eitaa logo
زندگی آگاهانه
339 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸️🔷️🔸️🔷️🔸️ ✍ امام حسین(علیه السلام) در جمع اصحاب فرمودند: 🔹️ای مردم، خداوند بندگان را نیافرید، مگر برای اینکه او را بشناسند. هنگامی که او را شناختند عبادتش کنند، وقتی او را عبادت کردند به برکت این عبادت، از عبادت غیر او بی نیاز شوند. 🔺️مردی پرسید: شناخت خدا چیست؟ حضرت فرمودند: 🔸️این است که اهل هر زمانی امامی را که باید از او فرمان ببرند، بشناسند. 📚 بحارالانوار، ج۲۳ ، ص ۸۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰شناختِ انسان کامل🔰 💢انسان کاملِ اسلامی فقط یک انسان ایده آل و خیالی و ذهنی نیست که هیچ وقت در خارج وجود پیدا نکرده باشد؛ انسان کامل، هم در حد اعلی‌ و هم در درجات پایین‌تر، در خارج وجود پیدا کرده است. 🔺️خود پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نمونه انسان کامل اسلام است. علی علیه السلام نمونه دیگری از انسان کامل اسلام است. شناخت علی، شناخت انسان کامل اسلام است 🔘اما نه شناخت شناسنامه‌ای علی. گاهی انسان، علی را شناسنامه‌ای می‌شناسد: نامش علی، پسر ابوطالب، ابوطالب پسر عبدالمطّلب، مادرش فاطمه دختر اسد بن عبدالعُزّی‌، شوهر فاطمه، پدر حسن و حسین، در آن سال متولد شد، فلان سال از دنیا رفت، چنان جنگهایی کرد. اینها شناختهای شناسنامه‌ای است؛ یعنی اگر بخواهیم برای علی علیه السلام یک شناسنامه صادر کنیم و به شناسنامه او آگاه باشیم، شناسنامه‌اش اینهاست. ❎ اما شناخت شناسنامه‌ای علی، شناخت علی نیست، شناخت انسان کامل نیست. شناخت علی یعنی شناخت شخصیت علی نه شخص علی. در هر حدی که شخصیت جامع علی علیه السلام را بشناسیم، انسان کامل اسلام را شناخته‌ایم و در هر حدی که انسان کامل را عملًا- نه اسماً و لفظاً- امام و پیشوای خود قرار دهیم، راه او را برویم، تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم، [در همان حد] شیعه این انسان کامل هستیم؛ ✔چون‌ الشّیعَةُ مَنْ شایعَ عَلِیاً (متن لمعه، کتاب الوقف) ،شهید [اول‌] در لمعه به مناسبتی این حرف را می‌گوید و دیگران هم این سخن را گفته‌اند: شیعه یعنی کسی که علی را مشایعت کند. یعنی انسان با «لفظ» شیعه نمی‌شود، با «حرف» شیعه نمی‌شود، با «حب و علاقه فقط» شیعه نمی‌شود؛ پس با چه چیز شیعه می‌شود؟🤔 ✅ با مشایعت. مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی می‌رود و شما پشت سر و همراه او می‌روید، این را «مشایعت» می‌گویند. 👈شیعه ی علی یعنی مشایعت کننده عملی علی 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۱۴_۱۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕ترانه عشق 🕊بهانه عشق 💕تو میراث جاودانه ی عشق 🕊ز دیده نهان 💕امیر جهان 🕊به دور تو گردم امام زمان 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: انديشيدن درباره نعمت هاى خدا، چه نيكو عبادتى است التَّفَكُّرُ في آلاءِ اللّهِ نِعمَ العِبادَةُ 📚غررالحكم حدیث۱۱۴۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
زندگی... همـچون چهار فصل است... پس تـــــوقع زیادیست که بخواهــــیم زندگی همیشه بهار باشد و شکوفا... 🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰خودآگاهی و خدا آگاهی🔰 ‌ 🔴خدا به انسان آنچنان نزدیک و با او یگانه است که آگاهی انسان به خدا عین آگاهی او به خودش است، بلکه انسان فقط وقتی می‌تواند به خودش آگاه باشد که به خدا آگاه باشد و محال است کسی «خودآگاه» باشد ولی «خداآگاه» نباشد. 🔘قرآن می‌فرماید: وَ لا تَکونوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَانْسیهُمْ انْفُسَهُمْ اولئِک هُمُ الْفاسِقونَ هرکس خدا را فراموش کند، خودش را فراموش کرده است. ✔انسان آن وقت خودش را باز می‌یابد که خدای خودش را بازیافته باشد. اگر انسان خدایش را فراموش کرد، خودش را فراموش کرده است. 🔸️قرآن در جهت عکس اگزیستانسیالیسم می‌گوید. 👈آنها می‌گویند: انسان اگر توجهش به خدا معطوف شود، «خدا آگاه» می‌شود و «ناخودآگاه». ✅قرآن می‌فرماید: انسان فقط آن وقت می‌تواند «خودآگاه» شود که «خدا آگاه» شود. 🔺️و این از آن عالیترین و دقیق ترین مسائل انسانی و روانی قرآن است که واقعاً حیرت‌آور است. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۳۰۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔷️جذب شدن در وجود حق تعالی و رشد هماهنگ ارزش های انسانی در وجود حضرت علی علیه السلام 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴امام موسی کاظم علیه السلام: ▪️مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه 🔸️چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. 📚بحارالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۱۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
▪️وجود مبارک امام هفتم (سلام الله علیه) فرمود: 🔸️خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد تا مطالعه کنیم و گوش بدهیم؛ یک. ▪️هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون، پژوهش و تحقیق کنیم تا این چیزی که شنیدیم یا آنچه که خواندیم کدام حق است و کدام حق نیست؛ دو. 🔸️هم قدرت انتخاب به ما داد تا بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیزی حق است آن را بپذیریم؛ سه. ▪️بعد قدرت عمل به ما داد؛ چهار. 🔸️بعد قدرت نشر و تبلیغ هم به ما داد؛ پنج. (الكافی، ج۱، ص۱۳) 💬آیت الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نمونه‌ای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح» 🔸انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت می‌کرد. می‌گوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه می‏‌گرفتند و بعد هم غذای بسیار ساده‌ای، چه هنگام سحر و چه افطار می‌خوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه می‌کردم. یک شب که ایشان با عده‌ای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کرده‌اند. 🔹 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکرده‌اند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، می‌گوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. 🔸این را می‌گویند صفح. قرآن می‌فرماید عفو کنید و صفح کنید.‏ صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلًا نامش را هم نمی‌برد، به روی طرف هم نمی‌آورد، اسمش را هم نمی‌برد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به‌صورت صفح است. 📚استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ادب حضورنحوه ی تشرّف به محضر رسول خدا صلوات الله علیه 🎙آیت الله جوادی آملی 🆔@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ایستادگی 🔻کدام نماز جلوی گناه و بدی را میگیرد؟ 🔸️اگر اصل نزول دین برای آن است كه مردم در پیشگاه قسط و عدل با ایستادگی برخورد كنند: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ (سوره حدید، آیه ۲۵)، اگر دین برای این آمده است كه مردم قسط و عدل را احیاء كنند و خود قائم به قسط و عدل باشند یعنی ایستادگی كنند و اگر خدای سبحان به رسولش دستور داد كه به مردم بگو: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾(سوره سبأ، آیه ۴۶) یعنی برای خدا قیام كنید [و] ایستادگی داشته باشید؛ ✔معلوم می‌ شودآن اقامهٴ نمازی كه در بسیاری از موارد ذكر شده است این است كه هم خود یك انسان ایستاده باشید ـ ایستادگی داشته باشید ـ و هم نمازی بخوانید كه این نماز بتواند در برابر فحشا و منكر ایستادگی داشته باشد. 🔹️مگر نه آن است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ (سوره عنكبوت، آیه ۴۵)؟ مگر نه آن است كه بسیاری از گناهان را ـ بر اساس قرآن كریم ـ نماز منع می ‌كند؟ این كدام نماز است كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾است؟ نماز جلوی گناه و بدی را می‌گیرد؛ نمازگزار یقیناً معصیت نمی ‌كند، این كدام نماز است؟ نمازِ ایستاده است یا نماز منحرف و مُعوَج و نماز ضعیف و فرسوده؟ ✔اگر نماز ایستاده باشد جلوی فحشا را می ‌گیرد و به ما هم دستور دادند كه نماز را ایستادگی ببخشید و نماز را ایستاده كنید؛ یعنی این نمازِ خوابیده را بلندش كنید كه بایستد، چون اگر بخواهد مبارزه كند باید بایستد. این ایستادگی برای آن است كه انسان در حالت ایستاده از همه حالاتش نیرومندتر است. آن ایستادگی را كه حاوی معنای قدرت و توان است از این «قیام» گرفتند چون قوی‌ترین حال برای انسان همان حالت ایستادن اوست، از این حالت آن «قدرت و نیرو» اخذ شده است [و] گفتند: «نماز را ایستاده كنید» كه نماز بایستد، 🔸️چون ما نمی‌ خواهیم شما فقط یك ذكری داشته باشید به نام یك عبادت صوری و دیگر هیچ! [بلكه] می‌ خواهیم كاری بكنید كه با این كار جلوی فحشا گرفته بشود! اگر نماز ایستاده نباشد، قدرت نهی از فحشا را ندارد، اگر ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾، نماز خوابیده آن قدرت را ندارد، نماز به‌پهلوآرمیده آن حالت را ندارد، نماز ایستاده است كه می ‌تواند جلوی فحشا را بگیرد؛ لذا گفته‌اند: «شما نماز را اقامه كنید، این نماز را بلند كنید»؛ نه یعنی بایستد [بلكه یعنی] به آن ایستادگی بدهید. ✅انسان وقتی می ‌تواند به نمازش ایستادگی بدهد كه خودش ایستاده باشد، تا ایمان به غیب نداشته باشد و اهل تقوا نباشد توان آن را ندارد كه زیر بازوی نماز را بگیرد و نماز را بلند كند، [نمی‌تواند] نماز را ایستادگی ببخشد؛ لذا سعی قرآن كریم بر این است كه به مردم ایستادگی بیاموزاند؛ وقتی كلِّ دین را مطرح می ‌كند، می ‌گوید دین برای آن است كه ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ (سوره حدید، آیه ۲۵) و مظاهرِ مهمّ دین را هم كه مطرح می ‌كند، آنها را به عنوان قیام معرّفی می ‌كند؛ می ‌فرماید فلان ركنِ دینی برای آن است كه مردم اهل قیام باشند. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نتیجه ی تفکر صحیح این است که به حق منتهی می شود 👈آن ها که با تفکراتی مغشوش و گرفتار حرکت می کنند، ✔خیلی گمراه تر از آن هایی هستند که هرگز تفکراتی ندارند و کاری را آغاز نکرده اند . ⏪ تفکر انسان چه بسا که تحت تأثیر عادتها ، تقلیدها ، منافع ، غریزه و تعصبها قرار بگیرد و در نتیجه این تفکر فقط به همین ها منتهی می شود نه به حق ؛ و همین ها را نتیجه می دهد نه حق را . 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، ص ۷۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا