eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌#سقیفه۲۴ 4⃣نوعى دیگر از تلاش این گروه، براى دست‏یابى
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۵ 5⃣جلوگیرى عمر و طرفدارانش از «کتابت‏» پیامبر صلى الله علیه و آله، ⚜ یکى دیگر از تلاش‏هاى این گروه، براى کنار گذاشتن حضرت على‌علیه‌السلام و به دست گرفتن حکومت‏بود . تردیدى نیست که عمر، دریافته بود که منظور پیامبر صلى الله علیه و آله از کتابت، ثبت‏خلافت امام على علیه السلام است و به همین خاطر تلاش کرد که تا این کار عملى نگردد و حتى حاضر شد که به پیامبر صلى الله علیه و آله نسبت هذیان دهد! ◽️درباره کتابت پیامبر صلى الله علیه و آله احادیث زیادى در کتب تاریخى و روایى نقل شده است که همگى مسئله نسبت هذیان به پیامبر صلى الله علیه و آله را ذکر کرده‏اند که بعضى از آن‏ها، به صراحت، گوینده این کلام را عمر دانسته‏اند، و بعضى دیگر اسم شخص خاصى را نبرده‏اند و فقط گفته‏اند: بعضى چنین حرفى زدند . ⚜در مجموع این روایات، به غیر از شخص عمر، از هیچ شخص دیگرى نام برده نشده است که چنین حرفى زده باشد . پس تردیدى نیست که آن شخص، عمر بوده است، ولى بعضى از راویان اهل سنت، نخواسته‏اند به اسم عمرتصریح کنند . ◽️بعضى از علماى اهل سنت‏براى کم کردن قبح این کلام عمر که گفته بود: «ان رسول‏الله یهجر» ، آن را توجیه کرده‏اند و گفته‏اند: منظور عمر از این کلام آن بود که بیمارى، بر پیامبر صلى الله علیه و آله غلبه کرده است . ⚜ اما این توجیه از جهت لغوى چندان مستند نیست، زیرا همان‏گونه که لسان العرب از قول ابن اثیر ذکر کرده است: این جمله عمر باید به صورت استفهام باشد (اهجر) تا بتوان آن را به معنى «تغیر کلامه واختلط لاجل ما به المرض‏» دانست، ولى اگر جمله، اخبارى باشد، (که در بسیارى از روایات چنین است) یا به معنى فحش است و یا به معنى هذیان . وى سپس مى‏گوید: چون گوینده این کلام عمر است، چنین گمانى به او نمى‏رود . ◽️بر فرض که چنین توجیهى را بپذیریم، معنایش آن است که پیامبر به خاطر شدت بیمارى‏اش نمى‏داند چه مى‏گوید! بنابراین، کلام پیامبر صلى الله علیه و آله در این حالت دیگر اعتبار ندارد . آیا چنین نسبتى به پیامبر صلى الله علیه و آله که به تصریح قرآن «و ما ینطق عن الهوى‏» (نجم: 3) ; «و هرگز از روى هوا سخن نمى‏گوید» ، قبحش کمتراز مطلب قبلى است؟! ⚜وانگهى، معناى سخن عمر هرچه بوده باشد، مهم آن است که پیامبر صلى الله علیه و آله از این کلام عمر، سخت ناراحت‏شدند، چنان که بعضى از روایات اهل سنت مى‏گوید: غم وجود پیامبر را فرا گرفت، و بعضى دیگر مى‏گوید: پیامبر صلى الله علیه و آله از این سخن عمر، برآشفت و عمر را از خود راند . ◽️ سپس بعضى از اطرافیان، به پیامبر گفتند، آیا وسایل کتابت را بیاوریم؟ پیامبر صلى الله علیه و آله فرمودند: آیا بعد از آنچه گفتید؟ نه، ولى شما را درباره اهل‏بیتم سفارش به خیر مى‏کنم . معلوم است که چرا پیامبر صلى الله علیه و آله پس از آن کلام عمر، دیگر نخواستند بنویسند، چون بر فرض پیامبر صلى الله علیه و آله اقدام به نوشتن هم مى‏کردند، همان افرادى که در حضور پیامبر جرات چنان سخنى را داشتند، به یقین پس از پیامبر صلى الله علیه و آله بر آن مى‏افزودند و نسبت‏هاى دیگرى به پیامبر مى‏دادند و عملا این نوشته از اعتبار ساقط بود . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج ما را به برسانید را ارج نهیم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۶ 6⃣یکى دیگر از مسائلى که نشانگر نقشه‏هاى این گروه است، جریان انکار وفات پیامبر صلى الله علیه و آله توسط عمر است . ⚜این ماجرا در بسیارى از کتب تاریخى و روایى ذکر شده است .علت این کار عمر، آرام نگه داشتن اوضاع تا رسیدن ابوبکر بود و به محض این‏که ابوبکر رسید و اعلام کرد که پیامبر صلى الله علیه و آله وفات یافته است، عمر تازه وفات پیامبر صلى الله علیه و آله را قبول کرد . این جریان به خوبى بیانگر نقشه‏هاى مشترک و هماهنگى‏هاى قبلى در میان آنان است . 7⃣ . خبر اجتماع انصار در سقیفه به طور سرى فقط به عمر و ابوبکر داده شد ⚜ و هنگامى که آن‏ها شتابان روانه سقیفه شده بودند، افراد حاضر در خانه پیامبر صلى الله علیه و آله از آن ماجرا، بى‏خبر بودند و عمر و ابوبکر نیز آن را با عموم مسلمانان، یا لااقل با دیگر بزرگان قوم، در میان نگذاشتند تا اگر شرى هست، با همفکرى دیگران براى آن چاره‏اندیشى کنند . ◽️ آیا این‏ها نشان از نقشه و هماهنگى قبلى در به دست گرفتن حکومت ندارد؟ تلاش‏هاى پیامبر صلى الله علیه و آله براى خنثى کردن توطئه‏ها پس از آن‏که پیامبر صلى الله علیه و آله به فرمان الهى، امام على‌علیه‌السلام را در غدیر خم به جانشینى خود منصوب کرد، در فرصت‏هاى گوناگون آن را یادآورى مى‏نمود . ⚜اما فعالیت‏بسیار زیاد گروه‏هاى متعددى که سعى در به دست‏گیرى حکومت داشتند، پیامبر صلى الله علیه و آله را مجبور ساخت تا براى تثبیت جانشینى حضرت على‌علیه‌السلام، اقداماتى انجام دهد . یکى از این اقدامات، آماده کردن لشکرى براى مبارزه با روم بود . ◽️این لشکر در آخرین روزهاى حیات پیامبر صلى الله علیه و آله شکل گرفت و پیامبر صلى الله علیه و آله اسامة بن زید را به فرماندهى آن برگزید و به عموم بزرگان مهاجر و انصار که در میان آنان ابوبکر و عمر و ابوعبیده و ... بودند، امر کرد تا تحت فرمان اسامه درآیند، و با تاکید فراوان از آنان خواست تا از مدینه خارج شده و به سرزمینى که پدر اسامه در آنجا به شهادت رسیده، رهسپار شوند . ✨پیامبر صلى الله علیه و آله با این کار اهدافى را دنبال مى‏کرد، یکى از آن اهداف همان‏طور که شیخ مفید فرموده است، این بوده که 1⃣ در مدینه کسى نباشد تا در ریاست امام على علیه السلام نزاع کند . از این مهم‏تر، انتخاب اسامه جوان، که 17 سال بیشتر نداشت به فرماندهى این لشکر بود در حالى که بسیارى از بزرگان و مشایخ باسابقه و جنگجو، که تجربه جنگ‏هاى عظیمى همچون بدر و احد و خندق را داشتند، در این لشکر حضور داشتند، اما پیامبر صلى الله علیه و آله اسامه را به فرماندهى همه این افراد برمى‏گزیند و همه آنان را ملزم به اطاعت از اسامه مى‏نماید . ◽️این انتخاب پیامبرصلى‌الله‌علیه‌وآله پیامى بسیار عظیم و گویا براى همه مسلمانان داشت که مبادا در امر خلافت‏خدشه کنند و جوان بودن على علیه السلام را بهانه‏اى براى اطاعت نکردن از او قرار دهند . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند عج میزنه قلبم دوباره باز داره میاد بوی ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۷ ⚜البته عده‏اى به همین انتخاب اسامه نیز اعتراض کردند، ولى پیامبر خشمگین شد و بر منبر رفت و لیاقت و شایستگى او را متذکر شد . اما پس از وفات رسول خدا صلى الله علیه و آله عمر از ابوبکر خواست تا اسامه را از فرماندهى لشکر بردارد، ولى ابوبکر ریش عمر را گرفت و گفت مادرت به عزایت‏بنشیند! پیامبر او را به این امر منصوب کرد، حال تو مى‏گویى من او را بردارم؟ ◽️آنان‏که نمى‏توانستند از امر خلافت و ریاست‏بگذرند، در رفتن لشکر اسامه کارشکنى مى‏کردند و به بهانه‏هایى آن را به تاخیر مى‏انداختند . اسامه وقتى تعلل این افراد را مى‏دید خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله رسید و از او خواست تا بهبودى او، لشکر حرکت نکند و ان‏شاءالله پس از بهبودى پیامبر رهسپار شود، اما پیامبر به او فرمود: حرکت کن و از مدینه خارج شو، اسامه پى در پى بیمارى پیامبر را مطرح مى‏کرد و پیامبر صلى الله علیه و آله هر بار، دستور رفتن مى‏داد، تا این‏که پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: ⚜آنچه به تو امر کردم انجام ده و حرکت کن! پس از آن پیامبر بى‏هوش شد . پس از به هوش آمدن، فورا درباره لشکر اسامه پرسش کرد و تاکید فرمود، لشکر اسامه را حرکت دهید! خدا لعنت کند هر کس را که از آن تخلف کند! و این جمله را چند بار تکرار کردند . ◽️لشکر اسامه بالاخره حرکت کرد و در جرف متوقف شد . این عده، مدام به مدینه مى‏آمدند و مى‏رفتند تا جایى که وقتى پیامبر صلى الله علیه و آله به خاطر بیمارى شدید نتوانست‏به مسجد برود، بلافاصله ابوبکر به جاى پیامبر رفت و نماز را شروع کرد . 2⃣✨پیامبر براى خنثى کردن این توطئه با همان حالت و با تکیه برحضرت على‌علیه‌السلام و فضل بن عباس به مسجد آمد و اشاره کرد که ابوبکر کنار رود و پیامبر به نماز ابوبکر اعتنایى نکرد و از اول شروع به نماز کرد . ⚜پیامبر پس از نماز به خانه برگشت و ابوبکر و عمر و جماعتى از مسلمانان را که در مسجد حاضر بودند طلبید و به آنان فرمود: مگر من به شما امر نکردم که با لشکر اسامه حرکت کنید؟ گفتند: آرى یا رسول الله، پیامبر فرمود: پس چرا به آن عمل نکردید؟ هریک بهانه‏اى آوردند . سپس پیامبر سه مرتبه تکرار کردند: لشکر اسامه را حرکت دهید . 3⃣از دیگر تلاش‏هاى پیامبر صلى الله علیه و آله در این رابطه، فرستادن ابوسفیان به خارج از مدینه براى جمع‏آورى زکات بود که روایاتى بر این مطلب دلالت دارد . و شاید واگذارى این مسئولیت‏به ابوسفیان فقط به همین خاطر بوده است . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج جهانیان را ارج نهیم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🎴عوامل‌نادیده‌گرفتن‌غدیر‌ و‌اجتماع‌۲۸ 4⃣یکى دیگر از تلاش‏هاى پیامبر صلى الله علیه و آله براى خنثى کردن توطئه‏ها، مسئله کتابت‏بود . ◽️اما همان‏طور که قبلا متذکر شدیم عده‏اى نگذاشتند چنین امرى عملى شود . البته ممکن است‏سؤال شود که چرا پیامبر صلى الله علیه و آله قبل از آن و در حالت‏سلامت اقدام به نوشتن آن نکرد تا دیگر شبهه‏اى در آن نباشد؟ ⚜در پاسخ مى‏گوییم: اول این‏که همان ماجرا، چهره بسیارى از مدعیان دروغین را آشکار کرد و نشان داد که اعتقاد و انقیاد افراد نسبت‏به پیامبر تا چه اندازه است . ◽️دوم این‏که پیامبر صلى الله علیه و آله با ترتیب دادن لشکر اسامه، مسئله را حل شده مى‏دیدند، ولى با تخلف عده‏اى از این فرمان، مسئله عوض شده بود، زیرا تا آن زمان چنان مخالفت علنى و گسترده‏اى از دستورات پیامبر صلى الله علیه و آله نشده بود و همان‏طور که شیخ مفید ذکر کرده است: پیامبر صلى الله علیه و آله پس از آن‏که تخلف ابوبکر و عمر و تعدادى از مسلمانان را از همراهى لشکر اسامه دید، تصمیم به کتابت گرفت . ◽️پس پیامبر صلى الله علیه و آله تمام تلاش‏هاى ممکن را براى تثبیت ولایت على علیه السلام انجام داده‏اند، اما این مسئله را نمى‏توان نادیده گرفت که پیامبر هرگز قصد نداشتند تا امام‌على‌علیه‌السلام را بر مردم تحمیل کنند و یا کارى کنند که چنین تصورى شود، بلکه فقط مى‏خواستند وظیفه الهى خویش را مبنى بر ابلاغ رسالت، به نحو احسن انجام دهند و به مردم بفهمانند که در این کار، جز خیر و صلاح و هدایت آنان نمى‏خواهند، و به یقین نیز چنین کرده‏اند، حال هر که خواهد هدایت‏شود و هرکه خواهد گمراه گردد . ✨حضرت على علیه السلام نیز قصد نداشت تا به هر قیمتى که شده و با، زد و بندهاى سیاسى، جایگاه خویش را تثبیت کند، زیرا على علیه السلام حکومت را فقط براى هدایت انسان‏ها مى‏خواست و هدایت انسان‏ها با اجبار و تحمیل و جوسازى‏هاى سیاسى سازگار نیست و همین زد و بندهاى سیاسى، خود نقض غرض است . ⚜پس امام على علیه السلام بزرگ‏تر از آن است که به دنبال چنین حکومتى بدود و بخواهد خود را بر مردم تحمیل کند، چون اگر مردم طالب او بودند به توصیه‏هاى پیامبرشان عمل مى‏کردند و گرنه، دوندگى او، اثرش بیش‏تر از سفارش‏هاى اکید پیامبر صلى الله علیه و آله نبود . ◽️شاهد این مطلب آن است که پس از رحلت رسول خدا صلى الله علیه و آله، عباس (عموى پیامبر صلى الله علیه و آله) به امام على‌علیه السلام گفت: دستت را پیش آر تا با تو بیعت کنم و بنى‏هاشم با تو بیعت کند . حضرت فرمود: آیا کسى هست که حق ما را انکار کند؟ عباس گفت‏به زودى خواهى دید که چنین کنند . ⚜به نظر ما هر آنچه را که عباس مى‏دید، امام على علیه السلام نیز بهتر از او و آشکارتر از او مى‏دید، ولى بحث این است که اگر مردم بخواهند به توصیه‏هاى پیامبر عمل کنند، دیگر احتیاج به بیعت‏هاى پنهانى و در اصطلاح امروزى احتیاج به کودتا نبود و اگر مردم قدر امام على علیه السلام را نشناسند و او را نخواهند، این تلاش‏ها ارزش معنوى ندارد، بلکه فایده‏اى هم ندارد، چون پیامبر صلى الله علیه و آله هر چه را که گفتنى بود به مردم فرمودند واکنون این عموم مسلمانان بودند که مى‏بایست میزان انقیاد و اطاعت‏خویش را نسبت‏به خدا و رسولش نشان دهند . ◽️این مطلب با دقت در سخنان حضرت على‌علیه السلام پس از قتل عثمان و روى آوردن عموم مسلمانان به آن حضرت، به خوبى قابل فهم است . البته این هرگز بدان معنا نیست که حضرت‌على‌علیه‌السلام تسلیم آنان شده باشد و با دیگران هم‏سخن شده و آنان را بر حق بداند، بلکه مخالفت‏خویش را آشکار کرد و هرگز در این امر کوتاهى نکرد و به یقین اگر موافقان او زیاد مى‏بودند، هرگز کار امام‌على‌علیه‌السلام به انزوا نمى‏کشید و با آن تعداد اندک که موافق او بودند، هرگز به مصلحت نبود تا پس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله اقدام به قیام مسلحانه نماید . ⚜ این روش که همواره سیره امامان معصوم علیهم السلام بوده است، جاى بحث گسترده‏ترى دارد که در این مبحث نمى‏گنجد . ✨ادامه دارد.. 📌فیش منبر 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج و علیه السلام را ارج نهیم ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 💌 سلام_پدر_مهربانم ❣مهدے جان! 🍃 علیّ زمان... ▪️ آن روز که دست در دست علی گذاشتند و بیعت کردند، فکرش را هم نمی‌کردند که روزی با سکوتشان دست و بال علی را ببندند و او را خانه‌نشین‌ کنند! عهد بستند و این عهد را شکستند! ▫️ آری، بعد از غدیر، امّت پیامبر غربال شد و فقط تعداد کمی از این امتحان سربلند بیرون آمدند. امتحانی که تا همین امروز ادامه دارد… ▪️ حالا این ماییم و علیّ زمان، مهدی موعود... ام تنها امیدمان این است که دستمان را بگیرد و یاریمان کند تا بر سر عهدمان بمانیم و تنهایش نگذاریم. 📌 (مهدیاران) @Mahdiaran 💌دلنوشته_مهدوی اللهم_عجل_لولیک_الفرج التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ⁉️متن شبهه و سوال🔻🔻قسمت اول سوال در مورد اینکه ولایت فقیه قبل امام خمینی(ره) بوده یا نه؟ و اینکه لقب نائب امام زمان (عج) از کجا آمد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝متن پاسخ به شبهه🔻🔻 🔸مسئله ای مطرح شده که ولایت فقیه را امام خمینی اختراع کرد و قبل امام خمینی نبود .. ◀️این طوری نیست که ابتکار امام خمینی باشد و بقیه ی علما قبول نداشته باشند. کسی که با کلمات فقهی آشنا هست می داند که مسئله ولایت فقیه جزء مسائل خیلی روشن و واضح در فقه شیعه است، تا آن جایی که مرحوم نجفی نویسنده کتاب جواهرالکلام که معروف به صاحب جواهر است و کتاب فقهی ایشان در همه حوزه ها دارد تدریس می شود صراحتا گفت؛ اگر کسی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد مزه فقه را نچشیده! این حرف امام خمینی (ره) نیست، حرف مرحوم صاحب جواهر است هر کسی که حوزوی هست ایشان را می شناسد. ⤴️امام کاری که کرد این بود آمد ولایت فقیه را سازماندهی کرد قشنگ آن را ساز و برگ داد، عملی کرد تئوریزه کرد. در زمان های قدیم شاه کشور یکی بود حاکم شرع هم یکی دیگر بود، امام کاری که کرد آمد حاکم حکومت را همان ولی فقیه کرد. این اذکار جدید بود نه اینکه نظریه ولایت فقیه جدید باشد، چیزی نیست که تازه آمده باشد. ↩️قبلا هم گفتم حکم مرحوم میرزای شیرازی در حکم حرمت تنباکو هم حکم حکومتی بود برای همه ی فقها واجب بود که از حرف مرحوم شیرازی تبعیت کنند، حکم فتوا و قضاوت نبود! حکم حکومتی بود این هم در حقیقت نوعی بحث ولایت فقیه بود و دیگر بزرگان هم این مطالب را گفتند. ↖️حالا برای اینکه جواب این آقایان را بدهیم چند نمونه از علمای بزرگ شیعه می‌آورم (قبلا هم عرض کردیم اصل ولایت فقیه را اکثریت علما تقریبا همه قبول دارند اختلاف در بحث حیطه اختیارات ولی فقیه است آیا ولی فقیه فقط وظیفه قضاوت و فتوا دارد یا وظیفه حکومت داری هم دارد؟ اختلاف روی این است نه اصل! اصل را همه قبول دارند) ⤵️شیخ مفید: عالم بزرگ شیعه که امام زمان (عج) هم حتی به او نامه فرستاد. در ″کتاب المغنه، ص ۶۷۵″ شیخ مفید می فرمایند؛ هنگامی که امام معصوم برای ولایت در ابواب فقه وجود نداشت (یعنی چه امام معصوم وجود نداشت؟ یعنی غائب بود، گفتیم زمین که بدون امام نمی شود یا امام ظاهر است یا غائب. وقتی می گوید امام معصوم وجود نداشت یعنی همان بحث غیبت. چون شیخ مفید سال ۴۱۳ هجری قمری به رحمت خدا رفت یعنی در زمان غیبت کبری وجود داشت) اگر امام معصوم وجود نداشت بر فقیهان اهل حق عادلِ صاحب رأی و عقل بر فضل است که ولایت آنچه را که بر عهده امام معصوم است بر عهده بگیرد. ⁉️آنچه را که بر عهده ی امام معصوم است یعنی چه؟ یعنی هم حکومت داری هم قضاوت. امام مگر فقط قضاوت می کند؟ حکومت داری هم از شئونات امام است. یعنی اینجا صراحتا شیخ مفید دارد می‌گوید ″در زمان غیبت آنچه را که بر عهده ی امام معصوم بود بر عهده ی فقیه عادل جامع الشرایط است″ همان ولایت فقیه هست دیگر، ما هم همین را می‌گوییم. ادامه دارد... هدیه به لبخند عج و علیه السلام ۲۵۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: استاداحسان عبادی (🔺جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️ ⬆️ 📝متن پاسخ به شبهه🔻🔻قسمت دوم ⤵️شیخ طوسی: در ″کتاب النهایه، ج۲، ص۱۷″ شیخ طوسی می فرمایند؛ صدور حکم و اقامه حدود و قضاوت میان کسانی که با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند جایز نیست مگر از سوی کسی که از طرف سلطان حق که همان امام معصوم باشد اجازه داشته باشد. (حالا ما امام حق نداریم غائب است چه کنیم؟ در ادامه توضیح می دهند) چنین کارهایی در زمانی که ائمه معصومین امکان انجام آن را ندارند بدون تردید به فقهای شیعه واگذار شده. این حرف چه کسی است؟ حرف شیخ طوسی. ⤵️علامه حلی: همان کسی که امام زمان (عج) را دید. مقبوله عمره بن حنظله که روایتش را قبلا خواندیم که امام صادق (علیه السلام ) به عمر بن حنظله گفت از فقهای ما کسی که حرام و حلال ما را می شناسد من آن را بر شما حاکم قرار دادم. ⤵️علامه حلی می گوید؛ از این روایت عمر بن حنظله و دیگر روایات بر اطلاق و عموم ولایت فقیهان دلالت داشته و به ولایت در قضاوت و اقامه حدود محدود نمی شود. علامه حلی دارد می گوید! چون امام صادق (علیه السلام) می گویند من آن فقیه را بر شما حاکم قرار دادم. حاکم یعنی همه جوره حاکم شماست! نه فقط قضاوت و فتوا.. علامه حلی می گوید طبق این روایت وظیفه ی ولی فقیه فقط قضاوت و فتوا دادن نیست! ⤵️در ادامه توضیح می دهند می فرمایند زکات در عصر غیبت به فقیه پرداخته می‌شود چرا که ″نائب امام″ است. خود علامه حلی دارد می گوید نائب امام! آنهایی که می گویید نائب امام را از کجا آوردید؟ علامه حلی دارد می گوید. پس اینکه می گوییم فقیه نائب عام امام زمان (عج) است حرف بزرگان است، نه اختراع امام خمینی، علامه حلی دارد می ‌گوید و هر آنچه از شئون امام بود به عهده می‌گیرد. ⁉️هر آنچه از شئون و شأن امام است یعنی چه؟ یعنی هم حکومت، هم فتوا یعنی همه چیز.. همان ولایت مطلقه. حرف علمای ماست، حرف من که نیست! و علمای دیگر محقق ثانی، محقق اردبیلی، ملا احمد نراقی.. ↖️ملا احمد نراقی (ره) در ″کتاب عوائد، ص ۱۸۷″ خیلی زیبا می‌فرمایند؛ هر آنچه پیامبر و امامان معصوم حاکمان و حافظان اسلام می باشند و بر آن چیز ولایت داشتند (یعنی هر چه ائمه و معصومین بر آن ولایت داشتند) فقیه نیز همان ولایت و اختیار را دارد. تمام شد علنا دارد می گوید، دیگر از این واضح تر.. هدیه به لبخند امام_زمان عج و نزدیک است را ارج نهیم ۲۵۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: استاداحسان عبادی (🔺جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_سه دقیقه در قیامت 23.mp3
47.42M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 📗شرح و بررسی کتاب 🔻تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 3⃣2⃣جلسه بیست و سوم ▪️کدام گناه هرگز بخشیده نمی‌شود؟ ▫️چگونه صدقه، دفع بلا می‌کند؟ ▪️اثر گناه در فرد گناهکار ▫️ معنا شناسی واژه "حبط" ▪️ تقوا، مراقبت در برابر آسیب ▫️محبت امیرالمومنین، حسنه‌ای که هیچ سیئه‌ای بدان نمی‌رسد ▪️جزا دادن خدا به پرونده اعمال، به چه نحو است؟ ▫️چگونه با منت گذاشتن، اثر صدقه را از بین می‌بریم؟ ▪️عمل کافر و کاه در طوفان ▫️ موانع اعتقادی و حبط اعمال ▪️ ولایت، نخ اسکناس است ▫️ موانع عملی و حبط اعمال ▪️ راهکار خوش اخلاقی ▫️از توسل به ائمه غفلت نکنیم ▪️ هر آنچه موجب قبولی اعمال می‌شود از جنس ولایت است ▫️چه کنیم که با نمازمان بهشتی شویم؟ ▪️رد و بدل شدن سیئه و حسنه در پرونده اعمال 📅98/12/23 پیشنهاد دانلود✌️ ⏰ (۹۸دقیقه و۱۲ثانیه ) 📌حجت الاسلام امینی خواه 🎵مدیا امینی خواه 🔔@Aminikhaah_Media هدیه به لبخند علیه‌السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅