eitaa logo
زندگی آگاهانه
336 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 پرسشی عجیب از یک مرجع تقلید 🔹 گاهی از امامزاده‌ها می‌پرسند که کدام‌یک افضل است؟ مثلا آیا حضرت عبدالعظیم در نزد خدا ارجمندتر است یا حضرت معصومه؟ 🔸 زمانی، از یکی از مراجع تقلید استفتاء کرده بودند که آیا حضرت ابوالفضل(ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ و برای اینکه سؤال را به صورت یک مسئله‌ عملی طرح کرده باشند تا مرجع تقلید ناچار به جواب دادن شود پرسیده بودند اگر کسی گوسفندی را نذر افضل امامزاده‌ها کرده باشد تکلیف چیست؟ آیا حضرت ابوالفضل (ع) افضل است یا حضرت علی اکبر(ع)؟ 🔹 روشن است که اینگونه بحثها نادرست است و پاسخ به این سؤالها نه وظیفه فقیه است و نه وظیفه غیر فقیه. تعیین مقامات بندگان خدا به عهده ما نیست، باید به خدا واگذار شود و جز خدا کسی نمی‌داند مگر از ناحیه خود خدا. 📗 استاد مطهری، عدل الهی، ص۲۴۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟠﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ به معنای مجاز بودن اباحی گری نیست 🔸 این آیه ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ نه در صدد مسئله فقهی است و نه در صدد مسئله اخلاقی. فقط در صدد مسئله کلامی است. بیان این علوم سه گانه این است که در فقه وقتی گفته می شود که مختاری بین این و آن، حالا یا واجب تخییری است، یا دو تا راه مباح است؛ در مسائل اخلاقی هم از نظر تربیت بعضی ها راه خاص دارند می گویند یا از این راه و با فلان عبادت خود را به کمال برسانید یا از آن راه و با فلان عبادت؛ اینها تخییر است. اما این ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ معاذالله در صدد بیان این نیست می خواهی قبول بکنی یا می خواهی نکنی فرق نمی کند. در صدد تخییر بین دو امر و اباحه دو امر نیست. این که می شود اباحه‌گری! و این آیه به معنای اباحه گری نیست... . 🔸 این آیه نورانی می خواهد بگوید نه جبر در عالم هست که مستحیل است، نه دقیق تر و عریق تر و عمیق تر از آن تفویض در کار است. ﴿لا إِكْراهَ فِی الدِّینِ﴾ فشاری در عالم نیست. یا راه جهنم، یا راه بهشت. یا قبول یا نکول. یا ایمان و یا کفر. در هر دو حال، مختار است. نه اباحه گری است. اگر این گونه معنا کنیم که می خواهی این راه را بروی، می خواهی آن راه را بروی هر دو حلال است، این که می شود اباحه گری! لذا امر به معروف سرجایش محفوظ است، تهدید سر جایش محفوظ است، البته امر به معروف مراتب چهارگانه دارد اول و دوم برای مردم است، سوم و چهارم برای حکومت است. اینجور نیست که هر کسی آزاد باشد هر کاری را بخواهد انجام بدهد. 💬آیت‌الله‌جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چی کار کنیم بچه‌مون تو هر بازی برنده شه؟ 🔻هنر این نیست که ما به بچه‌ها بازی یاد بدیم، هنر اینه که قاعده‌ی بازی کردن یاد بدیم. او قاعده یاد بگیره، تو هر بازی برنده است و کمتر خطا می‌کنه ✅اندیشیدن یک بازیه 🎙خانم دکتر طوبی کرمانی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
🔰 چی کار کنیم بچه‌مون تو هر بازی برنده شه؟ 🔻هنر این نیست که ما به بچه‌ها بازی یاد بدیم، هنر اینه که
به نظر شما اگه اندیشیدن یک بازیه قاعده‌ی این بازی چیه؟ نظرات ارزشمند شما رو میخونم 👇 @Marefat14
ذکر علی علیه السلام عبادت است💚 عید سعید غدیر بر محبان امامت و ولایت مبارکباد💐 https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
بهای وصلِ تو گر جان بود خریدارم💚 🔸️هرکس با هر مشربی و عقیده‌ای، می‌تواند دوستدار علی باشد. در علی ع، علم و عشق، تدبیر و شمشیر، حریت و عبودیت، نجوای دل و آتش سخن،زمزمه شب و فریاد روز، قدرت و عزت و تواضع، نرمش و آشنایی و خشونت و پايداری، در علی این همه هست و این همه به خاطر حق است و برای اوست و این است که همه‌ی او دوست داشتنی است و حتی دشمنش در دل شیفته اوست و مخالفش در پنهان شیدای او. 💬استاد علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
هر کس که نپیمود رهش گمراه است💚 💢زنده نگه داشتن این عید نه براى این است که چراغانى بشود و قصیده‏ خوانى بشود و مداحى بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست. ✅مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست ‏اندرکاران باشد. 📚صحیفه امام، ج۲۰،ص ۱۱۲ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
✍از صفات رذیله ای که امت اسلامیِ زمان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله را دچار تفرقه و بی نظمی نمود، سطحی نگری آنهاست. 🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: " ما اَخافُ عَلَی اُمَّتی الفَقرَ و لکِن اَخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ" (عوالی اللئالی،ج۴، ص۳۹) 🔹️من بر امت خود از ناحیه فقر اقتصادی بیم ندارم! ولی از یک چیز دیگر بر امت خود بیمناکم و آن کج‌فکری، بد‌فکری، بداندیشی، جهل و نادانی است.اگر مردم مسلمان، روشن بینی و دوراندیشی و عمیق و ژرف نگری را از دست دهند و ظاهر‌بین شوند، آن وقت است که برای اسلام خطر پیدا میشود. 👈سطحی نگری پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله سبب شد تا بسیاری از گرایش ها و معیارهای جاهلی بر قوانین عقلی و شرعی مقدم شود. این افراد با طراحان سقیفه که آشکارا خلافت حضرت علی علیه السلام را انکار کردند و مسیر خلافت و ولایت را به انحراف کشاندند، همراهی کرده و با بیعتشان خلافت غصبی را تثبیت نمودند. 📚تجلی غدیر در عصر ظهور، ص۲۵۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
سلام بر آن مظلومِ بی یاور🏴🖤 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چه نوع محبتی به امام حسین علیه السلام تربیت کننده است؟! ❓ما می‌خواهیم حقیقت انسان رشد کند تا به کمال برسد. اما این از چه طریق اتفاق می‌افتد 🎙دکتر میثم صداقت زاده https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔵 بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و عاطفی جلوه دهیم، که هرکس برای دلش به آن روی می آورد. چون این مذهب عاطفی و آرام بخش، همان است که افیون ملت ها می شود و دستاویز مادی گری و عامل ضد مذهب! 📚 علی صفایی حائری, اندیشه‌من, ص ۳۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴شمر شدن یک امر تدریجی است! ◾️خیانت یک مسئله تدریجی است. شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبهه علی بن ابیطالب (ع) به خط مقدم جبهه یزید آمد. شمر، جزء افسران علی بن ابیطالب (ع) در جنگ صفین بود که در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با معاویه جنگیده بودند. اما اینک شمر، افسر نیروهای یزید در کربلا شده که سر حسین (ع) را می برد. ◾️همه به تدریج شمر می شوند. همه ما این چنین هستیم و کم کم شمر می شویم؛ به طوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنان آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمی کنیم؛ ولی بعد چنان می شویم و کم کم به راحتی باور هم می کنیم. 💬استاد حسن رحیم پور ازغدی، برگرفته از سخنرانی «با عقل در عاشورا» https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔶️در حادثه کربلا با سه‌ نمونه شخصیت روبرو می‌شویم. اول: امام حسین علیه السلام حاضر نیست تسلیمِ حرفِ زور شود، تا آخر می‌‌ایستد، خودش و فرزندانش شهید می‌شوند، هزینه انتخابش را می‌‌دهد و به چیزی که نمی‌خواهد تن‌ نمی‌‌دهد، از آب می‌گذرد، از آبرو نه‌. دوم: یزید (لعنت الله علیه) همه را تسلیم می‌خواهد، مخالف را تحمل نمی‌‌کند، سرِ حرفش می‌‌ایستد، نوه‌ پیغمبر را سر می‌‌بُرد، بی‌ آبرویی را به جان میخرد تا به چیزی که می‌‌خواهد برسد. سوم: عمرِ سعد (لعنت الله علیه)  به روایتِ تاریخ تا روز هشتم محرّم در تردید است، هم خدا را می‌خواهد هم خرما، هم دنیا را می‌خواهد هم اخرت، هم می‌خواهد حسین (علیه السلام) را راضی‌ کند هم یزید را، هم اماراتِ ری را می‌خواهد، هم احترامِ مردم را، نه‌ حاضر است از قدرت بگذرد، نه‌ از خوشنامی. هم آب می‌خواهد هم آبرو، دستِ آخر اما عمرِ سعد تنها کسی‌ است که به هیچکدام از چیزهایی که می‌خواهد نمی‌‌رسد، نه سهمی از قدرت می‌‌برد نه‌ از خوشنامی. ⬅️ما آدمهایِ معمولی‌ راستش نه جرات و ارادهِ امام حسین علیه السلام شدن را داریم، نه قدرت و ابزارِ یزید شدن را اما در درونِ همه ما یک عمرِ سعد هست! من بیش از همه از عمر سعد شدن میترسم…. 💬 دکتر علی شریعتی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
کدام اشک بر سیدالشهدا به اندازه بال مگس هم ارزش دارد؟ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم ▫️ [امام حسین علیه السلام فرمود]:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه ستون دین است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند ستون دین. 💬آیت الله جوادی آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
اگر همه ما یاد میگرفتیم آنچه برای ما خوب است شاید برای دیگران خوب نباشد، جهان مکان بهتری برای زیستن می‌شد https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فلسفه برای کودک و نوجوان (فَبَک) چیست؟ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
❞ حيات انسانىِ ما در گرو انتخاب ماست. هركس مُرده‌ها را انتخاب كرده باشد در زندگى‌اش مرده و كسى كه حىّ قيوم را انتخاب كرده، بعد از مرگش هم استمرار دارد. 💬علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢از اسلام فقط با یک نیرو می‌شود پاسداری کرد... https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c