eitaa logo
زندگی آگاهانه
330 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ریشه‌ی تو، فهم، علاقه و انتخاب توست 🔸️دختر خوبم ! سقوط و انحطاط خیلی آسان و طبیعی است . جاذبه ها تو را به سقوط می خوانند ، ولی بالا رفتن و از کشش جاذبه آزاد شدن ، « موتورهای روشن » می خواهد . ✔ببین ! یک سنگ به اندازه ای بالا می رود ، که نیرویی پشت آن باشد با تمام شدن نیرو ، سقوط و افتادنِ سنگ طبیعی است ، ولی یک گیاه کوچک را نگاه کن ، که چطور از زیر خاک ها و سنگ ها سر بیرون می آورد و حتی آسفالت ها و سیمان ها را می شکند و سر بلند می نماید . 👈اگر تو به اندازه ی این گیاه کوچک ، ریشه داشته باشی ، از زیر خاک و سنگ و از زیر عادت و غریزه و از زیر حرف ها و هوس ها سر بیرون می آوری و سربلند می شوی .دخترم می دانی ریشه ی آدم چیست ؟ ریشه ی تو ، فهم تو ، علاقه تو و انتخاب توست ، عمل تو از این ریشه ها سر بلند می کند . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۱۶۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️امام علی علیه السلام: ❣این دلها همانند تن ها خسته می‌شوند، برای نشاط آن به سخنان حکیمانه رو بیاورید 🆔️@zendegi_filsofaneh
هر موجود زنده‌ای که می‌خواهد راه رشد و تکامل را طی کند، یکی از احتیاجاتش آزادی است. آزادی یعنی نبودن مانع. انسانهای آزاد انسانهایی هستند که با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می‌کنند و تن به وجود مانع نمی‌دهند 📚 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۲_۱۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 از علم تا عقل 🔹 علم هدف نیست، علم نردبان خوبی است كه ما به عقل برسیم. فرمود این امثال را كه ما می‌ زنیم ﴿تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ فرمود دانشمندان نردبان به دست ‌هستند هنوز به مقصد نرسیدند. عالِم حوزوی و دانشگاهی مادامی كه عالِم و دانشمند است و درس خوانده است به مقصد نرسیده است، بلکه نردبانی در دست اوست؛ اگر این نردبان را گرفت و بالا رفت و عاقل شد به مقصد رسیده است. 🔹 فرمود ما عالِم نمی‌ خواهیم ما عاقل می ‌خواهیم ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ این ‌چنین نیست كه علم هدف باشد. 💬آیت‌الله جوادی آملی تاریخ: 1391/11/11 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔷️عکس‌العمل نیکی و بدی در جهان 🔸️آیا نیکی و بدی در جهان عکس‌العمل دارد؟ 🔹️این خود یک جهان‌بینی است 🔸️از نظر قرآن قطعاً چنین عکس‌العمل‌هایی در دنیا وجود دارد. البته مکانیزم این عکس‌العمل به چه شکلی است و در چه حدی در ساختمان عالم وجود دارد، یک حساب دیگری است، ولی هست. 🔹️قرآن در بسیاری از آیات خود وقتی از عذاب نام می‌برد عذاب دنیا را هم می‌گوید، کما این که از نعیم هم که سخن می‌گوید نعیم دنیا را هم می‌گوید و به علاوه در بعضی از موارد صریحاً از اثر کار در خود دنیا صحبت می‌کند و ذکری از آخرت به میان نمی‌آورد: وَ لْیخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیةً ضِعافاً خافُوا عَلَیهِمْ 🔸️هان! ای آدمی که بچه کوچک داری، نسبت به یتیمان بی‌رحم نباش و بترس بر بچه‌های خودت؛ اگر تو امروز ظلم کنی ممکن است عکس‌العملش به بچه‌های تو و به نسل تو برگردد. 📚 استاد مطهری، انسان شناسی قرآن، ص46 🆔️@zendegi_filsofaneh
💢ریشه‌ی تو، فهم، علاقه و انتخاب توست 🔸️دختر خوبم ! سقوط و انحطاط خیلی آسان و طبیعی است . جاذبه ها تو را به سقوط می خوانند ، ولی بالا رفتن و از کشش جاذبه آزاد شدن ، « موتورهای روشن » می خواهد . ✔ببین ! یک سنگ به اندازه ای بالا می رود ، که نیرویی پشت آن باشد با تمام شدن نیرو ، سقوط و افتادنِ سنگ طبیعی است ، ولی یک گیاه کوچک را نگاه کن ، که چطور از زیر خاک ها و سنگ ها سر بیرون می آورد و حتی آسفالت ها و سیمان ها را می شکند و سر بلند می نماید . 👈اگر تو به اندازه ی این گیاه کوچک ، ریشه داشته باشی ، از زیر خاک و سنگ و از زیر عادت و غریزه و از زیر حرف ها و هوس ها سر بیرون می آوری و سربلند می شوی . ✅دخترم می دانی ریشه ی آدم چیست ؟ ریشه ی تو ، فهم تو ، علاقه تو و انتخاب توست ، عمل تو از این ریشه ها سر بلند می کند . 📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، ص ۱۶۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
📜 وصله‌ ها را بگير از من‌ تا من‌ سبك‌ تر شوم‌ 🔸️حضرت سید هاشم حداد رضوان الله علیه ميفرمود: من‌ ميبينم‌ در همۀ حرم های مشرّفه‌ مردم‌ خود را به‌ ضريح‌ میچسبانند و با التجا و گريه‌ و دعا ميگويند: وَصْله‌اي‌ بر وصله‌های لباس‌ پارۀ ما اضافه‌ كن‌ تا سنگين‌ تر شود. 🔹️كسی نميگويد: اين‌ وصله‌ را بگير از من‌ تا من‌ سبك‌تر شوم‌، و لباسم‌ ساده‌تر و لطيف‌تر شود! 🔸️حاجات‌ مردم‌ غالباً راجع‌ به‌ امور مادّی است‌ گرچه‌ مشروع‌ باشد، مثل‌ أدا شدن‌ قرض‌ و بدست‌ آمدن‌ سرمايۀ كسب‌ و خريدن‌ منزل‌ و ازدواج‌ دختر جوان‌ و شفاي‌ مريض‌ و ميهمانی دادن‌ در ماه‌ رمضان‌ و امثالها. 🔺️و اينها خوب‌ است‌ در صورتی كه‌ موجب‌ قرب‌ و تجرّد انسان‌ گردد، نه‌ آنكه‌ بر شخصيّت‌ و أنانيّت‌ وي‌ افزوده‌ كند و هستی او را تقويت‌ نمايد؛ زيرا اين‌ تقويتِ هستی موجب‌ سنگينی نفس‌ و بُعد از راه‌ خدا ميشود؛ به‌ خلاف‌ آنكه‌ اينها بايد موجب‌ قرب‌ و سبكي‌ و انبساط‌ نفس‌ گردد. ✅عملي‌ خوب‌ و صلاحِ واقعي‌ بشر است‌ كه‌ موجب‌ قُرب‌ شود و نفس‌ او را آزاد كند، خواه‌ توأم‌ با منفعت‌ طبعي‌ و طبيعي‌ باشد و يا نباشد. 📚روح مجرد، ص ۲۷۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍اكثر و اكثریت نباید ملاك باشد و نباید انسان این جور باشد كه ببیند اكثر مردم كدام راه را میروند [همان راه را برود و بگوید] آن راهی كه اكثر مردم می روند همان درست است. ✅ این مثل همان تقلید است. همان طور كه انسان طبعا به سوی تقلید از دیگران كشیده می شود، طبعا به سوی اكثریت نیز كشیده میشود، و قرآن مخصوصا همان چیزی را كه انسان طبعا به سوی آن كشیده می شود انتقاد می كند، می فرماید: اگر اكثر مردم زمین را پیروی كنی، تو را از راه حق منحرف می كنند. دلیلش این است كه اكثر مردم پیرو گمان و تخمین اند نه پیرو عقل و علم و یقین، و به تارهای عنكبوتی گمان خودشان چسبیده اند. ◀️ این است كه در كلمات امیرالمؤمنین هست: لاتَسْتَوْحِشوا فی طَریقِ الْهُدی لِقِلَّةِ اَهْلِهِ (نهج البلاغه، خطبه ۲۰۱) هرگز در راه هدایت، به دلیل اینكه در آن راه و جاده افراد كمی هستند وحشتتان نگیرد. ↔️ یك وقت دوتا راه در پیش رو دارید: یكی را می بینید كه انبوه جمعیت در آن موج می زند. راه دیگر را نگاه می كنید، می بینید عده كمی در آن هستند. گاهی انسان وحشتش می گیرد. فرض كنید به سوی مقصدی داریم میرویم. به یك دو راهی میرسیم. اكثریت مردم و انبوه جمعیت را می بینیم كه راهی را انتخاب كرده اند. اقلیتی هم راه دیگر را در پیش گرفته و می روند. آدم وحشتش می گیرد، می گوید ما هم از همان راه اكثریت می رویم، هرچه به سر آنها آمد به سر ما هم می آید. می فرماید: نه، راه شناس باشید، اكثریت یعنی چه؟! 📚مجموعه آثار شهید مطهری،ج ۲۲، ص۷۱۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
در آیات قرآن کریم و همچنین در روایات ، معادلی برای کلمه موزیک یا موسیقی در عربی سراغ ندارم . در قرآن کریم که نیست ، در روایات هم تا آنجا که در خاطرم هست ، سراغ ندارم . ... هر آوازه خوانی و هر نوع نوازندگی حرام نیست . آن نوع از آوازه خوانی و نوازندگی که شنونده یا‌ حاضران در مجلس را به گناه می کشاند و اهتمام آنها را به رعایت قوانین پاکی و تقوا ضعیف می کند حرام است ؛ اما اگر آوازه خوانی با موسیقی ای هست که این اثر را ندارد ، حرام نیست . 📚 موسیقی و تفریح در اسلام ، شهید دکتر بهشتی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدترین دردها، بی دردی است. فلسفه یعنی دردمندِ فکر بودن. و فلسفه آنجایی است که پرسش مطرح می‌شود. 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh