفته می‌شود کار برای خدا یعنی کار برای خلق، راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق، وگرنه کار برای خدا منهای خلق آخوند بازی و صوفی‌گری است، سخن نادرستی است. از نظر اسلام راه، راه خداست و بس، و مقصدْ خداست نه چیز دیگر، اما راه خدا از میان خلق می‌گذرد. 🔸 کار برای خود کردن نفس‌پرستی است، کار برای خلق کردن بت‏ پرستی است، کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه‌‏پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خداپرستی است. 🔹 از قرآن مجید در مورد «اخلاص» نکته جالبی استفاده می‌شود و آن اینکه مخلِص بودن (به کسر لام) غیر از مخلَص بودن (به فتح لام) است. مخلِص بودن (به کسر لام) یعنی در عمل اخلاص ورزیدن، عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلَص بودن (به فتح لام) یعنی پاک و خالص شده برای خدا. 🔸️بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل، چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود، چیز دیگر است. 📚استاد مطهری، جهان‌بینی توحیدی، ص۸۰-۷۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
ســلام قرارِ دلِ بے قــرار ما..🌹 🆔️@zendegi_filsofaneh
امام‌علی‌علیه‌السلام: الكَذّابُ و المَيّتُ سَواءٌ؛ فإنّ فَضيلَةَ الحَيِّ علَى المَيّتِ الثِّقَةُ بهِ، فإذا لَم يُوثَقْ بكَلامِهِ بَطَلَت حَياتُهُ دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست 📚غررالحكم‌،حدیث۲۱۰۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸رأی دادن کافی نیست؛ همدیگر را به رأی دادن تواصی کنید🔸 بعضی فکر می کنند همین که در انتخابات شرکت کردند، رسالتشان انجام شده است. قرآن خلاف این را می گوید. چرا؟ چون قرآن می گوید: «ان الانسان لفی خسر، الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر». می گوید ایمان و عمل صالح، انسان را از خسران نجات می دهد اما نه به تنهایی! رأی دادن، مثل ایمان و عمل صالح است. اما «تواصوا بالحق» هم لازم است. رأی دادن لازم است، اما کافی نیست. اگر کسی خانوادۀ خودش را توصیه به شرکت در انتخابات نکند، همسایه های خودش را توصیه نکند، دوستان خودش را توصیه نکند و برای این کار، تبلیغ نکند، طبق آیه قرآن از جملۀ زیانکاران است. هم آن کسی که شرکت نکند و هم آن کسی که شرکت بکند و تبلیغ نکند، زیانکار هستند. 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 مقدمه‌ی عاقل شدن 🔹 تمامی این درس‌خواندن‌ ها نردبان است؛ این کتاب قرآن کریم چقدر بوسیدنی است! فرمود علم چیز خوبی است بر همه واجب است عالِم بشوند درست است، اما نردبان است و بر همه لازم است نردبان تهیه کنند این نردبان مقدمه است که از کجا بالا برویم؟ ✔فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ (عنکبوت/۴۳) ما عقل می ‌خواهیم علم نمی ‌خواهیم! ما بالارفتن می‌ خواهیم نردبان نمی‌‌خواهیم! این نردبان برای این است که انسان بالا برود علم برای اینکه عاقل بشود فرمود: ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾ یعنی علم مقدمه است برای عقل و عقل هم که وجود مبارک حضرت معرفی کرد فرمود: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان».(تفسیرنورالثقلین،ج۵،ص۳۸۲) 🔹 پس معلوم می ‌شود علم، نردبانِ عقل باید باشد و معیارِ آن است و هدف حوزوی‌ ها و دانشگاهی‌ های اسلامی این است که انسان بشود ولّی خدا و ولّی خدا هم همین است. اگر کسی ولّیِ او شد حالا در دنیا برکاتش را دارد آخرت برکاتش را دارد . از علم به عین آمدن، نصیب ولّی خدا می ‌شود. ۱۳۹۸/۹/۲۸ 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیروزی با حق است 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: 🔹 سه حالت و خصلت است که در هر کس باشد، منافق است؛ • گرچه روزه بگیرد • و نماز بخواند • و به گمان خود مسلمان باشد! 🔹کسی که چون امینش قرار دهند خیانت کند؛ 🔹چون سخن رانَد و خبر دهد، دروغ گوید؛ 🔹چون وعده نماید خلف کند. 📚 نهج الفصاحه، ص422 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢 فلسفه و عرفان، ظرف دل را برای دریافت معارف بلند قرآن باز می کنند مرحوم علامه مانند مرحوم صدرالمتألهين مي كوشيد تا منطق را كاملاً تعليم و آن را در خدمت فلسفه قرار دهد و نيز فلسفه را تكميل و به عرفان نزديك كند؛ آن گاه برهان و عرفان را به خدمت قرآن ببرد تا انسان با داشتن يك سلسله زمينه ها بتواند از اين درياي بي كران معارف الهي بهره گيرد و ظرفي تهيه كند و از قرآن مددي بگيرد و فلسفه و عرفان، ظرف دل را باز مي كنند. نظر مرحوم صدرالمتألهين همين است و مرحوم علامه نيز همين روش را به عنوان سيره‌ي عملي خود برگزيد كه حكيم و عارف، ظرف قلبشان براي دريافت معارف بلند قرآن كريم، منشرح است. 📚 مهراستاد، آیت الله جوادی_آملی ، ص ۱۳۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
من به هیچ کس نمیتوانم چیزی یاد دهم فقط میتوانم آنها را وادار به فکر کردن کنم 🆔️@zendegi_filsofaneh
✔از نظر افلاطون عدالت بخشی از فضیلت انسانی و در عین حال، رشته ای است که مردمان را در داخل دولت ها به هم پیوند می دهد. به تعبیری دیگر، عدالت خصلتی است که در آن واحد هم انسان را به خوبی می سازد و هم اجتماع را ایجاد می کند. این موضوع، یعنی یکسان دانستن اثر عدالت در تربیت نفس بشر و در اجتماعی کردن او 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 راه نجات 🔹 از بیانات نورانی وجود مبارک امام‌رضا سلام‌الله‌علیه است که مرحوم صدوق در تحف العقول نقل کرده که مؤمن وقتی مؤمن است که امام را ـ نه علما را ـ الگوی خود قرار دهد، بعد از این بالاتر پیغمبر را الگوی خود قرار دهد، بعد از این بالاتر خدا را الگوی خود قرار دهد.(تحف العقول، ص۴۴۲) 🔸️ آن مقام اسمای حسنای خدا و ذات خدا که از حریم بحث بیرون است، کارهای خدا برای بنده خدا الگوست، کارهای پیغمبر الگوست، کارهای امام الگوست؛ اما آن مقام وحی یابی و نبوّت و رسالت و شریعت آوری و رابطه بین فرشته ها و اینها از حریم بحث بیرون است. کارهایی که پیامبر می کرد، آن مقام ولایت و امامتی که می گوید: «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه‏»،(الکافی،ج۱،ص۹۸) آنها از حریم بحث بیرون است؛ اما این کارهایی که اینها می کنند الگوی ما هستند. فرمودند: مؤمن وقتی مؤمن است که ببیند خدا چه کرده است؛ خدا اَسرار غیب را برای همه نمی گوید، شما هم اَسرارتان را برای همه نگویید: ﴿عالِمُ‏ الْغَیبِ‏ فَلا یظْهِرُ عَلی غَیبِهِ‏ أَحَداً﴾؛ (سوره جن، آیه ۲۶) فرمود خداوند اَسرار را حفظ می کند، آبروی مردم را حفظ می کند، شما هم همین کار را بکنید! 🔹️ به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات ٭٭٭ بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن(دیوان حافظ، غزل ۳۹۳) اَسرار مردم را حفظ کردن، غیب را برای هر کسی نگفتن؛ نه غیب خود را و نه غیب دیگری را! حضرت استدلال کرد و فرمود که خداوند غیب را می داند، ولی برای هر کسی نمی گوید: ﴿عالِمُ‏ الْغَیبِ‏ فَلا یظْهِرُ عَلی غَیبِهِ‏ أَحَداً﴾، شما هم اَسرار خود و دیگران را حفظ کنید، چیزی را که شنیدید فوراً منتشر نکنید! این سنّتی است که تأسّی کردن به کار ذات اقدس الهی است. ۹۴/۵/۲۲ 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد با سعادت شمس‌الشموس و انیس‌النُفوس حضرت امام علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام مبارک💐💐💐 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا