eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آزادی؛ بزرگترین امتیاز انسان 🔸️یکی از بزرگ‌ترین امتیازات انسان این است که می‌تواند معصیت کند. 🔸️آدم توانست نافرمانی کند خداوندگارش را؛ بله، این بزرگ‌ترین امتیاز انسان است که می‌تواند نافرمان باشد تا فرمان‌برداری‌اش ارزشی دیگر پیدا کند. 🔸️ فرمان‌برداری اجباری [یعنی] اگر کسی را مجبور کردند، از یک راهی برود؛ این چندان ارزشی ندارد. آن چیزی که ارزش دارد فرمان‌برداری و انتخاب است. 🔸️ بهترین تعریف برای انسان این است که انسان جانداری است آگاه و انتخاب‌گر. 🔸️ با انتخابش چه‌کار می‌کند؟ انسان با این انتخابش، آینده و سرنوشت خود را می‌سازد؛ سرنوشت انسان به‌دست انتخاب آگاهانۀ او ساخته می‌شود. 🔸️ بدین جهت است که اسلام هیچ‌چیز را بر کسی تحمیل نمی‌کند، حتی دین را؛ می‌گوید: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ» «وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْيَكْفُرْ». 📚شهید بهشتی،انسان از منظر قرآن، ص ۹۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
عشق مثلِ مالِ دنیا در خورِ قیمت نبود سود کرده یوسفش را هر کسی نفروخته🌱 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅ اشتباه برخی جوانان؛ نه هر انسان سنت‌گرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنت‌شکنی آزاداندیش 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 رهنمون 🔸 خدا مرحوم كلینی را غریق رحمت كند! كتاب اول کافی، «كتاب العقل و الجهل» است، كتاب دوم آن «كتاب فضل العلم». در «كتاب فضل العلم» بین علم و جهل فرق نگذاشت، نفرمود «كتاب العلم و الجهل»؛ اما اوّلی، «كتاب العقل و الجهل» است. 🔸 آنكه آدم را به بهشت می‌برد عقل است، آنكه آدم را به جهنم می‌برد جهالت است یعنی جهل در مقابل عقل! اگر آن گونه که حضرت فرمود: «العَقلُ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحمَن»، پس «الجهل ما لم یعبد به الرحمن». 🔸️ انسان یا بهشتی است یا جهنّمی، آنگاه بهشتی یا درس خوانده است یا درس نخوانده، جهنمی هم یا درس خوانده است یا درس نخوانده، پس به درس خیلی نباید تكیه كرد، به عقل باید تكیه كرد. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 غفلت مُهلِک 🔸 پیروی از هوا انسان را از راه خدا باز می ‌دارد. چطور می ‌شود كه انسان پیرو هوا می ‌شود؟ تحلیلی كه قرآن ارائه می ‌كند این است كه اگر كسی صحنه محاكمه معاد را منكر باشد یا صحنه محاكمه معاد را منكر نباشد ولی از یاد ببرد، چنین آدمی رهاست. 🔸 اگر كسی نداند كه مسئول است، اگر نداند كه این عمل زنده است و این عمل دامن گیر او می‌ شود و او را به هر سَمتی كه بخواهد می ‌برد، اگر به این معتقد نیست یا از یادش رفته است، خود را رها می ‌پندارد. 🔸 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذینَ یضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ﴾، چرا؟ ﴿بِما نَسُوا یوْمَ الْحِسابِ﴾؛ آنكه جلوی آدم را می‌ گیرد مسئله معاد است، آن چیزی که جلوی هوا را می ‌گیرد اعتقاد به محكمه است. انسان اگر بداند که آبرویش فوراً می ‌رود، آن كار را انجام نمی دهد؛ اگر كسی بداند عمل زنده است و آبروبَر است دست به خلاف نمی ‌زند. 🔸 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذینَ یضِلُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ﴾، چرا؟ برای اینكه محكمه را فراموش كردند. كسی كه ـ معاذ الله ـ معتقد به معاد نیست یا معتقد است ولی معاد را فراموش كرده، گرفتار پیروی هوا می‌ شود. درست است كه معاد همان رجوع به مبدأ است؛ اما اثر تربیتی مربوط به اعتقاد به معاد است; یعنی اگر كسی بداند كه عمل زنده است، مواظب كار خودش است. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 دو نقد از نقدهای استاد مطهری بر نظام‌ آموزشی حوزه، در کتاب ده گفتار که در حدود ۵۰ سال پیش منتشر شد 🔹 در حوزه‌های علوم دینی، ادبیات عرب خوانده می‌شود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد می‌گیرند خود زبان عرب را یاد نمی‌گیرند، نه می‌توانند با آن تکلم کنند و نه می‌توانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند. 🔸 افراط در مباحثه و شیوع علم اصول در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد می‌کند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقع‏بینی در مسائل اجتماعی دور می‌کند و به واسطه این که حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمی‌شود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب می‌شود طلاب در مسائل اجتماعی واقع‏بینی نداشته باشند. 📚شهید آیت‌الله مطهری، ده گفتار، ص۲۹۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰نئولیبرالیسم در یک کلمه یعنی "مکتب حرص". اگر در هر زمینه‌ای -پول، شهرت، موفقیت، شهوت... حتی دانش- به دنبال حداکثری کردن سهم و منفعت خودتی، تبریک میگم تو دست پرورده‌ی متعارف جهان نئولیبرال هستی. 🖋وحید یامین‌پور 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدترین دردها، بی دردی است. فلسفه یعنی دردمندِ فکر بودن. و فلسفه آنجایی است که پرسش مطرح می‌شود. 🎙دکتر دینانی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🌀 مراقب باورهایمان باشیم! 🔹امروز جنگ، جنگ رسانه‌هاست. جنگ فقط خوردن خمپاره رویِ خانه‌هایمان نیست. از خانه‌هایمان مهم‌تر باورهایمان است که باید مراقب باشیم بمباران نشوند. 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 فقر مذموم ` 🔸 ذات اقدس الهی تشریعاً بر مال ‌دار واجب كرده که بخشی از وجوه به نام زكات است, بخشی به نام خمس است, بخشی به نام كفارات است, بخشی به نام نذورات است كه با این راه ها, فقر برطرف شود؛ یعنی در نظام اسلامی فقر‌طبیعی هست ولی فقر‌اقتصادی ممنوع است. 🔸 در فقر‌طبیعی ما خردسالانی داریم كه اینها نیازمند هستند, كهن‌سالانی داریم که نیازمند هستند, بیماران و فرسوده ‌ها و فرتوت ‌ها و از كار افتاده‌ هایی داریم كه اینها نیازمند هستند، جلوی اینها را كه نمی ‌شود در نظام عالَم گرفت كه ما فقیر طبیعی نداشته باشیم؛ یعنی مریض نداشته باشیم, پیرزن نداشته باشیم, پیرمرد نداشته باشیم, خردسال نداشته باشیم، اینكه شدنی نیست، عالَم اینها را دارد؛ اما فقر‌اقتصادی ممنوع است یعنی هیچ كسی نباید گرسنه باشد. 🔸️شما در بیانات نورانی حضرت امیر می‌بینید كه حضرت نفرمود من به فقیر كمك می ‌كنم، كمك به فقیر یك امر عاطفی است، بلکه فرمود: «لو تَمثّل لِی الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ»؛ من اگر فقر را ببینم گردنش را می‌زنم، من با فقر مخالفم؛ كمك به فقیر كه از هر كسی بر می ‌آید! 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💢عادت به تفکر و تعقل ⬅️انسان برای اینکه از چنگال تسلط شهوات تباه کننده جسم و جان و عقل و ایمان و دنیا و آخرت نجات پیدا کند، راهی جز تقویت جانب نیروی عقل ندارد. ✔یکی از راههای تقویت این نیرو این است که کاری کند که تعقل و تفکر در کارها برایش به صورت یک عادت درآید، از عجله در تصمیم بپرهیزد. 🔸️شخصی آمد خدمت رسول اکرم (ص) عرض کرد: نصیحتی به من بفرمایید. فرمود: آیا اگر تو را نصیحتی بکنم عمل خواهی کرد؟ آن مرد در جواب گفت: بلی، و تا سه مرتبه این سؤال و جواب بین رسول اکرم و آن مرد رد و بدل شد و در هر مرتبه رسول اکرم به او می‌فرمود: آیا اگر دستوری بدهم عمل خواهی کرد؟ و او در جواب می‌گفت: بلی عمل خواهم کرد. پس از تعهد مؤکدی که رسول اکرم از آن مرد گرفت، به او فرمود: اِذا هَمَمْتَ بِاَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عاقِبَـتَهُ یعنی هرگاه تصمیم کاری را گرفتی اول تدبّر و تفکر کن و عاقبت و نتیجه آن را ببین، اگر رشد و هدایت است آن را تعقیب کن و اگر شر و ضلالت است از آن دوری کن. 👈از طرز تعهد گرفتن رسول اکرم از آن مرد معلوم می‌شود که برای این جمله، فوق‌العاده اهمیت قائل بوده؛ می‌خواهد به ما بفهماند که باید عادت به فکر و تدبّر داشته باشیم و در هیچ کاری پیش از آنکه کاملا آن را زیر و رو کنیم و نتایج و عواقب آن را بسنجیم وارد نشویم. 📚 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ۲۰۰_۱۹۹ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﮺ای رسول تو نیامده‌ای که آدم‌ها خوب شوند تو آمده‌ای تا زمینه‌ی انتخاب خوب را برای آن‌ها فراهم نمایی﮺ 📚 تطهیر با جاری قرآن ج۲ ،ص ۲۲۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حالا که میگید فلسفه بعضی احکام رو نمیشه فهمید، پس چه فرقی کرد با خرافات؟ برای اونا هم میگن دلیل داره ولی ما نمی‌فهمیم! ⬅️ پاسخ استاد رحیم‌پور‌ازغدی 🆔️@rahimpoor_azghadi 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 از علم تا عقل 🔹 علم هدف نیست، علم نردبان خوبی است كه ما به عقل برسیم. فرمود این امثال را كه ما می‌ زنیم ﴿تِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾، اما ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ فرمود دانشمندان نردبان به دست ‌هستند هنوز به مقصد نرسیدند. عالِم حوزوی و دانشگاهی مادامی كه عالِم و دانشمند است و درس خوانده است به مقصد نرسیده است، بلکه نردبانی در دست اوست؛ اگر این نردبان را گرفت و بالا رفت و عاقل شد به مقصد رسیده است. 🔹 فرمود ما عالِم نمی‌ خواهیم ما عاقل می ‌خواهیم ﴿وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾؛ این ‌چنین نیست كه علم هدف باشد. 💬آیت‌الله جوادی آملی تاریخ: 1391/11/11 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 علت وحشت در تنهایی چیست؟ 🔹 یک زمان تنها بمانی تو ز خلق‌ 🔹 در غم و اندیشه مانی تا به حلق‌ 🔸 آیا زمانی که خلوت برایت رخ دهد که اجباراً در خلوت بروی و یا اختیاراً از مردم جدا شوی، از تنهایی وحشت می‌کنی یا نمی‌کنی؟ کدام یک از ما هستیم که ده شبانه‌روز در یک جا تنها باشیم و حوصله‌مان سر نرود؟ 🔹 حبس تک‌سلولی بالاترین حبس‌هاست، چون آدم تنها می‌ماند. اگر خودت را یافته بودی و خودت را درک کرده بودی [چنین حالتی پیدا نمی‌کردی.] 🔸 این تو کی باشی که تو آن اوحدی‌ 🔸 که خوش و زیبا و سرمست خودی‌ 🔹 اگر تو خودت را کشف کرده بودی، وقتی در خلوت با خودت بودی نیازی به هیچ چیز نداشتی. اینکه در خلوت وحشت می‌کنی برای این است که با خودت هم نیستی، خودت را هم گم کرده‌ای، خودت را باخته‌ای. 🔸 روح و حقیقت عبادت که توجه به خداست، بازیافتن خود واقعی است. انسان خود حقیقی‌اش را در عبادت و در توجه به ذات حق پیدا می‌کند و می‌یابد. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص ٢٠٥ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ‏ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ‏ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ‏ايم. 🔹ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ‏ايم. چگونه مى ‏خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹نمى ‏توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم. 🔹پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى ‏رسد. 📚 علی صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدایا! از تو، رسیدن به تو را می‌خواهم 🌱 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569