🟢 دو نقد از نقدهای استاد مطهری بر نظام آموزشی حوزه، در کتاب ده گفتار که در حدود ۵۰ سال پیش منتشر شد
🔹 در حوزههای علوم دینی، ادبیات عرب خوانده میشود اما با متد غلطی. نتیجتاً طلاب علوم دینی پس از سالها تحصیل ادبیات عرب با آنکه قواعد زبان عرب را یاد میگیرند خود زبان عرب را یاد نمیگیرند، نه میتوانند با آن تکلم کنند و نه میتوانند از عربی فصیح استفاده کنند یا به عربی فصیح بنویسند.
🔸 افراط در مباحثه و شیوع علم اصول در عین این که یک نوع قدرت و هوشیاری در اندیشه طلاب ایجاد میکند، یک نقص دارد و آن این است که طرز تفکر طلاب را از واقعبینی در مسائل اجتماعی دور میکند و به واسطه این که حتی منطق تعقلی ارسطویی نیز به قدر کافی تحصیل و تدریس نمیشود، روش فکری طلاب بیشتر جنبه جدلی و بحثی دارد، و این بزرگترین عاملی است که سبب میشود طلاب در مسائل اجتماعی واقعبینی نداشته باشند.
📒 شهید آیتالله مطهری، ده گفتار، ص۲۹۳
#متننوشت
#نقد
#نظامآموزشیحوزهعلمیه
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
▫️هر عامل و محرکی مادامی که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی که در آن راه پیدا نکند، نمیتواند او را به حرکت وادار کند.
▫️ میشود او را بغلطاند، میشود او را به زور بکشد ولی نمیشود او را راه ببرد!
▫️ حتی خدا مادامی که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در من ننشیند، نمیتواند محرک من باشد، اکراه و غلطاندن ثمری ندارد و نتیجهای ندارد.
▫️محرکها مادامی که در دل انسان نیامده باشد، شناختشان و سپس عشقشان در آن جا نگرفته باشد، فقط انسان را میغلطاند و او را به جبر میکشد.
▫️دین به خاطر اینکه بتواند بار احکام سنگین و نظامهای وسیع را تحمل کند احتیاج به ریشههایی دارد و احتیاج به زمینههایی.
▫️این زمینه از تفکر شروع میشود، تفکر در انسان و در جهان و نقش انسان در جهان.
▫️ این بینش و این تفکر و این جهان بینی، ما را به عقیدههایی میرساند و این عقیدههاست که میتواند نظامها و احکام را به تحقق برساند.
▫️ مادامی که این زمینه و این ریشه نباشد احکام دوام ندارد عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمیتواند دوام بیاورد ناچار گرفتار ضد سنتها میشود!
📚 علی صفایی حائری|حجاب| ص ۱۱
#متننوشت
#تربیت
#حجاب
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅ کسانی که به قول خودشان خیلی «زرنگ» هستند نمیدانند که ...
🔸بسیاری از مردم دچار این اشتباه هستند که نفاق و دورویی و مکر و خدعه را یک امتیاز برای خود میشمارند و به آن نام «زرنگی» میدهند. صداقت و صراحت و یکرویی را از کمشعوری میشمارند، گمان میکنند که با مکر و خدعه و نفاق بهتر میتوان با عوامل حیات هماهنگی کرد و پیش رفت. غافل از اینکه طبع عالم بر درستی و صداقت است. آن کس که با خدا مکر کند خداوند فوق همه مکرکنندگان است.
🔹قرآن کریم همواره از راستی و صداقت و صراحت دم میزند و با ندای بلند میفرماید که مکر و نیرنگ و نفاق -با همه پیشرفتهای موقت- محکوم به شکست خوردن است؛ روزگار٬ بساط نیرنگ و دورویی را درهم میپیچد و شیشه نفاق را میشکند. اساس عالم بر حقیقت است نه بر مَجاز، و نمیتوان نظام راستین جهان را به بازی گرفت.
📝 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۲۵۲
#متننوشت
#صداقت
#نیرنگ
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
امام خمینی ره (شرح حدیث لقاءالله، کتاب چهل حدیث):
ما بیچاره ها که از مشاهدات و تجلیات بکلی محرومیم، از ایمان به این معانی هم، که خود یک درجه از کمال نفسانی است و ممکن است ما را به جایی برساند، دوریم.
از مرتبه علم، که شاید بذر مشاهدات شود، نیز فرار می کنیم، و چشم و گوش خود را بکلی می بندیم و پنبه غفلت در گوشها می گذاریم که مبادا حرف حق در آن وارد شود.
اگر یکی از حقایق را از لسان عارف شوریده یا سالک دلسوخته یا حکیم متألهی بشنویم، چون سامعه ما تاب شنیدن آن ندارد و حبّ نفس مانع شود که به قصور خود حمل کنیم، فوراً او را مورد همه طور لعن و طعن و تکفیر و تفسیقی قرار می دهیم و از هیچ غیبت و تهمتی نسبت به او فرو گذار نمی کنیم.
...تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود. علوم بذر مشاهدات است.
گو که ممکن است گاهی بی حجاب اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و خلاف سنت طبیعی است، و نادر اتفاق می افتد،
پس طریقه خدا خواهی و خدا جویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را صرف مذاکره حق کند، و علم بالله و اسماء و صفات آن ذات مقدس را از راه معمولی آن در خدمت مشایخ آن علم تحصیل کند، و پس از آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه از آن حاصل خواهد شد.
#متن_نوشت
#لقاءالله
#امام_خمینی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
علامه طباطبایی نوشته بود
مؤمن به معنای کسی است
که به تو امنیت دهد
و تو را در امان خود حفظ کند..
📚المیزان، جلد۱۹، ص۳۸۲
#متننوشت
#مومن
#امنیت
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 چرا از عقلتون می ترسید؟ چرا بدون عقل زندگی میکنید؟
🎙استاد رحیمپور ازغدی
#کلیپ
#تفکر
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 گاهی افراد تحصیلکرده به این دلیل از دین گریزان میشوند ...
🔸علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
🔹افرادی مانند من که با پرسشهای مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملا این حقیقت را درک میکنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بیسواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است. از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.
🔸این بنده شخصاً سالهاست که این مطلب را احساس کردهام و وظیفه خود دانستهام که فعّالیتهای مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. تجربه نشان داده است که اینگونه فعّالیتها بسیار ثمربخش است.
📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷
#متن_نوشت
#دلیل_دین_گریزی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰 نظام آموزشی جاهل پرور!
امام جواد (ع): علم دو گونه است، علم مطبوع و علم شنیده شده. اگر علم مطبوع نباشد، علم شنیده شده فایده ندارد.
🔻 علم شنیده شده علمیست که از خارج فراگرفته میشود و علم مطبوع، دانشی است که ناشی از طبیعت و سرشت آدمی است، از خود انسان سرچشمه میگیرد و از دیگری نمیآموزد و منظور همان «قوه ابتکار» خود شخص است. اگر علم از درون انسان نجوشد، علم مسموع فایده ندارد.
🔸️بعضی افراد به نحوی تربیت و تعلیم یافتهاند که آن نیروی مطبوع به حرکت در نیامده و پرورش نیافته است. این افراد نسبت به آموختههای خویش حکم ضبط صوت را دارند. به طوریکه که اگر مسئلهای خارج از مسموعات و محفوظات آنها طرح شود، در آن مسئله صد در صد جاهل اند.
⬅️ بنابراین باید در افراد جامعه «شخصیتِ فکری و عقلانی» رشد یابد؛ یعنی «قوه تجزیه و تحلیل» در مسائل بالا برود. از این روی در تعلیم و تربیت باید به دانشآموز «مجال اندیشه» داد و او را به «تفکر» ترغیب کرد.
📚 شهید مطهری- تعلیم و تربیت صفحه ۳ تا ۶
#متن_نوشت
#تربیت_عقلانی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
ما که ترازو ⚖️ نداریم!!!!!
🔸شخصی در مجلسی به آیت الله بهاءالدینی توهین و جسارت کرده بود. یکی از علما و ارادتمندان ایشان می گوید: من در کنار ایشان بودم. عرض کرد: اجازه می دهید که من جوابش را بدهم و با آن شخص برخورد کنم؟ ایشان در حال تغیر فرمودند: ساکت باش. نمی ترسی برکاتت از بین برود؟
علت از بین رفتن برکات چیست؟ علتش این است که ما ترازو نداریم. ما که به کسی پرخاش می کنیم، حتی در موردی که حق با ماست، چون ترازو نداریم ممکن است بیش از حق او به او پرخاش نماییم. چون ترازو نداریم و میزان دقیق در دست نداریم باید احتیاط کنیم.
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در خیمه ای نشسته بودند. یکی از زنادقه آمد برای بحث کردن، یکی از شاگردان حضرت که در آنجا حضور داشت با اجازه حضرت رفت و با او سخن گفت. بعد از اتمام بحث و محکوم کردن آن زندیق و رفتنش، شاگرد به خدمت حضرت بازگشت و از حضرت در مورد کیفیت بحثش سوال کرد.
حضرت فرمودند: بحثت خوب بود ولی در بعضی موارد حق او را زیر پا گذاشتی.
ببین چقد دقیق است. با یک ملحد و بی دین هم که بحث می شود، باید مواظب بود. ممکن است مطلب حقی و حرف صحیحی هم در سخنان او باشد. چه رسد به یک مومن مسلمان.
💬استاد فاطمی نیا
#متن_نوشت
#عدالت
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
رهبر معظم انقلاب:
...جمع فضلای جوانِ فعّالِ خوشفکری در حوزه داریم. شما حقّاً امید آینده هستید. انشاءاللَّه این ستونها خواهد توانست سقف رفیع و بنای باشکوهی را در آیندهی حوزه نوید دهد.
در گذشته در حوزهی قم با فلسفه و وجود مرحوم آقای «طباطبایی» مخالفت میشد.
میدانید درس اسفار ایشان به دستور تعطیل گردید و ایشان مجبور شد شفا تدریس کند.
در دورهی اخیر، قم مرکز حوزهی فلسفی ما بوده است؛ آقای طباطبایی هم انسان کاملاً متشرّع، مواظب، دائمالذّکر، متعبّد، اهل تفسیر و اهل حدیث بوده؛ از آن قلندرمآبهای آنطوری نبوده است - البته جلسات خصوصی را کاری نداریم - مراتب علمی و فقه و اصولش هم طوری نبوده که کسی بتواند آنها را انکار کند؛ درعینحال کسی مثل آقای طباطبایی که جرأت کرد و فلسفه را ادامه داد و عقب نزد، اینطور مورد تهاجم قرار گرفت.
نتیجه چیست؟ نتیجه این است که امروز سطح تفکّرات و معرفت فلسفی ما در جامعه و بین علمای دین محدود است. با بودنِ استادی مثل آقای طباطبایی، جا داشت امروز تعداد زیادی استاد درجهی یک از تلامذهی ایشان در قم و دیگر شهرستانها داشته باشیم. آقای طباطبایی فرد فعّالی بود؛ بنابراین جریان فلسفیای که به وسیلهی ایشان پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد، که نکرده است.
البته ما همان وقت مقلّد آقای «بروجردی» بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم؛ اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد. این نباید تکرار شود.
فلسفهی اسلامی - همانطور که شما فرمودید و درست هم گفتید - فقه اکبر است؛ پایهی دین است؛ مبنای همهی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
💬بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی
#متن_نوشت
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c