🔸به اسم آزادی، اَسیرَت می کنند!🔸
شیاطین میگویند «انسان آزاد است» و با این آزادی، انسان را بندۀ همه چیز میکنند!! اما انبیاء میگویند: «انسان بنده است» و با این بندگی، او را از بندگی دیگران آزاد میکنند! انبیاء با بندگی، انسان را از بندگیِ مخلوق آزاد میکنند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را اسیر همۀ چیزهای پَست میکنند.
انبیاء با بندگی، انسان را از زندان نجات میدهند و شیاطین به اسم آزادی، انسان را زندانی میکنند.
💬آیتالله حائری شیرازی
#متن_نوشت
#اسارت
#بندگی
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️حدیثی در باب امامت
🔹️حدیث معروف "مَنْ ماتَ وَ لَمْ یعْرِفْ امامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةً جاهِلِیةً"(دلائل الصّدق، ص ۶ و ۱۳) هرکس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد، مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت.
تعبیر خیلی شدیدی است چون در زمان جاهلیت مردم اصلًا مشرک بودند و حتی توحید و نبوت هم نداشتند .
1️⃣ کسانی که امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی میدانند، میگویند ببینید پیغمبر اکرم به مسئله رهبری تا کجا اهمیت داده که معتقد شده است اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلی است، برای اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی بستگی دارد به اینکه رهبری، رهبری درستی باشد و مردم پیوندشان را با رهبر محکم کرده باشند.
2️⃣ آنها که امامت را به مفهوم مرجعیت دینی معنی میکنند، [در معنی این حدیث] میگویند کسی که میخواهد دین داشته باشد، باید مرجع دینی خودش را بشناسد و بداند که دین را از کجا بگیرد.اینکه انسان دین داشته باشد ولی دینش را از مأخذی بگیرد که ضد آن است، عین جاهلیت است.
3️⃣ آن کسی که امامت را در حد ولایت معنوی میبرد، میگوید این حدیث میخواهد بگوید که اگر انسان مورد توجه یک ولّی کامل نباشد، مانند این است که در جاهلیت مرده است.
📚 استاد مطهری، امامت و رهبری، ص۳۶_۳۷
#متن_نوشت
#امامت
#ولایت_معنوی
🆔️@zendegi_filsofaneh
﮺ای رسول
تو نیامدهای که آدمها خوب شوند
تو آمدهای تا زمینهی انتخاب خوب را
برای آنها فراهم نمایی﮺
📚 تطهیر با جاری قرآن ج۲ ،ص ۲۲۳
#عکس_نوشت
#زمینهی_انتخاب_خوب
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴عادتهای فکری غیر عقلانی خطرناک است
🎙دکتر دینانی
#کلیپ_تصویری
#عادت_فکری
#سطحی_نگری
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️فایده اندیشیدن
ممکن است کسی از من بپرسد که شما از اندیشیدن صحبت میکنید، چه اثر و فایدهای دارد؟ هرگونه اندیشیدن و هرگونه تفکر اثری در شما بجای میگذارد و بر هستیِ شما (از حیث) تفکر میافزاید. اثری که از تفکر در وجود شما باقی میماند، آیا قابل زوال و از بین رفتن است؟
هر چیز بدنی و جسمانی قابل زوال است اما اثری که از ناحیه تفکر برای انسان حاصل میشود و به جان انسان افزوده میشود، ماندگار است و قابل زوال نیست. پس باید ذهن را فعال کرد و اندیشید.
💬دکتر دینانی
#متن_نوشت
#اندیشیدن
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 آدمهایی که توسعه یافتهاند و پوستهها و دیوارها را شکستهاند نمیتوانند دوباره به زندانها بازگردند.
💬علی صفایی حائری
#عکس_نوشت
#توسعهیانسان
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌خطرناکترین زندان، زندانِ اندیشهی کج است
🎙دکتر دینانی
#کلیپ_تصویری
#اندیشه_کج
🆔️@zendegi_filsofaneh
📚کتاب: عقل و عشق
▫️مروری بر زندگی و اندیشه ملاصدرای شیرازی
✏️محمدتقی سهرابیفر
🔻منطبق با جدال بین عقل و عشق، حکما و عرفا نیز از دیرباز رودر روی یکدیگر بودهاند. اما ملاصدرا بدون اینکه عقل و عشق را تقابل با یکدیگر قرار دهد، آن دو را مکمل یکدیگر میداند. صدرالمتالهین عقل را به عنوان ملکی از ملائک الهی، لازمه شناخت و معرفت میداند. اما در عین حال، به صراحت بیان میکند که عقل به تنهایی قادر به رسیدن به سرمنزل مقصود نیست و این مکاشفه و نور الهی است که انسان را به هدف میرساند. بدین ترتیب ملاصدرا بنای حکمت متعالیه را بر اساس سه مسلک قرآنی، عرفانی و برهانی احداث میکند. این پیوند تحول عظیمی در فلسفه اسلامی ایجاد کرد و منظر جدیدی پیش روی فلاسفه نهاد و به بسیاری پرسشها پاسخ داد. به همین نحو، حکمت متعالیه صدرا پاسخگوی بسیاری از مباحث امروزین نیز هست.
#معرفی_کتاب
#عقلوعشق
🆔️@zendegi_filsofaneh
‼️مسلمان بودن؛ از ادعا تا واقعیت‼️
✅حضرت محمد صلی الله علیه و آله:
چگونه ادعا میکنی مسلمان هستی؛ در حالی که مردم از دست تو سالم نيستند؟
و چگونه خود را مؤمن می دانی در حالی كه مردم از تو در امان نيستند؟
و چگونه گمان میکنی داراى تقوى هستى در حالی كه مردم از آزار و اذيت تو اجتناب مىكنند؟
كسى كه ادعا كند دوست ماست ولی به گفتار ما عمل نكند، از ما نيست و ما از او نيستيم.
📚ترجمه ارشاد القلوب ، صفحه ۲۷۴
#متن_نوشت
#مسلمانبودن
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰نگاه محدود و احمقانه و قشری به انسان
🔻این که فرمودند اگه فقر از یک در آمد ایمان و دین از در دیگه میره بیرون یعنی ما ماده و معنا رو با هم باید تعریف کنیم، جسم و روح انسان از هم جدا نیست ،تفکیک مکانیکی وجود نداره ، یعنی نه نگاه هندی و شرقی داریم که به اسم اینکه ما دنبال تعالی روح و معنویات هستیم گرفتار ذلت فقر و تحقیر و استعمار و اینا بشیم و تو سری بخوریم؛ نه مثل غرب انسان را تبدیل کنیم به یک حیوان وحشی که هیچی سرش نمیشه الا قدرت و ثروت و لذت، در طلب رفاه، انسان رو قربانی اقتصاد کنی... خداپرستی بشه پولپرستی ،دلار پرستی طلاپرستی ،شهوت پرستی.
🔻جامعه متمدن باشه ظاهراً اما انسانی که تو اون جامعه است انسان وحشی باشه، انسان وحشی ولی جامعه متمدن و مجهز ... هر چه بیشتر بخور و کیف کن و لذت ببر ، مسابقهی ثروت و قدرت و لذت، فقط ببین چیکار کنیم بهمون بیشتر خوش بگذره!
🔻 کجایی اصلا ؟ اینجا کجاست؟ ما کجاییم؟ مهم نیست! تا کی اینجا هستیم؟ چه میدونم! کی و کجا اومدیم؟ مهم نیست! کجا میریم بعداً؟ اینا ربطی به ما نداره ! ما الان اینجاییم باید خوش بگذرونیم!
خوب این خیلی نگاه محدود و احمقانه و قشری است به انسان...
🔻 نگاه سوم، شیر روز و پارسای شب است ...
💬حسن رحیمپور ازغدی
#متن_نوشت
#نگاهمحدود
#نگاهقشری
🆔️@zendegi_filsofaneh