هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 امر به معروف حسینی
▪️ سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب [علیهم السلام] در سال 60 و 61 قیام كرده است، اگر در زمان خود معاویه قیام م یكرد [اثر نداشت]. #امر_به_معروف وقتی لازم است كه اثر داشته باشد. گاهی امر به معروف این است كه انسان تا مرز شهادت هم برود، امّا باید مؤثر باشد. گاهی انسان كشته می شود و خونش هدر می رود، نسیا منسیا است؛ اینجا چنین امر به معروف و نهی از منكری بی اثر است. وجود مبارك علی بن ابی طالب [علیه السلام] از ظلم امویان باخبر بود، از ظلم سقیفه ای ها باخبر بود، فرمود: الآن من دیدم هم #فرهنگ_مردم آماده نبود، هم آنها داهیه ای داشتند كه می توانستند اوضاع را بد جلوه بدهند و ما را به عنوان اینكه باطل گرا هستیم معرفی بكنند، خون ما هدر می رود! این در نهج البلاغه است که حضرت فرمود من بررسی كردم دیدم من ماندم و اعضای خانواده ام و اگر قیام بكنیم همه اینها را هم می كشند، همه اینها را در مدینه دفن میكنند برای ما جامه مشكی در بر می كنند، عزا می گیرند، مجلس ختم می گیرند و نام ما و یاد ما و شهادت ما نسیاً منسیاً می شود: «فَضَنَنْتُ بِهِمْ»؛[1] من ضنت ورزیدم یعنی بخل، من حاضر نشدم كشته بشوم و بچههایم كشته بشوند. یك وقتی آدم كشته بشود كه خونش اثر داشته باشد! نظیر جریان لیلة المبیت، فرمود ما كه از شهادت گریزان نیستیم، به استقبال شهادت می رویم «وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ»[2] اصلاً #طاها_و_یاسین فرزندان شهادت اند! ولی شهادت یك وقتی دارد، یك اثری دارد. وجود مبارك ابی عبدالله هم ده سال بعد از شهادت امام مجتبیٰ (سلام الله علیه) ساكت بود، این اوضاع را از نزدیك می دید، می دید كه معاویه به عنوان خلیفه مسلمان ها دارد بت فروشی می كند، مگر چیزی بدتر از بت فروشی است؟
▪️ بنابراین وجود مبارك ابی عبدالله دید در مسئله #اعتقادات ظلم راه پیدا كرده، در #اخلاق ظلم راه پیدا كرده، در #فقه ظلم راه پیدا كرده، در #حقوق هم ظلم راه پیدا كرده است. این عدالت تنها در مسئله مال نیست، ضعیف ترین عدل، عدل مالی است! ضعیف ترین عدل، عدل بیت المال است! قوی ترین عدل، #عدل_توحیدی است؛ آن كه به خدا معتقد است رانت خواری نمی كند رشوه خواری نمیكند، عشوه نمی كند و مانند آن. اگر شما می بینید كسی دستش به بیت المال رسیده و باكش نیست برای اینكه #مشكل_معرفتی دارد، او اگر خدا را حاضر و ناظر بداند و بفهمد گناه سمّ است و بفهمد این گناه متعفّن است، این كار متعفّن را انسان نمی تواند پنهان كند [و] بوی بد آن او را رسوا می كند، هرگز دست به این كار نمی زند. بارها به عرضتان رسید كه كار بد نه تنها بویش بد است، بلكه بوی آن عالمگیر است! انسان وقتی كاری را انجام نداده، خلافی نكرده، مالی را نگرفته، رشوه ای نداده و نگرفته، عشوه ای نكرده و نگرفته چنین كاری معدوم است، وقتی معدوم شد بی اثر است؛ امّا اگر پشت درهای بسته به عنوان زیرمیزی، روی میزی یك چیزی را گرفته، پشت درهای بسته یك امضای كوچكی كرده، زیر گوش هم گفتند به كسی نگو، همین كه امضا كرده چیزی را گرفته، چیزی را گفته و آهسته پذیرفته این شده موجود، وقتی موجود شد می افتد در #خط_تولید. مگر می شود چیزی در عالم موجود باشد ولی بی اثر باشد [و] در #سلسله_علل نرود؟ می رود در خط تولید. هر چیزی در جهان سهمی از #هستی پیدا كرد، فوراً رهبری قضا و قدر به دستور ذات اقدس الهی به آن سامان می بخشد.
▪️ وجود مبارك ابی عبدالله دید الآن موقعش است، #امر_به_معروف خوب اثر دارد. امر به معروف برای آن است كه اصلاً جلوی منكر را بگیرد، این یا با كشتن است یا با كشته شدن، ﴿إِحْدَی الْحُسْنَیینِ﴾[3] است و [جلوی منكر را] گرفت. و وجود مبارك امام سجاد فرمود ما پیروز شدیم و برگشتیم، در شام فرمود ما پیروز شدیم! فرمود اموی رفتند اسلام را محو كنند ما رفتیم #اسلام_را_زنده_كردیم و برگشتیم.
[1]. نهجالبلاغه، خطبه 26.
[2]. اللهوف، ص162.
[3]. سوره توبه، آیه52.
#روز_سوم_محرم
#عدل_توحیدی
#ظلم_در_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_086 ay sss.mp3
3.85M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 86
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_086p2.pdf
1.61M
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 86
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
mumenoon_012 ads ss.mp3
8.86M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1390/02/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_12p2.pdf
1.52M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مؤمنون
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1390/02/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 سخنرانی محرم سال 1377حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع #تحلیل_پیام_عاشورا در کانال رسمی اسراء
به آدرس:
👇👇👇👇👇
🆔 @a_javadiamoli_esra
moredi_1409 ss.mp3
7.1M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/08/20
#ولایت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_1409 p2.pdf
1.53M
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1389/08/20
#ولایت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 2
#سخن_روز
▪️ تاریخ: 1384/11/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 امروز كربلا، فردا جایی دیگر
▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام) وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاة و علیه السلام)».
▫️ #سالار_شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب [علیهما السلام] صف آرایی كرد، نامه نوشت برای بنی هاشم، نامه نوشت برای برادرش ابن حنفیه و دیگران؛ فرمود این راه، راهِ قطعی است. شما نصیحت نكنید، نگویید وقتی تنها رفتی با زن و بچه به عراق رفتی كشته می شوی. (من به شما اعلان كنم)، شماها هم اگر مرا یاری كنید شهید خواهید شد: «فَاِنَّ مَنْ لَحِقَ بِی اسْتُشْهِدَ وَمَنْ لَمْ یلْحَقْ بِی لَمْ یدْرِكِ الفَتْحَ»؛[1] بدانید! شما هم كه آنجا مانده اید این چنین نیست كه فاتح بشوید، به سراغ شما خواهند آمد! «لم یدرك الفتح» یعنی به سراغ شما خواهند آمد، جنگی هم در می گیرد، شما آنجا هم شكست می خورید. #امروز_كربلا_فردا_جایی_دیگر!
[1] . کامل الزیارات، ص75.
#سوم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عدالت اجتماعی در پرتو نهضت حسینی
تاریخ: 1384/11/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 نقطه عطف بشریت
▪️ طبیعت را با #فطرت نباید اشتباه كرد؛ طبیعت اختلاف پذیر است، فطرت سالم است و اختلاف پذیر نیست. فطرت فراطبیعت است، مربوط به جان آدم است، مربوط به روح آدم است. #انسانیت_انسان در شرق و غرب یكسان است، در شمال و جنوب یكسان است. فطرت یكسان است، می تواند منبع #اصول_مشترك باشد و آن اصول مشترك می تواند مبدأ و ریشه برای مواد مشترك باشد. الآن شما می بینید كشتن مردم بی گناه فلسطین را عدل می دانند، نه اینكه ظلم بدانند و بگویند ما ظالم و رهزنیم، این را عدل می دانند و این را به محاكم قانونی می برند! [آنها] تفسیر عدل را كه از عقل نمی گیرند، از فطرت نمی گیرند، از وحی نمی گیرند، [بلكه] از خواسته برخاسته از جهلشان می گیرند، از خواسته سیاسی خودشان می گیرند، اینها منبع اساسی ندارند، وقتی منبع نداشتند این اصول ارزشی بی منبع می شود. این اصولی كه فعلاً در رسانه های بین المللی رایج است، همه اینها مورد احترام ماست، ولی باید از یك منبعی گرفت؛ مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، مساوات، مواسات، عدالت، آزادی، استقلال اینها همه #اصول_ارزشی است؛ امّا وقتی بخواهید تفسیر بكنید می بینید او عدل را طوری تفسیر می كند كه صهیونیست می شود عادل، فلسطینی مظلوم می شود ظالم! تروریست را طرزی معنا می كنند كه فلسطینی مدافع می شود تروریست و صهیونیست مهاجم اشغالگر می شود عادل! العدل ما هو؟ العقل ما هو؟ حریت ما هی؟ امنیت ما هی؟ اینها را باید از #منبع_مشترك گرفت، اینها چون منبع مشترك ندارند حقوق مشترك هم نخواهند داشت. مبانی مشترك كه نبود حقوق مشتركی هم ندارند.
▪️ علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) عدل را به استناد وحی الهی تفسیر كرده است، عقل را مشابه همان عدل تفسیر كرد، قهراً این معانی نزدیك هم می شوند؛ یعنی عدل، عقل، حق، صدق، حُسن و حَسن اینها یكسان خواهند بود؛ ظلم، باطل، كذب، منكر، قبیح، جهل اینها هم كنار هم قرار می گیرند. هر كاری كه #معماری شده باشد عدل است و عقل، هر كاری كه معماری نشده باشد ظلم است و قبیح. تعبیر قرآن كریم این است كه اینها ﴿فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ﴾[1]، اینها در #هرج_و_مرج زندگی می كنند؛ یعنی چیزی را در جای خود قرار نمی دهند. اگر اصول از یك منابع گرفته نشود، میشود هرج و مرج. وجود مبارك امیر بیان علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) همین معنا را به عنوان پوستین وارونه معرفی كرد فرمود: اینها اسلام را یا آن معارف را وارونه پوشیدند: «لُبِسَ الإِسْلاَمُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً»؛[2] یعنی پوستین وارونه.
▪️ انبیا (سلام الله علیهم) آمدند تا هم #عدل را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #عقل را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #حق را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #صدق را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند، #حسن را تفسیر كنند تبیین كنند بعد اجرا كنند. سالیان متمادی زحمت انبیا (علیهمالسلام) این بود كه بگویند عدالت یعنی چه. وجود مبارك رسول گرامی آن طوری كه در سورهٴ «شوریٰ» آمده است فرمود: ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾[3] من مأموریت یافتم كه عدالت را اجرا كنم همه بشر #مأمور_اجرای_عدل هستند.
▪️ پیام نهضت حسینی (سلام الله علیه) این است كه ﴿وَ أُمِرتُ لِأَعدِلَ بَینَكُمُ﴾، نهضت آن حضرت از اینجا شروع شده كه فرمود: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ»[4] مگر نمی بینید به حق عمل نمی شود؟ مگر نمی بینید از باطل صرف نظر نمی شود؟ مگر نمی بینید عدل دفن شده؟ مگر نمی بینید ظلم حاكم است؟ من مأمورم كه عدل را معنا كنم و احیا كنم، مأمورم كه حق را معنا كنم و احیا كنم.
▪️ آنهایی كه مأموریت ویژه دارند نقطه عطفی در تاریخ ایجاد می كنند. این #نقطه_عطف یعنی ورق را بر می گردانند؛ عده ای كه بیراهه می روند را منعطف می كنند [و] سر راه می آورند. وجود مبارك ولی عصر #نقطه_عطف_جهان_بشریت و تاریخ است. تعبیر نورانی علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) دربارهٴ ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) این است كه «یَعْطِفُ الْهَوى عَلَى الْهُدَى، إذَا عَطَفُوا الْهُدَى عَلَى الْهَوَى»؛[5] فرمود وقتی ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور كرد آن #نقطه_عطف_تاریخ است؛ یعنی اوراق را بر می گرداند جامعه ای كه بیراهه رفتند و هوامدار شدند آنها را #هدایت_محور می كند آنها را بر می گرداند. جامعه آمدند هدایت را بر هوا و هوس منعطف كردند، ولی ولیّ عصر (ارواحنا فداه) كه ظهور می كند هوای مردم را منعطف می كند به #هدایت_الهی.
[1]. سوره ق، آیه 5 .
[2]. نهج البلاغه ، خطبه 108 .
[3]. سوره شوریٰ، آیه 15.
[4]. تحف العقول، ص245.
[5]. نهجالبلاغه، خطبه 138.
#روز_چهارم_محرم
#هوامداری_بشریت
#عدالت_اجتماعی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/11
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #کلیپ_محرم
#شکوه_آزادگی
▪️ جلسه 3
#احیای_عاشورا
▪️ تاریخ: 1384/11/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فرزندان امام حسین علیه السلام
▪️ در قرآن فرمود بازماندگان اولیای مقتول حق قصاص دارند، بچه های او حق قصاص دارند؛ ما هم #بچه_های_ابی_عبدالله هستیم، پس حق قصاص داریم. ما با اینکه سید نیستیم، چطور بچههای حسین بن علی هستیم؟! برای اینکه وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک اعلامیه عمومی داد، فرمود هر کسی که به دنیا آمد، پدر و مادر برای او شناسنامه می گیرند یا کد ملی میگیرند؛ اما وقتی بالغ شد، شناسنامه اش را باید خود بگیرد. فرمود: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»؛[1] من و علی پدر شما هستیم، بیایید بچه های ما بشوید، ما هم گفتیم، چشم! فرمود آن شناسنامه طبیعی سر جایش محفوظ است، هر کسی پدری دارد و مادری دارد؛ اما #شناسنامه_های_اعتقادی و مکتبی، بیایید بچه های ما بشوید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»، ما هم گفتیم چشم! اگر وجود مبارک حضرت امیر پدر ما شد، مادر ما چه کسی خواهد بود؟ مادر ما می شود #صدیقه_طاهره (سَلامُ الله عَلَیها)، پس ما بچه های اینها هستیم؛ چون بچه های اینها هستیم و این مکتب را قبول کردیم، این شعار برای ما رواست که بگوییم خدا آن توفیق را بدهد که ما #خون_بهای_پدرمان را بگیریم، «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ»؛ خدا آن توفیق را به ما بدهد که ما خون بهای #حسین_بن_علی را بگیریم!
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
#چهارم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار خانواده مرحومه دباغ با حضرت استاد
تاریخ: 1395/09/09
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عدل در دولت و مردم
▪️ اینكه در قرآن و غیر قرآن به ما نگفتند نماز بخوانید، بلکه به ما گفتند نماز را اقامه كنید سرّش آن است كه این #كتاب_حكیم است: ﴿وَ الْقُرْآنِ الْحَكِیم﴾،[1] كتاب حكیم حرف های حكیمانه می زند؛ اگر نماز #ستون_دین است، نباید بگوید نماز بخوان، چون ستون خواندنی نیست، باید بگوید ستون را اقامه بكن؛ یعنی این ستون را به پا بدار، تا صدر و ساقه حرفش هماهنگ باشد. #عدل ستون یك جامعه است؛ لذا گفتند مردم خودشان باید قیام كنند تا این ستون استوار باشد، منتها فرق در نماز و عدل این است: می گوید خود #عادل ستون جامعه، امنیت جامعه، استقلال جامعه و آزادی جامعه است؛ لذا جامعه باید از افرادی كه ستون گونه اند تشكیل بشود. اگر خیمه را ستون ها نگه می دارند، حكومت را #عادل_ها نگه می دارند. اقامه عدل یك مطلب است، دقیقتر از آن عادل بودن [كه] مطلب دیگر است. اگر كسی #عادل بود #عاقل است، اگر كسی عادلِ عاقل بود #ستون_حكومت است و آن حكومت می ماند! آن جامعه می ماند! از امنیت برخوردار است و از آزادی متنعّم است. در سوره مباركه «حدید» فرمود: ﴿لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط﴾[2] مردم به قسط قیام بكنند؛ یعنی عدل را زنده كنند، خودشان عادل بشوند، وقتی عادل شدند می شوند #ستون_جامعه. از مردان بزرگ تعبیر می كنند [كه] اینها ستون یك ملت اند، اینها عمود دین اند، عماد دین اند، عماد الملّة هستند و مانند آن.
▪️ سالار شهیدان #حسین_بن_علی_بن_ابی_طالب (سلام الله علیه) دید نهتنها در دولتمردان از عدل و قسط خبری نیست، در توده مردم هم بشرح ایضاً [همچنین]. فرمود: مگر نمی بینید كه به حق عمل نمی شود؟ كسی به نام حكومت اسلامی بت فروشی می كند دیگران هم ساكت اند! ابوریحان بیرونی در تحقیق ما للهند می گوید معاویه این بت هایی كه از منطقه های غرب شام به غنیمت گرفته بودند را مرصعاً از راه دریا و كشتی برای سلاطین هند می فرستاد و با بت فروشی بر ثروت خود می اندوخت.[3] كسی به عنوان خلیفه رسمی مسلمان ها به گمان خود، با بت فروش بخواهد ثروت تهیه كند و كسی فریاد برنیاورد معلوم می شود هم دولتمردان سقوط كرده اند، هم شهروندان آن دولت؛ این شده ظلم، آن هم #ظلم_عظیم كه ﴿إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾[4]. وقتی توحید كه #عدل_محض است رخت بربندد، بت پرستی كه به تعبیر قرآن كریم ظلم عظیم است بیاید و شرك كه #بدترین_ظلم است در دل رسوخ كند، #اخلاق_فاسد هم به دنبال عقاید ظهور می كند، احكام فقهی و حقوقی هم به دنبال اخلاق فاسدند. ملّتی كه از #عقیده_ناب برخوردار است متخلّق خواهد بود [و] یك امّت متخلّق احكام فقهی و حقوقی را رعایت می كند. كسی كه اصل استواری ندارد، چگونه فرع اخلاقی پیدا می كند؟
[1]. سوره یس، آیه 2.
[2]. سوره حدید، آیه 25.
[3]. تحقیق ما للهند، ص87؛ «و إلى السبب الأول ذهب معاویة فی أصنام «سقلیة» لمّا فتحت فی سنة ثلاث وخمسین فی الصائفة وخمل منها أصنام الذهب مكلّلة مرصّعة بالجواهر فبعث بها إلى «السند» لتباع هناك من ملوكهم فإنّه رأى بیعها قائمة أثمن الدینار دینارا وأعرض عن الآفة الأخیرة فی حكم الإیالة لا الدیانة».
[4]. سوره لقمان، آیه 13.
#روز_پنجم_محرم
#ستون_دین_و_حکومت
#امت_متخلق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_087 ay ss.mp3
3.8M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 87
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_087p2.pdf
163.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 87
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross