eitaa logo
زندگی آگاهانه
338 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: انديشيدن درباره نعمت هاى خدا، چه نيكو عبادتى است التَّفَكُّرُ في آلاءِ اللّهِ نِعمَ العِبادَةُ 📚غررالحكم حدیث۱۱۴۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
زندگی... همـچون چهار فصل است... پس تـــــوقع زیادیست که بخواهــــیم زندگی همیشه بهار باشد و شکوفا... 🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰خودآگاهی و خدا آگاهی🔰 ‌ 🔴خدا به انسان آنچنان نزدیک و با او یگانه است که آگاهی انسان به خدا عین آگاهی او به خودش است، بلکه انسان فقط وقتی می‌تواند به خودش آگاه باشد که به خدا آگاه باشد و محال است کسی «خودآگاه» باشد ولی «خداآگاه» نباشد. 🔘قرآن می‌فرماید: وَ لا تَکونوا کالَّذینَ نَسُوا اللهَ فَانْسیهُمْ انْفُسَهُمْ اولئِک هُمُ الْفاسِقونَ هرکس خدا را فراموش کند، خودش را فراموش کرده است. ✔انسان آن وقت خودش را باز می‌یابد که خدای خودش را بازیافته باشد. اگر انسان خدایش را فراموش کرد، خودش را فراموش کرده است. 🔸️قرآن در جهت عکس اگزیستانسیالیسم می‌گوید. 👈آنها می‌گویند: انسان اگر توجهش به خدا معطوف شود، «خدا آگاه» می‌شود و «ناخودآگاه». ✅قرآن می‌فرماید: انسان فقط آن وقت می‌تواند «خودآگاه» شود که «خدا آگاه» شود. 🔺️و این از آن عالیترین و دقیق ترین مسائل انسانی و روانی قرآن است که واقعاً حیرت‌آور است. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص۳۰۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🔷️جذب شدن در وجود حق تعالی و رشد هماهنگ ارزش های انسانی در وجود حضرت علی علیه السلام 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴امام موسی کاظم علیه السلام: ▪️مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه 🔸️چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد ، مگر آن که در آن پند و اندرزی است. 📚بحارالانوار ، ج ۷۸ ، ص ۳۱۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
▪️وجود مبارک امام هفتم (سلام الله علیه) فرمود: 🔸️خداوند هم مجاری ادراکی به ما داد تا مطالعه کنیم و گوش بدهیم؛ یک. ▪️هم تصفیه خانه به ما داد به عنوان درون، پژوهش و تحقیق کنیم تا این چیزی که شنیدیم یا آنچه که خواندیم کدام حق است و کدام حق نیست؛ دو. 🔸️هم قدرت انتخاب به ما داد تا بعد از ارزیابی وقتی فهمیدیم چه چیزی حق است آن را بپذیریم؛ سه. ▪️بعد قدرت عمل به ما داد؛ چهار. 🔸️بعد قدرت نشر و تبلیغ هم به ما داد؛ پنج. (الكافی، ج۱، ص۱۳) 💬آیت الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴نمونه‌ای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح» 🔸انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت می‌کرد. می‌گوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه می‏‌گرفتند و بعد هم غذای بسیار ساده‌ای، چه هنگام سحر و چه افطار می‌خوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه می‌کردم. یک شب که ایشان با عده‌ای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کرده‌اند. 🔹 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکرده‌اند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، می‌گوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. 🔸این را می‌گویند صفح. قرآن می‌فرماید عفو کنید و صفح کنید.‏ صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلًا نامش را هم نمی‌برد، به روی طرف هم نمی‌آورد، اسمش را هم نمی‌برد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به‌صورت صفح است. 📚استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ادب حضورنحوه ی تشرّف به محضر رسول خدا صلوات الله علیه 🎙آیت الله جوادی آملی 🆔@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ایستادگی 🔻کدام نماز جلوی گناه و بدی را میگیرد؟ 🔸️اگر اصل نزول دین برای آن است كه مردم در پیشگاه قسط و عدل با ایستادگی برخورد كنند: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ (سوره حدید، آیه ۲۵)، اگر دین برای این آمده است كه مردم قسط و عدل را احیاء كنند و خود قائم به قسط و عدل باشند یعنی ایستادگی كنند و اگر خدای سبحان به رسولش دستور داد كه به مردم بگو: ﴿قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی﴾(سوره سبأ، آیه ۴۶) یعنی برای خدا قیام كنید [و] ایستادگی داشته باشید؛ ✔معلوم می‌ شودآن اقامهٴ نمازی كه در بسیاری از موارد ذكر شده است این است كه هم خود یك انسان ایستاده باشید ـ ایستادگی داشته باشید ـ و هم نمازی بخوانید كه این نماز بتواند در برابر فحشا و منكر ایستادگی داشته باشد. 🔹️مگر نه آن است كه ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾ (سوره عنكبوت، آیه ۴۵)؟ مگر نه آن است كه بسیاری از گناهان را ـ بر اساس قرآن كریم ـ نماز منع می ‌كند؟ این كدام نماز است كه ﴿تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾است؟ نماز جلوی گناه و بدی را می‌گیرد؛ نمازگزار یقیناً معصیت نمی ‌كند، این كدام نماز است؟ نمازِ ایستاده است یا نماز منحرف و مُعوَج و نماز ضعیف و فرسوده؟ ✔اگر نماز ایستاده باشد جلوی فحشا را می ‌گیرد و به ما هم دستور دادند كه نماز را ایستادگی ببخشید و نماز را ایستاده كنید؛ یعنی این نمازِ خوابیده را بلندش كنید كه بایستد، چون اگر بخواهد مبارزه كند باید بایستد. این ایستادگی برای آن است كه انسان در حالت ایستاده از همه حالاتش نیرومندتر است. آن ایستادگی را كه حاوی معنای قدرت و توان است از این «قیام» گرفتند چون قوی‌ترین حال برای انسان همان حالت ایستادن اوست، از این حالت آن «قدرت و نیرو» اخذ شده است [و] گفتند: «نماز را ایستاده كنید» كه نماز بایستد، 🔸️چون ما نمی‌ خواهیم شما فقط یك ذكری داشته باشید به نام یك عبادت صوری و دیگر هیچ! [بلكه] می‌ خواهیم كاری بكنید كه با این كار جلوی فحشا گرفته بشود! اگر نماز ایستاده نباشد، قدرت نهی از فحشا را ندارد، اگر ﴿إِنَّ الصَّلاَةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ﴾، نماز خوابیده آن قدرت را ندارد، نماز به‌پهلوآرمیده آن حالت را ندارد، نماز ایستاده است كه می ‌تواند جلوی فحشا را بگیرد؛ لذا گفته‌اند: «شما نماز را اقامه كنید، این نماز را بلند كنید»؛ نه یعنی بایستد [بلكه یعنی] به آن ایستادگی بدهید. ✅انسان وقتی می ‌تواند به نمازش ایستادگی بدهد كه خودش ایستاده باشد، تا ایمان به غیب نداشته باشد و اهل تقوا نباشد توان آن را ندارد كه زیر بازوی نماز را بگیرد و نماز را بلند كند، [نمی‌تواند] نماز را ایستادگی ببخشد؛ لذا سعی قرآن كریم بر این است كه به مردم ایستادگی بیاموزاند؛ وقتی كلِّ دین را مطرح می ‌كند، می ‌گوید دین برای آن است كه ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ (سوره حدید، آیه ۲۵) و مظاهرِ مهمّ دین را هم كه مطرح می ‌كند، آنها را به عنوان قیام معرّفی می ‌كند؛ می ‌فرماید فلان ركنِ دینی برای آن است كه مردم اهل قیام باشند. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢نتیجه ی تفکر صحیح این است که به حق منتهی می شود 👈آن ها که با تفکراتی مغشوش و گرفتار حرکت می کنند، ✔خیلی گمراه تر از آن هایی هستند که هرگز تفکراتی ندارند و کاری را آغاز نکرده اند . ⏪ تفکر انسان چه بسا که تحت تأثیر عادتها ، تقلیدها ، منافع ، غریزه و تعصبها قرار بگیرد و در نتیجه این تفکر فقط به همین ها منتهی می شود نه به حق ؛ و همین ها را نتیجه می دهد نه حق را . 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، ص ۷۴ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠هنر عقلی و آسمانی 🌸قلب مومن عرش خداست 🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی عرش خدا می ‌شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. 🔹️ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر جهاد اصغر جنگ برون ‌مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه ‌اش دفاع مقدس هشت سال 🔸️جنگ اوسط ابزارش آه است كه «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء» نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل, یكی هوس و هواست یكی تقوا 🔹️انسان در جهاد اوسط موفق می ‌شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولّی خدا بشود در این دو محدوده 🔸️جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل, عقل می‌خواهد حكیمانه بفهمد, قلب می ‌خواهد عارفانه ببیند 🔹️كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند, جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشته‌ها برسد. 🔸️در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می ‌شود «عرش ‌الرحمان», «أَنَّ قَلْبَ‏ الْمُؤْمِنِ‏ عَرْشُ‏ الرَّحْمَن‏» (بحارالانوار، ج ۵۵، ص۳۹) 🔹️آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین قلب و عقل پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می ‌شود «حكمةٌ عرشیة» 🔸 جریان حسین‌ بن ‌علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه عرش الرحمان بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه‌ ها و خطبه‌ ها و نامه ‌ها و پیام‌ ها و گفتمان و اینها بیان كرد 🔹️خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند 🔸️از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه عرش الرحمان است. 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به روی دست علی ماه هویدا شده است این قمر آینه هیبت بابا شده است... 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰معرفت، ارزش عمل را بالا می‌برد🔰 🔸️یکی از چیزهایی که ارزش عمل را از نظر کیفیت بالا می‌برد معرفت است. ❓چرا در باب زیارات اینقدر آمده است که مثلًا «مَن زارَ الْحُسَینَ علیه السلام عارِفاً بِحَقِّهِ‏...» هر کسی که امام را زیارت کند به شرط اینکه او را بشناسد چنین و چنان است؟ 👈 زیرا اساس، شناخت است. اینکه بعضی از اشخاص شبهه می‌کنند که یک قطره اشک برای امام حسین مگر می‌تواند اینقدر ارزش داشته باشد، ✔پاسخ این است که گاهی ممکن است انسان آنقدر برای امام حسین بگرید که اگر اشک همه عمر را جمع کنند یک استخر بشود و هیچ ارزشی هم نداشته باشد. 🔺️ولی یک انسان ممکن است به اندازه یک بال مگس برای امام حسین اشک بریزد که ارزشش از آن استخر اشک دیگری خیلی بیشتر باشد. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۱۴۰ 🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 لذت عقلی چیست؟ 🔸در آیات آمده، روز قیامت روز تغابن است؛ یعنی روزی که همه در آن احساس غَبن می‌کنند. معمولاً تا می گوییم روز تغابن است، یعنی برای کفّار، مشرکین و منافقین غبن است 🔹️چون این ها اینجا هیچ کاری نکردند، آنجا که رفتند احساس غبن می کنند. ⬅️ این حرف درست است؛ ولی بعضی از اولیای الهی طبق روایاتی که هست توضیحی داده اند و گفته اند اتفاقاً مؤمن هم آنجا احساس غَبن دارد؛ ✔در روایات آمده، مؤمن در این که ایّامی بر او گذشت، می توانست ذکر الهی بگوید و نگفت، آنجا چنان حسرتی میخورد که هیچ حسرتی به پایش نمی‌رسد؛ ❌چون در دل این اذکار لذّتی خوابیده بود که آن را از دست داد. آن لذّت عظیمه، آن شراب بهشتی، آن تسنیمی که باید داده می‌شد را از دست داد. 🔺️این لذت قوی‌تر است و مربوط به جان است. ✅علم و معرفت، شهود حضرت حق، این ها همه برای جان و نفس ناطقه هست و او این لذات را از دست داد. 📚استاد یزدان پناه ، لغت موران 🆔️@zendegi_filsofaneh