eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ اشتباه برخی جوانان؛ نه هر انسان سنت‌گرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنت‌شکنی آزاداندیش 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 ابزار منافق،متدینِ جاهل است لذا خوارج همواره ابزار منافقین بوده‌اند. 💬استاد مطهری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ‏ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ‏ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ‏ايم. 🔹ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ‏ايم. چگونه مى ‏خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹نمى ‏توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم. 🔹پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى ‏رسد. 📚 علی صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️ چرا می‌گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ آنچه درباره مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه آمده که دین را تجدید می‌کند این است که طرز تفکر مردم را درباره دین عوض می‌کند و اضافات و زیادات و نقصانات را از بین می‌برد خود این فکر که دین احتیاج به احیاء و تجدید دارد در مآثر اسلامی زیاد است. اولًا در آثار اهل بیت هست که می‌فرمایند: «احیوا امرنا...». در کلمات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است (نهج البلاغه)، ج 2، صفحه 198): «احیوا السّنّة و اماتوا البدعة» پس معلوم می‌شود ما وظیفه احیاء و اماته داریم و هر مؤمنی این وظیفه را دارد که مظهر محیی و ممیت واقع شود یعنی حقایق دین و به اصطلاح سنتها را احیاء کند و اضافات و زوائد یعنی بدعتها را بمیراند. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ۱، ص۱۶۲ و ۱۶۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰نئولیبرالیسم در یک کلمه یعنی "مکتب حرص". اگر در هر زمینه‌ای -پول، شهرت، موفقیت، شهوت... حتی دانش- به دنبال حداکثری کردن سهم و منفعت خودتی، تبریک میگم تو دست پرورده‌ی متعارف جهان نئولیبرال هستی. 🖋وحید یامین‌پور 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از آسیب‌های جدی در نظام‌ جمهوری اسلامی، تقلیل دادن دین به مناسک است! اگرچه مناسک، بخش مهمی از آموزه‌های هر دینی است اما متوقف شدن در مناسک، چیزی جز پوسته‌ی ظاهری از دین برجا نخواهد گذاشت! 🖋زهرا ابراهیمی @roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔻اعتماد یا ترس شما با یک چالش روبه رویید . می توانید تصمیم بگیرید که روی نوجوان تأثیر بگذارید یا او را کنترل کنید یا این که اعتماد به نفس او را بالا ببرید یا به طور کلی اداره زندگی او را در دست بگیرید . می توانید روی این تمرکز کنید که مهارت های لازم را در نوجوان پرورش دهید یا این که کارهایش را برایش انجام دهید تا از او محافظت کنید . والدین اغلب به این بهانه متوسل می شوند که نوجوانان مرتکب اشتباه هایی می شوند که ممکن است آن ها را به کشتن دهد یا آینده آن ها را تباه کند ، اما واقعیت این است که این خطر در تمام سنین وجود دارد . تمرکز روی این ترس ، شما را وا می دارد به جای اینکه به نوجوانان اجازه دهید زندگی شان را آن طور که خودشان می خواهند بسازند ، به کنترل زندگی آنها بپردازید . از خودتان بپرسید: رفتارهای من از ترس نشئت می گیرد یا از اعتماد ؟ اعتماد کردن به نوجوان ، فضا را برای او مهیا می سازد تا اشتباه کند و از اشتباه هایش درس بگیرد . همان طور که رادولف درایکرز گفته است : زانوی صدمه دیده بهتر از جرئت آسیب دیده است . زانوی شکسته می تواند ترمیم شود ، اما جرئت آسیب دیده ترمیم نمی شود . 📚 تربیت سالم نوجوانان ، جین نلسن ، ص ۳۰۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
📜 شخصيت تحمیلی ▫️انسان با انتخابش زنده است. كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است. انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است. كسانى كه يافته‌اند در كنار بيشترها و بزرگ‌ترها، بزرگ‌تر مى‌شوند و قطره‌هايى كه فهميده‌اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت. ▫️و كسانى كه يافته‌اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگ‌ترها را انتخاب مى‌كنند و حق را مى‌طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى‌دهند. شخصيت انسان هنگامى مى‌شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند. ✍🏻 عین‌صاد https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
آدمها اگر پرسش های خوبی داشته باشند، با پاسخ هاشون قادر به ایجاد تغییر هستند... https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
وقتی مردم عامی باشند ، وابستگی جای شایستگی را خواهد گرفت ... http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔶️اجرای عدالت اجرای عدالت ، اساسی ترین عامل برای سوق دادنِ مردمان به جانب دین و معنویت است ، بخصوص نوجوانانی که شیرینی معنوی اسلام را هنوز نچشیده اند . این است که شیرینی عدل و زیبایی قسط دو عامل است که نوجوانان را به جانب اسلام می راند و در ایشان زمینه را برای جهتگیری توحیدی و قبول «مبدأ و معاد» آماده می سازد ، و آنان را به نماز گزاردن و روزه داشتن و به حج خانه خدا رفتن و جهاد کردن بر می انگیزد . و از آن جهت چنین است که « عدل سر ایمان است» و « مایهٔ زنده ماندن احکام» و روشن است که پیکر بدون سر زنده نیست . و هنگامی که رجال دین و علمای اسلام برای تحقق بخشیدن به اجرای همه جانبهٔ عدالت کاری نکنند و آن را در اجتماع رواج ندهند ، مردمان بویژه نوجوانان ، برای سیراب کردن تشنگی خویش در طلب عدل و بر انداختن ظلم ، به دیگر مکتبها توجه می یابند و به جهتگیری های الحادی دچار می گردند ؛ و شبهه های شبهه افکنان در بنیان اعتقادات جوانان جان می گیرند ، و این کیفیتی است که در نیمه اخیر قرن گذشته شاهد آن بوده ایم . 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۵۰۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از ایراداتی که به برخی از مذهبی‌ها و ارزشی‌ها می‌شود گرفت این است که قبل از سنجشِ حرف‌ها، به سنجیدنِ صاحبانِ آن حرف‌ها مبادرت می‌ورزند. یعنی اگر صاحبِ سخنی، در دایره‌ی موردِ حمایتِ ارزشی‌ها باشد و به اصطلاح با او هم‌فکر باشند، برایِ حرف‌هایش توجیهاتِ متعددی می‌آورند و خطاهایش را ماله می‌کشند، گو اینکه این‌ها اصلا رسالتی جز ماله‌کشیدن بر اشتباهات دیگران ندارند! به نظرم این نگاه و این نوع عملکرد، نه تنها کمکی به مذهب نمی‌کند بلکه دینداری را در نگاهِ عمومِ مردم، صرفا ابزاری برای حفظ قدرت معرفی می‌کند و این می‌تواند بدترین آسیب به نظام، توسطِ حامیانِ نظام باشد. 🖌زهرا ابراهیمی * اشاره کردم برخی از مذهبی‌ها و نه همه‌ی آن‌ها https://eitaa.com/roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴شخصی می‌گوید: با امام زین العابدین علیه السلام در صحرای عرفات بودیم. از آن بالا که نگاه کردم، دیدم صحرا از حاجی موج می‌زند. به امام عرض کردم: ما اکثَرَ الْحَجیجَ الحمدللَّه چقدر امسال حاجی زیاد است! امام فرمود: ما اکثَرَ الضَّجیجَ وَ اقَلَّ الْحَجیجَ ( بحار، ج 24/ ص 124) چقدر فریاد زیاد است و چقدر حاجی کم است! آن شخص می‌گوید: من نمی‌دانم امام چه کرد و چه بینشی به من داد و چه چشمی را در من بینا کرد که وقتی به من گفت: حالا نگاه کن، دیدم صحرایی است پر از حیوان، یک باغ وحش کامل که یک عده انسان هم در لابلای این حیوانها حرکت می‌کنند. فرمود: حالا می‌بینی؟ ⬅️باطن قضیه این است. از نظر اهل باطن و اهل معنی، این مسئله‌ امری به واضحی این چراغهاست. حال اگر ذهن متجددمآب بعضی از ما نمی‌خواهد قبول کند، اشتباه می‌کنیم. در زمان خود ما افرادی بوده و هستند که می‌توانند حقیقت انسانها را درک کنند و ببینند. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص25 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
خوشا به حالِ خادمت که امروز در حرم امنِ تو آرام میگیرد💔🖤 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔶️ولایت حق ولایت حق ، اولین اثر ایمان است : « اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ » اگر ایمان آمد ، الله ولی و سرپرست ما می شود و ما را درون نور می آورد تا بفهمیم چقدر هستیم و بیراه نرویم. شیطان وقتی می خواهد ما را ببلعد ، ما را در تاریکی فرو می برد: « إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ ». شیطان ما را گم می کند . وقتی گم شدم و نفهمیدم چقدر سرمایه دارم ، نمی دانم سود کرده ام یا ضرر داده ام . این گونه سرمایه هایم را از دست می دهم . اما خداوند ما را در نور می آورد . وقتی می خواهند تجارتی کنند ، در روز و در نور تجارت می کنند . خدا ولی کسانی است که ایمان آورده اند و آنها را در نور می آورد تا قدر خود را بفهمند و به کم قانع نشوند . با این دید دیگر نمی بازند ، گم نمی شوند و ضال نخواهند بود . ضالّ به معنای گمراه نیست ، به معنای گمشده است . اگر کسی فهمید چقدر است ، به کم قانع نمی شود و کلاه سرش نمی رود . 📚 عوامل رشد ، رکود ، انحطاط ، علی صفایی حائری ، ص ۵۱ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 انسان چگونه خودش، خودش را به بردگی می‌گیرد؟ 🔹 بشر نسبت به مال و ثروت دنیا دو حال‏ می‌تواند داشته باشد: می‌تواند بنده و اسیر و در قید مال باشد، و می‌تواند آزاد باشد. بند بگسل، باش آزاد ای پسر چند باشی بند سیم و بند زر 🔸 ... در همین جاست که انسان به یک نکته عالی‌تری برمی‌خورد. اصلًا بندگی مال دنیا یعنی چه؟ مگر مال دنیا قدرت دارد که انسان را بنده خودش کند؟! مال دنیا یعنی ثروت. ثروت یعنی چه؟ یعنی طلا، نقره، خانه، ملک، زمین و این‏جور چیزها. مگر اینها قدرت دارند که برده‌گیری کنند؟! من انسانم، زنده‌‏ام، آن جماد است، مرده است. مگر جماد و مرده قدرت دارد که یک زنده را برده خودش کند؟! نه. پس حقیقت مطلب چیست؟ 🔹 حقیقت مطلب این است که آنجا هم که انسان فکر می‌کند بنده و برده دنیاست و بنده مال و ثروت است، واقعاً بنده مال و ثروت نیست، بنده خصایص روحی خودش است. بنده حیوانیت خودش است، بنده حرص است، یعنی خودش خودش را برده گرفته است و الّا پول که نمی‌تواند انسان را بنده کند، زمین که قدرت ندارد انسان را برده کند، ماشین که قدرت ندارد، جماد است. اصلًا جماد نمی‌تواند در وجود انسان تصرف کند. وقتی انسان خوب مسئله‌ را می‏‌شکافد، می‌بیند این خودش است که خودش را برده کرده است. 🔸می‌بیند یک قوّه‌ای است در خودش به نام حرص، قوّه‌ای است به نام طمع، به نام شهوت، به نام خشم؛ این شهوت است که او را برده کرده است، این خشم است که او را برده کرده است، این حرص است که او را برده کرده است، این هوای نفس است که او را برده کرده است. افَرَایتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ‏ (جاثیه/۲۳) قرآن می‌گوید: آیا دیدی آن کسی را که هوای نفس خودش را خدای خودش قرار داده است و بنده هوای نفس شده است؟ 📗 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۲۹ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✅اگر زن های انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد پ. ن: سعی کنیم در تربیت دختران به این نکته مهم توجه داشته باشیم و بدانیم که افزایش عزت نفس او از راه صحیح می‌تواند او را به زنِ انسان ساز در آینده تبدیل کند https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
مدیر اسلامی می‌خواهد آدم‌ها با عملشان رفعتی پیدا کنند. این، امتیاز مهمی است. مقصود و هدف، این است که در یک حرکت، در یک سازمان، در یک جمع، فقط نتیجه کار بالا نباشد، آدم‌ها هم با این نتایج، رفعتی پیدا کرده باشند. ما در جمع اسلامی، می‌خواهیم افراد با اعمالشان ارتفاع وجودی پیدا کنند. مسئله این نیست که کار پیش برود؛ مسئله این است که آدم‌ها باید پیش بروند؛ چون اصلاً پیشرفت و رفعت کار با رفعت آدم‌هاست. 📚 مدیریت سازندگی | ص ۷۵ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 پرسشی عجیب از یک مرجع تقلید 🔹 گاهی از امامزاده‌ها می‌پرسند که کدام‌یک افضل است؟ مثلا آیا حضرت عبدالعظیم در نزد خدا ارجمندتر است یا حضرت معصومه؟ 🔸 زمانی، از یکی از مراجع تقلید استفتاء کرده بودند که آیا حضرت ابوالفضل(ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ و برای اینکه سؤال را به صورت یک مسئله‌ عملی طرح کرده باشند تا مرجع تقلید ناچار به جواب دادن شود پرسیده بودند اگر کسی گوسفندی را نذر افضل امامزاده‌ها کرده باشد تکلیف چیست؟ آیا حضرت ابوالفضل (ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ 🔹 روشن است که اینگونه بحثها نادرست است و پاسخ به این سؤالها نه وظیفه فقیه است و نه وظیفه غیر فقیه. تعیین مقامات بندگان خدا به عهده ما نیست، باید به خدا واگذار شود و جز خدا کسی نمی‌داند مگر از ناحیه خود خدا. 📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۴۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟠﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست 🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است. اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود اباحه‌گری! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... . 🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری! لذا امر به معروف سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c